Är det tråkigt att ge bort välgörenhet i present?

Nej.
Men ser du verkligen inte parallellen?

Exempelt var att en person vill ge en gåva. Men ger till någon/något helt annat än mottagaren av gåvan.
Så mottagaren är liksom bara en individ som dras in utan att egentligen påverkas.

Om du vill skänka vill välgörenhet: jättebra!
Men att säga att ditt skänkande till välgörenhet är en present till någon annan person är i mina ögon faktiskt rätt knasigt.

Ungefär som i exempelt: om en person vill ge en släkting en cykel: trevligt.
Men att säga att det är en present till någon annan person, är rätt knasigt.
Tror på allvar att jag inte förstår att det är vad ni menar? Jag håller bara inte med. Jag tycker att det är surt och ogeneröst att inte se givarens tanke, hen har valt ut en present till mig. Och då ska jag bli sur för att det är fel present.

Parallellen suger för övrigt ändå, eftersom frågeställningen handlar om välgörenhet och bistånd. En cykel till en familjemedlem är inte bistånd.

Men varför i hela friden kan du inte bara skänka till den välgörenhet du valt, utan att blanda in ytterligare personer i det hela?

Du missar hela poängen. Tanken började med att en människa ville ge en gåva till dig och valde en välgörenhetsgåva. Tanken började inte med att en människa ville skänka till välgörenhet och sedan tänkte, nu måste jag utse ett alibi för att göra det.

Det är vare sig absurt eller konstigt i min värld.

Tror på allvar att jag inte förstår att det är vad ni menar? Jag håller bara inte med. Jag tycker att det är surt och ogeneröst att inte se givarens tanke, hen har valt ut en present till mig. Och då ska jag bli sur för att det är fel present.

Parallellen suger för övrigt ändå, eftersom frågeställningen handlar om välgörenhet och bistånd. En cykel till en familjemedlem är inte bistånd.
*tror du på allvar

Du missar hela poängen. Tanken började med att en människa ville ge en gåva till dig och valde en välgörenhetsgåva. Tanken började inte med att en människa ville skänka till välgörenhet och sedan tänkte, nu måste jag utse ett alibi för att göra det.

Det är vare sig absurt eller konstigt i min värld.
Exakt så. Varför skulle man behöva det alibit? Frågeställningen i tråden blir bara mer och mer skruvad.

Men varför i hela friden kan du inte bara skänka till den välgörenhet du valt, utan att blanda in ytterligare personer i det hela?
Tja, jag kan skita i att köpa present alls också. De jag umgås med, utöver barnen, är vuxna människor som uppskattar en lite rättvisare och bättre värld helt enkelt (och att barnen har ett fadderbarn i sitt namn är fantastiskt givande för dem, de blir delaktiga i något som gör att nyfikenheten för världen tänds, i allra högsta grad viktigt i den värld vi lever i).

Jag fattar inte heller! Och jag är helt förbluffad över hur kränkt man tydligen kan bli om man får FEL PRESENT! Är man så inihelvete tjurig är det väl bäst att man undanber sig presenter överhuvudtaget. Det kan ju bli fel annars.
Jag fattar inte hur åsikten att välgörenhetsgåva inte är en present helt plötsligt är en kränkning. Har inte sett en enda påstå det.

Jag fattar inte hur åsikten att välgörenhetsgåva inte är en present helt plötsligt är en kränkning. Har inte sett en enda påstå det.
Nej, det en del påstår är att det är dödstråkigt, att de skulle bli fly förbannade av en viss gåva och att den här typen av gåvor är en förklädd present.

En välgörenhetsgåva ÄR för övrigt en present. Gåva ='present. Om du fyller år och någon räcker över ett gåvobevis och säger "grattis på födelsedagen" - då förstår du alltså inte att du just fått en present?

Nej, det en del påstår är att det är dödstråkigt, att de skulle bli fly förbannade av en viss gåva och att den här typen av gåvor är en förklädd present.

En välgörenhetsgåva ÄR för övrigt en present. Gåva ='present. Om du fyller år och någon räcker över ett gåvobevis och säger "grattis på födelsedagen" - då förstår du alltså inte att du just fått en present?
Man kan förstå att det är menat som en present utan att tycka att man har fått en present.

Varför är det så provocerande för dig att andra känner och tycker de här sakerna? Det påverkar väl inte dig?

Jag har väldigt svårt att se att ge bort något i någon annans kan vara en gåva. Man har ju inte gett just den personen nått så det kan inte bli en gåva enligt mej.

Det påverkar väl inte dig?
Får man bara diskutera och ha en åsikt angående sånt som direkt påverkar en? Shit vad trist Buke skulle bli.

Fungerar du likadant i verkliga livet? Att du strikt endast har åsikter om saker som påverkar dig direkt?

Man kan förstå att det är menat som en present utan att tycka att man har fått en present.

Varför är det så provocerande för dig att andra känner och tycker de här sakerna? Det påverkar väl inte dig?

Varför skulle jag inte kunna diskutera det här precis som ni andra?

Om du får något som är menat som en present och själv inte tycker att du fått en present? Inte tycker? Men seriöst, nu har väl den här diskussionen nått vägs ände ändå.

@mandalaki @niphredil
Var skrev jag att man inte får diskutera? Herregud. Jag tycker absolut att man kan diskutera men jag tycker att vissa i tråden, ni exemelvis, har en mycket otrevligare ton än nödvändigt. Lycka till att diskutera mer med folk om ni bara ska dra till med ovanstående typ av inlägg, de är varken kul att läsa eller bemöta.

Jag tycker att "diskussionen" ser ut såhär:
Person 1: Jag tycker såhär! Helt för min egen del, hejhå.
Person 2: Men HUR kan du tycka så!? Usch!

Vet du vad, jag ser ingen skillnad i trevlighetsgrad på de här två inläggen.
Nej det blir ju så om man väljer ut vissa delar av inläggen. Ditt andra stycke är betydligt mer otrevligt, enligt min högst personliga åsikt då.
Jag frågade varför det är provocerande eftersom jag uppfattar att du svarar som att det blir väldigt personligt för dig att folk tycker annorlunda än du i denna fråga.

@Elementary om du läser in att det är personligare för mig än någon annan i tråden så kan jag inte göra mycket åt det.

Men jag ger upp, det här är olidligt tjafsigt.

Var skrev jag att man inte får diskutera? Herregud.
Eftersom du säger "det påverkar inte dig", vilket för mig är ett väldigt märkligt argument, frågar jag dig vad det har för relevans. Om det känns jobbigt så är nog diskussionsforum generellt fel ställe för dig.

Jag tycker din ton är trist men jag diskuterar hellre sakfrågan än dig som person. Men du gör som du vill.

Menar du på allvar att större organisation (UNICEF m fl) ägnar sig åt att prisdumpa i katastrofområden där det råder svår svält?!

Nu måste jag nog ändå lägga mig ner med något kallt på pannan :banghead:
Har jag skrivit det? Ett exempel på vad ogenomtänkt välgörenhet kan göra, finns fler. Det innebär inte att alla välgötenhetsorganisationer missgynnar lokala bönder( de kan även missgynna andra yrkesgrupper ;) ) , men det förekommer och därför är inte all välgörenhet bra.

Nu gör du det alldeles för enkelt för dig att direkt överdriva vad jag skrev.

1. X vill ge dig en present.
2. X tar pengar ur sin plånbok och köper ett gåvobevis till dig för att X tycker att det är en present som passar dig.
3. X ger gåvobeviset till dig som present.

Hur kan gåvobeviset inte vara en present och en blomsterkvast absolut vara det?

Diskussionen börjar bli smått absurd, oavsett vad man tycker om välgörenhet som presenter.

Liknande trådar

Småbarn Hej! Jag ska på kalas i helgen för min bästa väns 4-åring. Vi har en väldigt bra relation och när jag frågade hans mamma vad han ville...
Svar
19
· Visningar
1 889
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Äldre Min sambo fyller snart år och varje år har jag idé-torka och köper en whiskey (och nått mer typ strumpor)som han i och för sig vill ha...
Svar
10
· Visningar
893
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix