Är det tråkigt att ge bort välgörenhet i present?

Ja det är väl lite sånt jag också tänkt på att jag hört att vissa välgörenhetsprojekt inte är så bra/ mindre bra. Men jag har egentligen inte så bra koll på alla olika välgörenhetsorganisationer, det finns ju en hel del! Det är för mig största anledningen att jag är lite osäker på att ge välgörenhet som present.
Men jag har också hört att trädplantering i Afrika inte är så bra, vatten som kunde ha använts till deras odling går istället till träden.
Och andra säger ju att träden ger frukt och håller vatten, man blir ju galen!

Sedan har jag släktingar som är jättesura på röda korset och rädda barnen och vad som (minns inte exakt vilket). Farmor jobbade jättemycket för röda korset (man fick alltid strumpor och vantar :) därifrån) men så blev det någon skandal och hon förbannad och en annan släkting jobbade för, tror jag Rädda barnen (båda ideellt) och tyckte de slösade pengar. Själv är jag övertygad om att båda är bra, men osäker på vem som kan ha åsikter (och till någon av dem skulle jag då aldrig vågat ge välgörenhet... gud vet vad de börjat tycka sedan dess.).

Så därför tycker jag inte det är generiskt och passar för alla, utan kräver lite tanke också.

Spinner lite vid sidan av....

Vid begravningar ges ofta gåvor till någon fond eller organisation som stod den bortgångne nära. Det blir ju inte heller en present till den personen (eftersom den är död) För mig hamnar det i samma kategori - man ärar någon med en gåva till ett gott ändamål.

Om någon vill ära mig på en bemärkelsedag med en konkret gåva till människor som inte har det lika gott förspänt som jag har så är det något som gör mig glad. Eller till ett forskningsområde som ligger mig varmt om hjärtat.
Jo självklart, men då vet man ju :)

Jag har kollat runt på lite olika organisationer för fadder barn och hundfadder, är det som känns som att det skulle passa honom bäst.
Men förstår det som att fadder barn, betalar man månadsvis för och då skulle jag ju betala första året t.ex, men inser ju att det nog lätt kan bli att det är jag som fortsätter betala på ren rutin och då skulle det ju mer bli som mitt fadderbarn (vilket inte skulle vara ett problem). Men då faller ju lite grejen med att göra det i samband med att min sambo fyller år, eller ?
Är ju isf lättare med en engångssumma, men tror han skulle uppskatta en välgörenhets present mer om det är något han kan följa och bli lite engagerad i.
Var svårt det här!

Det går utmärkt att ändra vem som betalar efter ett år (eller när som), men det är heller inte ovanligt att fadderskapet betalas av någon annan än faddern själv.
Så känner du att du vill ge ett fadderskap, gör det - det behöver inte vara svårt. När det gått ett år kan ni ju bestämma hur ni vill göra sen.

Vissa organisationer har olika projekt som man kan stötta och då får man löpande information om hur det utvecklas, men att följa och kunna ha kontakt med ett visst barn är såklart speciellt.

Men då kan det ju ändå vara intressant att reflektera över varför du uppfattar det som helt okontroversiellt, bekvämt och trevligt att ge bort tulpaner, som kan vara ungefär hur miljöbelastande som helst både när det gäller odlingen och transporten, medan Faktum då känns mindre bekvämt och privat. Det finns föreställningar där som nog vinner på att åtminstone reflektera lite över, tror jag. Istället för att bara försvara dem.
?
Jag köper tulpaner som odlas i det lokala växthuset (ett par kilometer ifrån mig), men ok, då byter jag dem mot de jag har i min egen rabatt, eller mot ett knippe egenhändigt odlad ekologisk rabarber och hoppas att det blir bättre. :)

För mig står inte mitt knippe rabarber/tulpaner för något annat än en vänlig gest till jubilaren.
Men det är mitt val att jag köper Faktum. Och det gör jag av privata anledningar. En åsikt om något.

Står det "Istället för blomma- tänk på Barncancerfonden" i inbjudan, så får inte jubilanten blomma, utan en gåva till Barncancerfonden.

Är jag bjuden till någons födelsedag, sitter jag inte och framför min personliga, eller politiska åsikt.
Gåvor som markerar eller belyser något (som är viktigt för mig) ger jag inte.

visst är det olika vilken välgörenhet som ges till vem, min pappa företar tex att ge till nordens ark medan min syster hade ryckt på axlarna och tyckt jaha men tyckt att ge bort en förlossning på sjukhus för någon är riktigt bra som hon uppskattar.

Så är inte bara någon lätt utväg att ta för att fantasin är dålig.

Jag vill helst inte ha presenter alls, jag är ju vuxen och kan köpa det jag vill ha och behöver.
Vill någon ge får de gärna sätta in pengar i mitt namn på tex cancerfonden, det skulle jag uppskatta mer än någon vasjävel som jag ändå bara ställer i ett skåp bland en massa andra.
Alternativt ett flak med redbull, det går bra.

Jag tycker det är en bra present.
Tycker inte om att få som bison skriver tex en vas man bara ställer undan.
Jag gillar inte prylar överhuvudtaget och ställer undan alla prylar jag någonsin fått i julklapp och present.
Presentkort eller välgörenhet till vuxna människor är ett bra val tycker jag.

Jag tycker att välgörenhet är bra!

Men få det som present? Nja... Förstår inte vitsen. Då känner jag att det lika gära vara att ge bort ingenting till mig. Det finns dessutom organisationer som jag absolut inte vill sponsra, att ge något i mitt namn skulle kännas hemskt till någon av dessa. Eventuellt gåva att ge frivillig organisation, men varför ska välgörenheten ske just i samband med firande av någon, bättre att ge ändå? Bara dessa gåvokort är en kostnad för organisationen att ta fram.

Jag sitter på jobbet och skriver snabbt. Det jag försökte säga var att hela grejen med välgörenheten till flickan är ju att det går till flickan. Det är det som är presenten. Att hon får någonting som hon måste ha för sin skolgång, och därför kanske får ett bättre liv.

Det viktiga är inte att det står mitt namn. Det roliga med mitt namn är som att få en bok med ett namn i. Boken är presenten. Namnet är en liten extramarkering.

Presenten till MIG är att Jag blir glad för att någon annan får något som den personen behöver. Är det så konstigt tycker du - att bli glad av det?

JAG bor i liten lägenhet, jag har en heltidslön, jag har råd med alla mina utgifter och att köpa det jag måste ha. Så himla mycket saker behöver jag inte. Det blir ingen extra guldkant i mitt liv av att få en extra tröja.

Jag blir glad av välgörenheten till flickan i Nepal. Det fungerar som present till mig. Sedan att Du inte förstår det är ju lite upp till dig, eller?
Du förklarar alldeles utmärkt i alla dina inlägg och jag håller med om alltihop. Det verkar bara ogint att absolut inte förstå det.

Jag fattar inte varför den här frågan är laddad överhuvudtaget. Inför en jul för många år sedan hade vi den årliga hetsiga tråden om biståndsjulklappar. En person var alldeles särskilt emot och för att skoja med henne köpte jag nåt skolpaket med pennor, block osv till något barn någonstans. Jag fotade av gåvobeviset där det stod [bukefalist] tack vare dig har ett barn bla bla bla Hälsningar mandalaki och la upp det i tråden.

Bukefalisten blev skitförbannad. :angel::D

Jag tycker att välgörenhet är bra!

Men få det som present? Nja... Förstår inte vitsen. Då känner jag att det lika gära vara att ge bort ingenting till mig. Det finns dessutom organisationer som jag absolut inte vill sponsra, att ge något i mitt namn skulle kännas hemskt till någon av dessa. Eventuellt gåva att ge frivillig organisation, men varför ska välgörenheten ske just i samband med firande av någon, bättre att ge ändå? Bara dessa gåvokort är en kostnad för organisationen att ta fram.
Fast det handlar väl om att personen tar pengarna de annars hade köpt present till dig för och ger som välgörenhet.
Så alternativet är present till dig eller välgörenhet.

Men det kan de göra utan att ge mig ett gåvokort närsomhelst på året. Det räcker att de dyker upp utan att ge någonting alls.
Men kan du inte säga det till folk? Jag brukar säga att jag inte vill ha presenter.
Normen är ju att man ska ge något vid vissa tillfällen.

Jag är lite tudelad till det här med välgörenhet som present.
Känner man personen bra, och ger pengar till exakt rätt organisation - absolut! Men annars tror jag nog att det är en svår present att ge.
Jag själv skulle t.e.x. uppskatta jättemycket om någon kom med ett rosa kort där det stod "Härmed skänkes 500 kr i ditt namn till bröstcancerfonden". Hade jag dock fått ett blått kort med samma budskap men mottagaren varit djurens rätt hade jag blivit fly förbannad.
Jag tycker också att det är lite tråkigt att ge välgörenhet som enda present. Absolut inte att det måste vara en massa pryttlar hit och dit, men ska det vara välgörenhet får det gärna vara en liten bakelse och ett vanligt kort till också.

Jag skulle inte uppskatta det om det var till en organisation jag inte uppskattar (tex med religiös bakgrund eller någon som använder för mycket av pengarna till administration).

Tanken är god men jag skulle tycka det var svårt att veta om presenten verkligen skulle uppskattas. Ska man ge något sådant tror jag man behöver känna personen rätt väl.

Och jag håller med om ovanstående.

Generellt sett: Grejen med ge bort till tredje part-presenter är att jag tycker att när det gäller att GE något till någon, så ska man ju rimligen inte ge något man själv hade tyckt var bra eller velat ha, utan vad man ärligt tror att mottagaren vill ha. Det är vi nog många av oss rätt dåliga på, vi ger nåt vi själva tycker är bra. Och då kvalar den här typen av presenter in extra väl, för att ge bort pengar i någons namn, det är ändå lite speciellt. Själv hade jag betydligt hellre då sett att jag fick de pengarna och kunde välja organisation själv (är redan månadsgivare sedan många år och har höjt beloppet när jag fått höjd lön). MEN om vederbörande uttalat att hen vill bli världsförälder, ha fadderbarn eller what not, då är det ju jättebra.
Men om mottagaren inte uttalat sådant så tycker jag nog det känns lite tveksamt. Ge något billigare då eller ta en middag ihop eller annat enkelt och så donerar du vad du själv vill i eget namn.
Sen det där att man själv gett bort dylikt och inte fått dåliga reaktioner, brukar ni få det när ni ger bort något? Min chef valde att lägga e anställdas "julpeng" på en välgörenhetsgrej jag aldrig skulle lagt pengar till och inte fasen var det nån som sa att nä men gud vad trist. Man är väl vuxen och håller färgen och tackar oavsett, tänker jag. Det gör iaf jag även om det är en gammal släkting som stickat jordens fulaste sticksigaste tröja till lillen..

Och jag håller med om ovanstående.

Generellt sett: Grejen med ge bort till tredje part-presenter är att jag tycker att när det gäller att GE något till någon, så ska man ju rimligen inte ge något man själv hade tyckt var bra eller velat ha, utan vad man ärligt tror att mottagaren vill ha. Det är vi nog många av oss rätt dåliga på, vi ger nåt vi själva tycker är bra. Och då kvalar den här typen av presenter in extra väl, för att ge bort pengar i någons namn, det är ändå lite speciellt. Själv hade jag betydligt hellre då sett att jag fick de pengarna och kunde välja organisation själv (är redan månadsgivare sedan många år och har höjt beloppet när jag fått höjd lön). MEN om vederbörande uttalat att hen vill bli världsförälder, ha fadderbarn eller what not, då är det ju jättebra.
Men om mottagaren inte uttalat sådant så tycker jag nog det känns lite tveksamt. Ge något billigare då eller ta en middag ihop eller annat enkelt och så donerar du vad du själv vill i eget namn.
Sen det där att man själv gett bort dylikt och inte fått dåliga reaktioner, brukar ni få det när ni ger bort något? Min chef valde att lägga e anställdas "julpeng" på en välgörenhetsgrej jag aldrig skulle lagt pengar till och inte fasen var det nån som sa att nä men gud vad trist. Man är väl vuxen och håller färgen och tackar oavsett, tänker jag. Det gör iaf jag även om det är en gammal släkting som stickat jordens fulaste sticksigaste tröja till lillen..
Varför skulle vi ge något vi själva tycker är bra? Jag försöker tänka ut sådant som jag vet passar mottagaren. Den första biståndsjulklappen jag gav var till ett par som väntade sitt första barn, jag köpte en förlossning på sjukhus för en kvinna i Kongo. Mottagarna blev både rörda och glada.

Min kusin gifter sig nästa vecka och önskar sig inget.

Jag är kluven mellan presentkort och välgörenhetsgåva. De lär ha god ekonomi så det finns ingen poäng i att ge något de kanske inte skulle haft råd med annars.

Vi känner inte varandra nog för att kunna hitta på något mer personligt.

Jag hade inte blivit ledsen för en välgörenhetsgåva.

Jag förutsätter nog att gemene man tycker att skola och sjukvård till fattiga är en bra grej. Det borde inte vara mer kontroversiellt än kakor/sylt/blommor, snarare mindre eftersom folk kan tänkas vara allergiska eller LCHF:are eller gud vet vad.

Mer kontroversiell välgörenhet à la djurens rätt eller religiösa/politiska organisationer är väl mer känsligt, men BORDE ändå inte vara värre än random pryl tillverkad av östasiatisk barnarbetare i miljövidrig fabrik.

Jag förutsätter nog att gemene man tycker att skola och sjukvård till fattiga är en bra grej. Det borde inte vara mer kontroversiellt än kakor/sylt/blommor, snarare mindre eftersom folk kan tänkas vara allergiska eller LCHF:are eller gud vet vad.

Mer kontroversiell välgörenhet à la djurens rätt eller religiösa/politiska organisationer är väl mer känsligt, men BORDE ändå inte vara värre än random pryl tillverkad av östasiatisk barnarbetare i miljövidrig fabrik.

Fast att ge något i annans namn i politisk , religiös riktning måste väl ändå förankras noga.

Inte säkert att min vänsterpartistiska vän skulle uppskatta en gåva i sitt namn till SDU.

Mikrolån typ Kiva kan vara en rolig välgörenhetspresent att ge bort.

Fast att ge något i annans namn i politisk , religiös riktning måste väl ändå förankras noga.

Inte säkert att min vänsterpartistiska vän skulle uppskatta en gåva i sitt namn till SDU.

Mikrolån typ Kiva kan vara en rolig välgörenhetspresent att ge bort.

Ja, man vill ju inte gärna stötta något som mottagaren tar avstånd från. Det verkar dock inte alls problematiseras på samma sätt när det ingår en pryl i transaktionen, vilket jag finner lite märkligt.

Jag blir lite bedrövad över hur en del av er säger att ni skulle bli allt från besvikna till stötta och förbannade om ni fick en biståndspresent. Någon vill ge er en present och ni blir missnöjda? Sådana relationer skulle jag inte vilja ha. Jag vill inte vara otacksam mot min omgivning.

Liknande trådar

Småbarn Hej! Jag ska på kalas i helgen för min bästa väns 4-åring. Vi har en väldigt bra relation och när jag frågade hans mamma vad han ville...
Svar
19
· Visningar
1 889
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Äldre Min sambo fyller snart år och varje år har jag idé-torka och köper en whiskey (och nått mer typ strumpor)som han i och för sig vill ha...
Svar
10
· Visningar
893
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?