Är detta djurplågeri?!

Sv: Är detta djurplågeri?!

det är inte djurplågeri. däremot kan det absolut jämföras med vanvård. verkar ligga mycket okunskap bakom hållandet av denna stackars häst. be ägaren att få ta hand om hästen när hon inte hinner?

Många människor blir lite deppade på vintern under den mörka tiden, jag hade inte direkt stor motivation att åka till min häst men sambon spakade ut mig i bilen varje dag i princip.

Menar du att det finns fler som känner som jag gör? :eek: :p

En häst på 7 år ca 154 i mankhöjd står i ett stall med 2 andra hästar, Ägaren till hästen kommer en gång i veckan, hennes pojkvän kommer och mockar åt hästen varje dag, hästen blir inte rider en enda dag i veckan han hade inga skor på bakfötterna på en månad+ att fötterna var overkta. Då han väl blir rider har han stått i veckor och då blir han hårdtränad! De va ingen som kom till hästen på en dag, så han fick stå i en omockad box. Det är en helt fantastisk häst med ljus framtid med rätt ryttare, borde inte någon ta vara på honom då?? Finns det något man kan göra?? Jag vill inte se denna fantastiska häst slumpas bort!! Så det jag vill komma fram till vad kan man göra?! Hjälp mig att rädda denna fina häst!!

Jag vet hästar som har det ganska mycket värre men där har djurskyddsinspektörer inte klagat. Så nej, jag ser inte det där som djurplågeri, visst det är taskigt att hårdträna en häst men om du int har bevis är det svårt att klaga på det inför någon djurskyddsinspektör. Men som någon sa innan så kan det ju jämföras med vanvård men jag vet inte om det finns så mycket att göra.

Varför har du ens hästen om du själv inte kan ta hand om den och den får inte bäst möliga tänkbara omsorg?

Tämligen hårda ord, tycker jag.
Den du svarade har diskbråck, en åkomma som förhoppningsvis går att bota och h*n kommer säkerligen att kunna komma tillbaks och ta hand om sin häst fullt ut igen.
Menar du på fullt allvar att man ska sälja sin häst om man blir sjuk? Vid vilken sjukdom går då gränsen? Cancer? Influensa? En fis på tvären?

Jag har själv tre hästar som "går och skrotar" i hagen sedan snart en månad. Det har inte gått att rida här (har ingen ridbana/ridhus och skogen är full av fallna eller fallande trän), och dessutom har vi haft fullt upp med stallbygge så hästarna har varit avställda.
De får renmockat varje dag, foder fem gånger om dagen, blir borstade en liten stund, och de har sällskap av varandra i hagen hela dagarna. Jag kan inte se att de saknar någonting.

Immer

Helt rätt, du e int ensam, mina tre har också skortat i hagen nu de senaste 2 månaderna pga vädret delvis och andra saker, jag har legat sjuk osv... men de får mat, renmockat, friskt vatten, ompyssling osv. Jag ser inte att de saknar nått förutom möjligen motion men det kan väl vara skönt med lov ibland? jag har börjat sätta igång dom nu.

Tämligen hårda ord, tycker jag.
Den du svarade har diskbråck, en åkomma som förhoppningsvis går att bota och h*n kommer säkerligen att kunna komma tillbaks och ta hand om sin häst fullt ut igen.
Menar du på fullt allvar att man ska sälja sin häst om man blir sjuk? Vid vilken sjukdom går då gränsen? Cancer? Influensa? En fis på tvären?

Jag har själv tre hästar som "går och skrotar" i hagen sedan snart en månad. Det har inte gått att rida här (har ingen ridbana/ridhus och skogen är full av fallna eller fallande trän), och dessutom har vi haft fullt upp med stallbygge så hästarna har varit avställda.
De får renmockat varje dag, foder fem gånger om dagen, blir borstade en liten stund, och de har sällskap av varandra i hagen hela dagarna. Jag kan inte se att de saknar någonting.

Immer

:bow: :bow: :bow:

/Koppen, som lika gärna kunnat skriva det där själv!

Jag håller med Immer.

Bara för att en häst inte fodras, eller "nöjjes" borstas, betyder det inte att den är misskött.

Med nöjjesborstning menar jag borstning som egentligen inte är livsviktig.

Så du har varit medryttare och tagit hand om hästen i 6 dagar men klagar över att du även dag 7 måste åka upp och mocka?
Men hästägaren får inte tycka det är jobbigt?

Det var ju pojkvännen som mockade, och du har gjort det någon gång då ingen kommit dit och mocka? Fast, du mockade redan 7 dagar i veckan?

Hästen rids någon gång ibland, fast, du red den 6 dagar/veckan?

Jag rider min häst kanske 2-4ggr/veckan, min medryttare 1-3 ggr/veckan. Oftast har hon 2 vilodagar. Ibland åker jag eller medryttaren inte ens ut till stallet, fast då mockar stallägaren och gör iordning hennes mat.

Ibland kommer jag ut strax innan kvällsfodringen och mockar och fodrar sen åker jag hem (Runt 22 tiden)

Brukar du vara i stallet till kl22 om nu hästägaren/sambon skulle komma ut sent på kvällen och mocka?

Om detta är en otroligt lovande häst som kan gå långt, varför fortsatte du inte rida den? Tycker jag låter otroligt konstigt.

Skrev inte TS en liknande tråd för ett år sedan oxå som urartade o togs bort? Har helt för mig det, o TS hade precis samma attityd då

Varför har du ens hästen om du själv inte kan ta hand om den och den får inte bäst möliga tänkbara omsorg? Jag skulle nog kanske inte vilja sälja iväg min lilla krake men om jag visste att jag kan sälja iväg henne till någon som har tid och är frisk och kan bry sig om henne- så hon blir riden regelbundet och är glad att någon pysslar om henne och får en korrekt mockad box- så skulle jag göra det. Jag menar inget illa men om man själv mår dåligt och hästen rids inte ofta och inte blir omhändertagen särskilt tycker jag att det är onödigt att den ska få skräpa.

Ursäkta,hur är det med alla fölmärrar?
Tror du att de borstas och ryktas varje dag? De får tillsyn och mat men borsten,ja den är det nog sällan en hel del fölmärrar ser.

Dessutom så står det i inlägget att hästägaren har diskbråck och det är övergående förr eller senare.Själv hade jag också det för några år sen och det läkte ut på ca 6 mån.
Ska jag sälja hästen för att jag är sjuk??

så länge hästen får mat kommer nog inte att hända nåt om du anmäler... så är det iaf här

finns ett stall där hästarnar inte har de bra, de står på pissvåta bäddar o kan få sin morgonmat vid 2 på dagen... det är anmält o vet. har koll på stället men så länge hästarna får mat så håller det inte i rätten... :mad:

Då är jag också en djurplågare;hjälp! Mina hästar har stått i ca 3 mån. Den ena har jag tagit av skorna runt om ( jag trodde att hovarna mådde bättre av att va utan skor när dom inte rids) den andra är utan skor bak, provade utan fram men det gick inte han blev öm. Dom får mat 4ggr/dag på regelbundna tider. Dom är ute från 7-21 varje dag. Jag mockar varje dag (men tror inte dom skulle bry sig så värst mycket om dom fick omockat någon dag). Jag drar av den värsta skiten från dom men absolut inte varje dag.(dom har täcke) Det här beslutet tog jag för att vi har köpt en gård och håller på med renovering av både hus och stall. Tyckte det var bättre att göra så än att rida oregelbundet som det kan bli om tiden inte räcker till. Dom är blanka i pälsen,är lagom i hull, livsglädjen lyser i ögonen.Jag tror dom njuter av sin "semester". Men jag har kanske fel, jag kanske är en djurplågare!!

Att sälja var nog att ta i men oftast kan man hitta någon som tar hand om hästen åt mig mer än en gång i veckan.

Jag tycker (av egen erfarenhet) att hästar som inte har någon som tar hand om dem ofta blir alltid något "kalla" av sig- (utom de som redan från början inte är vana med hantering). Det märks att när jag uteblivit med att borsta/rida min lilla så blir hon något purken på mig men det försvinner så fort hon får gosa lite :)

Som sagt- jag menar inget illa men jag ser/känner så många hästar som blir på något sett ganska "opersonliga" av att man inte tar hand om dem särskilt mer än de mest "livsnödvändiga" sakerna. Det är svårt att förklara... Men det är en fullkomligt annan sak när man har hästarna på gården t. ex. och kan komma ut och klappa dem och prata med dem- då får de iaf se sin "flockledare" oftare och blir lyckligare. Har man dem bara i ett stall en bit bort och träffar dem nästan aldrig får de en tendens att bli..tja "kalla".

Men det är vad jag tycker- men djurplågare är man inte så länge mat vatten, skoning och alla annan nödvändig skötsel inte uteblir och bädden..tja det tänker jag inte ge mig in på för det är en smaksak. :P

Jag håller med dig. Min gamle man har stått sedan i november då han har varit halt. Han är nu över det och jag har börjat skritta. Som någon så klokt skrev en gång på Buke: man ska inte inbilla sig att en häst är skapad för att människan ska sitta och skumpa på den. Kraven jag har på mig själv är dock: borstade ett par tre eller fyra gånger i veckan, mat (näringsrikt och riktig mat samt godis ibland för humörets skull), mockning varje dag (kan dock inte se att någon dags fallering skulle vara katastrof, men har aldrig varit där själv),hästkompisar och en helst riktigt stor hage. Detta har alla mina hästar varit erbjudna alla år.

Tillägger också givetvis en bra hovvård och veterinärvård vid behov.

Att sälja var nog att ta i men oftast kan man hitta någon som tar hand om hästen åt mig mer än en gång i veckan.

Tja,då bor du inte så avsides som jag har,har dessutom dundersnälla hästar så kravet på en t ex medryttare är inte så höga mer än att hästarna får komma ut å röra på sig.
jag mockar helst själv och gör maten helst själv,så det handlar helt enkelt om att komma hit å rida och pyssla med hästen/arna..
Men näe,jag bor för avsides helt enkelt

Varför jag inte säljer hästen? Därför att jag älskar honom, och som Immer och någon annan sa så läker det ut, och då kan jag rida honom igen. Visst kan jag sälja honom, men om nästa ägare bryter ett ben då? Ska han säljas vidare igen då? Och igen och igen, såfort den nya ägaren blir sjuk?

Han har hästkompisar, fri tillgång till foder, blir skodd regelbundet och som sagt riden när den här tjejen har tid.
Jag har letat efter någon som kan rida honom oftare, men jag känner nästan iga hästmänniskor i den här stan, och dessutom står han 1,5 mil utanför stan, med rätt taskiga bussförbindelser. Jag låter honom hellre stå och käka och få en kula än att kasta upp vem som helst på honom "bara för att".

... Så omdet handlat om en gammal avdankad travare som fått samma behandling hade det varit okej ?
Vad hästen kan prestera borde INTE vara relevant i en fråga om misskötsel.

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 198
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 012
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 103
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar