En jul fick jag välgörenhet som jag blev riktigt glad åt. På paketen satt etiketter om en viss summa skänkt som julklapp till någon som behövde.
Jag gillar att få prylar och presenter, men har inga krav på att det ska vara dyrt och fint. Helt ärligt så köper jag inte själv allt jag behöver hela tiden, jag försöker låta bli att konsumera i onödan och har inte ohygglig luft i ekonomin, så det är lite härligt när man fyller år och får saker man gärna skulle ha köpt men inte köpte. (slänger ju inte ut handdukar innan de har hål, och köper inte nya om jag inte behöver -på riktigt, dvs de gamla har hål, helt ärligt håller de nedrans bra. Så att få handdukar då är trevligt tex. Speciellt en packe kökshanddukar som är riktigt gamla och tjocka.)
Så jag tycker att iom att det finns en present så är en välgörenhetspresent till inte så dumt. En helt annan sak än att bara ge välgörenhet.
Själv har jag gett tex träd nu senast (som present 2, med armband), men fick veta sedan att trädplantering i Afrika kanske inte är så bra. Får nog ta reda på mer innan jag försöker igen. Tycker det är trassligt. Köpa svensk urskog är nog ett område jag håller mig till ett tag.