Är det tråkigt att ge bort välgörenhet i present?

Du missar uppenbarligen också poängen.
Ge gärna till välgörenhet - men varför ge det överhuvudtaget i någon annans namn? Ge ändå till välgörenhet, ge ingenting om du inte vet hur mottagaren ställer sig till organisationen.

9 sidor in och du har helt missat att man t ex inte vill bidra till konsumtionssamhället, och därför "ger bort" välgörenhet istället? Det har väl ändå upprepats som anledning flera gånger, en väldigt legitim sådan. Så nej, det är inte jag som missar poängen. Och jag ser ärligt talat inte vad som kan vara så väldigt kontroversiellt med att ge till Plan eller Oxfam.

Men du missar ju uppenbarligen poängen helt och hållet.
Jag behöver inga gåvor. Det jag vill ha, kan jag köpa själv. Det finns absolut ingen mening med att ge mig saker vars värde lika gärna hade kunnat gå till välgörenhet. Då ser jag alltså hellre att folk skänker till organisationer än deltar i överkonsumtionen för att de minsann ska ge mig något "bara för att" det är födelsedag/julafton/whatever.

Precis!
Vill folk verkligen lägga pengar på mig så varför inte välgörenhet i mitt namn. Kan verkligen inte se hur det skulle kunna vara fel?

Undantaget för mig är julklapparna jag och min bästis köper till varandra. Men det är för att vi gjort det till en sport att köpa något galet och oväntat som samtidigt går att använda.

9 sidor in och du har helt missat att man t ex inte vill bidra till konsumtionssamhället, och därför "ger bort" välgörenhet istället? Det har väl ändå upprepats som anledning flera gånger, en väldigt legitim sådan. Så nej, det är inte jag som missar poängen. Och jag ser ärligt talat inte vad som kan vara så väldigt kontroversiellt med att ge till Plan eller Oxfam.
Era överdrifter i denna diskussion hur mottagaren visar ett eventuellt missnöje är mest tröttsamt.

Personligen. En sådan gåva skulle jag snarare se som en ful inredningspresent(som ändå kan skänkas vidare för att stödja bättre behövande) - gulligt att givaren velat ge något. Jag skulle tacka och ärligt säga att personen inte behövde ge någonting - detta även om det är något jag vill ha. Sedan så skulle jag ändå tycka väälgörenhetsgåvan - som present vara onödig. Skulle de även vara till en organisation jag inte vill stödja- DÅ skulle jag gräma mig lite, men inte spela ut det mot givaren. Dessutom är inte all välgörenhet bra, i många fall sätter välgörenhet käppar i hjulet för de lokalt i just det landet. Slussas ex. massvis med mat så sänks priset för bönderna med den grödan. Det är så mycket att sätta sig in i.

Precis!
Vill folk verkligen lägga pengar på mig så varför inte välgörenhet i mitt namn. Kan verkligen inte se hur det skulle kunna vara fel?

Undantaget för mig är julklapparna jag och min bästis köper till varandra. Men det är för att vi gjort det till en sport att köpa något galet och oväntat som samtidigt går att använda.
Behöver inte vara fel-men onödigt. Ge ändå. Sluta med presenter helt då. Ge -ingenting.

Det om något är väl ändå konsumenthets?

Jag kan visst ge en välgörenhetspresent eftersom mina personliga åsikter inte spelar någon roll när jag ger bort presenter. När jag ger bort presenter är det mottagarens åsikter som spelar roll och inte mina.

Så du kan ge bort något som är helt mot dina principer, bara det faller i god jord hos mottagaren?

Jag försöker hitta en medelväg. Något som jag tror/vet mottagaren uppskattar, som jag själv anser att jag vill lägga pengar på. Jag hade inte köpt ett hakkors till någon som vill ha det, även om jag visst att det hade uppskattats. Extremt, men ungefär så.

Eftersom överkonsumtion är ett stort problem, tycker jag det känns helt fel att ge bort något som bidrar negativt. Då ger jag hellre bort något som bidrar positivt eller möjligen inget åt något håll. Där det går. För barn kan det vara att köpa någon förbrukningsleksak, men också något som gör nytta. En balans.

Jag tycker det är fin gest.
Varför vara så puppig liksom.

Du tycker att det är en fin gest, bra!

Men varför måste du trycka ner dem som inte tycker lika genom att uttrycka att de är dumma som inte tycker som du?
Alla måste inte tycka lika.
Det är elakt att beskriva i nedvärderande termer för att någon inte tycker som du (och ytterligare några användare som använder samma teknik: de uttrycker förakt kring dem som inte tycker att välgörenhet är en bra present).

Du tycker att det är en fin gest, bra!

Men varför måste du trycka ner dem som inte tycker lika genom att uttrycka att de är dumma som inte tycker som du?
Alla måste inte tycka lika.
Det är elakt att beskriva i nedvärderande termer för att någon inte tycker som du (och ytterligare några användare som använder samma teknik: de uttrycker förakt kring dem som inte tycker att välgörenhet är en bra present).

Jag tycker inte de är dumma.
Bara att det låter rätt grinigt och otacksamt och det står jag för.
Enklast måste väl vara att säga att man inte vill ha några presenter alls?

Dessutom är inte all välgörenhet bra, i många fall sätter välgörenhet käppar i hjulet för de lokalt i just det landet. Slussas ex. massvis med mat så sänks priset för bönderna med den grödan. Det är så mycket att sätta sig in i.

Menar du på allvar att större organisation (UNICEF m fl) ägnar sig åt att prisdumpa i katastrofområden där det råder svår svält?!

Nu måste jag nog ändå lägga mig ner med något kallt på pannan :banghead:

Så du kan ge bort något som är helt mot dina principer, bara det faller i god jord hos mottagaren?

Jag försöker hitta en medelväg. Något som jag tror/vet mottagaren uppskattar, som jag själv anser att jag vill lägga pengar på. Jag hade inte köpt ett hakkors till någon som vill ha det, även om jag visst att det hade uppskattats. Extremt, men ungefär så.

Eftersom överkonsumtion är ett stort problem, tycker jag det känns helt fel att ge bort något som bidrar negativt. Då ger jag hellre bort något som bidrar positivt eller möjligen inget åt något håll. Där det går. För barn kan det vara att köpa någon förbrukningsleksak, men också något som gör nytta. En balans.

Det är inte emot mina principer att ge mina nära och kära det de önskar sig i present. Hade någon av dem önskat sig ett hakkors hade jag sagt upp bekantskapen direkt.

Jag hade nog inte blivit så avigt inställd till Tigerpengen "vi" donerade om det inte hade varit ett vanligt utskrivet A4 i en låda som dessutom var inslagen i presentpapper. Hade det varit ett fint kort bara så hade det nog varit mindre... snöpligt (hade räckt med ett vykort med en tiger på, ni fattar). Det är ju dessutom inte vi som brinner för tigrar utan det är avsändarens grej. Jag har en massa saker jag sätter som viktigare än tigrarna (som jag donerar till stup i kvarten), och bara inom WWF så är det typ... allt annat. Och det är inget som är svårt att ta reda på. De följer mig ju på Facebook där mina åsikter framkommer tydligt.
När vi det året lagt ner en massa tid på att ta reda på en passade julklapp till dem så blev det helt enkelt en besvikelse att de inte gjort samma sak.
Kalla mig småsint om ni vill men så kände jag och det står jag för :)

En genomtänkt välgörenhetspresent som passar mottagaren (eller är mer universiell som vissa som tagits upp i tråden) ser jag inga fel med.

Alltså jag stämmer in i vartenda ord. Absolut.
Min syster är student och ensamstående med två barn. Henne försöker jag vältra i "lyx" så fort jag kan - biobesök, matcheckar, spabehandlingar, upplevelser med barnen etc etc. Bara att komma ut till oss blir ett skönt avbrott i vardagen. Givetvis ger jag inga välgörenhetspresenter till henne, eller andra i hennes sits. Det skulle jag nästan klassa som ett hån.

Men människor med stadig ekonomi, bra jobb, som jag vet inte sliter med att få ihop pengarna när knappt hälften av månaden har gått - de kan gott dela med sig av sitt överflöd genom att jag hellre skänker till välgörenhet än köper den där sjätte vitlökspressen.

Jag förstår vad du säger men tycker i sista stycket att det känns rätt förmätet att bestämma att någon "gott kan dela med sig av sitt överflöd".
En present till syskonbarn där en kommer från en mer ekonomisk stark och en från en ekonomiskt svagare familj hade då alltså kunnat resultera i en trädplantering och ett Nintendo /valfri present? Ens lillasyster får åka på spa medans ens storasyster för 4:e året i rad får vaccin till julklapp.
Få personer är fullt insatta i andra familjers ekonomi, det kan se helt annorlunda på ytan än hur verkligheten är.

Menar du på allvar att större organisation (UNICEF m fl) ägnar sig åt att prisdumpa i katastrofområden där det råder svår svält?!

Nu måste jag nog ändå lägga mig ner med något kallt på pannan :banghead:

Detta är alltså en av de gåvor jag kan tänka mig att ge den som "redan har allt" när jag går på födelsedagskalas hos vuxna människor.

HUNGERKATASTROF
DRABBAR BARNEN

Tiden håller på att rinna ut för 1,4 miljoner barn som drabbats av hungerkatastrofen i Sydsudan, Nigeria, Jemen och Somalia. Ge en gåva idag och var med och rädda barns liv.

Ge en gåva nu

Jag förstår vad du säger men tycker i sista stycket att det känns rätt förmätet att bestämma att någon "gott kan dela med sig av sitt överflöd".
En present till syskonbarn där en kommer från en mer ekonomisk stark och en från en ekonomiskt svagare familj hade då alltså kunnat resultera i en trädplantering och ett Nintendo /valfri present? Ens lillasyster får åka på spa medans ens storasyster för 4:e året i rad får vaccin till julklapp.
Få personer är fullt insatta i andra familjers ekonomi, det kan se helt annorlunda på ytan än hur verkligheten är.

Men läste du ens sista stycket? Som jag vet har god ekonomi står det, när jag kikade sist. Du behöver inte oroa dig, jag har god koll på vem jag kan ge välgörenhetspresenter eller ej. I min familj diskuterar vi ofta ekonomi och har för vana att hjälpa de som har det sämre.

Liknande trådar

Småbarn Hej! Jag ska på kalas i helgen för min bästa väns 4-åring. Vi har en väldigt bra relation och när jag frågade hans mamma vad han ville...
Svar
19
· Visningar
1 889
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Äldre Min sambo fyller snart år och varje år har jag idé-torka och köper en whiskey (och nått mer typ strumpor)som han i och för sig vill ha...
Svar
10
· Visningar
893
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama