Är du vegetarian?

emlem

Trådstartare
Den här mer eller mindre exakta konversationen har jag haft väldigt många gånger, med gamla och unga, män, kvinnor, barn i olika situationer och jag tycker alltid att det är så konstigt att jag alltid får samma svar.

Någon- är du vegetarian?
Jag- Nej varför frågar du det?
Någon - för att du ser ut som en vegetarian
Jag- Jaha ok , men hur ser en vegetarian ut då?
Någon- det vet jag inte
Jag- Nähä...:confused:

Jag kan inte peka ut en vegetarian från ickevegetarianer såvida de inte har en statement t-shirt på sig där det bokstavligen står att de är vegetarianer.

Finns det någon stereotyp och isf hur uppfattas/ ser den ut?

Nuförtiden verkar ju alla (utom jag) vara vegetarianer/veganer, så iaf för mig är det nog nästan lättare att ha fördomar om det motsatta :p

När jag var i 20-årsålden hade jag svart hår och svarta kläder oftast.
Då trodde folk ofta att jag var vegetarian och feminist.
Varför har jag ingen aning om.
Idag får jag inte de frågorna alls.

jag ser ut som följande, gympadojor eller stövlar, parkas eller varm jacka med luden huva, jeans, stickad tröja/skjorta långt vågigt ljusbrunrödaktigt hår, lite foundation, relativt blek hy och blå ögon. Alltså inget speciellt någon stans.

Jag brukar få frågan om jag är ssk, när jag berättar vad jag har för yrkesroll brukar hakan åka ner och det kommer alltid ett "vaaa, du ser inte ut som en sådan"

@emlem: Jag har råkat ut för det massor med gånger också! O_o

Jag är alltså dotter till en slaktare, har aldrig yttrat något om att jag skulle äta vegetariskt och äter normalt med grönsaker för en medelsvensson... plus att min klädsel består mest av jaktkläder eller sportkläder :D

@TinyWiny: Blek är jag också plus att jag har varit anorektiker under många år, kan det vara det? :cautious:

@emlem:

@TinyWiny: Blek är jag också plus att jag har varit anorektiker under många år, kan det vara det? :cautious:

Det är det säkert!

Många har bilden av att vegetarianer är bleka, omusklade, klena, orkar inget och är militanta. Jag har varit vegetarian i 34 år och är inget utav det. Jag har aldrig fått frågan om jag är vegetarian, folk blir väldigt förvånade när de får veta det. Det är inget jag pratar om förren det är relevant vad jag äter/inte äter, typ om någon vill bjuda på mat eller om vi ska äta ute och de frågar varför jag beställer vegetarisk mat.

Men kyckling är ju en frukt, det vet du väl?

Om du bara visste hur ofta man får kyckling/skaldjursrätter rekommenderat när man vill äta vegetariskt.:laugh:

Det är ju för att många som kallar sig vegetarianer äter fisk och skaldjur. Om man bara träffat vegetarianer som äter fisk och skaldjur så är det lätt att tro att de flesta gör det. Jag har till och med träffat en som kallade sig vegetarian men åt kyckling, fisk, skaldjur och mammas köttbullar på julafton. Varför hon kallade sig vegetarian vet jag inte...

Finns det någon stereotyp och isf hur uppfattas/ ser den ut?

Vegetarian här. :D

Vegetarianstereotypen skiljer sig. Jag har ändå en idé om människor som gjort/gör någon form av medveten ideologisk markering. Vanligen normalviktiga. ... vet inte om jag tänker på någon särskild typ av kläder eller så.

Vegan - (i mitt huvud) lite mer åt renodlad eko och fairtrade, även kring kläder etc, en medvetenhet kring konsumtion som påverkar mer än bara maten.

Jag är ganska blek och har till för nåt år sen varit rätt smal. Har aldrig fått frågan om jag är vegetarian eller ej (är det inte).

Ett bra skäl att gå därifrån. Om personalen inte ens har basal kunskap om mat är det knappast värt att betala för den.

Ibland skulle man få leta restaurang i timmar då. Det är mer regel än undantag att personalen tror man käkar kyckling eller fisk eller i alla fall skaldjur. Om man inte heller äter ägg och mjölkprodukter får man på många ställen vara glad om man kan få ett salladsblad och en tomat. Märkligt nog får folk dessutom för sig att veganer inte käkar gluten :confused:.

Ibland skulle man få leta restaurang i timmar då. Det är mer regel än undantag att personalen tror man käkar kyckling eller fisk eller i alla fall skaldjur. Om man inte heller äter ägg och mjölkprodukter får man på många ställen vara glad om man kan få ett salladsblad och en tomat. Märkligt nog får folk dessutom för sig att veganer inte käkar gluten :confused:.

Gluten?! Det var ju kul :D jag menar, så länge man inte är intolerant är det väl rätt vanligt att veganer äter gluten (seitan).

Gluten?! Det var ju kul :D jag menar, så länge man inte är intolerant är det väl rätt vanligt att veganer äter gluten (seitan).

Ja, jättemärkligt. Gissar att det har att göra med att det blivit nån hälsotrend att äta helvegetarisk (vilket folk blandar ihop med veganism som ju innefattar mer än kosten) och att gluten i vissa kretsar är populärt att utesluta (trots att man inte har celiaki) :banghead:.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 607
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 510
Senast: Pratsch
·
Fordon ...och så kom den till slut, kanske inte exakt bleka dödens minut, men minuten när peugoten gav upp. Den rullade i drygt 40 000 mil och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 341
Senast: 95johsv
·
Tjatter Apropå alla klädtrådar nu :D : Hade lite för mycket tid på tåget hem i eftermiddags och reflekterade; Vad har egentligen...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
13 934
Senast: TygerTyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar