Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Det är skillnad på att kasta ett koppel och använda kopplet att slå med ! Det måste väl vara bättre att kasta kopplet och avbryta en hund som kanske sprungit ut på vägen istället.

Så ejlin, i mina ögon är vi inga hundplågare men kanske i andras...

Självklart är det bättre att hyva kopplet och på så sätt få hunden att stanna än att den blir skadad ( eller tillfogar skada )

Det var inte det diskussionen handlade om, utan i ren uppfostringsmetod ( alltså inte i nödfall )

Såhär skrev Ejlin:

ejlin skrev:
Sedan är det en helt annan sak om föraren agar hunden, eller i brist på kunnskap korrigerar hunden på fel sätt

Jag tycker även om det i nödfall är befogat ett felaktigt sätt att korrigera sin hund på ( och det var väl det vi diskuterade ? )
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Föreläsningar är intressanta!!! Då har man heller inte med sig hund... Sen verkar det skilja en del på teori och praktik, vilket förvånade mig mest... Färgglatt var ordet...
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Jag kan bara le och instämma, dessutom hade ju föreläsaren ifråga med sig ett antal hundar som han efteråt släppte ut för rastning (under längre tid än 10 kiss minuter) och som sagt inte ens för honnom höll den röda (:D :angel: ) tråden ...
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Jasså... Det förvånar mig... Men hundar är ju inga maksiner och det är ju skillnad mellan allmänlydnad och på sitt sätt situationsbunden jaktlydnad :) Där har man ju nött in vad som händer om man inte gör vad liksom...
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Och vart är jaktretrieveraveln på väg, menar du?

I många fall åt helvete.... Jag kan gå mer in på det ikväll, har lite tidsnöd...

Men när man avlar fram labbar med enorm motor, utan will-to-please, stor jaktlust som saknar det här "förlåtande" som är typiskt för labbarna, då undrar jag vart tusan det är på väg...

//E
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Min inblick i fågelhundsträningen är att den är mycket hård. Orsaken är väl den vanliga - Detta är ingen lek utan allvar och detta är så hårda och svåra hundar. (Min stilla undran är alltid den samma, är inte själva innebörden av hård hund att den inte tar åt sig och borde man just därför fundera på andra träningsmetoder?).

Jag är fullt övertygad om att hundar lär sig och att det fungerar med metoder som bygger på att hunden skall utföra olika saker för att undvika stryk, ryck i halsband, gap och skrik från föraren. Men skall det inte vara roligt att träna hund? Är det roligt att lyfta sin hund över ett hinder i nackskinnet? Dessvärre tror jag att vissa 'lättar lite på trycket' och tar ut vardagsstress/aggression på sina hundar/hästar. Det finns ju vedertagna argument att motivera sig själv och andra att ta till om någon ifrågasätter.
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Jag tycker att det är tvärtom med en del jaktlabradorer. Min kompis hund vill inte ens lämna hennes sida. Helt värdelös att ha med på jakt... De är dessutom aktiva jägare. Hon har lärt honom att kunna söja ut en 30 meter från henne, då springer han fram och tillbaka och är duktig, men han bara väntar på att få komma tillbaka till hennes sida. Jag har träffat på fler sådana hundar, de törs inte ligga platsliggning ensamma osv. Det är inget representativt antal jag träffat, men en hel del och jag var rädd att det var på väg åt det hållet istället.
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Fast vad menar du egentligen med hårda hundar? Nu vet är det iofs skillnad på de kontinentala och brittiska (stående) fågelhundarna, men de brittiska är (enligt min mening) mjuka och lättdresserade. De kontinentala däremot kan vara lite mer svårdreeerade. Men överlag tycker jag inte att man kan kalla dem svårdresserade eller hårda, men som med alla jakthundar krävs det alltid mer när man har och göra med så starka instinkter som just jakten är.
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Jag upplever det som att jaktlusten är "för" stor. Inte riktigt balanserad mot samarbetsvilja. Jag vet inte om det går att få de mer samarbetsvilliga (genom avel) med samma stora jaktlust? Bara en tanke jag haft efter att ha sett några träningar.
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Nu vet jag inte riktigt vilken typ/ras av fågelhund du menar?
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Ok då är jag med :smirk:
Jo visst är det nog som du säger att för mycket jaktlust går ut över samarbetsviljan, men jag har fått den uppfattningen att settrarna inte är lika envisa och självständiga som de kontinentala och därför är lite mer dresserbara. Men som du säger skulle det vara intressant att se hur jaktlusten skulle påverkas om man avlade mer på samarbetsvilja!
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Eller vad man nu ska kalla det för... Jag vet inte om samarbetsvilja är rätt ord men... Jag tror att du förstår vad jag menar *hoppas jag iaf* Jag blir helt svettig av att se när de tränar hund. Jag var på en kurs en gång där vi delade upp oss i Retriever och Setter (mest eng.) Efter 4 träningspass satt våra hundar 20 meter helt stilla när de släppte upp levande fågel framför dem. De kallades in över levande fågel m.m. I den andra gruppen så fick tränaren rädda fågeln från hundarnas käftar under mycket enklare övningar än så ;) Jag lovar att det inte var för att våra hundar hade mer grundlydnad eller så.
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Intressant diskussion... Jag anser, som även vissa andra, att jakt är på ALLVAR, och ingen lek. Lydnaden måste sitta till 110%, då jaktlusten ofta är så stor att det behövs. Hur skulle det se ut med viltknäckande hundar, eller självständiga hundar som skulle hitta på vad de vill med fåglarna? Eller hundar som börjar jaga levande vilt etc...

Jag anser att det ibland krävs lite hårdare tag, att det är på allvar, men absolut inget djurplågeri. Gränsen är som sagt hårfin och vi alla definierar nog djurplågeri på olika sätt. Jag själv har en flat och det krävs ibland en väldigt fast hand, något som jag ibland kan ha svårt att klara av.

Ledarskapet tycker jag är A och O, hur ska jag annnars kunna lite på hunden?!
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Haha jag antar att du var i retriever-gruppen? ;)
Våra höns råkade av misstag hamna inne i hundgården en gång och settern blev tagen på bar gärning med en höna -då levande- i munnen. Hon kommenderades apport och kom villigt med hönan som hålldes med en löst grepp. När sedan kommandot "loss" kom tittande hon upp med glittrande ögon och klämde därefter lååångsamt ihop käkarna, vilket resulterade i en mindre levande höna...

En liten anekdot bara :angel:
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Jo, jag missade med att skriva det :D Men de hade å andra sidan inte gått i 3 dagar på vilttomma marker heller...
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Nog är det rätt att kalla det samrabetsvilja, det finns tom med i eng.setters rasstandard:
"Samarbetsförmågan: Det stora, självständiga söket som eftersträvas kräver stor samarbetsvilja. Hunden skall även på långa håll kunna dirigeras med små medel. Den skall kombinera självständighet med en stark vilja att vara till lags."
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Ah... Då är jag inte helt ute och cyklar. Jag har bara varit iakttagare nämligen...
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Ok då är jag med :smirk:
Jo visst är det nog som du säger att för mycket jaktlust går ut över samarbetsviljan, men jag har fått den uppfattningen att settrarna inte är lika envisa och självständiga som de kontinentala och därför är lite mer dresserbara. Men som du säger skulle det vara intressant att se hur jaktlusten skulle påverkas om man avlade mer på samarbetsvilja!


Hmm intressant det du skriver!! Mina personliga åsikter - och så som disskussionerna gått i vår träningsgrupp med st. fågelhundar av olika raser är nämligen tvärtom, att enelsk setter och "britter" överhuvudtaget är betydligt envisare och självständigare än de kontinentala raserna!!

Nu är jag väldigt dålig på att uttrycka mej i ord men typ att en kont. är kanske lite burdusare, "buffligare" och jaha pratade du med mej. Men när den väl fattat vad du menar är den mer bara lydig och vet att det "alltid" ska vara så den kanske tom ser lite skamsen ut om den gjort fel, medan en "britt" är mer artigt lydig nära dej och när du tränar och för alldel jagar men rätt vad det är kan den bara helt oförhappandes göra nåt som du inte tänkt och sedan typ förvånat bliga på dig med oförståående blick (inte skamsen alls) och ser ut att säga jaha skulle vi göra samma som alltid idag med?? DET kunde den aaaldrig ha gissat och den tyckte nog att det passade väldigt bra att göra som den just gjort;) ;) :angel: :D

Ska tillägga att jag själv ftf har två engla gossar

Som sagt alltid intressant att höra att nån annan har en annan reflektion!!
 
Senast ändrad:
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

En hund med mindre jaktlust är en hyffsad jakthund, men den håller inte i längden.....(min alldeles personliga uppfattning) den ger gärna upp om man går någon timme utan att stöta på fågel och i slutet av tunga dagar är det jaktlusten som "skiljer agnarna från vetet";)

En hund med liten jaktlust kommer inte in i mitt hus. Det är lättare att plocka ner en hund med översriven självständighet och jaktlust än att få upp jaktlusten självständigheten. Det är riktigt svårt att lyckas med! Jag tror dock ändå att man kan ha en samarbetsvillig hund med väldigt hög jaktlust, helt klart. Eller det vet jag att man kan för jag har en sådan hemma ;) Man måste bara avla på de något mjuka hundarna med stor jaktlust och inte avla på "teflonpannorna"!:angel:

Detta ni pratar om att de brittiska hundarna är lite mjukare än de kontinentala hundarna kan jag hålla med om.

De kontinentala ska i grund och botten vara hårda, dom är avlade för de.......dom ska faktiskt exempelvis kunna ta en grävling och döda den själv utan minsta tvekan :eek: Dock så används dom inte till detta så mycket idag därför kan man avla på lite mjukare individer med väldigt hög jaktlust vilket medför att dom blir mer dresserbara för en vanlig svensson.

Men visst bidrar jaktlusten till att man får mer hund i kopplet som man skall hantera.....helt klart! Men det vet man ju när man väljer en jakthundsras. Det är dem som inte äger en hund med väldigt hög jaktlust som inte förstår fokuseringen det blir i dessa hundar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 731
Senast: Fruentimber
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 686
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Hur stort behov har hundar av att umgås/bo med andra hundar? Jag tycker att min hund verkar lite nedstämd ibland (sjukdom/skada helt...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 133
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 414
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp