Är detta djurplågeri?!

Sv: Är detta djurplågeri?!

Jag kan säga att jag har tagit hant om denna krake, jag har mockat åt honom, men vet du vad tillslut orkar man inte,

Okey, ägaren är lat för hon orkar inte mocka, men hästen får mockat åt sig i princip varje dag. Det händer att det 1dag inte kommer någon och mockar. Då ahr du gjort det, men ORKAr inte längre.

Du påstår alltså att ägaren/sambon är lat som inte orkar mocka 7dagar/veckan när du tycker det är jobbigt att mocka åt den 1dag någon gång ibland :confused:

Min häst skulle då inte må dåligt av att sova en natt omockat. Hon har sitt skithörn, de är ute minst 11timmar/dygnet. Knappast så hon får kiss och bajs upp till magen på en dag :smirk:

Jag tror knappas hästen lider, snarare du som ogillar ägaren. Varför annars klaga på ett forum när nummret till kommunen står i telefonkatalogen?

detta är inte djurplågeri . kanske lite brister i hanteringen och att hästen får ett tråkigt liv.

själv har jag som 9 åring anmält en hästägare för plågeri.
den hästen stod 1-2 månader i en omockad box,fick gammalt gräsklipp som mat,blev slagen, hade inget fönster(inget ljusöverhuvudtaget och endast springor som bidrog med små glimt av ljus och luft ) i sin box och dess öron nuddade taket.
tillpå köpet även väldigt väldigt hårdtränad på asfalt trots hälta (travhäst) och knappt verkad.

det var en hemskt olycklig häst. hans enda vänner var jag och mina kompisar..usch va det var hemskt att lämna honom efter våra dagliga besök..

det råkade visst komma lite nostalgi med i bilden :p

after anmälan blev den slaktad..
ett väldigt trakiskt hästöde

Senast ändrad:

Men du säg inget förrns du vet hur de ligger till, jag va medryttare till han 6 dagar i veckan!! hon sket i han 7:nde dagen så jag fick mocka dubbelt då!! De är inte kul direkt, men visst folk har ju olika åsikter i denna sak, jag har en åsikt, jag vet ju exakt hur de ligger till, men visst man kanske inte ska förvänta sig så mycket av dessa "hästmänniskor" vad vet jag! Jag kanske bryr mej för mycket!! Men jag vill inte se djur fara illa oavsett om djuret i fråga får stå i skit en dag för mycket, har man häst ska man ta hant om den de säger jag i varje inlägg, för folk skaffat häst och skiter i dom, vad vet jag de kanske ger mer status att ha häst!! Men ja som sagt kanske ska prata me henne men de går in i ena örat och ut i andra!!

Tack för mig!!

Det är exakt jusst därför jag bryr mig, jag vill inte att sånnt ska hända, jag brukar säga att om jag fick rädda all världens djur eller få stopp på hunger och krig i världen skulle jag lungt välja att rädda alla djur, dom är så hjälplösa om dom står i skit upp till knäna eller om dom är helt utmärgade och ligger hjälplösa på backen!! *kollat för mycket på djurpoliserna på animal planet* :crazy: haha!!

Men jag vet att jag kanske överreagerar MEN jag vill att alla djur ska ha det bra, och jag vill inte att djuret ska lida för en lat ägare!!

Men du säg inget förrns du vet hur de ligger till, jag va medryttare till han 6 dagar i veckan!!

Varför är du inte medryttare längre? Det ligger faktiskt nära till hands att tro att hon avpolletterat dig och detta är ditt sätt att hämnas.

Ringde du till miljö- och hälsoskyddskontoret idag, förresten?

Immer

Jag slutade pga mycket personliga skäl, och det har ingenting med själva hästen eller hästhanteringen att göra. Men tro de du om du vill, men de är inte alls så!!

Nej jag har inte ringt!! Men jag vägrar att låta bli om de går för långt!!

En häst på 7 år ca 154 i mankhöjd står i ett stall med 2 andra hästar, Ägaren till hästen kommer en gång i veckan, hennes pojkvän kommer och mockar åt hästen varje dag, hästen blir inte rider en enda dag i veckan han hade inga skor på bakfötterna på en månad+ att fötterna var overkta. Då han väl blir rider har han stått i veckor och då blir han hårdtränad! De va ingen som kom till hästen på en dag, så han fick stå i en omockad box. Det är en helt fantastisk häst med ljus framtid med rätt ryttare, borde inte någon ta vara på honom då?? Finns det något man kan göra?? Jag vill inte se denna fantastiska häst slumpas bort!! Så det jag vill komma fram till vad kan man göra?! Hjälp mig att rädda denna fina häst!!

men du skriver ju här att det mockas varje dag
utan skor ingen fara & dom har bättre grepp utan!
Dör inte av 1 dags omockat
Det är väl bara du som vet allt om hästen som kan avgöra vad som ska göras.

Nej men om de är super halt ute och dom går utan så halkar dom, iaf han gjorde de!! Och han halkade ganska rejält!! Men är de rätt att han år utan skor och helt overkt, trillar i hagen varje dag, och när dom väl skor han så bremmsar dom så hårt att han skiriker och får märken?? de skrev jag ju men tydligen har ingen sett det!!

Min häst är inte skodd den mår alldeles utmärkt, faktiskt om man inte rider sin häst så hårt finns det ingen anledning att sko hästen eftersom en häst får sämre cirkulation i sina hovar om den är skodd. Är ju helt sjukt om de rider hästen hårt nång gång ibland, folk är konstiga måste jag säga.

:cool:
Och han ömmade utan skorna, och när dom väl skodde han hadde han grymt ont och dom drog åt bremmset för hårt så man spg dagen efter hur hårt dom hade dragit!! Dagen efter kunde han knappt röra sig!!

Men om du vet så mycket om denna stackars häst och allt han både har råkat ut för och enligt dig råkar ut för just nu.... Varför anmäler du inte allt då???

Om du tycker så rackarns synd om hästkraken så agera istället för att sitta här och skriva inlägg.... Dina inlägg här på forumet lär ju knappast hjälpa hästen till en bättre tillvaro...

:bow: :bow: :bow: tack för lite medhåll iaf!! Men eftersom att alla tycker olika så finns de kanske inget rätt eller fel i denna fråga!! Jag är extrem djurvän och skulle aldrig i världen behandla min häst så, men vissa människor kanske inte tycker de gör så mycket!!

Alla hästar halkar på vintern när de är oskodda om det är halt, & de sköter ju hästen när de mockar & ser till att den har allt den behöver.Det är fortfarande inte djurplågeri, många hästar står i perioder.

Nej jag har inte ringt!! Men jag vägrar att låta bli om de går för långt!!

Hur långt ska de gå då för att du ska lyfta luren?
Du verkar må väldigt dåligt av att se detta "djurplågeri". Kan du sova gott om natten när hästen lider så? Att beklaga sig på ett forum hjälper inte hästen.

Nej, ta och gör en anmälan så får du lugn och ro i själen sen.

Immer

Hmm, Peia är två år och har varit oskodd hela sitt liv och har hittills inte halkat i ngn större utsträckning. Hon har aldrig gått omkull heller.
Om den hästen har så dålig balans vette tusan vad det är för fel på den.

Usch, vilket otrevligt tonfall du har. Sluta skriv allting med två utropstecken och frågetecken, det känns som om du skriker åt oss, det är inte speciellt trevligt.

I första inlägget vill du ha tips och råd, och när du väl får det duger inte det heller? Nä, skriver man en sån här tråd får man allt vara lite ödmjuk. När folk säger att det inte låter som djurmisshandel blir du upprörd och tycker att vi inte vet vad vi pratar om, det är ju du dom känner hästen. Jaha, säger vi då, anmäl då. Men du gör ju inte det heller? Vad vill du att vi ska säga då?

Fast det är väldigt stor skillnad på en häst som aldrig gått skodd och en som har det. Har dom aldrig haft skor brukar dom klara sig helt perfekt. Sen är det antagligen ganska stor skillnad på underlaget i kalmar jämfört med dalarna. Dock tycker jag inte att det behöver vara djurplågeri att ha oskott, då skulle djurskyddsinspektörerna inte få göra något annat än jaga oskodda hästar. Och många skulle odm hitta.

Jag har alltid utropstecken när jag skriver!!!!!!!!!!!!

Nej men tack då för alla fina råd och tips det ska jag ta med mig i livet. Att man inte behöver mocka åt sin häst och att det är heelt okey att han går barfota med ömma fötter. Skit bra hörrni. Nu ska jag gå och fortsätta mitt liv och sova skit gott om nätterna för jag har pratat med ägaren och vi har diskuterar bra va!! Så nu behöver jag inga fler tips och råd av er "hästmänniskor"

Tack och adjö!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ja, skillnad är det. Dock är det väl så att i Kalmar är det oftast mer is än i Dalarna som mest består av snö. Snö är lättare att behålla fästet på.

Kan väl också påpeka att när jag dragit av bakskorna på de vuxna hästarna har inte de halkat heller :)

Men anmäl då!!!
Inte lär väl någon här kunna göra någonting åt det hela:confused:

Tänk vad bra om du hade tagit det med ägaren direkt istället för att sitta och vara otrevlig på Internet, vet ägaren om att du snackar skit här? :smirk: Om hästen hade mått så illa så är ju du värre än ägaren som inte kontaktar djurskyddet då ägaren uppenbarligen inte hade förstått att ta hand om hästen. :devil:

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 198
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 012
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 103
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar