Är det tråkigt att ge bort välgörenhet i present?

Jag förstår bara inte varför man helt enkelt inte låter bli att ge present överhuvudtaget istället. Varför ge en person något som inte är till den personen? [...]

Jag uppskattar att ge saker. Så om någon ger mig ett givande i present är det definitivt en present till mig. Speciellt om den är utvald efter mina intressen som @Petruska beskriver. För mig är det ungefär som att få en upplevelse-present typ spa, middag, flyga luftballong mm.

Det är ju bara du själv som känner din sambo? Jag tror att man måste känna mottagaren för att kunna avgöra om en biståndspresent är välkommen. Så vad Buke säger ger ingen vägledning i det konkreta fallet.

Själv gillar jag biståndspresenter, ger alltid sådana i julklapp.

Tycker det är jättebra.
Men vet vissa vänner som nog inte skulle gilla det medan andra skulle älska att jag skickat en get till en kvinna i ett fattigt land.

Annars är jag och de flesta bekanta inte så mkt för det materiella. Det viktiga är att träffas och umgås och inte att ge materiella saker. Så annars ger jag mest upplevelser eller ngt att göra ihop som present.

Det är ju bara du själv som känner din sambo? Jag tror att man måste känna mottagaren för att kunna avgöra om en biståndspresent är välkommen. Så vad Buke säger ger ingen vägledning i det konkreta fallet.

Själv gillar jag biståndspresenter, ger alltid sådana i julklapp.

Nu säger du emot dig själv. Först säger du att man måste känna personen i fråga för att veta om de gillar att få biståndspresenter sen säger att att du gillar biståndspresenter och och alltid ger såna i julklapp. Vilket är det? Ger du det för att mottagaren gillar det eller ger du det för att du gillar det?

Tycker det är jättebra.
Men vet vissa vänner som nog inte skulle gilla det medan andra skulle älska att jag skickat en get till en kvinna i ett fattigt land.

Annars är jag och de flesta bekanta inte så mkt för det materiella. Det viktiga är att träffas och umgås och inte att ge materiella saker. Så annars ger jag mest upplevelser eller ngt att göra ihop som present.

För min del handlar det inte om priset på presenten. Jag skulle bli gladare för en sats hemmabakade kakor givaren vet att jag tycker om än en välgörenhetspresent som kostar det dubbla.

Nu säger du emot dig själv. Först säger du att man måste känna personen i fråga för att veta om de gillar att få biståndspresenter sen säger att att du gillar biståndspresenter och och alltid ger såna i julklapp. Vilket är det? Ger du det för att mottagaren gillar det eller ger du det för att du gillar det?
:confused:

Jag ger biståndspresenter till de jag känner, naturligtvis. Vad var konstigt med det?

Jag skulle inte uppskatta det om det var till en organisation jag inte uppskattar (tex med religiös bakgrund eller någon som använder för mycket av pengarna till administration).

Tanken är god men jag skulle tycka det var svårt att veta om presenten verkligen skulle uppskattas. Ska man ge något sådant tror jag man behöver känna personen rätt väl.

Är det väldigt tråkigt att ge bort välgörenhet i present till sin sambo? t.ex att man är hundfadder, världsförälder i ett år eller liknande.

Har en present till min sambo som är väldigt personlig och jag är säker på att han kommer uppskatta. Hade innan också tänkt köpa ett våffeljärn som han önskade sig, men det kommer hans föräldrar ge honom.
Så eftersom jag inte hittar på/vet något annat han skulle vilja ha, och jag tycker det känns onödigt att köpa något bara för att, funderade jag på att betala för någon välgörenhetsgrej och ge honom gåvobevis. Han har själv pratat om att han funderar på att bli världsförälder eller liknande, därför jag tänkte på det.

Men den allmänna uppfattningen verkar vara att det är väldigt tråkig och dålig present och att man då prackar på någon sin egen idé om vad som är bra välgörenhet.
Så är det någon som gett bort något liknande och hur uppfattades det ?

Jag hade inte blivit överdrivet glad för en välgörenhetspresent men hellre det än en pryl jag inte tycker om. Jag kan ju själv både köpa det jag vill ha i present och jag kan själv skänka till de välgörenhetsprojekt som jag gillar. Jag hade uppskattat en planerad utflykt, middag eller upplevelse.

:confused:

Jag ger biståndspresenter till de jag känner, naturligtvis. Vad var konstigt med det?

Meningen:

"Själv gillar jag biståndspresenter, ger alltid sådana i julklapp." Antyder att du alltid ger dem för du gillar dem, mottagarens åsikt i frågan ser oviktig ut i den meningen.

Jag hade inte blivit överdrivet glad för en välgörenhetspresent men hellre det än en pryl jag inte tycker om. Jag kan ju själv både köpa det jag vill ha i present och jag kan själv skänka till de välgörenhetsprojekt som jag gillar. Jag hade uppskattat en planerad utflykt, middag eller upplevelse.
Prylar man inte vill ha är ju helt hopplöst att få i present! Sen får jag dåligt samvete när jag inte gillar grejen, särskilt om den var dyr. Det gäller även för "fel" sorts blombuketter.

Jag tycker att en bra bieffekt av välgörenhetspresenterna är att det kan bli färre hopplösa prylpresenter.

Jag hade inte blivit nöjd, det är väl fint och så men personligen vill jag att det ska vara mitt eget val vilken organisation jag stöttar.

Jag förstår bara inte varför man helt enkelt inte låter bli att ge present överhuvudtaget istället. Varför ge en person något som inte är till den personen? Jag kräver inte att folk ger mig presenter men om de ska ge mig presenter vill jag ju att de ju vara till mig och till någon annan. Om någon hellre ger till välgörenhet än till mig så är det helt ok! Men att kombinera det så där är för mig helt oförståeligt.

Fast det är ju en god gärning som hjälper någon. Varför skulle det inte vara i ditt namn, alltså "till dig"?

Det känns mycket viktigare för Mig att en flicka i Nepal får ett skolpaket med böcker och pennor, än att Jag får en köksgadget / ny tröja / annat som jag lika gärna kan köpa själv eller vara utan.

En present måste inte vara en fysisk sak, eller något som gynnar just Dig konkret i Din vardag. Det kan vara en symbolhandling också.

Jag förstår bara inte varför en välgörenhetspresent är bättre än att ge samma summa till välgörenhet utan att ge det som en present till någon? Jag förstår inte vad mervärdet av en välgörenhetspresent består av? Varför ska jag bli gladare för att någon ger mig ett papper där det står att de gett 200 kr till välgörenhet som en present till mig jämfört med om samma person hade gett 200 kr till samma välgörenhet men i sitt eget namn? Vill folk ge till välgörenhet istället för att ge presenter, gör det!! Kör hårt! För mig står inte valet mellan att ge en sak eller att ge en välgörenhetspresent utan mellan att ge en välgörenhetspresent eller samma summa till samma välgörenhet i eget namn.

Fast det är ju en god gärning som hjälper någon. Varför skulle det inte vara i ditt namn, alltså "till dig"?

Det känns mycket viktigare för Mig att en flicka i Nepal får ett skolpaket med böcker och pennor, än att Jag får en köksgadget / ny tröja / annat som jag lika gärna kan köpa själv eller vara utan.

En present måste inte vara en fysisk sak, eller något som gynnar just Dig konkret i Din vardag. Det kan vara en symbolhandling också.

Blir du gladare om personen ger det i ditt namn än i sitt eget namn?

Jag ger bistånd till organisationer jag valt själv, men skulle tycka att det var tråkigt att få välgörenhet i present tyvärr, hellre en flaska vin eller bara att man kommer på mitt "kalas"!

Jag tycker också att det är fint med välgörenhet och jag förstår poängen. Samtidigt känns det lite fånigt. Liksom jag har köpt en get i ditt namn? Åh tack.

Jag hade kanske hellre sett att jag inte fått nån gåva alls oh sen så hade personen köpt/skänkt en get i sitt eget namn. Egentligen ingen skillnad, men det känns lite konstigt det där med att ge i nån annans namn.

Jag tycker också att det är fint med välgörenhet och jag förstår poängen. Samtidigt känns det lite fånigt. Liksom jag har köpt en get i ditt namn? Åh tack.

Jag hade kanske hellre sett att jag inte fått nån gåva alls oh sen så hade personen köpt/skänkt en get i sitt eget namn. Egentligen ingen skillnad, men det känns lite konstigt det där med att ge i nån annans namn.
@Lingon
Tanken är väl att du ska bli glad över geten och tänka att en get är bättre än att jag får en pryl. Att bli glad över välgörenhet.

Liknande trådar

Småbarn Hej! Jag ska på kalas i helgen för min bästa väns 4-åring. Vi har en väldigt bra relation och när jag frågade hans mamma vad han ville...
Svar
19
· Visningar
1 889
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Äldre Min sambo fyller snart år och varje år har jag idé-torka och köper en whiskey (och nått mer typ strumpor)som han i och för sig vill ha...
Svar
10
· Visningar
893
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama