Är detta djurplågeri?!

Sv: Är detta djurplågeri?!

Vem dog & gjorde dig till hästarnas gud:angel:
Allvarligt talat, vill du inte ha råd från seriösa & kunniga hästmänniskor med lång erfarenhet så är det väl ditt problem, men skriv inte & fråga saker som du ändå redan bestämt dig för, eller trodde du att du kunde omvända de flestas åsikter kanske?Låter hård nu men är måttligt road över sånt här beteende.

Jo men tack för den, jag har aldrig påstått att jag är en häst gud! Jag säger så som jag tycker och tänker, är det fel eller?? Och precis vem dog?

men låt bli och läsa då om du nu tycker att det är så trist. Jag har aldrig sagt att jag inte har erfarenhet! Jag ville ha tips och råd men folk envisas om att jag gjort fel. men visst lungt för mig för detta blev sista jag skrev så ni som inte känner för det låt bli och svara vettja!! Jag har pratat med flera olika hästfolk nu och alla tycker som mig! Men alla har olika meningar i saker och ting;) Men nu är allt bra nu!

En häst på 7 år ca 154 i mankhöjd står i ett stall med 2 andra hästar, Ägaren till hästen kommer en gång i veckan, hennes pojkvän kommer och mockar åt hästen varje dag, hästen blir inte rider en enda dag i veckan han hade inga skor på bakfötterna på en månad+ att fötterna var overkta. Då han väl blir rider har han stått i veckor och då blir han hårdtränad! De va ingen som kom till hästen på en dag, så han fick stå i en omockad box. Det är en helt fantastisk häst med ljus framtid med rätt ryttare, borde inte någon ta vara på honom då?? Finns det något man kan göra?? Jag vill inte se denna fantastiska häst slumpas bort!! Så det jag vill komma fram till vad kan man göra?! Hjälp mig att rädda denna fina häst!!

är en i dina ögon "fin" häst mer värd än en annan?
får hästen mat o vatten?
att inte ha bakskor är inte djurplågeri!
att ha omockad box 1 dag är inte djurplågeri!

Jag tycker att tjejen har rätt.

En häst ska ha kärlek och omvårdnad varje dag. Lika med människor, man behöver pussar och kramar varenda dag för att överhuvudtaget överleva.

Jag vet att det inte är naturligt för hästen, men när den väl fått en ägare och börja bli ompysslad och så blir de kanske förvirrande och inte bli de sen.

Vet inte hur många som håller med, men de är min åsikt :D

En häst ska ha kärlek och omvårdnad varje dag. Lika med människor, man behöver pussar och kramar varenda dag för att överhuvudtaget överleva.

Hästkompisar är det enda som är socialt viktigt för en häst.
Om man inte pysslar eller pussar på sin häst struntar den i det så länge den har en kompis som den kan stå och "gosa" med i hagen.

Till MLI_91:

Om du skriver på ett diskussionsforum är det bra om du kan uttrycka dig på ett trevligt sätt, alla dina !!! uppfattas som otrevligt och omoget. Om det är din mening kan du ju fortsätta med det men vänta dig inga trevliga svar då eller att folk ger dig respekt.

Men om allt är så hemskt med den där stackars hästen så Ring djurskyddet istället! Du blir ju ändå bara sur när folk säger sin åsikt så varför fråga efter den?

Jag har alltid utropstecken när jag skriver!!!!!!!!!!!!

Nej men tack då för alla fina råd och tips det ska jag ta med mig i livet. Att man inte behöver mocka åt sin häst och att det är heelt okey att han går barfota med ömma fötter. Skit bra hörrni. Nu ska jag gå och fortsätta mitt liv och sova skit gott om nätterna för jag har pratat med ägaren och vi har diskuterar bra va!! Så nu behöver jag inga fler tips och råd av er "hästmänniskor"

Tack och adjö!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Men ge dig nu! Du har fått tips, råd och åsikter precis som du ville ha, vad mer begär du. Anser du och annat hästfolk än vi på bukefalos att hästen mår dåligt gör något åt det. Du har lagt ner alldeles för mycket energi på att sitta vid datorn. Gör en god gärning rädda häste isället, du är den ända av oss som vet hur illa den har det.

Låt mig uttrycka mig såhär.

Du vill ha svar på om hästen misskötts.

Svar:

Nej den misskötts inte och du överreagerar.

.

Jag tycker inte att det är djurplågeri. Okej att det är fel att låta hästen stå i en omockad box! Om hon inte har tid med sin häst så är det klart att hon borde skaffa sig en medryttare som kan hjälpa till, eller varför inte lämna ut hästen på foder? Att hästen inte är skodd bak är verkligen inte djurplågeri! Min medryttarhäst har inga skor alls och det går hur bra som helst, han ömmar ingenting. Och när det varit halt ute så har det gått jättebra det klart att han halkat lite med bakbenen nån gång men har tagit det väldigt försiktigt. Prata med ägaren till hästen och säg vad du tycker, om hon inte lyssnar på vad du säger då tycker jag att du ska prata med någon på djurskyddsföreningen.

Visst kan du anmäla om du vill men jag tror inte att det kommer gå vidare. Om hästen inte har blivit verkad på väldigt länge, är i underhull, inte fått daglig utevistelse och har gödsel upp till knäna så tror jag inte att djurskyddet hänger upp sig på det. Men de är skyldiga att kolla upp det hela. Frågan är om det inte bara sår ont blod i att anmäla.

Sen är det djupt beklagligt att hästen inte får ordentligt omvårdnad utöver det mest grundläggande. Du har ingen kompis som vill hänga med till stallet och pyssla lite med hästen? Jag vet själv hur det är när man har upp över öronen med jobb och elände, då kan det vara skönt om man får lite hjälp med sin häst.

Men gör inte saken värre då utan anmäl så du får saken ur världen.Om hästen plågas så plågas den även av veliga människor som inte tar tag i saken.

Jag känner igen det där,och jag tycker att det är hemskt. Vaför ha häst om man inte tar hand om den ? Då är det ju lika bra att ge bort den till nån som bryr sig. Det står ett sto i mitt stall och ägaren bor granne med mej men hon har inte ridit hästen sen i höstas och inte borstat heller eller nå. Det är hemskt, nu är hästen elak och vet knappt vad människa är. Men det blir bättre för jag tar hand om hon och rider hon nu. Jag har inte ens frågat ägaren för jag vet att jag får de, för hon är bara slö och seg och ids int gå till stallet. Vissa gånger kan hon vara tvungen att stå i sin egen skit i flera dagar för att hon inte kommer och mockar och jag har inte möjligheten att mocka just då t ex.Jag vet inte hur många gånger jag har mockat åt henne de här året men det är då fler gånger än vad hon som ÄGER hästen har gjort i alla fall de är då ett som är säkert. Jag tycker det är hemskt att man gör så mot så underbara djur. Men de är tur att jag är där för annars skulle hästen ha det hemskt.

Jag tycker det är bra att du tar hand om hästen.

Men du borde vara försiktig, om du kommer på kant med hon som äger hästen, kan hon sätta dig i klister för dig då du rider hästen utan hennes tillstånd.

Har du häst i samma stall som de? I så fall kan du ju erbjuda dig att hjälpa till med hästen. Men det låter inte som djurplågeri. Mina hästar går oskodda bak, några går barfota runt om.

*raderat*
Många har skrivit det jag tycker redan och jag ser att det inte var välkommet så jag avstår.

Senast ändrad:

Hade han haft skor hade han halkat ännu mer om de inte är broddade vilket inte rekommenderas att ha permanent. Skaderisk. Tycker som många andra att detta är inte djurplågeri. Det är i och för sig inte lyckat att hårdträna en ovan häst men det kan också vara en fråga om tycke. Omockat, i och för sig inte bra men någon dag ingen katastrof.

Det är ju bra att folk bryr sig, men ibland så är det lite överdrivet...
Att anklaga nån för djurplågeri för att boxen inte blir mockad varje dag eller för att den är oskodd bak är helt klart överdrivet.

*KL*
Håller med CK. Hästen kanske inte mår så dåligt av att inte ridas varje dag?
Du skrev ju att ägarens pojkvän mockar varje dag? Då får ju hästen en ren box iallafall. En dag utan att mocka boxen gör nog inte så mycket, men om den får stå på boxen hela dagen i en omockad box bådar inte gott. Men händer det ofta, så tycker jag att du ska prata med ägaren och inte komma hit o skriva till folk o få höra allas råd o tips, det kan gå till överdrift om inte du går direkt till ägaren o prata med denna istället.

Jag skulle inte bli så jätteglad om nån går ut med detta att jag t ex inte mockar hästarnas ligghall varje dag, utan jag skulle uppskatta om man kommer direkt till mej o säga vad den tycker osv.

Utan att starta nåt tjaffs, mao. ;)

Min häst står och skrotar i hagen, och rids av en tjej när hon har tid.
Min sambo åker och mockar och fixar foder varje dag, han är inte världsbäst på att mocka, men det får duga. Anledningen? Jag har diskbråck, så hur mycket jag än vill så pallar inte ryggen, tyvärr.
Men vanvårdad skulle jag inte påstå att han är.

Varför har du ens hästen om du själv inte kan ta hand om den och den får inte bäst möliga tänkbara omsorg? Jag skulle nog kanske inte vilja sälja iväg min lilla krake men om jag visste att jag kan sälja iväg henne till någon som har tid och är frisk och kan bry sig om henne- så hon blir riden regelbundet och är glad att någon pysslar om henne och får en korrekt mockad box- så skulle jag göra det. Jag menar inget illa men om man själv mår dåligt och hästen rids inte ofta och inte blir omhändertagen särskilt tycker jag att det är onödigt att den ska få skräpa.

Fast sen beror det ju på vilka förhållanden det är- hur stor hagen är, om hästen kan aktivera sig bra på egen hand, hung gammal den är etc. Vet att min inte skulle klara av att inte bli riden eftersom hon har patella och blir oftast allmänt sur när ingen petar på henne :D

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 198
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 012
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 103
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar