Är det tråkigt att ge bort välgörenhet i present?

(för övrigt så reagerar jag på att gåvor (oavsett om det är välgörenhetsgrejer eller annat) enbart får överenstämma med exakta önskningar annars är dom fel - jag tycker det ä tokigt att önskelista=inköpslista)

Och jag tycker vi ska skita att ge gåvor då vi redan har tusen gånger mer saker än vi någonsin behöver. :down:

Och jag tycker vi ska skita att ge gåvor då vi redan har tusen gånger mer saker än vi någonsin behöver. :down:
Det håller jag med om.
Det är därför jag heller ger välgörenhet i någon form om jag inte vet säkert något som en person verkligen behöver (gav tex tallrikar i bröllopspresent till några som lånat våra när de skulle ha partaj för de hade bara 4 egna)

Min kusin gifter sig nästa vecka och önskar sig inget.

Jag är kluven mellan presentkort och välgörenhetsgåva. De lär ha god ekonomi så det finns ingen poäng i att ge något de kanske inte skulle haft råd med annars.

Vi känner inte varandra nog för att kunna hitta på något mer personligt.

Jag hade inte blivit ledsen för en välgörenhetsgåva.

Om du inte känner kusinen tillräckligt för att för det första veta om kusinen uppskattar välgörenhetspresenter och för det andra veta vilken välgörenhet kusinen föredrar så tycker jag att du ska låta bli.

Är det väldigt tråkigt att ge bort välgörenhet i present till sin sambo? t.ex att man är hundfadder, världsförälder i ett år eller liknande.

Har en present till min sambo som är väldigt personlig och jag är säker på att han kommer uppskatta. Hade innan också tänkt köpa ett våffeljärn som han önskade sig, men det kommer hans föräldrar ge honom.
Så eftersom jag inte hittar på/vet något annat han skulle vilja ha, och jag tycker det känns onödigt att köpa något bara för att, funderade jag på att betala för någon välgörenhetsgrej och ge honom gåvobevis. Han har själv pratat om att han funderar på att bli världsförälder eller liknande, därför jag tänkte på det.

Men den allmänna uppfattningen verkar vara att det är väldigt tråkig och dålig present och att man då prackar på någon sin egen idé om vad som är bra välgörenhet.
Så är det någon som gett bort något liknande och hur uppfattades det ?

Jag tycker att det är jättetråkigt, just utifrån din tankegång i nedersta stycket.

Jag blir lite bedrövad över hur en del av er säger att ni skulle bli allt från besvikna till stötta och förbannade om ni fick en biståndspresent. Någon vill ge er en present och ni blir missnöjda? Sådana relationer skulle jag inte vilja ha. Jag vill inte vara otacksam mot min omgivning.

Nä, någon ville inte behöva tänka ut en present som faktiskt skulle passa mig och köpte istället en välgörenhetspresent.

Är det inte bättre om alla i vardagen blir lite bättre på att stötta välgörenhet och så kan man få lyxa till det lite när man fyller år och få saker som man inte skulle köpa till sig själv?

Starka? Jag tycker det är rätt normala synpunkter. Man vill ha något man har användning av/önskar sig.
Köper man något på måfå får man gärna avstå att köpa till mig, har redan nog med skräp jag inte vill ha. Slös.
Ja, starka. En vilja att givaren ska ge rätt sak. Jag har inte riktigt fattat att vuxna tänker så. Barn gör det ju, men de har ju ingen egen ekonomi utan är helt utlämnade till vad de råkar få.

Att det känns viktigt vad man ger, förvånar mig däremot inte.

Nä, någon ville inte behöva tänka ut en present som faktiskt skulle passa mig och köpte istället en välgörenhetspresent.[...]

Är det helt omöjligt för dig att fatta att välgörenhetspresenter kan vara personliga, genomtänkta och även uppskattade? Tydligen, för flera anvnändare har beskrivit det på X sätt och ändå kör du på med kommentarer som den här. Att du inte vill ge eller få välgörenhetspresenter har framgått med all önskvärd tydlighet. Men för den skull behöver det inte innebära att din syn på dem som presenter som är köpta utan engagemang och inte uppskattas av givaren är sann!

Är det helt omöjligt för dig att fatta att välgörenhetspresenter kan vara personliga, genomtänkta och även uppskattade? Tydligen, för flera anvnändare har beskrivit det på X sätt och ändå kör du på med kommentarer som den här. Att du inte vill ge eller få välgörenhetspresenter har framgått med all önskvärd tydlighet. Men för den skull behöver det inte innebära att din syn på dem som presenter som är köpta utan engagemang och inte uppskattas av givaren är sann!

Jo, det kan de vara till rätt person. Men inte om de ges till mig.

Jag kan visst ge en välgörenhetspresent eftersom mina personliga åsikter inte spelar någon roll när jag ger bort presenter. När jag ger bort presenter är det mottagarens åsikter som spelar roll och inte mina.

Förtydligande: Välgörenhet är väldigt svårt att köpa till folk, som jag skrev i mitt första inlägg.
(Ur personlig synvinkel!) Min släkt är dessutom väldigt liten (6 personer förutom jag själv). De vet mycket väl vad jag tycker om bröstcancerfonden vs. djurens rätt. Skulle de ändå köpa ett "välgörenhets-gåvo-kort" på sistnämnda skulle jag faktiskt bli förbannad.
Men givetvis inte om det var någon som kände mig sämre!

I allmänna ordalag håller jag dock absolut med dig :up:

Lite OT kanske (men det var ju jag som startade tråden) varför gillar du inte djurens rätt? Jag frågar för att jag har väldigt dålig koll på vad dem står för och engagerar sig i (att det är djur förstår jag ju ;)).

Men är väl också det här som gör det svårt med att köpa välgörenhet... personligen är jag skeptisk till att köpa träd och till UNHCR efter att ha sett uppdrag granskning i våras och skulle nog inte välja att skänka till något sådant. Så helt ärligt skulle det ta emot att skänka välgörenhet till någon organisationer som helt skulle gå emot mina värderingar, även om det var i någons namn och som bett om det, så ja det är svårt att köpa välgörenhet.

Fast det är ju det som är bra med välgörenhet. Gåvan hamnar hos någon som verkligen behöver den, med behöver på ett helt annat sätt än vi lyckligt lottade menar i vardaglig mening.

Och tar inte upp plats alls, annat än möjligtvis lite värme i hjärtat en stund.

Jag tycker att det är jättetråkigt, just utifrån din tankegång i nedersta stycket.
Ja det kan jag förstå och visst klart tanken först uppkom för att jag inte visste vad jag ska hitta på. Fast hade nog inte ens funderat på det om han inte pratat om att han funderat på att skaffa fadderbarn för två veckor sedan. Men har ju dock insett att bara skänka till välgörenhet inte är så lätt om man vill att det ska bli bra...

Ja det kan jag förstå och visst klart tanken först uppkom för att jag inte visste vad jag ska hitta på. Fast hade nog inte ens funderat på det om han inte pratat om att han funderat på att skaffa fadderbarn för två veckor sedan. Men har ju dock insett att bara skänka till välgörenhet inte är så lätt om man vill att det ska bli bra...

Fast att skänka prylar är väl ännu svårare, tänker jag. Som @niphredil skrev, det måste väl vara okontroversiellt att rädda ett barn till från svält, emedan en femte fin vitlökspress mest utgör ett problem för mottagaren.

Tror jag kommer göra såhär istället, jag struntar i välgörenhetsgrejen just nu, jag har ju redan en present åt honom.
Men tänker att jag ska ta upp frågan om att vi kan bestämma att vi skippar att köpa julklappar eller födelsedagspresenter till varandra och skaffar ett fadderbarn/välgörenhetsorganisation eller liknande tillsammans. Blir att dem pengarna går till något bättre och slipper lite onödiga prylar, plus att då får han vara med och bestämma också.

Fast att skänka prylar är väl ännu svårare, tänker jag. Som @niphredil skrev, det måste väl vara okontroversiellt att rädda ett barn till från svält, emedan en femte fin vitlökspress mest utgör ett problem för mottagaren.

Ja jag tycker presenter är väldigt svårt generellt om jag verkligen inte får en väldigt bra idé. Så ja köpa prylar tycker jag också är väldigt svårt, gillar upplevelser mer isf :)

Jo, det kan de vara till rätt person. Men inte om de ges till mig.

Jag kan visst ge en välgörenhetspresent eftersom mina personliga åsikter inte spelar någon roll när jag ger bort presenter. När jag ger bort presenter är det mottagarens åsikter som spelar roll och inte mina.
Du är inte unik i fråga om att ha mottagaren i fokus vid inköp av present. Jag vågar säga att de flesta utgår ifrån vad vi tror mottagaren blir glad över. Och i många fall kan det vara en välgörenhetspresent.

Ibland kan man dock inte anpassa efter givaren eftersom man inte känner personen tillräckligt väl. Jag kan inte tycka ens i sådana lägen att just en välgörenhetspresent kräver extra eftertanke. Själv gillar jag verkligen inte blommor. Jag ger snabbt bort sådana jag får till vänner (som blir glada) och frånsäger mig alltid blommor när jag fyller år eller ska avtackas för något. Jag skulle 86578 gånger hellre få ett kort att en get gett borts i mitt namn, eller myggnät, vaccinationer eller skolböcker. Jag är nog inte heller unik. Så varför ska det vara mer laddat att ge något sådant till någon man inte känner än den vanliga blomsterkvasten?

Välgörenhetspresenter ges väl inte mer för givarens skull än någon annan present.

(Efter att ha flyttat äger jag nu två krukväxter jag fått av vänner. Växterna påminner ju mig om mina vänner, så jag försöker sköta dem. Vi får se hur det går...)

Tror jag kommer göra såhär istället, jag struntar i välgörenhetsgrejen just nu, jag har ju redan en present åt honom.
Men tänker att jag ska ta upp frågan om att vi kan bestämma att vi skippar att köpa julklappar eller födelsedagspresenter till varandra och skaffar ett fadderbarn/välgörenhetsorganisation eller liknande tillsammans. Blir att dem pengarna går till något bättre och slipper lite onödiga prylar, plus att då får han vara med och bestämma också.

Det låter som en väldigt bra idé!

Men det är inte heller så svårt som det kan låta i tråden. Det finns organisationer som inte är i blåsväder. De gånger jag gett välgörenhetspresenter har jag också fått något gåvobrev/kort som jag fixat med.

Min blomster-antipati gör att jag regelbundet får presenter jag inte vill ha. Det är inte så att jag säger upp bekantskapen med givarna för den skull. Just nu försöker jag till och med sköta två krukväxter:crazy:.

Liknande trådar

Småbarn Hej! Jag ska på kalas i helgen för min bästa väns 4-åring. Vi har en väldigt bra relation och när jag frågade hans mamma vad han ville...
Svar
19
· Visningar
1 889
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Äldre Min sambo fyller snart år och varje år har jag idé-torka och köper en whiskey (och nått mer typ strumpor)som han i och för sig vill ha...
Svar
10
· Visningar
893
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?