Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Många människor blir lite deppade på vintern under den mörka tiden, jag hade inte direkt stor motivation att åka till min häst men sambon spakade ut mig i bilen varje dag i princip.
En häst på 7 år ca 154 i mankhöjd står i ett stall med 2 andra hästar, Ägaren till hästen kommer en gång i veckan, hennes pojkvän kommer och mockar åt hästen varje dag, hästen blir inte rider en enda dag i veckan han hade inga skor på bakfötterna på en månad+ att fötterna var overkta. Då han väl blir rider har han stått i veckor och då blir han hårdtränad! De va ingen som kom till hästen på en dag, så han fick stå i en omockad box. Det är en helt fantastisk häst med ljus framtid med rätt ryttare, borde inte någon ta vara på honom då?? Finns det något man kan göra?? Jag vill inte se denna fantastiska häst slumpas bort!! Så det jag vill komma fram till vad kan man göra?! Hjälp mig att rädda denna fina häst!!
Varför har du ens hästen om du själv inte kan ta hand om den och den får inte bäst möliga tänkbara omsorg?
Tämligen hårda ord, tycker jag.
Den du svarade har diskbråck, en åkomma som förhoppningsvis går att bota och h*n kommer säkerligen att kunna komma tillbaks och ta hand om sin häst fullt ut igen.
Menar du på fullt allvar att man ska sälja sin häst om man blir sjuk? Vid vilken sjukdom går då gränsen? Cancer? Influensa? En fis på tvären?
Jag har själv tre hästar som "går och skrotar" i hagen sedan snart en månad. Det har inte gått att rida här (har ingen ridbana/ridhus och skogen är full av fallna eller fallande trän), och dessutom har vi haft fullt upp med stallbygge så hästarna har varit avställda.
De får renmockat varje dag, foder fem gånger om dagen, blir borstade en liten stund, och de har sällskap av varandra i hagen hela dagarna. Jag kan inte se att de saknar någonting.
Immer
Varför har du ens hästen om du själv inte kan ta hand om den och den får inte bäst möliga tänkbara omsorg? Jag skulle nog kanske inte vilja sälja iväg min lilla krake men om jag visste att jag kan sälja iväg henne till någon som har tid och är frisk och kan bry sig om henne- så hon blir riden regelbundet och är glad att någon pysslar om henne och får en korrekt mockad box- så skulle jag göra det. Jag menar inget illa men om man själv mår dåligt och hästen rids inte ofta och inte blir omhändertagen särskilt tycker jag att det är onödigt att den ska få skräpa.
Men jag har kanske fel, jag kanske är en djurplågare!!
Att sälja var nog att ta i men oftast kan man hitta någon som tar hand om hästen åt mig mer än en gång i veckan.