M
Midi
Sv: Är det svårare för hästfolk att få läkarvård eller?? *Långt*
jag är ingen läkare eller så men jag ser inte felet. Jag har själv drabbats av hjärnskakning ett par gånger, en gång med medvetslöshet. Som jag fattade det som när jag var på akuten senast med hjärnskakning (ramlade av i ett hinder) kan de inte göra något. Vad ska de göra liksom? Man ska inte sova ensam om det skulle vara så att man inte vaknar, personen ska väcka en då och då för att kolla läget. Det enda man kan göra är att vila. Tappar man inte medvetandet, spyr mycket etc så är det vila o vila o vila som gäller, gärna i mörkt rum. Och det går inte över på 2 veckor heller.
När jag tappade medvetandet och åkte in med ambulans fick jag ligga kvar med dropp i ett mörkt rum. När jag senare kom hem fick jag inte läsa, titta på tv etc.
Och jag tror inte att du har men för att du inte åkte in. Hjärnskakning kan göra att du får mer ont i huvudet etc.
*KL*
Jag har tänkt på liknande.
Blev sparkad i huvudet i våras, blödde som tusan ( gör ju det i huvudet) och jag kom inte ihåg något. Ringde akuten varav de säger till min mamma " håll henne under noga uppsikt och ge två alvedon".
Jag skulle inte få gå själv och fick sova med mamma den natten . Var rejält yr i huvudet, såg dåligt, mådde illa mm, hade ont i nacke och huvud så vi ringde igen dagen därpå. " Hon har nog en hjärnskakning, håll henne under uppsikt och återkom om hon blir sämre, okontaktbar".
Gick två veckor och var fortfarande rätt dålig så vi ringde till läkaren på vårdcentralen som sa att jag skulle fortsätta vila. Kan säga att jag fortfarande har "men" efter den dagen. Kan tillägga att alla sa att hästar var farliga, och inget att "leka" med.
Såklart kunde man ju åkt in utan att ringa, de nekar en väl inte vård. Men jaa... vi gjorde inte det.
jag är ingen läkare eller så men jag ser inte felet. Jag har själv drabbats av hjärnskakning ett par gånger, en gång med medvetslöshet. Som jag fattade det som när jag var på akuten senast med hjärnskakning (ramlade av i ett hinder) kan de inte göra något. Vad ska de göra liksom? Man ska inte sova ensam om det skulle vara så att man inte vaknar, personen ska väcka en då och då för att kolla läget. Det enda man kan göra är att vila. Tappar man inte medvetandet, spyr mycket etc så är det vila o vila o vila som gäller, gärna i mörkt rum. Och det går inte över på 2 veckor heller.
När jag tappade medvetandet och åkte in med ambulans fick jag ligga kvar med dropp i ett mörkt rum. När jag senare kom hem fick jag inte läsa, titta på tv etc.
Och jag tror inte att du har men för att du inte åkte in. Hjärnskakning kan göra att du får mer ont i huvudet etc.