T
Tie
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??
Rolig beskrivning, men bra för man föreställer sig i bilder
Settrarna ska ju ha ett större sök och dom upplevs mycket flamsigare, men att dom skulle vara envisare kan jag inte hålla med om. Lika envis kanske, men inte envisare! Men att de kontinentala är buffligare håller jag helt klart med om och dom är lite så att det krävs mycket för att få dem att fatta men när dom väl fattar då är det inga diskussioner längre(man ska tränga igenom teflonpannan ). Men vägen fram till att få dessa hundar att fatta uppfattas av många människor som att man är för sträng med hunden.
Hmm intressant det du skriver!! Mina personliga åsikter - och så som disskussionerna gått i vår träningsgrupp med st. fågelhundar av olika raser är nämligen tvärtom, att enelsk setter och "britter" överhuvudtaget är betydligt envisare och självständigare än de kontinentala raserna!!
Nu är jag väldigt dålig på att uttrycka mej i ord men typ att en kont. är kanske lite burdusare, "buffligare" och jaha pratade du med mej. Men när den väl fattat vad du menar är den mer bara lydig och vet att det "alltid" ska vara så den kanske tom ser lite skamsen ut om den gjort fel, medan en "britt" är mer artigt lydig nära dej och när du tränar och för alldel jagar men rätt vad det är kan den bara helt oförhappandes göra nåt som du inte tänkt och sedan typ förvånat bliga på dig med oförståående blick (inte skamsen alls) och ser ut att säga jaha skulle vi göra samma som alltid idag med?? DET kunde den aaaldrig ha gissat och den tyckte nog att det passade väldigt bra att göra som den just gjort
Ska tillägga att jag själv ftf har två engla gossar
Som sagt alltid intressant att höra att nån annan har en annan reflektion!!
Rolig beskrivning, men bra för man föreställer sig i bilder
Settrarna ska ju ha ett större sök och dom upplevs mycket flamsigare, men att dom skulle vara envisare kan jag inte hålla med om. Lika envis kanske, men inte envisare! Men att de kontinentala är buffligare håller jag helt klart med om och dom är lite så att det krävs mycket för att få dem att fatta men när dom väl fattar då är det inga diskussioner längre(man ska tränga igenom teflonpannan ). Men vägen fram till att få dessa hundar att fatta uppfattas av många människor som att man är för sträng med hunden.