Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Den här killen skulle aldrig sätta sin fot på brukshundsklubben eftersom han tycker dom kör med så mesiga metoder, där man inte tillåts ta tag i hunden ordentligt...

Jag kan absolut ta tag i nacken på min hund om hon inte lyssnar, och det räcker, men skulle heller aldrig få för mej att dra i hennes långa fina öron!!
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Jag vet inte, men den träningsmetoden låter absurd. Jag ser inget samarbete i att genom obehag dessutom tvinga sin hund till lydnad. Låter som den här personen som var med i tv3s program "top dog".
Den hunden var ju så kuvad att man undrar hur mkt fysisk och psykisk stryk den fått i sina dar. Men visst lydde den, den vågad eju inget annat.
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Jo, sticker hunden iväg tvekar jag faktiskt inte att kasta kopplet på henne! Vet dock inte vad du använder för slags metoder när du blir leds på din hund?

Ja var ska jag dra gränsen då? Självklart beror det på situation till situation men om jag känner att jag måste ta tag i min hund för att få henne back to earth tycker inte jag att det är fel.
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Absolut! Det beteendet känner jag väl igen! Spöstraff på godis, lock och pock etc. Ni kan inte träffa samma personer som jag träffat. Men surfa bara in på birddog.nu och läs några diskussioner så.
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Jag tar tag i min hund om det krävs: JA , oftast räcker det dock med att jag ryter i med dov röst ...

Jag kastar dock inte saker på mina hundar då jag faktiskt kan likställa det med att sopa till hunden, jag tror inte hunden förstår den typ av korrigering..

Om hunden skulle sticka hamnar vi ju i ett annat läge, jag uppfattade inte din uppfostringdmetod som att du bara i nödfall skulle kasta kopplet efter att läst ditt försa svar men jag kan ju missta mig..
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

ja det är ju inte så att jag skulle kasta kopplet på henne bara för skojs skull, men kommer det ett vilt ochn springer fram så är det enda som duger att snöra kopplet! Helst av allt skulle man vä ta till med ett jävla elhalsband om man fick...

Sedan tror jag att hade vi vart ute och tränat istället för att sitta här och skriva så hade vi dels lärt oss mer hund och så hade inte alla missförstånd uppstått...
well, jag tänker iaf göra det första!!:bump:
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Hm antingen uttrycker du dig klumpigt eller så missförstår jag dig verkligen...
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Nu gäller mina iakttagelser stående fågelhundar och inte retriverna, där vet jag inte hur de har det, men med tanke på vart jaktretriveraveln är på väg antar jag att det är samma.

//E
Och vart är jaktretrieveraveln på väg, menar du?
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

nu sticker iof inte mina hundar efter vilt..men jag kan nog hålla med til viss del. Svårt att beskriva nyanser här iaf. Alla metoder funka rju inte på all ahundar.
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Knapplån

Som sagt finns det rötägg inom alla grenar i hundvärlden och han som TS och andra i den här tråden skriver om verkar höra till en av dem. Jag är uppvuxen i fågelhundsvärlden (stående fågelhund) och har aldrig hört talas om folk som binder sina hundar på fjället osv. Sen att många ogillar godis-träning är väl inte något som är specifikt för just fågelhundsmänniskor utan snarare något som är mer allmänt bland jakthundsfolk. Och jag ser inte något fel i att träna sina hundar utan godis, om träningen funkar bra utan. Inte heller i att ta tag i nackskinnet eller nypa till i örat (dock inte dra som någon skrev). Jakt med stående fågelhund kräver väldigt mycket dressyr, och det finns säkert människor som misstolkar det och drar det för långt -samtidigt som deras okunskap inte räcker till för att dressera en hund som uppfyllera deras krav och i ren frustration tar till helt sinnessjuka metoder.
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Jag håller med dig - jag har i alla fall inte råkat på den här typen av träning bland retrieverfolk. Att man där kanske inte "jamsar" så mycket med godis beror nog mest på att retrievern uppfattar apporteringen som rena belöningen.
En hund som inte sköter sig; sticker före kommando (knallar), inte lyssnar på föraren eller inte sitter still och tyst i passivitet - den får helt enkelt inte apportera mer den dagen. Utesluten belöning är också ett sorts straff, så inte behöver man ta till handgripligheter inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Kan inte hålla med dig mer! :bow: även jag är uppväxt med fågelhundar (pointer) och en morfar som är jägare, och jag känner då inte igen något av det som skrivits i denna tråd. Men rötägg finns och kommer alltid finnas inom alla grenar!
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Jag är uppväxt med jakthundar och jag känner då inte igen något av det som skrivits i tråden. Pappa behandlar alla sina hundar med respekt och kärlek oavsett om det är fågel, hare eller älghundar. Inte nåt slit i öronen eller kokstryk. De är alla underbara hundar med kanonbra temprament. Så länge kunskapen finns behöver man inte ta några sånna metoder. (Givetvis ska man inte göra det i vilket fall)
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Min kompis är granne med en rätt så känd retrievertränare. Och bekant eftersom att hon också tränar retriever samt att båda är jägare. Hans motto är att först stampa ned hunden i marken och sen lyfta den... Trevligt... Hans hane är Jch och används en del i avel. Så visst förekommer det. Iaf på hemmaplan för hans del... Jag måste lägga till att en annan känd hundtränare (spaniel i första hand) är anmäld av flera personer som varit med på hans kurs. Sådana var metoderna...
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Ingår en färg i efternamnet? Har hört en hel del om honom nämligen... (spanieltränaren)
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Nej det skulle jag inte påstå... Det är att generalisera och det skall man akta sig för...

Det är lika dumt som att påstå att alla som kör bruks kör med hårda metoder. Eller att alla som har jakthundar låter dem stå i hundgård hela året..

Jag känner massor med människor som tränar apportörer... och vill inte påstå att deras metoder är speciellt hårda.
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

ja det är ju inte så att jag skulle kasta kopplet på henne bara för skojs skull, men kommer det ett vilt ochn springer fram så är det enda som duger att snöra kopplet! Helst av allt skulle man vä ta till med ett jävla elhalsband om man fick...

Sedan tror jag att hade vi vart ute och tränat istället för att sitta här och skriva så hade vi dels lärt oss mer hund och så hade inte alla missförstånd uppstått...
well, jag tänker iaf göra det första!!:bump:

Detta med att kasta kopplet är nått man får ta till om man inte lyckats lägga grunden rätt. Man visar då hunden att man "får tag i den även om den är långt ifrån" vilket kan behövas på vissa hundar.

Men jag tycker det är intressant att det var just när det kom vilt som du var tvungen använda denna metod. Jag vet inte vad du har för hundras, men överlag kan man säga att de hundar som bäst respekterar vilt är fågelhundarna med betydliget större jaktlust än många andra raser. Logiskt sett är det ju lite underligt........Men vi vet ju alla att orsaken är att fågelhundarna får en "strängare" uppfostran när det gäller detta med hur dom skall bete sig med vilt och framför allt har vi fågelhundsförare ett rejält "STOPP" på hundarna. Det stämmer ju givetvis inte på alla, men merparten. Och givetvis finns det vissa hundar utanför fågelhundsraserna som också är duktiga, men överlag har man mer koll på jakthundarna när det gäller vilt.

Man borde träna detta på bruksklubbarna också för hemska tanke vad många ej viltrena hundar det finns i landet som blir totalt okontrollerbara när det springer vilt framför dem. :eek:
Då skulle kanske den allmänna synen att "fågelhundsförare är hårdare mot hunden än andra hundförare" tonas ner. Man får en liten inblick av hundens förändring när jaktlusten tar över.

Jag har sagt det förr, men det tål att upprepas......strängare dressyr betyder inte att man skall slå/misshandla sin hund!:eek:
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Har varit på föreläsning för vår "färgglade" spanieltränare och vi har väl inte riktigt samma syn på saker och ting :angel: - sen är det alltid intressant att höra föreläsningar vare sig de är i linje med vad man själv tycker eller inte, intressant att se andra sidor av samma sak så att säga!!!
 
Sv: Är fågelhundsförare hårdare mot hunden än andra??

Jo, sticker hunden iväg tvekar jag faktiskt inte att kasta kopplet på henne! Vet dock inte vad du använder för slags metoder när du blir leds på din hund?

Ja var ska jag dra gränsen då? Självklart beror det på situation till situation men om jag känner att jag måste ta tag i min hund för att få henne back to earth tycker inte jag att det är fel.

Min cocker kan ibland verka stendöv när hon hittat något intressant att lukta på. Då kan jag kasta iväg "någonting" (koppel, snöboll etc) för att göra henne uppmärksam. I nio fall av tio missar jag hunden och de få gånger jag träffar ser hon inte ut att lida av det utan det har avsedd effekt = hon lyssnar igen.

Det är skillnad på att kasta ett koppel och använda kopplet att slå med ! Det måste väl vara bättre att kasta kopplet och avbryta en hund som kanske sprungit ut på vägen istället.

Så ejlin, i mina ögon är vi inga hundplågare men kanske i andras...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 731
Senast: Fruentimber
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 689
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Hur stort behov har hundar av att umgås/bo med andra hundar? Jag tycker att min hund verkar lite nedstämd ibland (sjukdom/skada helt...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 133
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 414
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp