Är det tråkigt att ge bort välgörenhet i present?

Tror på allvar att jag inte förstår att det är vad ni menar? Jag håller bara inte med. Jag tycker att det är surt och ogeneröst att inte se givarens tanke, hen har valt ut en present till mig. Och då ska jag bli sur för att det är fel present.

Parallellen suger för övrigt ändå, eftersom frågeställningen handlar om välgörenhet och bistånd. En cykel till en familjemedlem är inte bistånd.
Men du behöver inte hålla med och du får bli så sur du vill. Som flera har skrivit och du verkar vägra läsa är att flera behöver ingen present alls! Alltså inte sur för fel present, utan förstår inte behovet av att ge i ens namn. Det får man även räkna med som givare - mottagaren kan mycket väl förstå välviljan och känna sig tacksam av välviljan men ändå inte uppskatta gåvan eller tycka att den är onödig.

Parallellen duger bra. Du fattade.

Senast ändrad:
Jag känner ärligt att jag får ångest av att vuxna människor verkar lägga så mycket vikt vid vad de får i present. Jag tänkte naivt att en välgörenhetsgåva var något "säkert " som man kunde ge och som de flesta uppskattade.
Oavsett presenttyp - så kan man ju inte räkna med att mottagaren uppskattar gåvan men ändå kan känna sig tacksam över tanken.

Eftersom du säger "det påverkar inte dig", vilket för mig är ett väldigt märkligt argument, frågar jag dig vad det har för relevans. Om det känns jobbigt så är nog diskussionsforum generellt fel ställe för dig.

Jag tycker din ton är trist men jag diskuterar hellre sakfrågan än dig som person. Men du gör som du vill.
Jag kan ha uttryckt mig underligt men min mening var att ifrågasätta den hårda ton som flera har där det klankas ner på folket som tycker "fel".

Jag tycker just att det är personer och inte sakfrågan som diskuterats i halva tråden. Folk har uttryckt vad de tycker om något och andra sitter och skriver ":wtf:" och nedlåtande meningar om dessa människors känslor och åsikter, istället för att komma med riktiga argument. Riktigt lågt i min mening.

1. X vill ge dig en present.
2. X tar pengar ur sin plånbok och köper ett gåvobevis till dig för att X tycker att det är en present som passar dig.
3. X ger gåvobeviset till dig som present.

Hur kan gåvobeviset inte vara en present och en blomsterkvast absolut vara det?

Diskussionen börjar bli smått absurd, oavsett vad man tycker om välgörenhet som presenter.
Vad vet jag, det är ju inte min åsikt? De kanske inte tycker att blommor är en gåva heller, har du frågat?
De som uttryckt att de inte ser det som en gåva i tråden (inte jag) har bland annat skrivit att då själva saken är till någon annan och de inte får något (de ser väl inte ett kort som något då antar jag) så är det inte en gåva till dem. Jag håller inte med, men jag förstår hur de tänker och varför. Du kan säkert hitta fler andra argument om du går igenom tråden, jag tycker att de som skrivit varför de inte gillar det har argumenterat bra om varför.

Har jag skrivit det? Ett exempel på vad ogenomtänkt välgörenhet kan göra, finns fler. Det innebär inte att alla välgötenhetsorganisationer missgynnar lokala bönder( de kan även missgynna andra yrkesgrupper ;) ) , men det förekommer och därför är inte all välgörenhet bra.

Nu gör du det alldeles för enkelt för dig att direkt överdriva vad jag skrev.

Jag överdriver inte, jag har då aldrig sett någon som fått ett gåvobevis för donation till "Hasses hemlösa hundar". Det har varit kända, större organisationer (UNICEF, Läkare utan gränser etc). Nej, alla skänker kanske inte dit, men du får gärna ge exempel på vilka organisationer som bidrar till det fenomen du beskriver. Så ska jag undvika dessa.

Enligt vissa så måste det varit en björntjänst när en äldre dam gick bort och hela arvet till läkare utan gränser, ingen aning om vad hon hade på banken men lägenheten gick för nästan 3 miljoner.
Om det ska gå att jämföra med något som sagts i tråden så måste damen ha skrivit följande i sitt testamente:"
"X får i arv att jag skänker allting till Läkare utan gränser i hens namn."
Något jag starkt betvivlar.

Annars är det bara ett exempel på följande:
"Halmdocka (halmfigur, halmgubbe), engelska straw man argument, är ett retoriskt grepp, som kan vara antingen en medveten taktik eller en form av argumentationsfel. Halmdockan består i att debattören först bygger en nidbild av motståndarens åsikter och argument och sedan argumenterar mot denna nidbild."

Nidbilden: Folk i tråden är emot välgörenhet.
Ingen i den här tråden är emot välgörenhet. Vissa vill bara inte få det i present.

Om det ska gå att jämföra med något som sagts i tråden så måste damen ha skrivit följande i sitt testamente:"
"X får i arv att jag skänker allting till Läkare utan gränser i hens namn."
Något jag starkt betvivlar.

Annars är det bara ett exempel på följande:
"Halmdocka (halmfigur, halmgubbe), engelska straw man argument, är ett retoriskt grepp, som kan vara antingen en medveten taktik eller en form av argumentationsfel. Halmdockan består i att debattören först bygger en nidbild av motståndarens åsikter och argument och sedan argumenterar mot denna nidbild."

Nidbilden: Folk i tråden är emot välgörenhet.
Ingen i den här tråden är emot välgörenhet. Vissa vill bara inte få det i present.
Nä det finns några i tråden som påstår att bistod försvagar eget företagande i länder bistånd går till.

Det var någon/några i tråden som skrev att inte alla välgörenhetsorganisationer gör gott, ja. Ingen har påstått något sådant om bistånd i allmänhet.

och alla har hittills haft artigheten att inte påpeka ett par andra minus med stora välgörenhetsorganisationer: enorma overheadkostnader (exempelvis löner om drygt 100.000kr/månad för "topparna"), mutor som måste betalas till korrupta regeringar i mottagarländerna, med mera, som innebär att endast en liten bråkdel av det som skänks, går fram till en behövande mottagare.

och alla har hittills haft artigheten att inte påpeka ett par andra minus med stora välgörenhetsorganisationer: enorma overheadkostnader (exempelvis löner om drygt 100.000kr/månad för "topparna"), mutor som måste betalas till korrupta regeringar i mottagarländerna, med mera, som innebär att endast en liten bråkdel av det som skänks, går fram till en behövande mottagare.

Att gåvor genererar problem i många fall hör väl inte riktigt till diskussionen?

Din blomsterkvast sprutad med extrema gifter transporterad från Kenya, läderprodukter från Indien gjorda av barn i garverier från helvetetet, importerade korgar gjorda av romer med nästan noll lön, pälsar från minkar i skitburar, smycken av råmaterial från gruvor där barn arbetar tills de dör.

Jag tycker inte att de avarterna alls hör till grundfrågan, men visst är det i sig intressanta diskussioner om vilka effekter det har.

Jag överdriver inte, jag har då aldrig sett någon som fått ett gåvobevis för donation till "Hasses hemlösa hundar". Det har varit kända, större organisationer (UNICEF, Läkare utan gränser etc). Nej, alla skänker kanske inte dit, men du får gärna ge exempel på vilka organisationer som bidrar till det fenomen du beskriver. Så ska jag undvika dessa.
Jo det gör du. Det jag skrev är att all välgörenhet inte är bra pga att det kan stjälpa den lokala bonden. Du kör direkt igång med en organisation som jag aldrig nämnt och en svältkatastrof. Fenomenet är inte direkt okänt och det har förekommit välmenande men felriktade bistånd och det gör det fortfarande. Jag tycker snarare man även måste fundera på om välgörenheten gör nytta och inte bara använda hjärtat. Om man kan göra det bra, varför göra en björntjänst?
Den här diskussionen handlar om välgörenhet som present, inte om specifika hjälporganisationer. Det finns även organisationer som granskar hjälporganisationerna, kolla hos dem.

Enligt vissa så måste det varit en björntjänst när en äldre dam gick bort och hela arvet till läkare utan gränser, ingen aning om vad hon hade på banken men lägenheten gick för nästan 3 miljoner.
Samma för dig. Istället för att läsa vad som faktiskt står, så haglar överdrifterna.

Nä det finns några i tråden som påstår att bistod försvagar eget företagande i länder bistånd går till.
Nej det har ingen påstått. Det jag påstår och som inte direkt är en nyhet är att all bistånd faktiskt inte är bra. Sedan är det just så - vissa bistånd försvagar landets egna företagande. Hur du nu fått det till att all bistånd är dåligt ger mig huvudbry.

Senast ändrad:
Att gåvor genererar problem i många fall hör väl inte riktigt till diskussionen?

Din blomsterkvast sprutad med extrema gifter transporterad från Kenya, läderprodukter från Indien gjorda av barn i garverier från helvetetet, importerade korgar gjorda av romer med nästan noll lön, pälsar från minkar i skitburar, smycken av råmaterial från gruvor där barn arbetar tills de dör.

Jag tycker inte att de avarterna alls hör till grundfrågan, men visst är det i sig intressanta diskussioner om vilka effekter det har.
Nej, det hör inte till presentdiskussionen mer än att jag nämnde att all välgörenhet inte är bra i samband med varför jag inte vill ha det i present. Vilket fick flera att gå i taket och sedan kom överdrifterna.

Jo det gör du. Det jag skrev är att all välgörenhet inte är bra pga att det kan stjälpa den lokala bonden. Du kör direkt igång med en organisation som jag aldrig nämnt och en svältkatastrof. Fenomenet är inte direkt okänt och det har förekommit välmenande men felriktade bistånd och det gör det fortfarande. Jag tycker snarare man även måste fundera på om välgörenheten gör nytta och inte bara använda hjärtat. Om man kan göra det bra, varför göra en björntjänst?
Den här diskussionen handlar om välgörenhet som present, inte om specifika hjälporganisationer. Det finns även organisationer som granskar hjälporganisationerna, kolla hos dem.
Håller med om principen där, det förekommer säkert ingenting sådant nu men det har förekommit att brunnar borrats tex med hjälpmedelspengar där en mycket stor andel hade så höga halter arsenik att de kunde vara dåliga för hälsan. Det har också hänt att nödbistånd till svältande har kraschat lokala marknader för bönder som i sin tur förlängt svältperioder osv. Vaga minnen från artiklar.

Men jag tror man tänker efter betydligt mer numera, och just getter och vaccin och matpaket, microlån osv är väl praktiskt taget omöjliga att misslyckas med? (om det inte vore för ngt med getens hälsa eller så?). Hoppas jag i alla fall.

Trädplanteringarna jag köpte trodde jag var helt säkra men som sagt mottagaren sa att de inte var så bra. Men jag kunde inte hitta några negativa artiklar om dem alls (utom för en från 2005 om trädåkrar och det var ju inte det det gällde). Så jag vet inte än. Om någon har sett något så skicka mig gärna en länk, hade ju tänkt köpa fler.

1. X vill ge dig en present.
2. X tar pengar ur sin plånbok och köper ett gåvobevis till dig för att X tycker att det är en present som passar dig.
3. X ger gåvobeviset till dig som present.

Hur kan gåvobeviset inte vara en present och en blomsterkvast absolut vara det?

Diskussionen börjar bli smått absurd, oavsett vad man tycker om välgörenhet som presenter.
Fast det går ju att skriva såhär.

1. X. Måste ge dig en present vare sig hen vill eller inte (X är ett stort företag som ger julklappar till anställda. Säg att det inte går att krypa ur åtagandet innan jul.) Det är inte längre Xs pengar.
2. X tar pengarna som inte längre är deras, för de måste köpa presenter för dem oavsett, de köper välgörenhet från organisation Y.
3. X publicerar i tidningarna att de gett de anställda välgörenhet i present. (X ger aldrig annars till välgörenhet).

X har nu effektivt flyttat pengar som var förlorade för X från sina anställda till marknadsföringsbudgeten.
(Företag X hade kunnat köpa gåvokort för pengarna där varje anställd själv fick välja ngt slags gåva, eller att ge pengarna i välgörenhet, välja organisation, i sitt eget namn.)

Nu osagt såklart att anställda nästan alltid blir sura över julklappen oavsett för att den är fel och att företaget såklart hade kunnat maila lite diskret att de gett pengarna så att det var en present inte marknadsföring. Men om man vill liksom punkta saker och många företag publicerar ju sådant. Och såklart en helt annan sak, företaget kan ju säga att de ger inga julklappar till anställda i år utan ger pengarna i välgörenhet istället.

Håller med om principen där, det förekommer säkert ingenting sådant nu men det har förekommit att brunnar borrats tex med hjälpmedelspengar där en mycket stor andel hade så höga halter arsenik att de kunde vara dåliga för hälsan. Det har också hänt att nödbistånd till svältande har kraschat lokala marknader för bönder som i sin tur förlängt svältperioder osv. Vaga minnen från artiklar.

Men jag tror man tänker efter betydligt mer numera, och just getter och vaccin och matpaket, microlån osv är väl praktiskt taget omöjliga att misslyckas med? (om det inte vore för ngt med getens hälsa eller så?). Hoppas jag i alla fall.

Trädplanteringarna jag köpte trodde jag var helt säkra men som sagt mottagaren sa att de inte var så bra. Men jag kunde inte hitta några negativa artiklar om dem alls (utom för en från 2005 om trädåkrar och det var ju inte det det gällde). Så jag vet inte än. Om någon har sett något så skicka mig gärna en länk, hade ju tänkt köpa fler.
Ah hittade en av länkarna
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/arsenik-gor-dem-sjuka/
Det ordnade sig förhoppningsvis
http://www.sida.se/Svenska/Har-arbe...pel/de-loser-problemet-med-arsenik-i-vattnet/

Administrationskostnader handlar ofta om att sprida kunskap som genererar mer bistånd. Men självklart finns det avarter, som fiskebyn i Killibia i Tunisien som med hjälp av svenskar från SIDA (med svenska löner) bidrog till att fiska ut Medelhavet.
Eller algeriska barn (fåraherdar) som fått ben/fötter bortsprängda av minor o fått proteser, men inte får nya när de växer.
Hela sjukhus som fastnar i tullen osv...

Fast det går ju att skriva såhär.

1. X. Måste ge dig en present vare sig hen vill eller inte (X är ett stort företag som ger julklappar till anställda. Säg att det inte går att krypa ur åtagandet innan jul.) Det är inte längre Xs pengar.
2. X tar pengarna som inte längre är deras, för de måste köpa presenter för dem oavsett, de köper välgörenhet från organisation Y.
3. X publicerar i tidningarna att de gett de anställda välgörenhet i present. (X ger aldrig annars till välgörenhet).

X har nu effektivt flyttat pengar som var förlorade för X från sina anställda till marknadsföringsbudgeten.
(Företag X hade kunnat köpa gåvokort för pengarna där varje anställd själv fick välja ngt slags gåva, eller att ge pengarna i välgörenhet, välja organisation, i sitt eget namn.)

Nu osagt såklart att anställda nästan alltid blir sura över julklappen oavsett för att den är fel och att företaget såklart hade kunnat maila lite diskret att de gett pengarna så att det var en present inte marknadsföring. Men om man vill liksom punkta saker och många företag publicerar ju sådant. Och såklart en helt annan sak, företaget kan ju säga att de ger inga julklappar till anställda i år utan ger pengarna i välgörenhet istället.

Julklapp till anställda är inget obligatorium, men visst är det en annan situation än den jag beskrev .

Liknande trådar

Småbarn Hej! Jag ska på kalas i helgen för min bästa väns 4-åring. Vi har en väldigt bra relation och när jag frågade hans mamma vad han ville...
Svar
19
· Visningar
1 889
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Äldre Min sambo fyller snart år och varje år har jag idé-torka och köper en whiskey (och nått mer typ strumpor)som han i och för sig vill ha...
Svar
10
· Visningar
893
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix