Är det tråkigt att ge bort välgörenhet i present?

Jag förstår bara inte varför man helt enkelt inte låter bli att ge present överhuvudtaget istället. Varför ge en person något som inte är till den personen? Jag kräver inte att folk ger mig presenter men om de ska ge mig presenter vill jag ju att de ju vara till mig och till någon annan. Om någon hellre ger till välgörenhet än till mig så är det helt ok! Men att kombinera det så där är för mig helt oförståeligt.
Fast den blir ju till mig om jag blir jätteglad! :)

Jag är ingen ungdom längre och jag har väldigt mycket saker. För min egen del tycker jag att det är väldigt bortkastat att ge mig något som jag itne själv önskat eller bett om. Ofta, väldigt ofta, blir det fel. Bättre att ge mig en välgörenhetsgrej som gör mig glad än en fånig pryl som jag förmodligen kommer att kasta så fort jag får samvete till det.

Vi är helt enkelt olika.:D

Jag längtar inte efter saker längre. Dessutom är jag jättekräsen. Ska något komma in i mitt hus så är det noga, noga utvalt.

Fast när det gäller just presenter är väl lite av poängen att det är givaren som väljer, och inte mottagaren? Får jag t.ex. en tröja eller en prydnadssak är det ju inte heller något jag valt själv.

Jag upplever det som betydligt större risk att det blir fel när någon köper prylar den inte vet om mottagaren vill ha eller ens har plats för.

Edit: Jag pratar alltså om situationer när mottagaren inte önskat sig något särskilt.
Fast man försöker ju ge något den gillar eller kan ha nytta av? Man vet ju på ett ungefär och försöker ge geten till den som gillar den och vasen likaså.

Fast när det gäller just presenter är väl lite av poängen att det är givaren som väljer, och inte mottagaren? Får jag t.ex. en tröja eller en prydnadssak är det ju inte heller något jag valt själv.

Jag upplever det som betydligt större risk att det blir fel när någon köper prylar den inte vet om mottagaren vill ha eller ens har plats för.

Edit: Jag pratar alltså om situationer när mottagaren inte önskat sig något särskilt.
Självklart!
Om jag köper ett knippe tulpaner till dig på vinst och förlust, istället för tidningen Faktum för samma peng, så är jag mer bekväm med att ge dig en bukett tulpaner.
Faktum köper jag till mig själv.

Spinner lite vid sidan av....

Vid begravningar ges ofta gåvor till någon fond eller organisation som stod den bortgångne nära. Det blir ju inte heller en present till den personen (eftersom den är död) För mig hamnar det i samma kategori - man ärar någon med en gåva till ett gott ändamål.

Om någon vill ära mig på en bemärkelsedag med en konkret gåva till människor som inte har det lika gott förspänt som jag har så är det något som gör mig glad. Eller till ett forskningsområde som ligger mig varmt om hjärtat.

Så du blir gladare över att det står ditt namn på donationen jämfört med om givaren donerat i sitt eget namn och struntat i att ge en present till dig? Innan sa du att du inte blev gladare för att det stod ditt namn på donationen?

Det jag inte förstår är varför man överhuvudtaget ger presenter om presenten man ger egentligen inte är till den man ger det till? Om man inte vill ge presenter (konsumtionshets, meningslösa prylar osv) varför då inte bara strunta i att ge presenter och ge motsvarande summa till välgörenhet i sitt eget namn? Varför ge det som present? Det är den frågan jag faktiskt inte förstår. Jag hade blivit gladare om någon sagt att de inte tänker köpa presenter längre utan ge pengarna till välgörenhet istället (i sitt eget namn och därmed också i fortsättningen önskar att alla gör likadant med pengarna man hade planerat att lägga på presenter till henne/honom) än om samma person hade kommit med ett kuvert till mig där det stod att de hade donerat till välgörenhet.

Jag sitter på jobbet och skriver snabbt. Det jag försökte säga var att hela grejen med välgörenheten till flickan är ju att det går till flickan. Det är det som är presenten. Att hon får någonting som hon måste ha för sin skolgång, och därför kanske får ett bättre liv.

Det viktiga är inte att det står mitt namn. Det roliga med mitt namn är som att få en bok med ett namn i. Boken är presenten. Namnet är en liten extramarkering.

Presenten till MIG är att Jag blir glad för att någon annan får något som den personen behöver. Är det så konstigt tycker du - att bli glad av det?

JAG bor i liten lägenhet, jag har en heltidslön, jag har råd med alla mina utgifter och att köpa det jag måste ha. Så himla mycket saker behöver jag inte. Det blir ingen extra guldkant i mitt liv av att få en extra tröja.

Jag blir glad av välgörenheten till flickan i Nepal. Det fungerar som present till mig. Sedan att Du inte förstår det är ju lite upp till dig, eller?

Fast man försöker ju ge något den gillar eller kan ha nytta av? Man vet ju på ett ungefär och försöker ge geten till den som gillar den och vasen likaså.

Självklart!
Om jag köper ett knippe tulpaner till dig på vinst och förlust, istället för tidningen Faktum för samma peng, så är jag mer bekväm med att ge dig en bukett tulpaner.

Ingen köper förhoppningsvis något den tror att mottagaren inte vill ha. :D
Men vet man inte vad mottagaren kan tänkas vilja ha är det enligt mig mindre risk att det blir fel om man stöttar någon okontroversiell välgörenhet än om man köper en pryl.

Ingen köper förhoppningsvis något den tror att mottagaren inte vill ha. :D
Men vet man inte vad mottagaren kan tänkas vilja ha är det enligt mig mindre risk att det blir fel om man stöttar någon okontroversiell välgörenhet än om man köper en pryl.
Nah, det vette sjutton. Jag skulle nog köra på om de brukar verka gilla välgörenhet där med.
Jag brukar ha någon aning i alla fall.

Jag ser inte presenter som en chans att få exakt det jag vill ha. Möjligtvis kan min mamma fråga vad jag önskar. Annars kan vänner ibland hitta på något bra eftersom de kommer en. Men det har ofta hänt att jag fått presenter som jag använder eller där själva prylen inte betyder ngt utan det är vänskapen som ät det viktiga.
Kanske är det synen på presenter som skiljer sig? Det jag behöver och vill ha köper jag själv.

En jul fick jag välgörenhet som jag blev riktigt glad åt. På paketen satt etiketter om en viss summa skänkt som julklapp till någon som behövde.

Jag gillar att få prylar och presenter, men har inga krav på att det ska vara dyrt och fint. Helt ärligt så köper jag inte själv allt jag behöver hela tiden, jag försöker låta bli att konsumera i onödan och har inte ohygglig luft i ekonomin, så det är lite härligt när man fyller år och får saker man gärna skulle ha köpt men inte köpte. (slänger ju inte ut handdukar innan de har hål, och köper inte nya om jag inte behöver -på riktigt, dvs de gamla har hål, helt ärligt håller de nedrans bra. Så att få handdukar då är trevligt tex. Speciellt en packe kökshanddukar som är riktigt gamla och tjocka.)

Så jag tycker att iom att det finns en present så är en välgörenhetspresent till inte så dumt. En helt annan sak än att bara ge välgörenhet.

Själv har jag gett tex träd nu senast (som present 2, med armband), men fick veta sedan att trädplantering i Afrika kanske inte är så bra. Får nog ta reda på mer innan jag försöker igen. Tycker det är trassligt. Köpa svensk urskog är nog ett område jag håller mig till ett tag.

Ja det är väl lite sånt jag också tänkt på att jag hört att vissa välgörenhetsprojekt inte är så bra/ mindre bra. Men jag har egentligen inte så bra koll på alla olika välgörenhetsorganisationer, det finns ju en hel del! Det är för mig största anledningen att jag är lite osäker på att ge välgörenhet som present.
Men jag har också hört att trädplantering i Afrika inte är så bra, vatten som kunde ha använts till deras odling går istället till träden.

Jag tycker välgörenhetspresenter är jättebra. På alla möjliga sätt. Enkelt och miljömedvetet och hindrar överkonsumtion. Hjälper andra och startar ofta upp spännande samtal på kalas och fester. Bidrar till en mer ödmjuk omvärldsuppfattning etc.

Jag tycker att välgörenhet kan vara en bra present OM den är anpassad efter mottagaren. Själv blir jag glad om det är en organisation som ligger mig varmt om hjärtat (har även hänt att jag har önskat mig specifikt till en viss organisation), medan jag mest skulle rycka på axlarna åt andra och inte se det som en gåva som har något med mig att göra även om det är fint att välgörenhet ges. Ytterligare andra skulle jag mest se som slöseri, typ att ge bort en get (synd om geten och ett ineffektivt sätt att hjälpa folk på jämfört med de andra alternativ som finns).

Jag har kollat runt på lite olika organisationer för fadder barn och hundfadder, är det som känns som att det skulle passa honom bäst.
Men förstår det som att fadder barn, betalar man månadsvis för och då skulle jag ju betala första året t.ex, men inser ju att det nog lätt kan bli att det är jag som fortsätter betala på ren rutin och då skulle det ju mer bli som mitt fadderbarn (vilket inte skulle vara ett problem). Men då faller ju lite grejen med att göra det i samband med att min sambo fyller år, eller ?
Är ju isf lättare med en engångssumma, men tror han skulle uppskatta en välgörenhets present mer om det är något han kan följa och bli lite engagerad i.
Var svårt det här!

Jag har kollat runt på lite olika organisationer för fadder barn och hundfadder, är det som känns som att det skulle passa honom bäst.
Men förstår det som att fadder barn, betalar man månadsvis för och då skulle jag ju betala första året t.ex, men inser ju att det nog lätt kan bli att det är jag som fortsätter betala på ren rutin och då skulle det ju mer bli som mitt fadderbarn (vilket inte skulle vara ett problem). Men då faller ju lite grejen med att göra det i samband med att min sambo fyller år, eller ?
Är ju isf lättare med en engångssumma, men tror han skulle uppskatta en välgörenhets present mer om det är något han kan följa och bli lite engagerad i.
Var svårt det här!
Är man djurfadder är ju det väldigt lätt att följa och man blir superangagerad.
Fast det slutar kanske med att objektet får ett nytt hem hos er? ;)

Självklart!
Men då kan det ju ändå vara intressant att reflektera över varför du uppfattar det som helt okontroversiellt, bekvämt och trevligt att ge bort tulpaner, som kan vara ungefär hur miljöbelastande som helst både när det gäller odlingen och transporten, medan Faktum då känns mindre bekvämt och privat. Det finns föreställningar där som nog vinner på att åtminstone reflektera lite över, tror jag. Istället för att bara försvara dem.

Var svårt det här!
Det är jätteroligt att ha fadderbarn! Det behöver ju inte vara samma person som är fadder - och får lite brev och så där - och som står på betalningarna. Dvs, det kan dras från ditt konto men ändå vara hans.

Spinner lite vid sidan av....

Vid begravningar ges ofta gåvor till någon fond eller organisation som stod den bortgångne nära. Det blir ju inte heller en present till den personen (eftersom den är död) För mig hamnar det i samma kategori - man ärar någon med en gåva till ett gott ändamål.

Om någon vill ära mig på en bemärkelsedag med en konkret gåva till människor som inte har det lika gott förspänt som jag har så är det något som gör mig glad. Eller till ett forskningsområde som ligger mig varmt om hjärtat.

Om någon jag ska köpa present till säger att i år vill hen ha välgörenhetspresent från organisationerna X eller Y så köper jag naturligtvis det eftersom jag vill göra personen glad. Men jag hade inte köpt det spontant istället för nåt annat.

Liknande trådar

Småbarn Hej! Jag ska på kalas i helgen för min bästa väns 4-åring. Vi har en väldigt bra relation och när jag frågade hans mamma vad han ville...
Svar
19
· Visningar
1 889
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Äldre Min sambo fyller snart år och varje år har jag idé-torka och köper en whiskey (och nått mer typ strumpor)som han i och för sig vill ha...
Svar
10
· Visningar
893
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?