Är detta ett vanligt fenomen???

Sv: Är detta ett vanligt fenomen???

Fast valpar är en helt annan sak. Valpar ska få leka, men jag fasthåller vid att det är jag som bestämmer vilka mina hundar ska hälsa på och jag gallrar rätt tufft.

Jag tycker ändå att när man tränar är det inte lek mellan hundarna som gäller, att sen släppa dem på en äng och låta dem leka oberoende av oss är en helt annan sak och det har jag aldrig satt mig emot.
MEN att låta hundarna nosa och greja i koppel när man möts osv är inte min grej, inte hellar mina hundars grej. Tror att mina hundar hade tagit illa vid sig om någon stormat fram, de är väldigt måna om sin integtitet. Men jag kan ha alla lösa på agilityplan när det pågår träning och de går passiva där när jag hjäler kursarna.

Har mått många hundar som ska storma fram till allt och alla, det är superjobbigt det också... Vi hälsar ju inte på alla vi möter, varför ska då hunden tvingas göra det...?

//E

Ungefär samma fenomen som att vissa människor anser att de själva ska bestämma att de får hälsa på ens hund...
Kom precis in från kvällspromenaden under vilken vi mötte två killar som förmodligen kom från den lokala puben. Den ena började prata med min valp när vi möttes - jag gick bara vidare med hunden eftersom han älskar folk och vi tränar på att INTE hälsa på alla. Då pratar killen med mig istället(vilket han ju kunde gjort från början...), frågar vilken ras. Jag svarar och säger att han inte får hälsa på folk om han inte tar det lugnt först. Killen säger då "Det är OK, jag har två hundar själv"(varför, varför skulle det spela någon roll? :devil: ) och sätter sig på huk och börjar gulla. Naturligtvis blir min dittills lugna vovve stissig, börjar streta i kopplet och skäller till ett par gånger. Eftersom jag inte vill uppmuntra sådant beteende - ingetdera av dem - vänder jag på klacken och går och får naturligtvis höra ett "Gu vad tråkig du är, stackars hund!".

Trots att jag är rätt känslig för kritik tog jag inte åt mig alls. Förmodligen därför att människor med den inställningen nog skulle tycka synd om min hund av många andra absurda anledningar, t ex:
* Han får inte äta allt han hittar ute på backen
* Han får inte hälsa på/leka med alla andra hundar vi möter
* Han får inte dra i kopplet, då stannar jag
* Han måste invänta ett varsågod innan han får äta sin mat
* Han får inte stjäla vår mat

osv osv i all oändlighet....

Nä, nu tar jag ett glas vin. Min hund får inte smaka. Stackars hund. :smirk:

Senast ändrad:

Dentaku skrev:
[...]
Nä, nu tar jag ett glas vin. Min hund får inte smaka. Stackars hund. :smirk:

Ja stackars hund! :eek: :D *fnissar lite åt din avslutande knorr på inlägget*

Nä, nu tar jag ett glas vin. Min hund får inte smaka. Stackars hund. :smirk:[/QUOTE]

Ja fy vilken djurplågare du är :p .

Har ni inte sett Lennie Norman när han gör standup om när han tar upp sin schäfer i famnen framför den dvärghundsägande tanten INNAN hon hinner ta upp sin....Urbota roligt.

Min schäfertiks mor hade gjort slarvsylta av en annan tik framsläppd och hennes avkomma - min tik - hade inte gjort något annat än hälsat reserverat på vilken hund det än varit.

Att folk inte kan förstå att det inte är kön eller ras som gör att en hund är hälsningssäker. Hur svårt är det att skita i att släppa sina hundar.

Dentaku skrev:
"Det är OK, jag har två hundar själv"(varför, varför skulle det spela någon roll? :devil: ) och sätter sig på huk och börjar gulla.

Den kommentaren är den värsta man kan ge en hundägare som just har förklarat läget :devil:

Apo

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 567
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej! Vi har en hund i stallet (Greyhound) som vi flera tillfällen gett sig på hundar som ägs av oss som är inhyrda. Hunden i fråga ägs...
2
Svar
28
· Visningar
3 552
Senast: lilstar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
851
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 495
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar