Är folk dåliga på att förstå hundspråk?

Sv: Är folk dåliga på att förstå hundspråk?

Jag hade hemskt gärna gått en sådan utbildning. Vart hittar man sådana?

Jag fick erbjudandet att vara med i iscensatta hundmöten som sedan skulle analyseras, men såklart inte så dåliga möten. Men tyvärr kunde jag inte den gången, så jag missade det. Tycker som sagt att det är jätteintressant. Dessutom har jag svårt att förstå (eller snarare acceptera) att folk inte kan läsa sina egna hundar som dom ju lever med! Okej att vissa saker är lätta att missa, men basala saker som hållning, svans, blick och sånt är ju så tydligt så hundarna lika gärna hade kunnat använda ord som vi människor. :confused:

Jag som nybörjare kan tycka det är svårt att läsa av hunden men det är ju på grund av bristen på kunskaper jag har. Men jag ser åtminstone ifall det blir för hård lek, han juckar på nån eller att nån juckar på honom. Då går jag in och vidtar åtgärder som t.ex kommando så han kommer till mig o sätter sig tills den andra hunden är lugn OCH han själv är lugn så får de leka igen. Tycker det är viktigt med säkerheten. Nu bor ju jag inte i stan och har inte möjlighet att observera andra hundars beteende på samma sätt som du men det är väldigt intressant och jag är nyfiken!

Sen hur han beter sig mot mig kan variera och jag tror att jag kan läsa av honom ganska bra. Det blir inte rätt alla gånger tror jag men som nybörjare måste man få göra misstag och ofta blir man även efterklok och till nästa gång gör man det annorlunda.

Du har i alla fall ett öppet sinne, det verkar inte de hundägare som beskrivs här ha. De ser ingenting och verkar nöjda med det, det är ju bekvämt...
Att de sedan missar fascinerande händelser som utspelas framför näsan på dem har de inte en aning om. Tyvärr.
Undrar vad som skulle hända om de blev upplysta om detta i samband med att deras hund var med. Skulle de spärra upp alla försvarsmekanismer eller skulle de lyssna på konkreta argument?
(Förstår ju givetvis att den andra hundägaren inte har tid med det, men det skulle ha varit toppen med en duktig kompis just då, som kunnat berätta.)

Nu har jag inte läst hela tråden men tänkte på det där med rastgårdar och hur vissa hundägare verkar vara totalt okunniga ibland.

Min hund får ibland leka i rastgårdar, dock alltid själv alternativt med någon av sina kompisar som vi känner. Jag har alldeles för dålig erfarenhet av att blanda hundar hit och dit och förstår inte riktigt poängen med att "alla ska leka med alla". Därmed går jag bara in om vi är ensamma och om någon annan vill in är det självklart jag som går ut eftersom de är jag som inte vill ha min hund med andras.

Problemet jag upplever är att folk bara kommer dit med sina hundar och släpper in dem utan att fråga om det är ok. Dvs man måste hålla järnkoll på grinden hela tiden om man inte ska missa att någon bara släpper in sin "snälla" hund.

Min hund är snäll men eftersom hon blivit illa påhoppad (som slutade med veterinär och sy) så vill hon inte att nya hundar rusar på henne. Detta gör att om en hund plötsligt dyker upp utan att hon är beredd blir hon spänd.

Är det verkligen så svårt att ropa och fråga den som redan är i rastgården om man kan komma in? Så vi i alla fall är beredda på att de kommer?

Är inte så ofta i rastgårdar och hon funkar att ha lös osv men de känns som en så onödig grej, när det är hundägarna som skapar problem och dumma situationer som inte hade behövt finnas.

Överlag upplever jag att det varierar ganska kraftigt med hundkunskapen. Nu släpper jag inte mina i rastgård med en massa okända hundar - inkallningen sitter *host host* helt på båda. De umgås i sin hundgrupp på fem-sex hundar i kvarteret och behöver inte leka med alla andra vi stöter på.

Men är man beroende av hundgård så förstår jag att det är frustrerande. Var i Hufvudstaden med mid dåvarande tik för kanske tio år sedan och släppte henne i en stor rastgård på söder - in kommer en man med en dobbiskille som genast sätter efter tiken. Jag gick emellan och beslutade att går därifrån men dobbisen hoppar upp och hänger sig fast över tiken. Ägaren står tre meter bort och talar i mobilen medans jag försöker dra bort hans #¤!% racka från min hund...

Min kompis och hennes man hade köpt en liten hund. Hunden var kanske 3 månader men iaf, inte könsmogen eller så ännu. De gick till en hundrastgård och tänkte men vi kan ju släppa han lite så han får nosa om han nu vill det.

Det var en annan person därinne och min kompis och hennes man frågade om det var ok om de gick in, ägaren till den andra hunden kollade på dom och nickade. Och min kompis och hennes man gick in. Men de hann bara öppna grinden så kom den andra hunden i en rask fart, beredd att attackera, mannen som precis hade släppt ner hunden hann precis få upp hunden (lyfta upp hunden i kopplet).

Och ägaren till den andra hunden: "Ni får väl skylla er själva om ni går in i en hundrastgård där det finns andra hundar".

Sedan dess så gillar jag inte hundrastgårdar :crazy:

delvis kl

Ni far ursakta en okunnig som bott i England alldeles for lange :D men vad ar en hundrastgard? Maste man ga till en sadan om man vill slappa hunden los? Jag kan inte minnas att jag nagonsin sett en sadan nar jag bodde i Stockholm, trots flera ar med rottis och boxer. Men det ar ju iofs snart 11 ar sedan jag flyttade.

Far man inte ha hunden los typ pa Gardet i Stockholm, eller runtom pa Drottningholm t.ex. :confused:

Forlat OT, jag laser traden och forsoker forsta hur det funkar nufortiden :o

Jo visst får man ha hunden lös. Men för de som inte kan ha det eller om de inte kan åka utanför staden en dag finns inhägnade rasthagar man kan utnyttja. :)

Rastgårdar fanns nog allt för tio år sedan med. ;) När jag praoade för.. eh.. 15 år sedan, så fanns det iaf rastgårdar på söder. :D

Som redan har sagts så får man ha hunden lös på en del ställen, men jag som har afghanhundar som går sin egen väg om jag släpper dom är beroende av inhägnader. Dessutom jagar dom, så jag tar inga risker. Många av de andra som är i rastgården går nog mer dit för det sociala tror jag. Vissa har ju hundarna lösa på promenaden men stannar ändå i rastgården, så deras behov att kunna just ha dom lösa är onekligen tillfredsställt redan innan. Men tja. Jag tycker detta är ett gissel, och längtar verkligen tills jag kan flytta ut på landet. :p

Jag har ingen erfarenhet av rastgårdar tyvärr men det där låter som de flesta hundmänniskor man stöter på, tragiskt nog. Min tik har visat hundagressiva tendenser (enbart när hon är kopplad) så när hon gjorde utfall och morrade mot en chiuaua som vi gick förbi sa ägaren: Aaw, hon vill leka med honom :grin: Min tanke var, självklart kan dom få leka, är han försäkrad?:devil:

<snip> Dessutom har jag svårt att förstå (eller snarare acceptera) att folk inte kan läsa sina egna hundar som dom ju lever med! Okej att vissa saker är lätta att missa, men basala saker som hållning, svans, blick och sånt är ju så tydligt så hundarna lika gärna hade kunnat använda ord som vi människor. :confused:

Att kunna lasa hundar ar som att kunna verkligen FORSTA en totalt annan kultur. Att kunnar forsta ...utan att fordomma, men darfor inte sagt att man maste gilla laget... varfor det ar sa mycket porr i Thailand, att forsta varfor sa manga Indiska kvinnor blir branda, att forsta vad som driver en annan kultur utan att lagga egna varderingar pa det.

Dessutom... jag har tre soner. Den aldsta ar valdigt lik mig och jag har alltid haft latt att lasa honom. Nummer tva ar totalt olik, jag har varit hyfsad pa att lasa honom, men inte alltid kunnat na fram. Nummer tre... well, SUCK, tur att har blev vuxen han med. Jag hade stora problem att "lasa" honom, och darfor hann jag inte alltid stoppa saker och ting INNAN han var involverad, utan det blev sa mycket varre for oss alla darfor att han redan hade "fel" kompisar, hangde pa "fel" stallen, och sa vidare. Den aldsta var stoppad LANGT innan han ens hade hunnit bli kompis med "fel" gang.
Det ar inte alltid sjalvklart att man forstar varandra aven om man bor i samma hus. Nu har jag tva hastar och en hund. Jag har inga problem att lasa ena hasten eller hunden, men min dressyr hast overaskar mig fortfarande, efter flera ar, ganska ofta. :crazy:

Fast en tonåring eller en människa öht är ju långt mer avancerad än en hund. En människa kan säga en sak men mena en annan. Och ofta lär vi ju oss om en människa är ironisk. Eller att vissa tårar är glädjetårar och vissa är för att man är ledsen. Jag förstår jämförelsen men anser ändå att det inte är så svårt att läsa hundars basala språk, speciellt inte sin egen. Sedan kan dom ju alltid överraska en ändå, hitta på något nytt osv.

Att man tjafsar med grannen handlar väl mycket om att man inte vill förstå, och inte kan kompromissa. En hund som man lever med och umgås med dagligen lär man sig väl ändå att läsa till viss del. Som sagt har jag full förståelse för att man missar saker, men basala känslosaker och lugnande signaler som svansviftningar, att hunden vänder bort huvudet, eller bara allmänt är spänd som en fiol... Det syns ju så tydligt! Det är inte så att hunden döljer sina känslor så som en människa ofta gör. Vi kan muttra något och se sura ut, men egentligen är vi ledsna, besvikna, vill inget hellre än att ha en kram osv. Hunden gör ju inte så. Hunden säger många saker klart och tydligt, och jag själv tycker mer det handlar om att lära sig ett språk så som man lär sig tyska eller franska. Om jag lever ihop med en tysk vill jag ju kunna förstå den personen, och att h*n förstår mig. Hunden lär sig i mångt och mycket läsa oss, om vi bara är tydliga, därför undrar jag varför så många har svårt att läsa sina hundar.

Sedan finns det såklart individer eller t.o.m. raser som inte har samma kroppsspråk som andra hundar i alla situationer. T.ex. pga aveln. Då förstår jag att det är svårare, även om jag tror att man kanske ändå lär sig den individen man själv lever ihop med tillslut.

Fast en tonåring eller en människa öht är ju långt mer avancerad än en hund. <snip>

Forvisso... men atminstone mina barn hade mycket klara egna personligheter redan fore 2 ars alder... och min formaga att "lasa" dem var ganska konsistent genom aren. (aven om konsequencerna blev sa mycket storre nar de var aldre).

Jag har inte vaxt upp med hundar, jag hade EN hund some jag larde kanna nar den var vuxen och tamligen valtranad och det var 30+ ar sedan. Mandy ar min forsta valp, egentligen forsta hund som ar min. Jag har last allt jag kunnat lagga handerna pa, tittat pa alla TV program om hund traning som gar har i USA, och gatt de kurser jag kunnat hitta med bra tranare. Jag har medvetet jobbat jatte hart for att lara mig "lasa hund" i general och min speciellt.
Det har inte varit latt och jag forstar varfor manga inte kan forsta sina hundar... det kraver bade tid och angagemang att lara sig om man inte vaxt upp med hundar och tranat sedan barnsben. Jag inser nu hur lite jag visste om den hund jag hade forut. Da var jag en av de du talar om nu... en som inte alls kunde lasa min hund.
Jag har 'tummen i ogat' pa Mandy lite for mycket... Hon ar en rottis och tanken pa att OM jag missar och hon attakerar en annan hund... sa i min oerfarenhet har jag sten koll pa henne och tillater inte lek annat an om jag kanner den andra hunden OCH agaren. Lite synd... men jag litar inte pa min formaga att lasa henne, eller rattare sagt, jag ar radd att missa nagot, sa jag valjer att vara saker.

En mycket ansvarstagande inställning tycker jag!

Ibland startas ett slagsmål upp relativt fort och det är enklare att förhindra att någonting inträffar än att försöka separera två ilskna hundar. Jag känner mig personligen helt säker på mina egna, dem kan jag läsa, men jag har inte alltid stenkoll på andras. Det finns en del massa metasignaler som jag missar.

Tycker det är oerhört vanligt att folk inte kan läsa av ens de enklaste signaler hos deras egna hundar. Om någon skulle lyckas övertala mig till att hålla en allmänlydnadskurs är det signaler och läsa sin egen hund som skulle vara fokus. Det syns tydligt att det är det som är problemet för de allra flesta, de försöker avhjälpa symptomen men klarar inte av att förebygga.

Fast även hundar kan säga en sak men mena en annan, eller kanske rättare sagt skillnaderna i motsatta signaler kan vara så små att de är svåra att se om man inte är van.

Tex kooikern vi hade, han kunde vifta på svansen så folk trodde han var snäll o söt men jag som kände honom såg hur han spände sig och på hans ansiktsuttryck att han var inställd på att anfalla. Han kunde även vrålmorra och vifta på svansen samtidigt.:crazy: Sen hade jag en klasskompis som var osäker på om hon vågade hälsa på min dvärgspets för att han hade öronen bakåt - vilket ju med små skillnader kan betyda både agg och undergivelse, i hans fall det senare vilket oxå gick att läsa på resten av honom när man vet vad man ska titta efter.;)

Du har i alla fall ett öppet sinne, det verkar inte de hundägare som beskrivs här ha. De ser ingenting och verkar nöjda med det, det är ju bekvämt...
Att de sedan missar fascinerande händelser som utspelas framför näsan på dem har de inte en aning om. Tyvärr.
Undrar vad som skulle hända om de blev upplysta om detta i samband med att deras hund var med. Skulle de spärra upp alla försvarsmekanismer eller skulle de lyssna på konkreta argument?
(Förstår ju givetvis att den andra hundägaren inte har tid med det, men det skulle ha varit toppen med en duktig kompis just då, som kunnat berätta.)

Jag tycker att om man ska ha djur ska man intressera sig för dess beteende, förstår man olika sorters beteende så har man även större förståelse för beteendet. Sen att man kan korrigera felaktiga beteenden eller förhindra konsekvenser av vissa beteenden är en annan sak som även skulle lätta på mycket i en vardag.

Tex kooikern vi hade, han kunde vifta på svansen så folk trodde han var snäll o söt men jag som kände honom såg hur han spände sig och på hans ansiktsuttryck att han var inställd på att anfalla. Han kunde även vrålmorra och vifta på svansen samtidigt.:crazy:

Att vifta på svansen kan i samband med andra signaler betyda att hunden är väldigt säker/dominant och inte bara att den är glad och trevlig.

När min hund är glad viftar han på ett sätt, när han är kaxig är det annorlunda, undergiven ett tredje och när han är osäker och vrålar på något som skrämt honom går svansen på ytterliggare ett sätt.

Jag tror inte att en hund kan "ge sken" av en känsla den inte har, det är vi som är för dåliga på att se helheten, precis som Galathea säger.

Apropå svansar så hade vår gamla Münster en egenhet att så fort han hittade fågel så började svansen gå i cirklar (tänk helikopter). Såg rätt festligt ut - kom att tänka på det när du nämnde svansviftningar.

När äldsta Münstern vi har nu är på bushumör viftar han halva cirklar åt vänster.

Apropå svansar så hade vår gamla Münster en egenhet att så fort han hittade fågel så började svansen gå i cirklar (tänk helikopter). Såg rätt festligt ut - kom att tänka på det när du nämnde svansviftningar.

När äldsta Münstern vi har nu är på bushumör viftar han halva cirklar åt vänster.

Jobbsvans kallar jag det. När min hund arbetar koncentrerat går hennes svans i kattåttor.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 208
Senast: Nota
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 582
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 605
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar