Är det svårare för hästfolk att få läkarvård eller?? *Långt*

Sv: Är det svårare för hästfolk att få läkarvård eller?? *Långt*

Eftersom jag inte är tankeläsare kan jag inte veta vad som tänkts eller resonerats i enskilda fall.

Den vård som nack- eller ryggskadade (nu talar vi inte om instabila frakturer) behöver är i många fall rörelse, i bland med hjälp av sjukgymnast, och smärtlindring. En "skada" kan vara allt från en instabil fraktur som kräver operation till en skada i mjukdelarna som ömmar och gör ont, men som inte är det minsta inläggningskrävande.

Jag träffar många som kört av vägen, vurpat av en häst, trillat ner från trän, som efter noggrann undersökning och röntgen åker hem igen. Inget "tjänstefel" utan korrekt handläggning efter noggrann bedömning.

Om du tror att man absolut måste läggas in vid minsta lilla ont i rygg eller nacke, så förstår jag att du tänker som du gör.

Jag tycker inte att man behöver läggas in på intensiven bara för att man trillat av hästen och gjort sig illa, men att läkaren i alla fall kollar ordentligt när man har gjort illa rygg och nacke eftersom det kan ha blivit en skada där som senare kan förvärras om den inte behandlas rätt, det gäller alla delar av kroppen

Inte bara klämma lite och:
-Gör det ont nu?
- Ja
- Ok, gå hem och ta några Ipren så går det nog över :cool:

Tycker att läkare över lag sköter sina jobb jättebra, men i vissa fall kan man nästan undra hur dom fick sina välbetalda jobb.

Skulle du kunna beskriva ungefär hur det går till när nån kommer in med en rygg/nackskada?
I mitt fall tycker jag att läkarna skulle kunna ha betett sig lite annorlundare eftersom jag kunde ha gjort mig väldigt illa, utan att det syndes på utsidan (hade så ont i ryggen att jag knappt klarade av att sitta, armar som domnade o.s.v)...

Senast ändrad:

Har inte läst allt i tråden men dom gånger jag kommit in med nåt hästrelaterat så har jag blivit intagen direkt.

tyvärr inte!!! Det finns så många exempel på hur svensk sjukvård ej behandlar på funktionnivå tex ryggproblem eller mag o tarmproblem så att det är löjligt!! Diagnos läggs det en del energi på att ta fram men ej behandling. Läkemedel (drugs) ges däremot till allt istället för att rätta till olika obalanser i kroppen som oftast går att påverka.

Istället får människor själva söka sig till människor som tex skickar prover till detta ställe som har tester tex http://www.gdx.net/home/assessments/cdsa/ för att verkligen ta reda på VAD som är fel i mag -och tarmkanalen istället för att kalla det för Colon Irritable eller IBS. Slaskdiagnos!!

4 % av Fass är läkemedel i dag. Resten är syntetiska symptomnedsättande.

Däremot är vården bra på akutvård när det finns resurser. Sår, operera mm

Det är lite mer status att forska o utöva kirurgi än att utforma avföringstest tex

Det finns ej ens adekvata tester som tar reda på vad som faktist är fel vid mag o tarm problem. Titta in CDSA 2.0 tex på
Det är ett förbaskat påhopp att dels antyda att vi läkare sitter i läkemedelsindustrins knä, dels rätt ut säga att vi vill att våra patienter ska ta "droger" som inte hjälper.

Fördomsfullt och rent lögnaktigt.

Fasen, nu är vi avslöjade igen. Allt vi vill är ju att ha en drogad befolkning som inte ställer till besvär.

nej, jag tror att kulturen i vården fostrar läkare att tro att det enda man kan göra är att ge något som dämpar symptomen. Det är otroliga summor pengar vi pratar om nu.

Okunskap med andra ord!!!! J:angel: ag vet många läkare som blivit skrämda till tystnad inom livsmedel och läkemedelindustrin.Även inom vetenskapligt beprövade metoder inom cancervård så skrämmer man de läkare som använder sig av metoder som faktist tar kål på cancerceller Utan bibverkningar och med mkt forskning bakom dessa metoder. Ej genom dödshot utan genom att ej ge anslag till forskning och att ej få arbete om man ej håller sig till "Fassblocket".

Det där är ren och skär bullshit och paranoida konspirationsteorier.

För övrigt skiter jag i den här diskussionen nu.
Jag har fått avliva min älskade 25-åriga häst.

"Don't argue with idiots. They will only drag you down to their own level and beat you with experience."

Allt av det där är inte bullshit.
Min mamma har arbetat inom äldrevården i ungefär tjugo år och har berättat saker jag inte ens kunde ana att dom förekom inom vården i sverige :eek:
Ett skrämmande exempel: En gammal dement man behövde gå på toa, han försökte få kontakt med personalen, men dom fullkomligt struntade i honom. Efter att det gått tillräckigt lång tid kunde han inte hålla sig längre och stackarn hade varit helt förtvivlad. När första bästa sköterska kommer och upptäcker det ställer hon sig och skäller ut honom :cry:
Om sånt förekommer inom äldrevården kan det mycket väl förekomma inom resten av vården också. Läkare är inte heller några allsmäktiga, perfekta gudar, men när dom väl gör sitt jobb gör dom det himmla bra, men ibland undrar man hur en del får sina feta löner.
Och yngre, nyutexaminerade läkare/ sjuksköterskor tar faktiskt, tyvärr, efter dom äldre och mer erfarna.
Så är det överallt: Dom mer oerfarna lyssnar till dom erfarna för att lära sig hur man gör och dom erfarna har större inflytande och makt, vad det än gäller. Om jag var ny skulle jag inte precis gå till nån som var lika grön och oerfaren som mig själv om jag ville få lite mer erfarenhet av arbetet

:bow:

Senast ändrad:

Du skulle bli förvånad om du visste hur o-fet min lön är.

Ännu en myt om vården.

Lånar din knapp.

har suttit och småläst lite bland inläggen.

Är de nån som har tänkt på att de kan ha kommit in andra mer akuta olyckor under den dagen då ni som fått så dålig vård kommit in??

De är upp till läkaren att försöka hitta dom mest alvarliga olyckorna och ge dom snabb vård. De kommer in folk med stukningar och inte alls så akuta grejer till akuten oxå. De kan vara ett svårt jobb för läkaren att välja ut de som är mest alvarligt.

Men som sagt de kanske kommit in massor med folk från alvarliga olyckor och varit nästan döende eller som kom in medvetslösa. Kan vara nån som behöver en akut op och då är läkaren kanske upptagen på annat håll.

Beroende på hur stort sjukhuset är så är väl även akutläkaren den som ansvarar för vissa avdelningar på sjukhuset och kan ha fått nåt alvarligt larm från en avdeling som prioriteras högre än den olyckan som kommit in.

Tror dom gör allt för att ge alla bästa möjliga vård efter dom förutsättningar som finns.

Det är inte lönen det handlar om här, utan vad en del läkare gör för att förtjäna den...

Har nu läst hela tråden och jag måste medge att jag är i det närmaste förstummad...över folks dumhet!!! :crazy:

Självklart åker man INTE upp på akuten om man redan gått hemma en vecka/några dar med skadan (och man inte känner att att man faktiskt håller på att avlida). Då får man ju boka tid hos sin husläkare som alla andra människor gör!!

Sen verkar det som om de flesta aldrig varit på akuten/sjukhuset för icke-hästrelaterade skador. För då skulle ni veta att man blir behandlad på precis samma sätt. Skulle egentligen vilja framhålla att man blir snabbare mottagen om det handlar om ridolyckor.

Sen måste man ju kunna uttrycka sig verbalt, man kan inte sitta och hoppas att läkaren är tankeläsare! Har man skitont (och då menar jag skitont, inte bara ont) så ska man inte acceptera att bli iväg skickad utan undersökning. Men om man bara lomar iväg så tänker väl läkaren att det nog inte var så farligt...Däremot får man ju acceptera att vänta i MINST 6 timmar på akuten, såvida skadorna inte är direkt livshotande.

Vill oxå uppmärksamma alla på att ni klankar ner på FEL yrkeskår! Eftersom sjukvården är statlig i Sverige (vilket ni ska va jäkligt tacksamma för!!) är det politikerna som drar ner på sjukvårdsbudgeten som ni bör rikta er ilska mot!! Det är ju ganska tydligt att det handlar om resursrelaterade problem.

För er som är riktigt missnöjda rekommenderar jag privatvården! Där är Du en kund, läkaren jobbar för ett vinstmaximerande företag som är beroende av nöjda kunder på ett annant sätt än den statliga sjukvården. Men smakar det så kostar det!

Men vad gör man om man redan från första början berättade för läkaren var det gör ont, hur ont det gör och vilka problem man fått p.g.a skadan och läkaren säger att man ska ta några Ipren och komma tillbaka om en vecka??
Det ska ju knappast vara så att alla ska bli sin egen läkare och åka till sjukhuset om det gör ont, trots att läkaren bett en att avvakta en vecka och komma in på akuten om det inte blir bättre (tyckte själv att det lät jätteskummt, men så sa dom)
Folk borde ju kunna lita på vad läkaren säger och om dom har sagt en sak så lyssnar man ju på det dom sagt, det är ju trots allt dom som är utbildade och ska veta vad som borde göras. Det är säkert jättemånga som resonerar så. Men om läkaren säger en sak och egentligen menar en annan så kommer det ju inte vara nån idé till slut att söka hjälp när man gör sig illa :cool: (Missuppfatta mig inte igen)

:bow:

Ja, jag förstår hur du menar...tyvärr är det väl så att många skador som uppkommer i samband med ridning, särskilt ryggskador, är väldigt svåra att behandla. Kanske till och med inte finns någon behandling. :(

Att man "bara" får värktabletter ordinerade är tyvärr inget speciellt för den svenska sjukvården. Har själv erfarenhet av hur det funkar på Irland, där jag skadade ryggen efter omkullridning. Istället för ipren fick jag en "cocktail of drugs" som läkaren kallade det, en hel hop med piller (bla. valium :crazy: ) som jag tog under tre veckor. Resultat: ryggen blev inte bättre, jag lullade runt och kände mig konstant onykter i 3 veckor och la dessutom ut en rejäl slant på läkarbesök, medicin och röntgen (vilket jag i och för sig senare fick tillbaka på försäkringen).

Tog över 1 år innan jag blev bra, och att jag överhuvudtaget blev bra kan jag tacka min naprapat för. Detta fick jag dock betala helt själv.
Jag har varit sjukt förbannad på de läkare som inte kunnat "bota" mina ryggproblem, men nu så här i efterhand inser jag att de helt enkelt inte kunde...för vissa skador finns det ingen enkel medicin eller ens behandlingsstrategi.

Men kan dom inte säga det då när dom vet vad det rör sig om?
- Nä, tyvärr, vi kan inte göra så mycket åt din skada, men åk till en kiropraktor/ naprapat så får du nog hjälp där.
I stället ber dom en vänta hemma och stoppa i sig en massa tabletter och hoppas på att det går över :devil: Och sen när man åker in igen för att försöka få hjälp då börjar dom gnälla över att man inte har kommit tidigare

Hur ska dom ha det egentligen? Man ringer först, då säger dom att vänta en vecka, sen kan vi ta emot dig om det inte blir bättre och när man snällt går hemma och väntar i en vecka och åker in, precis som dom sagt, då säger dom: - Varför har du väntat så länge? Här kommer du inte in :eek:
Antingen vet en del inte hur många dagar en vecka är eller så har dom helt enkelt väldigt svårt att bestämma sig eller så är kommunikationen helt värdelös på sjukhuset. Jag skulle gissa på en blandning av allt det där

Jag kan inte hålla med om att man bemöts illa inom vården just när det gäller ridskador.
Själv slet jag sönder min menisk när hästen studsade runt lite extra, märkte inget då jag red, men sen när jag skulle hoppa av var det värre. På natten svullnade knäet upp som en fotboll och det gjorde svin-ont! Vi åkte in akut, en söndagmorgon, typ klockan 4. Där tömde de ut ledvätskan, men det gjorde fortfarande jätteont, så jag blev akut opererad redan på morgonen. Det var ingen stor skada med det gjorde hemskt ont. Inga nedlåtande ord alls fick jag höra, snarare uppmuntrande!
Sonen gled av sin ponny då han var 4 år gammal och bröt sin underarm rakt av, så den stod i en mycket märklig vinkel, båda benen i underarmen var av. (Blä vad äckligt det såg ut).
På akuten fick han själv svara på frågor om vad som hänt till en massa folk (antagligen för att de skulle checka av så han inte blivit misshandlad).
Tänk er själv när 4-åringen säger; -Den jävla hästen slängde av mig ju! *fniss*
Bara uppmuntrande ord där också, de frågade en del om hans ponny och om han ville rida igen när han blev frisk etc. Inte ens en rynkad näsa åt att vi båda kom in i ridkläder:angel:

Nej, jag håller inte med om dåligt bemötande, i alla fall inte i Ljungby.
/Cicci

Oj, vad är det för akutmottagning du brukar uppsöka? När man kommer till Danderyds akutmottagning med ridkläder på sig så fullkomligt kastar de sig över en och tror att man är döende även om det kanske bara rör sig om nån bruten arm eller så.

Funderade vid en ej hästrelaterad olycka på att sätta på mig ridkläder innan jag åkte till akuten för att få företräde... :)

här var jag bor verkar det vara tvärtom, vi hästskadade får snabbt hjälp. Varit själv så många gånger där med mina skador..
Men om man ringer är det ju sjuksköterska som tar emot samtalet, så ni måste börja hata dom istället...
Är själv ssk. Ni kan fritt hata mig nu. :)

Hej!

Du har nog rätt. När jag bröt handleden o kom in i ridkläder fick jag vård klart fortare än stackaren som kört av vägen med sin MC och låg på en brits och vred sej i smärtor.

Mej röntgade dom både nacke och handled på för säkerhets skull. MC-föraren låg kvar fortfarande när jag åkte hem..

/Lavinia, inte helt fel att bo i närheten av danderyd o ha häst...

*KL*
Den erfarenheten som jag har av akutsjukvård är att man röntgar alla nackar vid bilkollision, oavsett om det var vid långsam hastighet.
Det görs inte per automatik med avfallningsolyckor.

Vet en kvinna som åkte in o fick åka hem igen. Efter några veckor blev hon trött o hade ont i nacken.
Åkte in igen o nacken röntgades o var nästan av.

Detr gav komplíkationer o hon fick sedan sälja sina fina tävlingshästar o gård.

Var till läkaren igen veckan innan jul och där sa dom att det inte gick att göra nåt åt mina problem, MEN att det inte hade behövt bli så här om jag fått hjälp direkt istället för att bli hemskickad från sjukhuset :devil: *jippi* (or not) :cry:
Det är lätt att vara efterklok...

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 157
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 101
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 654
Senast: starcraft
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
888
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama