Det är inga problem. Jag bara diskuterar här .Men kan du inte säga det till folk? Jag brukar säga att jag inte vill ha presenter.
Normen är ju att man ska ge något vid vissa tillfällen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är inga problem. Jag bara diskuterar här .Men kan du inte säga det till folk? Jag brukar säga att jag inte vill ha presenter.
Normen är ju att man ska ge något vid vissa tillfällen.
Spekulerar, men kan det ha att göra med att prylen sällan är ett ställningstagande?Ja, man vill ju inte gärna stötta något som mottagaren tar avstånd från. Det verkar dock inte alls problematiseras på samma sätt när det ingår en pryl i transaktionen, vilket jag finner lite märkligt.
Men alltså "ställningstagande"? Hur kan någon ta upp illa upp över att en donation givits till flyktingar, barn eller andra behövande? Jag förstår verkligen inte det kontroversiella.Spekulerar, men kan det ha att göra med att prylen sällan är ett ställningstagande?
Just den här lilla spin-offen handlar om mer kontroversiella "välgörenhetsorganisationer" jämfört med (kontroversiellt producerade) prylar. Gäller det normal välgörenhet håller jag absolut med dig!Men alltså "ställningstagande"? Hur kan någon ta upp illa upp över att en donation givits till flyktingar, barn eller andra behövande? Jag förstår verkligen inte det kontroversiella.
Skulle jag ge en välgörenhetsgåva till någon i form av myggnät till behövande, vaccinationer, näring, stöd till UNHCRs arbete i Syrien eller dylikt och personen tog illa upp över ställningstagandet skulle jag nog tänka att människan var komplett jävla galen.
Jaha. Sorry! Då borde jag slängt in ett *KL* där istället eftersom ämnet varit uppe lite tidigare i tråden. Sorry @rutans , är trött idag!Just den här lilla spin-offen handlar om mer kontroversiella "välgörenhetsorganisationer" jämfört med (kontroversiellt producerade) prylar. Gäller det normal välgörenhet håller jag absolut med dig!
Jag blir lite bedrövad över hur en del av er säger att ni skulle bli allt från besvikna till stötta och förbannade om ni fick en biståndspresent. Någon vill ge er en present och ni blir missnöjda? Sådana relationer skulle jag inte vilja ha. Jag vill inte vara otacksam mot min omgivning.
det är lugntJaha. Sorry! Då borde jag slängt in ett *KL* där istället eftersom ämnet varit uppe lite tidigare i tråden. Sorry @rutans , är trött idag!
Men jag har å andra sidan aldrig hört talats om andra varianter än typ de du nämner. Att SD och Djurens rätt blandas in verkar mest vara för att spetsa diskussionen. Tro fasen att jag skulle undra om någon skänkte till Jehovas vittnen i mitt namn, men varför skulle någon göra det?Men alltså "ställningstagande"? Hur kan någon ta upp illa upp över att en donation givits till flyktingar, barn eller andra behövande? Jag förstår verkligen inte det kontroversiella.
Skulle jag ge en välgörenhetsgåva till någon i form av myggnät till behövande, vaccinationer, näring, stöd till UNHCRs arbete i Syrien eller dylikt och personen tog illa upp över ställningstagandet skulle jag nog tänka att människan var komplett jävla galen.
Jag är lite tudelad till det här med välgörenhet som present.
Känner man personen bra, och ger pengar till exakt rätt organisation - absolut! Men annars tror jag nog att det är en svår present att ge.
Jag själv skulle t.e.x. uppskatta jättemycket om någon kom med ett rosa kort där det stod "Härmed skänkes 500 kr i ditt namn till bröstcancerfonden". Hade jag dock fått ett blått kort med samma budskap men mottagaren varit djurens rätt hade jag blivit fly förbannad.
Jag tycker också att det är lite tråkigt att ge välgörenhet som enda present. Absolut inte att det måste vara en massa pryttlar hit och dit, men ska det vara välgörenhet får det gärna vara en liten bakelse och ett vanligt kort till också.
Hur kan man bli fly förbannad över att få något i present? Okej om det är något som någon gett med taskigt uppsåt med flit för att såra, men annars? Är man nu inte nöjd med presenten är det väl bara att tacka så mycket, göra sig av med saken och gå vidare? Det är ju ingen rättighet att få "rätt" presenter, eller några presenter alls, jag tycker att det alltid är tanken som räknas. Får jag en present är det jättekul, jag känner mig uppskattad. Får jag en present jag inte tycker om, då känner jag mig ändå uppskattad för någon har brytt sig om att köpa något till mig. Att detta något sen råkar vara "fel", det gör ju verkligen inget. Jag har ju inte förlorat något på det? Jag skulle faktiskt bli väldigt ledsen om någon blir "fly förbannad" över något jag köpt med goda avsikter och med omtanke. Besviken, visst får man bli det, men förbannad?
Jag förstår att det finns organisationer man inte gillar, vill stödja. Men hur ska andra veta det? Om en släkting som vet att du håller på med hästar skulle köpa ett gåvekort från djurens rätt för att den vet att du tycker om djur, hade du då blivit förbannad på denna släkting som försökt tänka till?
Fast varför skulle de göra det? Tänker du likadant om nån frågar om kläder är en trist gåva? "Är det en fin tröja jag gillar så absolut men får jag en Bevara Sverige Svenskt-tröja blir jag sur". Böcker? "Så länge de inte köper bantningsböcker till mig!".De vet mycket väl vad jag tycker om bröstcancerfonden vs. djurens rätt. Skulle de ändå köpa ett "välgörenhets-gåvo-kort" på sistnämnda skulle jag faktiskt bli förbannad.
Förtydligande: Välgörenhet är väldigt svårt att köpa till folk, som jag skrev i mitt första inlägg.
(Ur personlig synvinkel!) Min släkt är dessutom väldigt liten (6 personer förutom jag själv). De vet mycket väl vad jag tycker om bröstcancerfonden vs. djurens rätt. Skulle de ändå köpa ett "välgörenhets-gåvo-kort" på sistnämnda skulle jag faktiskt bli förbannad.
Men givetvis inte om det var någon som kände mig sämre!
I allmänna ordalag håller jag dock absolut med dig
Fast varför skulle de göra det? Tänker du likadant om nån frågar om kläder är en trist gåva? "Är det en fin tröja jag gillar så absolut men får jag en Bevara Sverige Svenskt-tröja blir jag sur". Böcker? "Så länge de inte köper bantningsböcker till mig!".
Varför skulle ens närstående välja just välgörenhetsgåvan som ett sätt att jävlas med en, om de inte gör det med andra presenter?
Jo men poängen är: Varför poängtera att det är SÅ SVÅRT med välgörenhetspresenter för det kan bli och du skulle blir ARG om nån gav dig "fel" för de borde veta bättre, när vilken present som helst kan bli helt fel. Och vill nån vara dum kan de vara det med en bok, ett klädesplagg eller vad som helst.Nej. Men tog det mer som ett övertydligt exempel.
Finns förövrigt släktingar som faktiskt skulle kunna hitta på sånt där mot mig - de bröt jag dock kontakten med när jag var 5 år...
Jo men poängen är: Varför poängtera att det är SÅ SVÅRT med välgörenhetspresenter för det kan bli och du skulle blir ARG om nån gav dig "fel" för de borde veta bättre, när vilken present som helst kan bli helt fel. Och vill nån vara dum kan de vara det med en bok, ett klädesplagg eller vad som helst.
Vad gör välgörenhetsgåvorna så mycket svårare?
Och här tänker jag att det är väldigt lätt att ge nåt helt kontroversiellt bara. Ingen människa har ju skäl att vara emot att bebisar får näring till exempel. Eller vaccin.Att man kanske inte vet vilka organisationen stöttar (om det är en ytligare bekant)
Och här tänker jag att det är väldigt lätt att ge nåt helt kontroversiellt bara. Ingen människa har ju skäl att vara emot att bebisar får näring till exempel. Eller vaccin.
Eller, ja det finns ju dem som är emot sånt men såna skulle inte jag ge nån present till .
Jag vill att mitt barn ska få välja själv. Samma sak med skolval, konfirmation (eller annan religion), sporter osv.
Jag tycker inte att man återkommer med kuvert på julafton och födelsedagar med getter/träd osv. till ett barn. Det är ett statement för vad givaren tycker är viktigt.
Barnet valde själv att lägga sin veckopeng på ett fadderbarn, som dessutom höll kontakt. En helt annan sak och barnets eget val.