Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??
Självklart är det bättre att hyva kopplet och på så sätt få hunden att stanna än att den blir skadad ( eller tillfogar skada )
Det var inte det diskussionen handlade om, utan i ren uppfostringsmetod ( alltså inte i nödfall )
Såhär skrev Ejlin:
Jag tycker även om det i nödfall är befogat ett felaktigt sätt att korrigera sin hund på ( och det var väl det vi diskuterade ? )
Det är skillnad på att kasta ett koppel och använda kopplet att slå med ! Det måste väl vara bättre att kasta kopplet och avbryta en hund som kanske sprungit ut på vägen istället.
Så ejlin, i mina ögon är vi inga hundplågare men kanske i andras...
Självklart är det bättre att hyva kopplet och på så sätt få hunden att stanna än att den blir skadad ( eller tillfogar skada )
Det var inte det diskussionen handlade om, utan i ren uppfostringsmetod ( alltså inte i nödfall )
Såhär skrev Ejlin:
ejlin skrev:Sedan är det en helt annan sak om föraren agar hunden, eller i brist på kunnskap korrigerar hunden på fel sätt
Jag tycker även om det i nödfall är befogat ett felaktigt sätt att korrigera sin hund på ( och det var väl det vi diskuterade ? )