Och andra säger ju att träden ger frukt och håller vatten, man blir ju galen!Ja det är väl lite sånt jag också tänkt på att jag hört att vissa välgörenhetsprojekt inte är så bra/ mindre bra. Men jag har egentligen inte så bra koll på alla olika välgörenhetsorganisationer, det finns ju en hel del! Det är för mig största anledningen att jag är lite osäker på att ge välgörenhet som present.
Men jag har också hört att trädplantering i Afrika inte är så bra, vatten som kunde ha använts till deras odling går istället till träden.
Sedan har jag släktingar som är jättesura på röda korset och rädda barnen och vad som (minns inte exakt vilket). Farmor jobbade jättemycket för röda korset (man fick alltid strumpor och vantar därifrån) men så blev det någon skandal och hon förbannad och en annan släkting jobbade för, tror jag Rädda barnen (båda ideellt) och tyckte de slösade pengar. Själv är jag övertygad om att båda är bra, men osäker på vem som kan ha åsikter (och till någon av dem skulle jag då aldrig vågat ge välgörenhet... gud vet vad de börjat tycka sedan dess.).
Så därför tycker jag inte det är generiskt och passar för alla, utan kräver lite tanke också.