Är detta djurplågeri?

T

Tre Ankare

En häst i frihet äter 18 timmar per dygn och under hela tiden produceras magsyra (upp till 1.5 liter per timma) som användas för matspjälkningen.
Också hästar som utfodras 2-3 ggr/dygn producerar samma mängd magsyra hela tiden utan att under längre perioder inta ha ngt. foder att spjälka. Ett överskott av magsyra kommer därför att finnas som bl.a. bidrar till att 50% av våra hästar är drabbade av magsår som kan härledas till felaktiga utfodringsrutiner.
Hur kan detta få fortsätta trots att kunskap finns hur en häst fungerar och hur den skall utfodras?

Sv: Är detta djurplågeri?

Om det räknas till djurplågeri vet jag inte, jag vet inte vad som gäller. Men visst är det säkert tufft för hästen.
Jag tror att den största anledningen till att det fortsätter är just brist på kunskap.

Suck. jag hade senast i lördags en diskussion med "gamla" hästmänniskor, som tyckte jag var fånig som fodrar så sent på kvällen tex. De ville helst enkelt inte höra argument som de du anför här.
Tråkigt!

Det beror ju helt på hur mkt grovfoder de får vid varje utfodringstillfälle.

Senast ändrad av en moderator:

Det beror ju helt på hur mkt grovfoder de får vid varje utfodringstillfälle.

Precis, jag fodrar mina 4 ggr/dag MEN grovfodret är inte slut mellan fodringarna undantaget morgonfodringen, så de har att äta i stort sett dygnet runt!

Jag har också läst det där!
Ja, hur kan det få fortsätta är frågan?

Hästar är väldigt tåliga varelser, väldigt väldigt många hästar har också problem med munnen och med kroppen som upptäcks först efter den kommer till en tandläkare för första gången eller en equiterapeut.

Så att hästen inte klagar betyder inte att den inte lider i tysthet.

Hej!

När du säjer det så.. Jag kan tycka att du har rätt i att det är att klassa som djurplågeri, men sen ska man ju kunna fixa det bra för hästen på nåt vis.

Där jag jobbar har vi ett gäng extremt lättfödda hästar, en av dom, ett sto på ca 170 cm får 3,3,4 kg i hösilage. Dvs 10 kg sammanlagt. Hon har hunnit äta upp på under 1 timme och står sen resten av dygnet och är hungrig.. Men rent praktiskt.. hur förhindrar man att en sån blir tokfet, speciellt i ett stall med flera olika hästtyper där vissa är som spjälstaket med hur mycket mat som helst??

Min egen häst står på fri tillgång och måste motioneras ganska hårt för att inte bli en rullande tunna. Hon får 2 kg till kvällen i boxen, men står på halm, så hon har alltid något att äta.. Hon blir tokgrinig annars..

/ Lavinia, som ser magsårstecken på flera av hästarna på jobbet..

Där jag jobbar har vi ett gäng extremt lättfödda hästar, en av dom, ett sto på ca 170 cm får 3,3,4 kg i hösilage. Dvs 10 kg sammanlagt. Hon har hunnit äta upp på under 1 timme och står sen resten av dygnet och är hungrig..
Motsvarande c:a 5 kg ts, dvs alldeles för lite. Vad får hästen att äta i övrigt? 3-5 kg kraftfoder brukar vara ett vanligt svar på den frågan. :angel:

hur förhindrar man att en sån blir tokfet, speciellt i ett stall med flera olika hästtyper där vissa är som spjälstaket med hur mycket mat som helst??
Hur man gör, beror på alla omständigheter. Men en sak är klar (för mig!), man låter inte hästar må dåligt för att dom kanske har olika näringsbehov i en flock. Man löser det!!

LIA

...o jag fodrar bara grovfoder två gånger om dagen... På morgonen i hagen och på kvällen i boxen. Dock är höet aldrig slut vid nästa "utfodringstillfälle", så de står i princip på fri tillgång.

Men, jag förstår fullt ts tanke och syfte med tråden - håller med om att det är skrämmande hur låg kunskapen rörande utfodring är hos många hästägare samt vilka effekter de får för hästarna (främst genom på tok för låga grovfodergivor och för höga kraftfodergivor.)

Många fysiska och framförallt beteendemässiga problem skulle nog kunna undvikas i och med större kunskap om utfodring samt hästens beteendemässiga behov (tänker mest på sällskap och födosök).

Professor Per Jensen sammanfattar hästens etologiska behov ganska bra tycker jag: De tre S:en, dvs "sällskap", "söka föda" och "springa" (vilket kanske mer borde översättas till "ströva", eftersom hästen mest springer när den blir jagad, medan den strövar långa sträckor i och med sitt födosök). :)

Jag visste faktiskt inte detta, men det var mycket värt att veta! Ska upplysa de i min omgivning som jag inte heller tror är medvetna om det! För övrigt står aldrig min häst utan hö, fodrar några gånger om dagen men höet brukar räcka dygnet runt. Ibland är det nästan helt slut på morgonen, men han går alltid och plockar och så, så det känns inte som att han borde lida.. Det hoppas jag verkligen inte! Tack för dagens lärdom.

Se till att fodra grovfoder i någon form av häck som gör att hästen inte kan MOSA i sig maten på en gång. (har en sån här hemma med, hon gapar och trycker i sig maten som en grävskopa...).
Med en gallerlåda med lock får hästen pilla i sig höet och kan på så vis få samma mängd att räcka längre.
Dock tycker jag som någon ovan att det låter väldigt lite med 10 kg silage till en stor häst... (sen skulle jag säga att bästa lösningen är att se till att hästen rör mer på sig- SLÄPP UT DEM I HAGE!!! Men det kan du kanske inte styra över.:cry:)

/migo
som tycker att det är fruktansvärt grymt att det fortfarande förekommer stall där hästarna inte får gå ut... Vart finns djurskyddet:cry::cry:

Men rent praktiskt.. hur förhindrar man att en sån blir tokfet, speciellt i ett stall med flera olika hästtyper där vissa är som spjälstaket med hur mycket mat som helst??

Min egen häst står på fri tillgång och måste motioneras ganska hårt för att inte bli en rullande tunna. Hon får 2 kg till kvällen i boxen, men står på halm, så hon har alltid något att äta.. Hon blir tokgrinig annars..

Halm kan ju vara en lösning precis som du skriver. Man kan ge halm ute också ju.

Se till att fodra grovfoder i någon form av häck som gör att hästen inte kan MOSA i sig maten på en gång. (har en sån här hemma med, hon gapar och trycker i sig maten som en grävskopa...).
Med en gallerlåda med lock får hästen pilla i sig höet och kan på så vis få samma mängd att räcka längre.
Dock tycker jag som någon ovan att det låter väldigt lite med 10 kg silage till en stor häst... (sen skulle jag säga att bästa lösningen är att se till att hästen rör mer på sig- SLÄPP UT DEM I HAGE!!! Men det kan du kanske inte styra över.:cry:)

/migo
som tycker att det är fruktansvärt grymt att det fortfarande förekommer stall där hästarna inte får gå ut... Vart finns djurskyddet:cry::cry:

:bow::bow::bow::bow: Äntligen!
Jag är helt på din linje. Tycer det går lite hand i hand. Hästarna är inne mycket och får för lite (eller för sällan) grovfoder.
Jag an inte för mitt liv förstå vitsen med det hela! Eller jo, jag vet orsaken - bekvämlighet för människan!

Nu glömmer du att vissa har gräs i hagarna nästan året om. Mina hästar är av den tursamma sorten, de går i stort sett på gräs året. Så de äter i stort sett dygnet runt, året om. I boxen tar höet aldrig slut, de äter sig mätta och sedan trampar de bara runt det *suck* Så det kvittar egentligen om utfodringstillfällena är för få. Men visst, det är synd om de hästarna som inte har det så!

Hej!

När du säjer det så.. Jag kan tycka att du har rätt i att det är att klassa som djurplågeri, men sen ska man ju kunna fixa det bra för hästen på nåt vis.

Där jag jobbar har vi ett gäng extremt lättfödda hästar, en av dom, ett sto på ca 170 cm får 3,3,4 kg i hösilage. Dvs 10 kg sammanlagt. Hon har hunnit äta upp på under 1 timme och står sen resten av dygnet och är hungrig.. Men rent praktiskt.. hur förhindrar man att en sån blir tokfet, speciellt i ett stall med flera olika hästtyper där vissa är som spjälstaket med hur mycket mat som helst??

En vän till mej har en shettis, nordis och en islänning på fri tillgång till hö.. Ingen av dom är fet. Inte ens överviktig.

Lösningen heter motion!!!!

(ej otrevligt skrivet)!!!!! Förstår ju att du kanske inte kan ändra på så mycket då det är på jobb.

Senast ändrad:

En vän till mej har en shettis, nordis och en islänning på fri tillgång till hö.. Ingen av dom är fet. Inte ens överviktig.

Lösningen heter motion!!!!

(ej otrevligt skrivet)!!!!! Förstår ju att du kanske inte kan ändra på så mycket då det är på jobb.

Håller med dig! En del skrittar mest sina hästar kanske varvat med en lugn trav/tölt o tror att det är motion...:angel:

Vet en del "hobbyhästar" (lättfödda) som får MINIMALT med foder men fortfarande är tjocka...

*knapplån*

Det är en grej som jag har funderat på i några år nu:
På sommaren så brukar alltid min unghäst gå ute dygnet runt med andra hästar. De hästarna har då tillgång till en lada att gå in i. Hästarna står inne i ladan under högsommaren i princip hela dagarna. De har ingen tillgång till mat där inne men ändå så står de där hela dagarna och hänger (antagligen söker de skydd från insekter och sol).

Hur fungerar detta igentligen? Hästarna står inne i 8-10 timmar helt frivilligt och de äter i princip ingenting under den tiden.

Var lite orolig ett tag för hästen men så tänkte jag att det är ju något som den väljer själv så då kan det ju inte vara så skadligt. Kanske är det det som är skillnaden? Här har hästen själv valt att inte äta medan i andra fall med lite grovfodergiva så har den helt enkelt inget val?

Någon som har några funderingar kring detta.

Mvh

Tora

Motsvarande c:a 5 kg ts, dvs alldeles för lite. LIA

Intressant att du vet att Lavinias hösilage har en TS-halt på 50% bara. Annars brukar "häst-hösilage" ligga på uppåt 60-70%, dvs hästen får då 6-7 kg TS per dag.

Inte bra att dra för snabba slutsatser.

*knapplån*

Det är en grej som jag har funderat på i några år nu:
På sommaren så brukar alltid min unghäst gå ute dygnet runt med andra hästar. De hästarna har då tillgång till en lada att gå in i. Hästarna står inne i ladan under högsommaren i princip hela dagarna. De har ingen tillgång till mat där inne men ändå så står de där hela dagarna och hänger (antagligen söker de skydd från insekter och sol).

Hur fungerar detta igentligen? Hästarna står inne i 8-10 timmar helt frivilligt och de äter i princip ingenting under den tiden.

Var lite orolig ett tag för hästen men så tänkte jag att det är ju något som den väljer själv så då kan det ju inte vara så skadligt. Kanske är det det som är skillnaden? Här har hästen själv valt att inte äta medan i andra fall med lite grovfodergiva så har den helt enkelt inget val?

Någon som har några funderingar kring detta.

Mvh

Tora

Min fundering kring det är "pest eller kolera-fallet".
De vill självklart vara ute och äta men trycket från insekter är så stort så de väljer att stå inne utan mat.

Obs endast spekulering, då jag inte vet hur insektstrycket upplevs av just dina hästar.

Liknande trådar

Hästvård Fbl har ju som det verkar fått magsår pga buttabehandling. Diagnosen är inte bekräftad med gastroskopi då man inte vill svälta honom i...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
14 417
Senast: Alexandra_W
·
M
Ekonomi & Juridik Jag är lite i valet och kvalet och väljer att skriva under skyddat alias för att inte göra någon upprörd. Min häst står sedan...
Svar
13
· Visningar
1 589
Senast: svampbobbis
·
Hästvård Där forskare med lite olika djursyn ger svar på en del frågor. Bla finns ett kapitel som heter: Hästen - Från atlet till gosedjur...
Svar
12
· Visningar
1 217
Foder & Strö För lite mer än ett år sedan.Fick för mig att jag skulle dela med mig av den.Jag är intresserad av foder och hästars beteende så jag...
Svar
6
· Visningar
1 270
Senast: Kaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama