Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Hmm intressant det du skriver!! Mina personliga åsikter - och så som disskussionerna gått i vår träningsgrupp med st. fågelhundar av olika raser är nämligen tvärtom, att enelsk setter och "britter" överhuvudtaget är betydligt envisare och självständigare än de kontinentala raserna!!

Nu är jag väldigt dålig på att uttrycka mej i ord men typ att en kont. är kanske lite burdusare, "buffligare" och jaha pratade du med mej. Men när den väl fattat vad du menar är den mer bara lydig och vet att det "alltid" ska vara så den kanske tom ser lite skamsen ut om den gjort fel, medan en "britt" är mer artigt lydig nära dej och när du tränar och för alldel jagar men rätt vad det är kan den bara helt oförhappandes göra nåt som du inte tänkt och sedan typ förvånat bliga på dig med oförståående blick (inte skamsen alls) och ser ut att säga jaha skulle vi göra samma som alltid idag med?? DET kunde den aaaldrig ha gissat och den tyckte nog att det passade väldigt bra att göra som den just gjort;) ;) :angel: :D

Ska tillägga att jag själv ftf har två engla gossar

Som sagt alltid intressant att höra att nån annan har en annan reflektion!!


Rolig beskrivning, men bra för man föreställer sig i bilder :D

Settrarna ska ju ha ett större sök och dom upplevs mycket flamsigare, men att dom skulle vara envisare kan jag inte hålla med om. Lika envis kanske, men inte envisare! Men att de kontinentala är buffligare håller jag helt klart med om och dom är lite så att det krävs mycket för att få dem att fatta men när dom väl fattar då är det inga diskussioner längre(man ska tränga igenom teflonpannan;) ). Men vägen fram till att få dessa hundar att fatta uppfattas av många människor som att man är för sträng med hunden.
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Jag håller med dig Stranger om att settern kan vara en riktig ögontjänare :angel: Nu har jag ju aldrig haft vorsteh eller nån annan kontinentalare, så det där att britterna är mjukare och mer dresserbara är inget jag tar från egen erfarenhet. Men som Tie säger är kontinentalarna framavlade för att vara mer hårda jakthundar som användes lite mer som allround hundar, medans britterna skulle vara vackra jakthundar hos den brittiska adeln.

Min pappa beskrev vorsteh så här när vi diskuterade rasen: "en odresserad vorsteh är perfekt om man vill antikbehandla sitt hus, men väldresserad är det en kanonhund" :D
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Nä det är möjligt att jag har fel i fråga om envisheten
(fast jag vill bara säga att jag upplever då mina grabbar som envisa som synden - men det är utan att ställa dom i relation till nån annan hund eller ras öht)
Det kanske är fel ord för vad jag menar - vi kanske lägger olika innebörd i ordet.
Men som en parantes kan jag dra en annan rolig liknelse som jag fått från vår tränare över en fikapaus i träningen.
"Ja för att alla vara st. fågelhundar är dom ju rätt olika //.../// dom kont. dom är ju som lite mer vad ska jag säga tyskt militäriska av sig lyder komandon nästan i givakt marscherar på fot osv... Britterna där emot är ju mer som snobbig adel av sig sätter näsan i vädret så även när dom lyder komando är uppsynen VÄRDIGHET sätter sig graciöööst på sitt - här kommer JAG och matte på fot (inte MATTE och jag alltså). Det kanske är präglat av den miljö/mentalitet levat i århundraden(??) samt ändamål (som någon skrev tidigare). Jag menar britterna skulle ju inte ens apportera de skulle bara ställa och överlät sedan "fuljobbet":angel: på ex retrivrar. konterna skulle ju fixa allt och lite till så att säga!!"

Ja när tränaren sa detta kändes det väldigt mitt i prick på nåt vis...
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Fast vad menar du egentligen med hårda hundar? Nu vet är det iofs skillnad på de kontinentala och brittiska (stående) fågelhundarna, men de brittiska är (enligt min mening) mjuka och lättdresserade. De kontinentala däremot kan vara lite mer svårdreeerade. Men överlag tycker jag inte att man kan kalla dem svårdresserade eller hårda, men som med alla jakthundar krävs det alltid mer när man har och göra med så starka instinkter som just jakten är.

Jag menade hundar generellt, att det är märkligt att just hårda hundar skall kräva hårda metoder. Det är ju dessa hundar faktiskt kan sätta upp ett finger och säga: Slå du gubbjävel, jag skiter i dig!

Vi har Vorsteh och de är inte hårda och de Vorsteh jag har sett är inte hårda för när de har fått en omgång så försöker de om de har fattat korrigera sig. Oftast är de metoder som används jäkligt trubbiga, dvs att det krävs en Einstein för att förstå varför föraren är så jäkla arg vilket får till följd att hunden gör om samma sak igen. Föraren tycker att hunden är så jäkla svår och hård för den gör om samma sak gång på gång. Det finns ingen reflektion om att den inte har fattat.

I jakt om man inte elar så är det väldigt svårt att få en korrigering som är korrekt placerad, helt enkelt på grund av avstånden. Denna trubbighet gör det faktiskt väldigt svårt för hunden att veta exakt vad det är som är fel. Jag har vid flertal gånger sett fågelhundar få stryk för saker som hände för flera minuter sedan, hur i hela världen skall hunden fatta?
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Fast nu hänger jag inte riktigt med :confused: Jag trodde du menade i ditt förra inlägg att vorsteh och andra fågelhundar skulle vara hårdare än andra jakthundar? Men nu skrev du raka motsatsen?
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Fågelhundsfolket har det där med att deras hundarna är så grymt hårda som ursäkt för att de använder hårda metoder, det var vad jag menade.
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Ok då fattar jag ;)
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

"Ja för att alla vara st. fågelhundar är dom ju rätt olika //.../// dom kont. dom är ju som lite mer vad ska jag säga tyskt militäriska av sig lyder komandon nästan i givakt marscherar på fot osv... Britterna där emot är ju mer som snobbig adel av sig sätter näsan i vädret så även när dom lyder komando är uppsynen VÄRDIGHET sätter sig graciöööst på sitt - här kommer JAG och matte på fot (inte MATTE och jag alltså).

Ja när tränaren sa detta kändes det väldigt mitt i prick på nåt vis...

:D Ja du på nått vis känns det som det ligger nått i det!:D
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Det finns väldigt hårda hundar inom jakt, men överlag är de flesta hundar inte allt för hårda utan helt dresserbara, men dom har mycke egen vilja som förstärks av jaktlusten vilket gör att man kan tycka att "fan du fattar ju ingenting". Och detta bör man veta hur man skall tas med. Men det är som du säger att då har man varit otydlig, dock finns det de hundar som inte är hårda men ändå väldigt starka och som testar sina gränser till max innan dom fattat sin plats i rangstegen vilket gör att man kan måsta vara lite extra sträng mot dem.
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Men kan det bero på hårdheten? Kont. är hårdare och när de väl lärt sig så sitter det. Britterna är vekare och man TROR att man dresserat dem för att det fungerar just då ;) Jag upplever generallt vorsteh som hårdare. Men det gör jag trots att min kompis har en tik som är som en retriever (fast fegare) men jag personligen räknar inte henne som rasrepresentativ. Personligen alltså ;)
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Lånar och går in i diskussionen ;)

Jag har ju weimaraner, en mittimellanhund... De kan vara svåra, för visst fasiken är de hårdare än många andra hundar (rena mesar för mig som är uppväxt med tyskterrier;) ), men de är skådespelare och ögontjänare.

Jag har alltid sett min ena tik som en riktigt mes, en sån hund som jag har bakom mig om jag skulle möta en skummis. Men sakta men säkert har tuffhet växt fram och denna tjej tvekar inte en sekund i att ta en räv eller katt, pang på! På MH vek hon inte från min sida när spökena svassade fram, tex... Hon har hjärnan på det rätta stället.

MEN, höjer jag rösten eller kommer på henne så är mesandet framme igen, hon kryper och visar med hela sin stora kropp att hon gjort fel. 5 sekunder senare är hon där igen, de lär sig ALDRIG (eller nån gång gör de väl det...)

Men, jag skulle gissa att hon är något avvikande, hon är en sån hund som "experterna" skulle knäckt, hon är helt enkelt lite långsam och fattar segt.

Min andra W är snabbtänkt, ifrågasätter aldrig, lär sig kvickt och gör sällan fel, dock är jaktinstikten för hög i förhållande till hörslen;)

Vad jag vill komma fram till är att jag tror att skillnaderna är mindre än vad vi tror- dock är de kontinentala skarpare mot viltet tror jag (som allroundhundar blir det nog så). Och i allmänhet sämre fågelhundar.

//E
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Jag tycker att det är tvärtom med en del jaktlabradorer. Min kompis hund vill inte ens lämna hennes sida. Helt värdelös att ha med på jakt... De är dessutom aktiva jägare. Hon har lärt honom att kunna söja ut en 30 meter från henne, då springer han fram och tillbaka och är duktig, men han bara väntar på att få komma tillbaka till hennes sida. Jag har träffat på fler sådana hundar, de törs inte ligga platsliggning ensamma osv. Det är inget representativt antal jag träffat, men en hel del och jag var rädd att det var på väg åt det hållet istället.


Det har nog också blivit vanligare, i början och mitten av 90-talet kom många importer som ställde till det tror jag- min labbe är ett sånt resultat.
Dessutom är det inte helt ovanligt med labbar som inte duger som apportörer:cool:

Öht tror jag att mentalbiten har blivit något glömd, ytterligheterna är många. Vi fick en med alla dåliga egenskaper:smirk:

//E
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

*hoppar in på ett hörn*

Jag fick en eng. setter när jag va ung och har gått på träningar med min mor där det bara varit jakthundsfolk. De har använt sig av hårdare metoder, det vill säga ryck i koppel (strypkedja är ett måste) och mycket skrik o gap.
Min hund kommer från en kennel där elhalsband har använts. Honom kan du ge hur mycket stryk som hellst och han lyder ändå inte. Jag tror att det förekommer endel FÖR hårda metoder inom jakthundsfolket och jag har "hängt" upp min hund i kopplet ett fåtal gånger i min ungdomm och jag börja gråta när jag tänker på det. Okunskap.
Förövrigt har tränaren till denna lilla grupp kommit väldigt långt med sina hundar och hon använder FÖR hårda metoder.
Hon har dem i för små burar när de är innomhus, annars hundgård. De ska ej ha fri tillgång till vatten för då går de bara o dricker fast de ej behöver. Mycket slag, sparkar och annat.. fy

Finns också de, en äldre man som var med i denna grupp som hade mycket trevligt sätt och visade med hela sin kropp hur man fick sin hund att förstå att nu är det allvar utan att röra hunden i fråga eller höja rösten. Honom tycker jag och min mamma väldigt mycket om.

Vill lägga till att jag tror ej att detta bara förekommer hos jaktmänniskor utan i de flesta grenar finns det alltid några rötägg.

//Mimmi
 
Senast ändrad:
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Lånar och går in i diskussionen ;)

Jag har ju weimaraner, en mittimellanhund... De kan vara svåra, för visst fasiken är de hårdare än många andra hundar (rena mesar för mig som är uppväxt med tyskterrier;) ), men de är skådespelare och ögontjänare.

Jag har alltid sett min ena tik som en riktigt mes, en sån hund som jag har bakom mig om jag skulle möta en skummis. Men sakta men säkert har tuffhet växt fram och denna tjej tvekar inte en sekund i att ta en räv eller katt, pang på! På MH vek hon inte från min sida när spökena svassade fram, tex... Hon har hjärnan på det rätta stället.

MEN, höjer jag rösten eller kommer på henne så är mesandet framme igen, hon kryper och visar med hela sin stora kropp att hon gjort fel. 5 sekunder senare är hon där igen, de lär sig ALDRIG (eller nån gång gör de väl det...)
Men, jag skulle gissa att hon är något avvikande, hon är en sån hund som "experterna" skulle knäckt, hon är helt enkelt lite långsam och fattar segt.

Min andra W är snabbtänkt, ifrågasätter aldrig, lär sig kvickt och gör sällan fel, dock är jaktinstikten för hög i förhållande till hörslen;)

Vad jag vill komma fram till är att jag tror att skillnaderna är mindre än vad vi tror- dock är de kontinentala skarpare mot viltet tror jag (som allroundhundar blir det nog så). Och i allmänhet sämre fågelhundar.

//E


Se rödmarkering i quote...
Jag känner igen min ena "engel" i vad du beskriver och jag vet inte... Ibland undrar jag om det bara är så enkelt att driften tar överhand!! Alltså han är jättelydig nära mej ochså släpper man ut honom och han lyder släpper lite längre allt lungt lite till går bra sen pang där försvann kontakten. När han kommer tillbaka mår han hur dåligt som helst vet att det var fel - det är nästan inte lönt att banna honom (läs nu inte aga för sånt sysslar jag inte med) för han är redan så låg... Min teori är att i det där ögonblicket var driften i honom så stark att han bara inte orkade stå emot (jämför med missbrukare eller nåt). Vad göra?? själv är jag en glad amatör med enormt mycket teori men lite praktik att förankra mina kunskaper i så jag har valt att minimer frestelse tillfällena. vi fick det inte att fungera mellan oss som jaktteam utan jag kände att valet blev att endera lägga ner den biten och fokusera på nåt annat om det kund göra honom lycklig eller ge bort honom till nån som har mer praktisk erfarenhet. MEN han är ju min gullegris och han gör 1000 andra saker som är bra även om inte jakten fungerar så nu är han gårdshund och trivs med det. Han är lycklig innaför det tydliga gränserna (staketet) och har ett jobb att sköta = se efter vår gård, ligga och övervaka ungar och hästar osv. Glömmer vi att stänga grinden går det oftast bra men den 10e gången drar han efter nåt intressant i näsborrarna!! Och kommer hem och mår dåligt och hela den historien en gång till. MEN då är det ju på mitt ansvar att hålla grinden stängd (eller inte erbjuda droger och flaskor till en missbrukare) och få min hund att "misslyckas" så lite som möjligt för jag vill att han ska må så bra som möjligt!!
Det är väl med hundar som med hästar - och det välkända citatet på jag tror det är Strömsholm "Där kunskapen slutar tar våldet vid"

Det blev både långt och OT men summan av kardemumman är att får man det inte att funka kanske det är bättre att byta inriktning så att man kan växa i sin nya roll istället för att krympa i den befintliga för att man tragglar vidare med nåt som inte fungerar!!

Ja jag hoppas det blev nåt vettigt i detta långa inlägg...:D
 
Senast ändrad:
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Jag vet inte men det känns ju som att det skulle ligga nåt i vad du säger... Men samtidigt så när jag fick MH papperet på min hund och det stod ngt vek tog jag det som negativt men blev tillsagd att det var det inte för veka hundar är mer lättdresserade än hårda alltså som att det var positivt (kanske sades det som tröst:D ) Jag tog det som att det var lättare att få en vek hund lydig men det KAN ju ha menats lättare med inlärning inte att få befäst. - DETTA är ju faktiskt två olika saker...
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Det är ju just detta som du beskriver som gör att en fågelhund behöver strängare dressyr (iaf en stående!).......den SKA lyda även om den är 2-300m bort! Trots att den är så långt bort ska den känna "banden" till dig och vilja jobba för dig! Det är mycket jobb och tålamod innan man kommer dit. Gör man dessutom nått misstag i början av hundens liv.....man kanske inte alltid vet att man gjort fel, men det får konsekvenser som gör det ännu jobbigare att dressera hunden och då är det lätt att gå vidare till nått annat och ja ge upp helt enkelt. Tråkigt tycker jag för då får ju hunden inte längre göra det den är ämnad för, samtidigt som jag kan förstå frustrationen hos ägaren!

Gör man rätt i träniingen så ska man när man har en "färdig hund" inte ens behöva kommendera hunden när den är långt borta. Den ska automatiskt hålla kontakt, vara lyhörd mot sin förare och detta med att respektera vilt det ska sitta i ryggraden att man sätter sig när fåglarna flyger eller står/sitter/ligger still när skottet går. Det är nötning nötning nötning och utifrån individen fokusering och lägga nivån på de som krävs just för den hunden och vissa hundar kräver lite hårdare mer bestämda metoder för att det ska gå in (Man slår dock aldrig sin hund!!!)

Men det är detta att från början kunna läsa av sin valp och utifrån de lägga sig på rätt nivå som kan vara en lite knepig sak! Det är varken bra att vara för slapphänt eller för hård!
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Jag vet inte men det känns ju som att det skulle ligga nåt i vad du säger... Men samtidigt så när jag fick MH papperet på min hund och det stod ngt vek tog jag det som negativt men blev tillsagd att det var det inte för veka hundar är mer lättdresserade än hårda alltså som att det var positivt (kanske sades det som tröst:D ) Jag tog det som att det var lättare att få en vek hund lydig men det KAN ju ha menats lättare med inlärning inte att få befäst. - DETTA är ju faktiskt två olika saker...

De veka har bättre minne än de hårda :D Så att du fick ngt vek ska du vara riktigt glad för. Då har du ett bra ämne att jobba med, men för den delen så kan du få jobba en hel del med hunden innan det fungerar. Skillnaden är bara att om det varit en hård hund hade du fått jobba ännu mer för att få det att fungera. Så jag skulle helt klart ta det positivt om jag var du!
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Sen kan man ju heller inte förutsätta att alla hundar har alla förutsättningar... En hund med dålig nervkonstitution gör felbeteenden!! Det är det som ÄR dålig nervkonstitution! Det är som att säga att alla kan bli piloter med rätt träning. Nej alla kan inte bli piloter med rätt träning. Det krävs vissa medfödda egenskaper. Hur vi hanterar stress m.m. Nåja nu tror jag ju att alla hundar oavsett nervkonst. kan lära sig att inte norpa saker från diskbänken ;) Men i situationer där hunden kan stressas.
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Det är ju just detta som du beskriver som gör att en fågelhund behöver strängare dressyr (iaf en stående!).......den SKA lyda även om den är 2-300m bort! Trots att den är så långt bort ska den känna "banden" till dig och vilja jobba för dig! Det är mycket jobb och tålamod innan man kommer dit. Gör man dessutom nått misstag i början av hundens liv.....man kanske inte alltid vet att man gjort fel, men det får konsekvenser som gör det ännu jobbigare att dressera hunden och då är det lätt att gå vidare till nått annat och ja ge upp helt enkelt. Tråkigt tycker jag för då får ju hunden inte längre göra det den är ämnad för, samtidigt som jag kan förstå frustrationen hos ägaren!

Gör man rätt i träniingen så ska man när man har en "färdig hund" inte ens behöva kommendera hunden när den är långt borta. Den ska automatiskt hålla kontakt, vara lyhörd mot sin förare och detta med att respektera vilt det ska sitta i ryggraden att man sätter sig när fåglarna flyger eller står/sitter/ligger still när skottet går. Det är nötning nötning nötning och utifrån individen fokusering och lägga nivån på de som krävs just för den hunden och vissa hundar kräver lite hårdare mer bestämda metoder för att det ska gå in (Man slår dock aldrig sin hund!!!)

Men det är detta att från början kunna läsa av sin valp och utifrån de lägga sig på rätt nivå som kan vara en lite knepig sak! Det är varken bra att vara för slapphänt eller för hård!

För att fortsätta OT du får ursäkta TS
Jo det är ju allt det där du skriver som jag ju själv tycker men nånstans har det ju med just mej och min ena hund blivit "fel" - jag håller med om allt med nervkonstruktioner och olika individer styrka i instinkter och allt det där MEN jag gjorde också med mycket möda och stort besvär valet att behålla min hund istället för att överlåta honom till någon skickligare jaktförare eftersom vi faktiskt tycker om varandra väldigt mycket!! (nuförtiden är han ju till åren kommen också) En vänligare trevligare och mer väldresserad hund i vardagslydnad alltså kan jag inte önska mej!! Det är vid "släpp" det brister i vår komunikation och vems fel det är är numer irrellevant SÅ ÄR DET! och vi lever med det och undviker detta. De gånger han "smiter" av gården drar han ut på jakt på egen hand eftersom vi bor med fält och skog utanför dörren så att säga. Hans inhägnade gård är STOR så han får fullt utlopp för att springa och den biten han går lös (eller i koppel) på promenader osv.
Jag upplever att min hund är mucket harmoniskare och har mer sinnesro nu än när vi tragglade med misslyckade släppträningar i tid och otid. Sen kanske detta inte ska vara ett generellt råd men vad jag har läst av på min individ...
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Ja ingen känner ju din hund bättre än dig själv, men om man återgår till trådfrågan så är ju detta med att hunden skall lyda på avstånd en väldigt viktig del i det hela. Man ska lyckas dressera hunden till att vara lydig flera hundra meter bort från föraren. Därför krävs det ibland lite extra stränga metoder just för fågelhundar. Det är ju en säkerhetsrisk om hunden inte lyder helt enkelt. Det gäller i och för sig alla hundar att en olydig hund är en säkerhetsrisk, men just med jakthundar som befinner sig i skog och mark så betyder olydnad att dom både kan bli skadade själv och skada/döda vilt!:eek:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 731
Senast: Fruentimber
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 686
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Hur stort behov har hundar av att umgås/bo med andra hundar? Jag tycker att min hund verkar lite nedstämd ibland (sjukdom/skada helt...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 133
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 414
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp