Är det tråkigt att ge bort välgörenhet i present?

Men det är inte heller så svårt som det kan låta i tråden. Det finns organisationer som inte är i blåsväder. De gånger jag gett välgörenhetspresenter har jag också fått något gåvobrev/kort som jag fixat med.

Min blomster-antipati gör att jag regelbundet får presenter jag inte vill ha. Det är inte så att jag säger upp bekantskapen med givarna för den skull. Just nu försöker jag till och med sköta två krukväxter:crazy:.

Förhoppningsvis vet dina närmaste om att du inte vill ha blommor och ger dig nåt annat! Inte kul när presenter visar att folk egentligen inte känner en så bra som man trodde.

En tanke är att när folk ska köpa present till någon de inte känner eller gå på middag till någon de inte känner så väl har jag märkt att folk ofta köper blommor eller en flaska vin.
Är det inte märkligt att köpa vin till någon man inte känner?

Förhoppningsvis vet dina närmaste om att du inte vill ha blommor och ger dig nåt annat! Inte kul när presenter visar att folk egentligen inte känner en så bra som man trodde.
Nej, jag får ständigt blommor för att mina vänner glömmer bort att jag inte gillar blommor. Men jag tycker om mina vänner ändå och blir glad för att de tänker på mig och vill ge mig en present. För mig som mottagare är det viktigast.

Men alltså "ställningstagande"? Hur kan någon ta upp illa upp över att en donation givits till flyktingar, barn eller andra behövande? Jag förstår verkligen inte det kontroversiella.

Skulle jag ge en välgörenhetsgåva till någon i form av myggnät till behövande, vaccinationer, näring, stöd till UNHCRs arbete i Syrien eller dylikt och personen tog illa upp över ställningstagandet skulle jag nog tänka att människan var komplett jävla galen.

Problemet är väl att det är jättetrevligt att DU vill skänka till de här ändamålen.
Men varför kan du inte göra det själv, och skänka en blomma eller present till personen du vill ge en gåva?

I min värld är det visserligen roligt att ge något som man själv tycker om, men om jag ska ge en present till någon så är det ju mottagaren jag tänker på och inte mig själv.

jag tycker det är jättemärkligt att gradera hur mycket en vän känner en på vilka saker som de ger och i förlängningen kanske hur mycket de bryr sig om en. Då lägger man enorma värderingar i vad gåvan består av - inte tanken att någon vill ge en gåva. Lätt att bli kränkt då. Om någon man trodde kände en väl och gillar ger fel sak -

Men det är inte heller så svårt som det kan låta i tråden. Det finns organisationer som inte är i blåsväder. De gånger jag gett välgörenhetspresenter har jag också fått något gåvobrev/kort som jag fixat med.

Min blomster-antipati gör att jag regelbundet får presenter jag inte vill ha. Det är inte så att jag säger upp bekantskapen med givarna för den skull. Just nu försöker jag till och med sköta två krukväxter:crazy:.
Jag FATTAR INTE hur välgörenhetspresenter kan vara ett sådant problem för NÅGON som de framställs i den här tråden.

Varför skulle vi ge något vi själva tycker är bra? Jag försöker tänka ut sådant som jag vet passar mottagaren. Den första biståndsjulklappen jag gav var till ett par som väntade sitt första barn, jag köpte en förlossning på sjukhus för en kvinna i Kongo. Mottagarna blev både rörda och glada.

(min fetning)
Och det är ju en present du tycker är bra, om man ser till vad du uttrycker i tråden. Eller hur?
Jo jag är visst övertygad om att många ger presenter de själva tycker är bra.

@kryddelydd Men vad är det som säger att jag skulle köpa det till nån som inte vill ha det?

Jag fattar inte att ni gör det så extremt komplicerat i den här tråden.

Nej, det är sant.
Du skulle troligen inte ge det till någon som inte vill ha en välgörenhetspresent.
Men TS spekulerade ju i att ge välgörenhet till någon vars åsikt i frågan var okänd.

Jag tror ärligt talat inte att frågan hade ställts om TS vetat mottagarens inställning till välgörenhetspresenter.

Personligen tycker jag som sagt att det är döds-tråkigt.

Nej, det är sant.
Du skulle troligen inte ge det till någon som inte vill ha en välgörenhetspresent.
Men TS spekulerade ju i att ge välgörenhet till någon vars åsikt i frågan var okänd.

Jag tror ärligt talat inte att frågan hade ställts om TS vetat mottagarens inställning till välgörenhetspresenter.

Finns det någon pryl som är mer okontroversiell än en välgörenhetspresent som räddar en medmänniska i verkligt behov, utan religiös elller politisk färg? Jag kan inte komma på något.

Blommor är mer problematiskt , dels måste de skötas och dels ska mottagaren helst inte ha allergier.

Därför tycker jag just välgörenhet är utmärkta presenter till de man inte känner så väl. Det blir liksom inte fel. Och när man ger presenter till de man inte känner så väl, så är mängden pengar ofta inte så stor heller. Så alternativet är liksom inte besvikelse över att man inte fick en Jorden Runt resa istället.

Nej, det är sant.

Fast man vet ju inte folks inställning till blommor men ändå ger man blommor till ganska okända personer.

För mig handlar det om att ta avstånd från överkonsumtion därför blir det att ge bort välgörenhet, upplevelser eller likande och inte saker så länge det inte handlar om barn, studenter som är i behov men där pengar fattas.

Tråden får mig att tänka på att anledningen till att det är så svårt att ge rätt present (trådstarten) är för att det finns för många som sätter för höga förväntningar på innehållet, istället för att uppskatta gåvan som sådan. Kan vi inte alla bara relaxa lite och se gåvan som omtanke och skita i om vi tycker den var perfekt eller inte?

Jag förstår egentligen inte diskussionen. Eller förstår inte hur presenter kan vara en så stor grej och så komplicerat. Nu utgår jag från att man inte donerat pengar till en rasistisk organisation eller religiös etc.

Jag tycker inte att presenter är ett problem.

Men när någon ställer frågan, måste ju folk få framföra en åsikt.
Utan att det övertolkas till att folk problematiserar eller krånglar till.

Och det borde ju också vara tillåtet med olika åsikter.

@kryddelydd Men det du citerade var inte nåt jag skrivit till TS. Det var ett annat spår i diskussionen - att presenten är okej men att det riskerar att vara nåt kontroversiellt som mottagaren kommer bli arg över. Det handlade överhuvudtaget inte om huruvida den här typen av present är rolig el dyl.

Lite OT kanske (men det var ju jag som startade tråden) varför gillar du inte djurens rätt? Jag frågar för att jag har väldigt dålig koll på vad dem står för och engagerar sig i (att det är djur förstår jag ju ;)).

Men är väl också det här som gör det svårt med att köpa välgörenhet... personligen är jag skeptisk till att köpa träd och till UNHCR efter att ha sett uppdrag granskning i våras och skulle nog inte välja att skänka till något sådant. Så helt ärligt skulle det ta emot att skänka välgörenhet till någon organisationer som helt skulle gå emot mina värderingar, även om det var i någons namn och som bett om det, så ja det är svårt att köpa välgörenhet.

Tycker att de är något av "extremister" när det kommer till djurfrågor och överdriver m.m.

Om någon som jag gett en gåva till tycker att gåvan är "dödstråkig", så kan hen nog räkna med att inte få någon gåva alls i framtiden. Nog fan är det väl ändå tanken som räknas? :confused: Sitter du och graderar dina gåvor mellan skala dödstråkig-dödskul vid julafton och födelsedag? Nae, vet du vad. Så otroligt osympatiskt. Då ger jag hellre en gåva till någon som har det svårt.

jag tycker det är jättemärkligt att gradera hur mycket en vän känner en på vilka saker som de ger och i förlängningen kanske hur mycket de bryr sig om en. Då lägger man enorma värderingar i vad gåvan består av - inte tanken att någon vill ge en gåva. Lätt att bli kränkt då. Om någon man trodde kände en väl och gillar ger fel sak -

Jag blir iaf gladare för en genomtänkt present (som passar mig) än för en som bara är köpt för att man var tvungen att köpa nåt.

Liknande trådar

Småbarn Hej! Jag ska på kalas i helgen för min bästa väns 4-åring. Vi har en väldigt bra relation och när jag frågade hans mamma vad han ville...
Svar
19
· Visningar
1 889
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Äldre Min sambo fyller snart år och varje år har jag idé-torka och köper en whiskey (och nått mer typ strumpor)som han i och för sig vill ha...
Svar
10
· Visningar
893
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix