Är detta ett vanligt fenomen???

Sv: Är detta ett vanligt fenomen???

Jag släpper min hund. Så får hon springa runt med deras olydiga hundar efter sig. Jag kanske kallar in henne eller så börjar jag att gå och stannar först när de börjar få panik i rösten. Taskigt va? Men det gör jag när de är så otroligt nonchalanta. Som han som gick i telefon och bara lät sin hund sticka och så fortsatte han bara tala i telefonen fast min hund drog med hans lilla JRT på en låååååång runda runt oss.

Ha ha det har jag också gjort en gång. Ägarens till en liten cavalier stod och pratade i telefon och struntade i hur hundarna hälsade och umgicks. Då började jag bara gå. Då jag bara var ute med hanen den gången så fick jag helt plötsligt två hundar med mig på promenaden. Det struntade jag i. :devil: :angel: Jag gick och gick. Tjejen med telefon stod glatt och snackade vidare helt omedveten om att hennes hund hade "bytt ägare". :D

Jag gick säkert i 10 min innan jag hörde en tjej komma springades och ropade hallå efter mig. Hon kände sig nog lite dum för hon är väl van att folk stannar tills hon pratat klart i telefonen. :angel:

Det var kul att se hennes min. :devil: :angel:

Kan säga att jag då gick vid Stora Skuggan och hade ägaren inte dykt upp så ligger Hundstallet nära. :devil: Någon som förstår att jag är på dessa hundägare. :angel:

Sånt där är ju bara så :devil: irriterande! Min hund är ju valp nu och alla verkar tro att hon är allmän egendom för det, och att hon måste hälsa på deras hundar för att leka och lära.

Stötte på ett till liknande fall idag.

När jag var ute och gick med valpen mötte jag en dam/tant eller vad man nu kallar de som är över 50 år.
Hon går med en stor schäferhane som verkar väldigt glad över att se en (eller äta :p) en liten valp.

Jag går på den andra vägen (två vägar med ett dike och träd på runt 7 meter imellan.) hon på den andra.
Min hund är som vanligt lös och när jag ser de två så kallar jag in honom och tränar lite så han riktar uppmärksamheten mot mig.
Efter någon minut hör jag:
"Ska du gå någon gång eller?"
Jag svarar att jag tränar så hon kan gå före (en vägkorsning där man måste gå får att kunna fortsätta på någon av vägarna, ca 10 meter bort).
"Är det en tik?" hör jag.
"Nej, en hane."
"Jaha, har du verkligen koll på honom då? Nu när han inte är kopplad, jag tänker inte gå förrens du har det." (någon mer än jag som tolkar detta som att "Har du en tik så behöver du inte ha koll på hunden")

Jag ser ner på hunden som ligger plats och tittar på mig för att se vad han ska göra nu.
Så jag ropar tillbaka att hon kan gå eftersom jag har honom under full kontroll.
Hon gick fortfarande inte. Eftersom jag hade bråttom till skolan så lyfte jag upp valpen och gick. När jag gick förbi henne och hunden (som förövrigt försökte hoppa upp på mig, hon hann som tur va ta ner den på marken igen.) så säger hon:
"Åh, det är en valp? Då är det ingen fara."

Jag tyckte hon lät väldigt otrevlig tills hon såg att det var en valp :crazy:
Så nu vet ni, har man en valp eller en tik så behöver man inte ha hunden under kontroll. Är hunden en hane eller om hunden är lös betyder det automatiskt att man inte har hunden under kontroll.

Guardian Angel >> Det är VÄLDIGT vanligt... jag brukar numera svara "Den har löss!" (eller loppor/magsjuka/vadsomhelst) och då brukar folk bli jätteduktiga på att kuta efter och hämta sina olydiga hundar... *moahahahah*

Fast det är åt andra hållet också tycker jag. Jag har en väldigt hanilsk JR men folk brukar inte bry sig utan släpper glatt fram sina hundar. Jag måste alltid fråga om det är en tik eller hane eftersom tikar går bra. Dock är han alltid kopplad så han kan inte bara rusa fram.
Jag hatar när folk verkar tro att de har pli på sina hundar och har dem lösa. Det är så ofta de inte har någon kontroll på dem alls.

Min hund har blivit överfallen flera gången och en gång så illa att han nästan dog på djursjukhuset.

Lite mer respekt hundägare emellan hade inte skadat.

Känner igen det där....

Var ute o tränade hanhunden och gick en lite promenad efter åt...
Ut genom en ytterdörr flyger en lite hund, ägaren skriker ''är det en hane eller tik?''
Jag: Hane..
Hon: ja, men då är det inga problem, min hund löper!
:eek: :eek:
Jag: Jag då tycker jag det är ett väldigt stort problem! o lyfter upp min hanhund, vill ju inte ta några onödiga risker med tanke på att hon inte hade särskillt bråttom att fånga in sin........ :crazy:

//net

Imoreien skrev:
Känner igen det där....

Var ute o tränade hanhunden och gick en lite promenad efter åt...
Ut genom en ytterdörr flyger en lite hund, ägaren skriker ''är det en hane eller tik?''
Jag: Hane..
Hon: ja, men då är det inga problem, min hund löper!
:eek: :eek:
Jag: Jag då tycker jag det är ett väldigt stort problem! o lyfter upp min hanhund, vill ju inte ta några onödiga risker med tanke på att hon inte hade särskillt bråttom att fånga in sin........ :crazy:

//net

Hon ville väl ha gratis valpar då...

GaurdianAngel skrev:
Var ute på promenad med tiken idag då jag stötte på en hundägare som på avstånd ropade till mig: Är det en hane eller tik?

När jag svarar att jag har en tik så släpper han sin hund som rusar rakt på min för att hälsa. Den lägger upp ragg och går och spänner sig lite innan han istället börjar nosa runt i gräset.

Ursäkta, men hörde jag fel eller frågade han om det gick bra att hundarna hälsade??? :confused:

Ibland undrar man. Hade jag haft en aggresiv tik, hade han släppt fram sin hund i alla fall? Vad är det för en jäkla fråga. Har du hane eller tik? Vad har det med saken att göra??

Usch, vad irriterad jag är. :devil: Jag som aldrig råkar ut för sådant här annars. Måste varit för att jag lämnade andra hunden hemma denna gång. Har man två schäfrar så är de få hundägare som släpper fram sina till mina.

Jo, det är vanligt..... Så numera har jag tre standard-svar:

Glad Excellent: En tik/hane, men det spelar ingen roll för de ska inte hälsa ändå!

Less Excellent: Det är strunt samma, för de ska inte hälsa!

Sur Excellent: Det ska du skita i!

För ett antal år sedan hade jag en Finskspetstik när jag bodde i hyreslägenhet. I stort sett varje morgon när vi var ute och gick mötte vi en farbror med en liten pudel. Och varje gång han såg oss så gick han av vägen och drog med sig sin (vilt skällande) hund ut i skogen. Jag hade inga problem med min så jag stannade kvar på vägen och gick förbi.

Efter några veckor då detta utspelat sig nästan varje dag mötte jag farbrorn som vanligt men då fick jag en utskällning :eek:

Han var minsann en äldre herre och jag måste ju se att hans hund var RÄDD för min STORA hund (eeh, stor? Finskspets? Näe, va...) och han var en gammal farbror och jag var minsann ung och alert så det var minsann MIN skyldighet att ta min hund åt sidan istället för att han, gammal och skröpplig, skulle behöva gå i oländiga terrängen!!

Jag blev så paff så jag kom mig inte för med att säga nåt... Flyttade därifrån kort efter denna händelse så det ordnade sig ju ändå men... :confused:

De som vet vad en Tysk Jaktterrier är brukar fråga vilket kön det är, men övriga släpper bara fram sina hundar eftersom de är säkra på att han är en valp!! :smirk: Han är ju liten och färgad som en rottweiler så det måååååste ju vara en valp!

/Timsetim

De är ju så söta så att man vill äta upp dem :love: Det finns nog ingen sötare hund är min kompis tysk. Sen är hon en ovanligt trevlig tysk som alltid går lös på gården utan att rymma och apporteringen går utmärkt :)

jadå det har jag varit med om, precis samma sak... två tikar som flög på min dåvarande collie-hanne, det slutade med att jag tänkte dräpa ägaren och sparkade undan hans hundar i häcken. En polisanmälan senare... ser hundarna aldrig utan koppel numera.... de hundar jag pratar om var ökända här.... många valpar speciellt som blivit skrämda av dom (bla min chihuahua som ej går att ha bland andra hundar pga detta).

Folk tar förgivet att min lilla chihuahua är en ängel men han både hatar framfusiga ungar och andra hundar. så jag får DAGLIGEN påpeka detta och vågar absolut inte ha han ensam utanför tex affärer.... fattar inte folk att även små kan vara rädda/bitska? Jävla rötägg!

Arrggggh...!!! Varför är folk så puckade att de tror att hundar får ut något av att hälsa på varandra..? Det sprider bara massa sjukdomar...

Lär ALLA mina valpkursare att hundarna inte ska hälsa, de ska bara ha sin lilla "umgängeskrets", efter ett tag köper de flesta det.

På tal om sjukdomar. Att mina har fått skabb har väl ingen missat. Var ute på en långtur med hästen igår och kom hem rätt sent, då var en av mina stalltjejer i stallet och hade åkt dit med en kompis. Kompisen hade 2 labbehanar och släppte utan någo fråga ut båda 2 på min gård... Där har de pissat på varje stolpe och vägg och då dessutom sprungit runt där mina hundar har gått och legat. Upplyste sedan henne när jag kom hem om att mina har skabb och hon kanske ska tänka sig för innan hon släpper ut hundarna på någon annans gård.
Jag menar, vi har höns, katt, elstängsel, hästar, nyopererad hund osv... Jag hade ALDRIG gjort det, men hon såg mycket frågande ut. Dessutom hade min stalltjej berättat för henne att hundarna har skabb :confused:

Kunskap?? Respekt?? Nån...??

//E

lady_vip skrev:
Arrggggh...!!! Varför är folk så puckade att de tror att hundar får ut något av att hälsa på varandra..? Det sprider bara massa sjukdomar...

Lär ALLA mina valpkursare att hundarna inte ska hälsa, de ska bara ha sin lilla "umgängeskrets", efter ett tag köper de flesta det.
//E
Nu kommer jag säkert bli "utpekad" på buke :crazy: - här är är vi flera stycken som träffas, flera gånger i veckan (vi har samma promenadtider) och vi tycker att våra hundar får ut nåt av att träffa andra hundar och leka - jag känner mig inte som sämre ägare för det.
Du kanske inte menar så, men jag tycker det känns på ditt inlägg som att man ska klara av att vara "allt" för sin hund så den inte behöver andra hundar (svårt att förklara vad jag menar).

Häromdagen räknade vi de hundar som vi stöter på som mest (och oftast, inte alltid, hälsar på) - det är allt från nån gång i månaden till nästan en gång om dagen - vi kom upp i runt 20 hundar :angel: :o :angel: :o .

Att det sprids sjukdomar är inget vi märkt av - är nån hund sjuk eller har skabb eller nåt så brukar ägaren här ha koll på det och säga till. En gång har labben haft löss, men det var ingen av våra bekanta som hade en hund med det eller som fick det.....det kom förmodligen "utifrån" när hon varit på ett annat ställe i landet.

Kan också lägga till som en parantes (man vet ju aldrig hur inlägg tolkas :crazy: ) att det är ingen hund som släpps fram utan tillåtelse och inte heller varje gång - vi vill kunna bara säga hej (vi människor alltså) utan att hundarna ska hälsa varje gång också.

Inget illa menat med inlägget - men det är såhär vi har det här :smirk: .

Fast det är ju deras "umgänge". Mina hundar har också kompisar, men de hälsar inte på kreti och pleti.
För det först skulle man ju aldrig komma nånstans om man skulle hälsa på alla, för det andra bygger det bara upp massa spänningar och missförstånd eftersom mina hundra inte är särskilt koppelvana och inte tycker det är så naturligt att hälsa på andra med snöre om halsen. Sen är det ju smittorisken.

Men att träffa andra hundar och umgås, det är inget fel med det. Jag isolerar inte mina jyckar utan kräver snarare väldigt mycket av dem i närheten av andra hundar. Vi kan ex. lasta in 15 hundförare med hund i samma hästsläp under jakt, hur många fixar det? ;)

Men jag springer på brukshundsklubb och tränar en del i grupp, så hade mina hundar trott att alla var lekkompsiar hade det varit katastrof :crazy:

Inget illa menat, ville bara förtydliga att jag inte tycker det är fel, men MINA jyckar är inte hälsbara, av den anledningen att jag har lärt dem det :D

//E

:rofl: :rofl: :rofl: Tack för alla roliga historier, det är ju helt otroligt vilka korkade människor det finns. Jag måste bara få berätta vad som hände mej en gång för länge sen.

Jag hade en valp av mindre ras och var tvungen att hasta in på affären så jag satte valpen i barnvagnen och tog ungen under armen och stack in i affären. När jag efter några minuter kommer ut igen står det tre äldre damer vid min vagn och ojar sig.

-Vilken söt liten valp.
-Ja sa jag
-Men den morrar, fortsatte ena damen.
-Den vaktar nog vagnen.
-Jamen den är ju så liten?
-Den kan väl vakta i allafall.
-Nej inte när den är så liten.
-Jamen det gör den i allafall sa jag och försökte få ner ungen i vagnen och komma därifrån. :angel:

Men tanterna gav sig inte. En sån liten hund kan ju inte vakta det var dom övetygade om. :mad:
Till slut är den ena damen bara tvungen att sticka dit handen trots min vaktande morrande lilla hund gör så gott den kan för att försvara lilla barnet och vagnen. Vad händer? Jo hunden hugger damen i fingret men som tur var så hade hon handskar på sig och hunden var liten så det blev ju inte så farligt men ändå!!! Ska det behöva gå så långt? :confused: Undrar om hon hade gjort likadant om det varit en dobberman, rottweiler eller schäfer som vaktat vagnen???? Troligen inte :crazy:

jag köper inte det där. L får hälsa på en massa andra hundar, ibland får han leka med träningskompisarna, ibland inte, och jag har inget problem med att han vill hälsa på alla andra hundar, speciellt inte om han fått jobbsignal. då är människor och speciellt barn värre.

jag tror också att folk hade fått mindre problem med dåligt uppförande och aggressivitet om de låtit sina valpar umgås mer med andra hundar. valpyra är ju det roligaste som finns! att lära ut på en kurs att valpar inte ska hälsa på andra valpar tycker jag inte är så lämpligt. det är DIN personliga åsikt (eller SBK's :angel: ) och inte något faktum. självklart kan man informera om smittorisken, men jag tror inte den är överdrivet stor. L har alltid fått hälsa på en massa andra hundar och de har drabbats av noskvalster två gånger de senaste fem åren. och eftersom noskvalster smittar på fler sätt än direktkontakt behöver det inte ens vara hans möten med okända hundar som gett honom kvalsterna.

Vi är alla olika - och tänk om alla vore lika.... :D
Förstår att du inte menade nåt illa, men det är ju skönt att verkligen "få höra" det också.
Här finns bla. en som vi brukar säga hej till, men hennes hund får aldrig hälsa - vilket vi såklart respekterar. Den har väl sina vänner, antar vi.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 567
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej! Vi har en hund i stallet (Greyhound) som vi flera tillfällen gett sig på hundar som ägs av oss som är inhyrda. Hunden i fråga ägs...
2
Svar
28
· Visningar
3 552
Senast: lilstar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
851
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 495
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar