Är folk dåliga på att förstå hundspråk?

G

Galathea

Är folk överlag väldigt kassa på att förstå sig på hundspråk? Eller har jag bara otur som träffar på nonchalanta och okunniga människor?

Några enkla exempel är ju rastgårdar. För mig börjar det bli riktigt jobbigt faktiskt, just för att jag är beroende av rastgårdarna här för mina hundars skull. Afghaner måste helt enkelt få springa lösa, och dom drar ju på vilt så jag är som sagt beroende av rastgårdarna i stan.

Hur som helst så är det såklart svårt för oss att uppfatta allt som händer mellan hundar. Men när en hund är hur tydlig som helst, hur kan man ändå missa?

Ex 1. Scenario: Hanhund som "ju leker så fint med tikvalpen". Ägaren kan inte alls förstå varför jag motar bort hanen eller kopplar min tik, dom har ju bara roligt. Verklighet: Hanhunden stressjagar min tik och försöker rida, men även när han inte rider småjuckar han i luften, ställer sig över henne och låter henne inte vara ifred öht.

Ex 2. Samma som ovan fast det är min hane som jagar en tik. Tikägaren tycker att jag ska låta dom vara och sluta säga åt honom, dom leker ju bara och tiken måste lära sig att säga ifrån. Verklighet: Jag vill faktiskt inte att min hane ska stressa på det viset och försöka rida, dessutom vill jag inte att tiken ska behöva utsättas för det heller.

Ex 3. "Han är faktiskt jättesnäll!" säger ägaren. Verklighet: Hela hunden nästan vibrerar av stress och negativ energi, och springer sedan bara och försöker "ställa" min hund. Säger min hund ifrån efter att ha haft en annan hane tryckt mot sidan en bra stund så flyger den på honom istället.

Ex 4. Min hane flyger på en hund och sätter den på plats med dunder och brak. Han skadar alltså inte utan trycker till den. Ägaren blir rädd och förstår inte alls varför. Verklighet. Hunden har om och om igen rammat min hund, varit bufflig och ömsom lekt, ömsom försökt dominera. Min hund i sin tur har varje gång stannat upp, vänt bort huvudet, morrat och gått iväg åt andra hållet. Han har gått undan och försökt undvika hunden ifråga, och till och med undvikit att ens titta på den. Han har helt enkelt ledsnat.

Jag kan fortsätta med hur många exempel som helst, det mesta handlar om att folk inte verkar se att deras hundar är spända, inte har roligt, vänder bort, inte läser av de andra hundarna. Och jag förstår inte detta. Jag ser direkt skillnad på mina, om Cerberus leker eller är på "tikjakt". Om han har glad svans eller arg svans (afghanen bär ju alltid svansen rakt upp, men det är ändå skillnad). Mungipor som rör sig. Öron som vinklas. Huvuden vänds bort. Det gäspas, kissas, smackas osv osv. Hundarna är många gånger väldigt tydliga faktiskt. Och ändå står så många där och ser inte.

Jag har börjat gå dit 7 på morgonen och sent på kvällen nu för jag orkar inte med det. Visst kan jag ta min hund och gå, men det är i princip alltid hundar där och är det fint väder kan det handla om 10-15 hundar. Så det är snudd på oundvikligt att träffa andra där. (T.o.m 7 på morgonen är det andra där, så helt kommer vi sällan undan.) Oftast är allt lugnt, men det dyker ändå upp folk med hundar som liksom inte har roligt eller är intresserad av att vara där egentligen. Och det dyker alltid upp nån hund som har svårt att läsa mina, som ignorerar Cerberus försök att säga att han vill vara ifred och vars ägare inte ser vad som händer.

Så, är folk helt enkelt kassa på att läsa sina egna hundar? Eller är det bara jag som tenderar att ha otur i vilka folk och hundar jag träffar?

Sv: Är folk dåliga på att förstå hundspråk?

Tycker det låter som ett typiskt hundhagefenomen. I alla fall enligt mina erfarenheter. När jag flyttade till Uppsala hamnade jag för första gången i närheten av en hundhage, superkul tänkte jag eftersom mina hundar då kunde få träffa andra hundar.

Men att mötas av tio hundar som slänger sig mot staketet när man kommer, morrande och skällande, vars ägare står i mitten av hundhagen, för lata(?) för att koppla sina hundar så försvann snart nöjet. Eller att gå in i en hundhage där uppenbarligen ingen har intresse av att hålla lek och bus på en lämplig nivå. Tja, för mig försvann snabbt det goda syftet med en hundhage.

Jag tror helt enkelt att det handlar mycket om lathet från ägarnas sida. Det är så mycket lättare att gå till hundhagen, låta hundarna busa med varandra istället för att lägga ner tid på att faktiskt träna hunden.

Tänk.. Du satte ord på mina tankar. Gamlingen har sina bestämda åsikter om hur saker och ting ska gå till. Ibland måste jag in och bryta när han ska in och mucka "bara för att". Har hänt mer än en gång att den andra hundägaren tittar på mig som att jag vore dum i huvudet. Att då försöka förklara att "Min hund obsessar just nu och är inte trevlig med din just nu utan vill bara mucka" är inte helt lätt. Han står ju mest rakt upp och ner - men skillnaden ligger i blickar, mungipor, öronställning, svansföring m.m. Man kan som sagt till och med se på när han kissar och på så sätt avgöra i vilket humörläge han befinner sig.

Unghunden har vi också jobbat en del med, och han är förvånansvärt ödmjuk med andra hundar. Inte alls sådär tonårsbufflig som många hanhundar i hans ålder är (än så länge kanske jag ska tillägga). Likaså kan jag bryta mina hundar rätt omgående om de gör något som inte är ok. Väldigt få verkar ha den förmågan med sina vovvar i hundrastgårdar.

Jag kan åka till större rasthagar bara för att unghunden ska få utlopp för lite energi. Under icke-jaktsäsong kan jag inte låta honom springa så fritt som han behöver vilket gör rasthagen till ett bra komplement till normalträningen. Lite "nu måste jag bara spriiiiiiiiinga allt jag har annars spricker jag"-varianten.

Ja, det är ju rastgårdsfenomen jag beskriver.. Men även när jag gått på kurs och så så tycker jag folk över lag är rätt dåliga på att läsa sina egna hundar. Dom ser inte att deras hund tycker något är jobbigt t.ex. Att en annan hund är för nära. Trots att hunden kör med en massa lugnande signaler så händer inget från ägarens sida.

Men ja, rastgårdshäng är mer jobbigt än roligt. För övrigt var det en man som släppte ut min hund en gång. :eek: Trots att jag alltid går ner till grinden när någon ska in eller ut, och jag VAR på väg nu med men han väntade inte. Så när hans hund inte vågade gå in eftersom det var flera stökiga lekhundar på insidan så stod han bara med grinden öppen och väntade. När fyra hundar då sprang ut blev han sur och sade att "man måste ju få gå in". :crazy: Jag blev så trött. Som tur var gick det bra den gången, men hela gänget hade ju lika gärna kunnat dra iväg. Springer en så vågar nästa och nästa och nästa. Men men, det är nåt helt annat det. Men ändå rastgårdsfenomen.

Men vad gör man när man måste låta hunden springa liksom. Går dit mitt i natten? Åh vad jag längtar ut på landet till eget hus med egen tomt. :(

Jag tror helt enkelt att det handlar mycket om lathet från ägarnas sida. Det är så mycket lättare att gå till hundhagen, låta hundarna busa med varandra istället för att lägga ner tid på att faktiskt träna hunden.

Jag kan se två anledningar att gå till rasthagar:
1) Låta hunden få springa av sig fast den inte kan vara lös.
2) Att låta hunden träffa andra hundar.

Ser inte var träningens vara och inte vara kommer in i bilden?

Är det den uppe vid SÖS du tänker på? Jag sitter och funderar - min känsla är att det brukar vara färre runt 10-11 på kvällen, och då brukar de dessutom vara mer uppfostrade än de som är där mitt på dagen... Alternativ?

Ja men precis så! Jag kan också bryta min hund, men det är sällan han går på någon som inte spänner sig mot honom. Men jag behöver bara be honom gå så viker han av och går iväg.

När det är andra hundar i rastgården brukar Cerberus ofta bli tråkig och bara trava runt lite slappt runt ytterkanterna och kissa öööverallt. Han tittar oftast inte ens på dom andra hundarna utan verkar som att han ignorerar allt. Man ser dock att han kikar lite under lugg ibland och så där. Sedan när alla hundar hittat sina platser så kan han leka med dom han gillar. När vi är där ensamma däremot, eller med hans riktiga kompisar, då busar han direkt när han kommer in, rejsar och busar och behöver inte alls kissa överallt. Så jag tror mer det handlar om att försöka lugna sig själv när han lyfter på benet heeela tiden, än att det är många lukter. För det är det ju alltid.

Det jobbiga är att jag vet att mina hundar kan umgås med andra hundar, jag behöver inte gå till rastgård för att öva det. Har inget behov av den sociala biten, enbart möjligheten att ha dom lösa så dom får springa. Och det blir ett dilemma.

Oavsett vilket så vill mina alltid gå till rastgården, dom vill alltid alltid gå just dit. Så uppenbarligen är det väl något positivt ändå. Det är bara att JAG stör mig på att så många inte ser eller förstår.

Och som sagt, det här med att läsa sin hund sker ju även i andra situationer. På kursen igår var det en som inte alls förstod vad som hände när hennes hund sade ifrån, trots att jag tyckte det var jättetydligt.

Vi är oftast i den uppe på berget i tanto, den är stor och bra. Ibland är vi i den lilla bakom södra station med men den är verkligen liten. Mina får inte upp farten i den innan den tar slut. Den är dock lugnare och färre som går till.

Men ja, det får nog bli så. Segt bara när man ska upp 6 på morgonen. Jag går typ och lägger mig kl tio. :cool: Men vad gör man inte för hundarnas skull. Tyvärr finns det ingen belysning så jag blir lite skrämd att det ska komma en hare, och jag inte ska se. Men man kan inte få allt här i världen.

Jag kan se två anledningar att gå till rasthagar:
1) Låta hunden få springa av sig fast den inte kan vara lös.
2) Att låta hunden träffa andra hundar.

Ser inte var träningens vara och inte vara kommer in i bilden?

Tror hon menade att alla kanske inte går dit av dina nämnda två orsaker utan bara går dit för då blir hundarna trötta och man slipper engagera sig mer. Fast, problemet är ju (oftast) inte att hundarna behöver tränas. Utan att hundägarna behöver lära sig tolka och förstå sina egna och andras hundar. Att förstå signaler och kroppsspråk. Och jag vill som sagt påstå att det gäller i alla möjliga situationer, det blir bara så himla tydligt i rastgårdar. Jag låter aldrig mina hundar hälsa på andra hundar man möter osv så då märker jag ju inte av att folk är okunniga. Så nej, i det här fallet kvittar ju träningen.

Ja, lite segt att behöva vara uppe så länge förstås. Ute på hundön på Drottningholm brukar det vara lugnt strax efter lunch fram till tre ungefär. Rätt skönt att traska runt utan att riskera "arga Agda" som måste säga till trots att hundarna går runt fötterna på en (och antagligen skulle vara otrevligare i koppel än utan). Jag brukar säga till sambon att vi nog flyttar ut på landet så småningom när vi tröttnat på alla viktigpettrar i stan. Suck.

Men det är rätt intressant det där fenomenet med folk som inte vet hur hundarna fungerar. Stod och tittade på en lapsk vallhund häromdagen där det uppenbarligen slagit slint (sett hunden förut med samma beteende). Den sprang fram till den vekaste hunden för dagen (som då råkade vara en 8 månaders labbe) och juckade järnet. Hunden försökte värja sig och husse till labben stod tio meter bort. Dessutom morrade lapsken så fort någon närmade sig. Som ägare till den lapska vallhunden hade jag inte låtit den dra iväg 200 meter från mig för det första, och för det andra hade jag nog snabbat mig på för att kunna bryta det hela. Jag valde att inte gå in och ta hunden eftersom den verkade så instabil. Rätt obehagligt faktiskt. Ägaren kom och tog sin juckare efter goda 3-4 minuter (efter att ha flanerat ett och ett halvt varv innan han uppmärksammade att hans båda hundar var borta.. SUCK.).

Nog för att hundar får lösa saker själva ibland - men de bör ha stöttning om det är en situation där den ena parten är uppenbart instabil i psyket/översexuell.

Tror hon menade att alla kanske inte går dit av dina nämnda två orsaker utan bara går dit för då blir hundarna trötta och man slipper engagera sig mer. .

Tack Galathea! Det var det jag menade.

Jag håller mig dig verkligen, men det är vanliga scenarion tyvärr. Jag har två hanhundar, en stor dominant hane som alla tycker är såå söt för han är krullig hel (curly) o han "ser ju så snäll ut" Ja han har hittills aldrig gjort nått dumt men som sagt han är dominant så ihopsläppt med "fel" hane så tror jag nog det kan bli slagsmål. Men honom frågar ingen om, däremot min Rottishane på 9MÅNADER frågar de flesta om han bits??!! Är det rasstandard eller?? då har jag missat nått!! Visst han blir osäker o reser ragg i några sekunder innan han fokuserar o ser att det var ju "bara" en hund. Men han är bebis...

Jag frågar alltid när jag åker till rastgården om vi kan komma in o det har hänt att jag väntat ut dom som varit där om dom inte har koll på sina hundar... Ofta får jag svaret nej om jag frågar om vi får komma in, jag har ju två HANAR!! Dom rider inte på andra hundar, jo självklart skulle dom försöka på en löptik eller lågrangad hund men dom får inte..där är skillnaden.
Dom är lätta att släppa ihop med andra hundar oavsett ras o rang, däremot brukar jag fråga hur hunden är om det är en hane för att undvika bråk. Min pojk är så naturligt dominant så det brukar inte vara en enda hund som ens försöker kaxa sig men för säkerhetsskull...

O då vart jag sååå glad häromdagen det kom en farbror, inte värst pratglad men det gör inget, jag var själv med mina i rastgården, han tar ut en stor brun labbehane o knallar in...OJ vad kul dom hade TRE hanhundar!! :love: DET är härligt att se, även hans hund lyssnade på ett nej o dom kunde leka utan tjaffs..

OJOJ långt vart det! igen...!

Jag är SÅ glad över att det finns så många rastgårdar här i kommunen i förhållande till antalet hundägare att man "alltid" kan vara själv i rastgården!

För ja, folk är dåliga på att läsa av sina hundar. Nu märker jag mest av det när jag möter hundar + ägare under koppelpromenader, eftersom de leker själva i rastgårdarna. Men hur många gånger har man inte sett att hunden tretusen meter från mötet börjar spänna sig m.m. och visa att "något kommer hända" om man kommer närmare. Först när man faktiskt möts, och hunden börjar göra tokutfall så reagerar ägaren (och då utan att få minsta kontakt med sin "galna" hund).

Sedan ser jag då och då andra som låter hundar leka ihop i rastgårdar och ser just det där med att hanhundar rider som tokar på andra och ägarna säger att "de bara leker" trots att hunden som blir riden på blir stressad och försöker springa ifrån osv.

Det är sådana anledningar, att folk är dåliga på att läsa hundspråk och har dåligt uppfostrade hundar, som gör att jag inte låter mina hundar leka med andra. Även om hundarna är snälla och inte bits, så vill jag att de ska ge sig när mina inte vill leka mer eller att ägarna kan gå in och bryta hunden. Det är inte kul att inte kunna få tag på sin egna hund för att den, så fort den börjar komma nära, blir nästan omkullsprungen och ivägjagad av en överkåt hanhund som jagar henne för att få rida på henne.

Ja det där råkar Zoria ut för en massa. Hon har faktiskt sagt ifrån från början, trots att hon bara varit liten valp, när hanar försöker rida på henne. Men folk ser inte att hon säger ifrån trots att hon visar alla tänder och gör "utfall", för hon gör det tyst. Sedan försöker hon springa undan och slänger sig vid ett bord/bänk. Och i princip samtliga tycker att dom leker så fint då, eller ler åt att hon är så trött så hon lägger sig nära bordet. Men nej, hon är inte trött. Är hon trött lägger hon sig vart som helst. Hon försöker helt enkelt komma undan.

Och ännu värre när hon faktiskt ÄR trött och folk ändå låter sina hanar stå och jucka eller tackla henne så hon ramlar. Jag undrar hur ägarna själva skulle känna om dom blev tacklade så dom ramlade efter att ha fått springa så dom inte orkar stå. :mad:

Jag kan inte mer än instämma stort i att extremt många inte kan läsa sina hundar.. Jag känner igen alla era beskrivningar. Är själv ägare till tre hundar i olika storlekar och typ, och där jag bor finns inga rastgårdar, däremot träffar vi på olika hundar med sina ägare rätt ofta. Det är så skönt när man träffar någon som läser sin hund och dessutom kan styra den från att stressjaga, dominera för mycket o s v. Dessutom brukar dessa hundar för det mesta vara väldigt trevliga, som en naturlig följd av att ägaren är ledaren.

Jag har bara tikar, två små dominanta, och en stor som är lägre i rang. Hur många gånger som helst råkar vi ut för hanhundar som stressjagar, bufflar eller försöker jucka på den stora - som då försöker springa ifrån och när inte det fungerar visar hon tänder och hugger i luften men med sänkt svans och bakåtstrukna öron. Hanhundarna fortsätter, och ägarna står tillbakalutat och tittar på, småflinar och säger " låt dem göra upp själva, hon får lära sig att säga ifrån ", eller nästa variant, "hon vill inte busa? han är ju så lekfull han.." När det urartar på detta sätt brukar jag stoppa hanen genom att helt enkelt lyfta bort den/spärra vägen för den, bara för att upptäcka att den inte alls respekterar vad jag säger heller... :mad: Den har blicken fäst på tiken och är helt fixerad - men det ser inte deras ägare. Hur är det möjligt? :confused:

Med de andra små tikarna blir scenariot ett annat, de säger ifrån bestämt, och balanserade hanar respekterar det och backar. Medan obalanserade stressjagar runt efter dem, och ofta handlar då det också om stora hanar som jag definitivt inte vill ha jagandes efter de små som är topp tunnor rasande. Men eftersom de i dessa fall då är mycket mindre än den jagande hunden, så utgör de inte något hot - och ägaren han lugnt kosta på sig att skratta och tycka att det ser kul ut.. :eek:

Jag blir så jäkla less !! När man träffar vettig avslappnad/harmonisk hund med vettig ägare är det som att vinna på lotto. Allt flyter på, hundarna umgås naturligt och ingen är fixerad. Men tyvärr är det också nästan lika ovanligt som att vinna toppvinsten på lotto. :cool:

Jag var på en utbildning med Memea Molin där hon visade bilder på "hundmöten" vissa av bilderna var verkligen bilder av situationer där man själv att tänkt "bryt, vi går hem, NU!"
Typ två kaxhanar som stod och rå-spände sig mot varandra med svansarna i höjd med molnen.
Eller situationer där en tik blev "överfallen" av sju hanar samtidigt, hade det varit min hund hade jag varit därfrån illa kvickt.

Jag frågade då Memea vem som hade "ställt upp" med sin hund på sånna otrevliga situationer. Men det var ingen som "ställt upp" utan det var just foton från rastgårdar, där hundarna enligt ägarna "lekte".

Så folk är inte dåliga på att läsa hund, de är helt urusla.

Själv har jag tex en hund som trycker sig mot folk han inte känner, inte för att bli klappad utan för att tala om att han är ofarlig. Men jag får alltid höra: "Men vilken gossig hund du har."

Jag har slutat att försöka förklara.

Jag hade hemskt gärna gått en sådan utbildning. Vart hittar man sådana?

Jag fick erbjudandet att vara med i iscensatta hundmöten som sedan skulle analyseras, men såklart inte så dåliga möten. Men tyvärr kunde jag inte den gången, så jag missade det. Tycker som sagt att det är jätteintressant. Dessutom har jag svårt att förstå (eller snarare acceptera) att folk inte kan läsa sina egna hundar som dom ju lever med! Okej att vissa saker är lätta att missa, men basala saker som hållning, svans, blick och sånt är ju så tydligt så hundarna lika gärna hade kunnat använda ord som vi människor. :confused:

Idag var jag till hundgården igen..tänkte direkt på denna tråd efteråt. Det var en tant med 5-6hundar där redan, alla var hennes. Hon frågade vad jag hade, två hanar sa jag, okej jag har en nykastrerad hane där inne, men det är okej, va bra täntke jag..men han brukar inte vara så snäll mot andra hanar lägger hon till...ehh okej då väntar jag sa jag, vill inte ha slagsmål. Gick utanför o rastade hundarna ordetnligt o hjälp så glad jag var att jag inte gick in, han attakerade staketet gång på gång när jag gick utanför.
Dom andra hundarna sprang o skällde som tokar men dom såg glada ut

Sen nyss när jag var ute på kvällspink men dom så möter vi en STOR schäferhane o matte o husse, dom tvärvänder, jaha tänkte jag dom kanske skulle en annan väg...men när jag närmar mig o kommer runt 30meter ifrån dom (dom stannade) så blir deras hane galen, varpå mina drar i kopplet men är tysta o lyssnar till slut att dom ska sluta dra. Schäfern blir helt rabiat!! Hans kulle DÖDA mina, husse lyfter upp honom på bakbenen för att rå att hålla honom o lägger hundens rygg mot sitt bröst o matte springer fram o hjälper till att hålla i hunden o ändå rår dom knappt...jag hastade fort som sjutton därifrån..fy så obehagligt, visst mina drog ordentligt i kopplet men det fanns inte en tillstymmelse till att jag skulle tappa dom.Dom brukar gå med slakt koppel så jag tyckte det var mkt, dom gick där jag bad dom men kopplena var spända..

Ursäkt lite trådkaperi men alltså hjälp! hade dom gått en av dom med den hanen så hade dom tappat honom!! Vad hade jag gjort då?? Han var större än båda mina o dessutom visade sån aggressivitet, om han var arg/rädd/stressad det har jag ingen aning om det var som närmast 20meter skulle jag tro men ändå..

Har mött många ouppfostrade hundar o jag tror säkert vissa tycker mina är det också, men jag är helt säker på att inte tappa dom eller att dom flyger på nån, sen skulle jag ju själv vilja ha dom lydigare men vi tränar för fullt..
Men den där hanen tog priset verkligen, jag vart RÄDD för honom för att husse+matte knappt rådde att hålla honom.

Om man ska ta resonemanget till hundmöten så tycker jag många hundägare är extremt dåliga på att scanna av dels sin hund, dels omgivningen. Som gammal hästtjej är jag van att liksom scanna av miljön runt om konstant (har men ridit ut på hästar som tycker soptunnor/plastpåsar/paraplyer osv etc är livsfarligt får man liksom vänja sig vid att se o förutse eventuella problem innan hästen reagerar) o detsamma gör jag i regel på hundprommisar. Ser jag hundar eller andra djur så har jag ännu mer koll på mina egna o försöker välja väg efter det- vissa hundar har man ju mött förr sas. Men vissa har tydligen inte alls det tänket.

Som en mkt duktig tjej med en skarp malle sa till mig en gång, att den tiken var hon tvungen att stoppa redan när gången blev lite mer spänd- inte när hunden redan kopplat på alla cylindrar. Har man lite koll MÄRKER man ju när hunden spänner sig, öronen, fixerar blicken, svansen, det är så mkt som händer INNAN utfall osv att det alltid känns så konstigt när ägarna inte verkar se eller kanske bara skiter i att bryta dåliga beteenden innan det spinner vidare till jobbiga händelser.

Men gud vad jag babblar, sorry, lite kvällsfunderingar :angel:

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 208
Senast: Nota
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 582
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 607
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar