Är detta djurplågeri?!

Sv: Är detta djurplågeri?!

nja, djurplågeri kan jag inte riktigt påstå att det är, men människan behandlar inte sin häst bra. Att hästen inte är skodd bak är det inget fel på, vissa hästar är inte skodda alls, men hovarna måste vara under koll och vara värkade regelbundet. Jag tycker att det är en självklarhet att hästen får en nymockad box varje dag, det är det minsta man kan begära. Det låter som att ägaren "andvänder" hästen när hon känner för det, och när hon har tid. Visst, hon kanske arbetar mycket osv men då kanske hon borde tänka till och inse att hon inte är en hästmänniska? Att hästen får daglig koll är ett måste! Jag avskyr när människor "rider ihjäl" sina hästar, och sen låter dem vara tills nästa gång, därför tycker jag inte att den här ägaren förtjänar hästen.

Du måste prata med ägaren, berätta hur du ser på det, för hon kanske inte förstår hur hon behandlar sin häst. Tyvärr tror jag inte att det hjälper att anmäla henne..
Jag är jätteglad att det finns sånnahär människor som bryr sig, det är bättre att fråga och se så att ägaren har koll än att låta det vara och bara se på? =)

Ärligt talat, tro jag inte ens på en anmälan här, eftersom hästen inte är vanvårdad efter vad jag förstod....Det är vi människor som reagerar på detta sett och tycker synd om hästarna.
Själv är jag jättenoga med allt som har med mitt stall och mina hästar att göra, men där är vi lite olika och måste nog acceptera det, så länge inte det gäller vanvård av djuren...;)

vad jag fattade det som så är det väl en avdankad travare som inte hade blivit bra behandlad och var avstängd från alla banor i sverige. Kan ha missförstått TS men det var så jag fattade det

Nu har inte jag läst igen hela tråden, utan svarar på det ursprungliga inlägget samt lägger till lite från att ha läst första sidan...

Jag håller helt med att hästen inte är plågad av för lite motion, eller av att ägarna missar en mockning då och då..
Däremot ifrågasätter jag deras ambitioner ang hästägandet när de inte verkar visa något intresse, och förstår frustationen över detta. Även jag kan ibland beklaga mig över vissa hästägare, vars hästar jag tycker borde få aktiveras lite mer.. Men det är inte tal om något djurplågeri..

Däremot undrar jag lite över varför hästen är skodd alls, när den inte rids regelbundet.. De flesta hästar mår i de fallen bättre av att gå oskodda (med undantag så klart)

Och jag håller även helt med, att om hästen inte i normala fall rids och har kondition och styrka nog, så tar den skada av att hårdtränas (beroende på vad som menas med det i detta fallet) En häst ska inte behöva komma tillbaka till stallet dyblöt och utmattad för att senare bli superstel i kroppen..

Jag förstår till viss del varför hon är upprörd, men förstår även varför andra inte är det.. Men jag tycker inte att något av det rättfärdigar den ibland otrevliga attityden mot det ursprungliga inlägget..

Till trådstartaren: Gör så gott du kan för att hjälpa hästen rent praktiskt, prata även med ägaren och försök att förklara vad du tycker och tänker på ett sätt som hon förstår.. Kanske hjälper det någon gång.

Jag har alltid utropstecken när jag skriver!!!!!!!!!!!!

Nej men tack då för alla fina råd och tips det ska jag ta med mig i livet. Att man inte behöver mocka åt sin häst och att det är heelt okey att han går barfota med ömma fötter. Skit bra hörrni. Nu ska jag gå och fortsätta mitt liv och sova skit gott om nätterna för jag har pratat med ägaren och vi har diskuterar bra va!! Så nu behöver jag inga fler tips och råd av er "hästmänniskor"

Tack och adjö!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Men du får väl ändå ge dig.. du startar en tråd för att söka råd och när du väl får åsikter och svar på det du frågat, så blir du arg för det dom säger..och gå inte runt och kalla folk för "Hästmänniskor" när du inte känner dem eller vet hur de är. du får ta dom konsekvenserna som blir..ja menar du kan inte förvänta dig att alla ska tycka lika som dig..det är därför man startar trådar för att få folks åsikter...

äh, nu eru lite väl överdriven. Hästen kan stå utan att få mockat 1 dag då o då, ingen har dött av det tidigare. min har inte gjort det iallafall....:D och så länge den får komma ut och får mat så ere lugnt. overkade fötter utan skor m.m, värre saker finns det. Va glad att den är barfota!!! hade tyckt det var värre om den hade skor o va van med det;) , för då sliter dom ojämt huruvuda dom tappar skorna.. trist att hon rider hårt när hon väl rider, men den kommer inte dö av det, finns dom som rider sönder en häst som är hos sin häst varje dag istället för att den aldrig får vila .........:banana:
men det du har att välja på är! att antingen tar du hand om hästen, erbjuder dig att hjälpas henne!! eller så skiter du totalt i den! men så länge DU hjälper henne utan att hon bett dig, så vet hon att någon gör det och då bryr hon sig ännu mindre....blunda för detta lr gör något för hästen blir inte misshandlad,bara tråkigt skött... men att fråga här på forum är nog inget som hjälper hästen... jag har suttit i samma sitts som dig, men jag valde att ta hand om hästen och inte gnälla. sen löste sig allt...:rofl: :rofl:

*kl*

JÖSSES!! Mina hade legat döda isf.. Dom har itne fått det mockat på hela vintern.. men det kan ju bero på att jag har bädd hos dom.. Håller på och mockar ut den nu..

Borstade.. Hmmm ja periodvis har dom nog inte blivit det på iaf 14dar..

Men dom får foder 3ggr om dagen, minst. I vintras när det var riktigt kallt fick dom 4ggr/dag. Dom har ätit 300kg hö i veckan på 2st.. Ordentligt med kraftfoder och alltid isfritt vatten.

Ridna är dom nog 15 ggr på hela vintern..

Varför.. Dom är 3år och går på lösdrift..

En häst på 7 år ca 154 i mankhöjd står i ett stall med 2 andra hästar, Ägaren till hästen kommer en gång i veckan, hennes pojkvän kommer och mockar åt hästen varje dag, hästen blir inte rider en enda dag i veckan han hade inga skor på bakfötterna på en månad+ att fötterna var overkta. Då han väl blir rider har han stått i veckor och då blir han hårdtränad! De va ingen som kom till hästen på en dag, så han fick stå i en omockad box. Det är en helt fantastisk häst med ljus framtid med rätt ryttare, borde inte någon ta vara på honom då?? Finns det något man kan göra?? Jag vill inte se denna fantastiska häst slumpas bort!! Så det jag vill komma fram till vad kan man göra?! Hjälp mig att rädda denna fina häst!!

Att inte verka hovarna på en månad tycker jag inte är så konstigt :confused: En månad är ju ca 4 veckor och det är inte någon lång tid. Eller har jag missuppfattat vad du menade?

Skulle också varit kul att få höra hur hästens liv ser ut i det vardagliga? Dvs hästkompisar, hagar och utevistelse mm.

Jag säger såhär; Djurskyddet kommer nog inte att göra så mkt men som ngn sagt, fråga henne om hon vill ha en medryttare eller kanske kan tänka sig att låna ut hästen. Du kanske kan hjälpa att hitta ngn.
Hon kanske till och med kan tänka sig att sälja? Prova att trycka på de knapparna först och se om någon kan rida igång hästen lite innan så att eventuella ägare/fodervärdar kan komma och provrida..

Absolut ska man ta hand om sina djur och i mitt stall hade inte detta fått förekomma:mad: Det är jättesynd om hästen men tyvärr tror jag inte att detta kommer att klassas som djurplågeri även om det kanske borde det :(

Oj då jag är visst en djurplågare... Ingen av mina hästar är skodda.. inte ens i fram.. vilken hemsk djurplågare jag är ;) Hoppas nån kommer och räddar mina stackars plågade djur.

Alltså herregud, hur folk reagerar!! Jag vet mycket väl hur det är!! Vintertiden har ingen betydelse i detta fall! Det finns så mycket mer. Har man häst ska man sköta om den! Tänk så vore hästen en människa, vore det så kul att stå i piss och skit? Jag kan säga att jag har tagit hant om denna krake, jag har mockat åt honom, men vet du vad tillslut orkar man inte, det är inte min häst och jag vet mycket väl vilken situation ägaren befinner sig i för jag vet exakt vem hon är. Hon är en lat kärring som sitter framför datorn hela dagarna och vöäntar på att maten ska bli serverad!! Så de så!!

Ehhh hon kanske mår jättedålig och inte riktigt orkar med just nu. Däremot kan jag tycka att kanske hon kunde försöka hitta någon som vill rida hästen några ggr i veckan så att den hålls igång. Iallafall om hon vill fortsätta att rida ordentligt när hon väl orkar.

Jag har med skippat att mocka någon dag när jag mått dåligt (feber osv). Och jag har inte ridit på hela vintern. Ponnyn har gått oskodd bak hela sitt liv. Den stora tom helt oskodd i början. Och ibland har dom gått över skoningsperioden med ett par veckor av olika anledningar. Dessutom är dom fulla med lera båda två ibland utan att jag borstar dom. Är jag en hästplågare med då? Jag som till och med är vet. student? Kanske skulle anmäla mig själv... :angel: Ops glömde...jag sitter med vid datorn hela dagarna. Men maten får jag fixa själv...:rofl:

/Maria

jag tycker det luktar skunk om denna tråd...hela alltihopa verkar konstigt:S

Det håller jag med om. Läs på sidan 2, där skriver TS om att h*n varit medryttare, men nu inte är det längre.
Jag tycker det verkar som om TS blivit avpolletterad av hästägaren och nu hämnas på sitt eget lilla sätt. Surt sa räven....

Immer

Men jag vet faktist vem ägaren är och ja jag vet att hon hårdtränade honom, jag skulle inte skriva saker jag inte känner till, kanske honär deprimerad men det tycker inte jag är någon ursäkt att skita totalt i sin häst, har man häst ska man vel sköta den, eller vad tycker ni?? Hade jag häst och inte hann med den skulle jag skaffa medryttare eller något liknande, fodervärd kanske eller sälja stackarn!! QUOTE]

Du har aldrig varit deprimerad hör jag. Det är svårt att sköta sin häst på ett bra sätt när man själv bara vill dö och kanske går på tabletter. Kanske en anledning till att ägaren mår dåligt är just det att hon inte orkar (psykiskt) ta hand om sin häst? Men visst, det är fint att du bryr dig om hästen, sånna människor behövs det fler. Men i vissa fall hjälper man hästen genom att hjälpa ägaren. Vilket inte betyder att DU måste sköta den åt henne. Men kanske erbjuda dig att hjälpa till att hitta en medryttare eller fodervärd? Att skälla och anklaga hjälper sällan...Och vill du verkligen hjälpa hästen som du säger så är det väl inte så hemskt att kanske hålla i provridningarna eller nåt?

alltid tråkit när hästar försummas.du får ta o prata med henne el.me hennes sambo.det enda du kan göra tror jag för det ä ju inte direkt djurplågeri,den får ju mat o så.hur verkar den må övrigt?:confused:

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 198
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 012
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 103
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar