Verkar en del läkare tycka att ryttare som skadar sig får skylla sig själva??
Ibland verkar det som om de nästan struntar i hästrelaterade skador.
Jag krashade med hästen förra vintern när jag var ute och tränade terränghinder, var ju tvungen att ta mig upp på hästen igen på nåt sätt eftersom jag var 4km hemmifrån, kom hem rejält blåslagen och mörbultat med skadad rygg, nacke och axlar (bland annat).
Mamma ringde direkt till akuten och berättade vad som hänt. Där sa dom bara att jag skulle ta några ipren och att vi skulle komma in om en om jag inte blev bättre (???)
En vecka gick och jag kunde inte ens sitta, armarna domnade bort till och från och jag var nästan drogad av alla ipren jag hade stoppat i mig (det gjorde ju
ont!)
Sjukhuset ligger tio mil hemmifrån, så jag och mamma fick åka sjuktaxi dit ner, eftersom hon inte har körkort.
När vi väl kom ner sa hon i receptionen att jag inte skulle få komma in, eftersom vi inte kommit in för en vecka sen. Dom skulle inte ens undersöka mig, trots att jag inte kunde sitta på grund av att det gjorde så ont
Hon sa att vi var tvunga att åka till vårdcentralen (och vad kan dom göra åt sånna skador där?) Så vi fick gå runt i korridorerna där nere på sjukhuset i tre timmar innan vi till slut fick skjuts hem.
Dagen efter åkte jag till vårdcentralen. Där klämde läkaren lite på mina axlar och sa att jag måste ha fått muskelinflamation, så han sa att jag skulle äta ipren i några veckor (
ännu mer
) så skulle det gå över.
Det hjälpte ju knappast.
Det har snart gått ett år och ibland kan jag inte ens skriva för att jag har så ont i axlarna och nacken(Även ryggen ibland)...
Hörde också om en tjej här hemma som ramlade av sin häst under en tävling i september och blev liggande på marken. Hon hämtades med ambulans och blev skjutsad till akuten.
Hon hade fått en skada innuti munnen, som hon hade väldiga problem med, men trots det undersöktes hon inte där.
Hon skickades hem dagen efter och blev tillsagd att hon bara skulle skölja munnen för att få bort gruset.
Hemma upptäcker hon att skinnet mellan läppen och tandköttet inte sitter ihop helt och ringer till sjukhuset, men hon för ändå inte komma in igen. I stället tar hon kontakt med vårdcentralen, men skickas även hem därifrån, utan att ha undersökts tillräckligt.
Fyra dagar efter olyckan tar hon återigen kontakt med vårdcentralen, eftersom hon blivit ännu sämmre. Hon får remiss till kirurgín på sjukhuset och opereras redan dagen efter. Läkaren konstaterar då att såren var infekterade och att hon kan få bestående men av det. Har för mig att det till och med var så illa att hon riskerar en mindre ansiktsförlamning.
Vilken
bra läkarvård vi har