Är det svårare för hästfolk att få läkarvård eller?? *Långt*

Sv: Är det svårare för hästfolk att få läkarvård eller?? *Långt*

KL, Nej jag håller inte heller med om att hästolyckor hanteras annorlunda än andra skador. Hur skulle det se ut? Skulle rökare inte få vård för att de förorsakat sina lungbesvär själva? Motorcykelåkare? (man behöver ju faktiskt inte åka motorcykel), alkoholister? skridskoåkare?

Precis denna erfarenhet har jag med, att ridolyckor verkar tas otroligt allvarligt! Har kraschat ordentligt två ggr, ena gången ringde vi in först men det var som du skrev, hann knappt säja ordet ridolycka förrän de sa till oss att komma in omedelbart o väl där blev jag omhändertagen såfort jag satte foten innanför dörren. Andra gången var allvarligare o vi åkte in direkt, o såfort vi sagt i luckan vad det gällde kördes bår fram, lades på eget rum, röntgen beställdes, blodprover togs o det satt någon hos mej istortsett hela tiden. Kändes emellanåt t om för mkt ;) Även vänner har denna erfarenheten när man andas "ridolycka". Är mkt tacksam för att vi har så många människor som vill hjälpa till o är vänliga när man inte mår bra!

Det är väl alldeles självklart att läkarna som grupp inte har något emot att hjälpa skadade ryttare???!!! Det finns ju t ex massor av läkare som rider själva! MYCKET korkat att tro något sådant!

Min erfarenhet är också att det är oerhört svårt att få hjälp. Dock ser jag ingen skillnad på om det är hästrelaterade eller andra skador.
Man ringer vårdcentralen får rådet om Ipren och att man ska höra av sig om det inte är bättre om en vecka. Är det inte det så är det plötsligt inte akut eftersom det gått en vecka och man får i bästa fall en tid 4 veckor senare. Å åker man in akut så hänvisas man tillbaka till vårdcentralen. Eller som senast med min blintarm- efter en outhärdligt vecka åkte jag in akut trots att jag inte ”fick”, fick vänta där över ett dyng. Naturligtvis hade den spruckit och det blev en besvärlig eftervård.
Jag fattar också att det inte är den enskilde läkarens fel men det hjälper knappast mig.
Tänk om det var lika lätt att få läkarhjälp som veterinärhjälp- vilken dröm!

Jag har inte orkat läsa hela tråden, men svarar ändå.

För några år sedan blev jag sparkad av en unghäst som hade lite för mycket skvätt i benen. Jag satt på min egen häst och unghästen träffade underifrån rätt på utsidan av knät, i retursparken fick jag hoven över fotknölen. Eftersom vi var långt ut i skogen var jag tvungen att rida hem först, fixa pållen och sedan hem.
Väl hemma ringde vi vårdupplysningen som tyckte att det var bäst att åka in. Vi ringde då akuten, fick till svar att vi kunde komma direkt, men var tvungna att skynda oss, eftersom röntgenpersonalen går hem 21.00. Vi kör som galningar in, kommer försent, får benet kollat av en läkare som var inne på 10 minuter, får det kollat av en läkare till som kom efter en kvart. De vill få det röntgat och skickar ner mig trots att de egentligen inte tar emot någon.....

Det jag ville ha sagt var att jag är MYCKET nöjd med det mottagandet, och ingen sa nåt om att hästar är farliga eller att jag borde sluta med ridningen (förutom min dåvarande man då). Det enda jag kan tycka idag är att jag kanske borde ha haft med mig nån slags gånghjälpmedel med mig hem, eftersom jag dagen efter hade ett ben som var dubbelt så stort och obrukbart, men att jag inte fick det kan bero på att jag hade bråttom hem, ville inte vara kvar som de rekommenderade att jag skulle vara......

Jag har också varit inne med kompisar som skadat sig, mestadels huvudskador då, och vi har alltid fått snabb hjälp, och ordentliga kontroller både på lasarettet och efteråt.

Jag har varit inne med skador/sjukdom, som inte har med häst att göra, och har ibland fått "sämre" bemötande då, så jag tror inte att det beror på att man är hästmänniska! Snarare dåliga resurser, dåligt med tid och en allmän åtstramning av sjukvården, som gör att de stackarna som faktiskt jobbar där har alldeles för mycket i händerna!

*KL*

Jag har aldrig varit med om någon svår ridolycka. Man har hamnat på backen, fått ett blåmärke och inget mer med de (skyddsväst och hjälm är guld värda).

Enda gången jag uppsökt läkare pga "hästskada" var när min väns häst sparkade mig när vi red red ut. Uppsökte vårdcentralen dagen efter olyckan eftersom jag blev orolig över att min ben (vars jag blev sparkad) hade svullnat upp reält och gjorde betydligt ondare.

Läkaren där var jättetrevlig. Fast jag gick in till undersökningsrummet med egen maskin så tycke han att något kändes löst i benet och jag fick gå med kryckor till rönken. De visade sig att benet var helt och han sa att svullnaden antagligen skulle gå upp mer innan den la sig - ipren och vila.

Han frågade även om jag gjorde mig illa av självaste fallet, om jag hade använt hjälm osv. Frågade t.o.m vars jag hade fått blåmärket jag hade ovanför knäet - kändes lagomt pinsamt när man förklarade att man blivit sparkad av en annan häst för kanske en vecka sen (här ska vi minsan bryta tron om att hästar är farliga)...

Sammanfattningsvis; även om de är dåligt med vårdpersonal här (som jag fattat de) så är kvaliten av dom som finns toppen.

Håller nog inte heller med om att ridolyckor skulle behandlas sämre än andra medvetet. Men tror att det kan vara så att om man inte åker in direkt så kanske man inte blir tagen på lika stort allvar. Akuten är ju faktiskt till för akuta sjukdomar och olycksfall. Jag är väldigt nöjd med mitt akutenbesök, om man nu kan säga så. Visst jag fick vänta en stund men det var ju ingen fara för mitt liv direkt. Men dom undersökte grundligt och tog MIG på allvar. Röntgade först vanligt men eftersom dom inte hittade något då och jag hade så ont och inte ens kunde resa mig upp, så körde dom mig i en sån tunnel och hittade en skadad ryggkota. Ambulansförare/läkare/sköterskor var guld! Hoppas dock jag slipper åka dit någonsin igen.

Det sjukhus där jag arbetar gör ingen skillnad på hästolyckor och andra olyckor. Vad man tittar på är kraften i "våldet", höjden av fallet, i vilken hastighet, om man varit avsvimmad mm. Naturligtvis går man även efter vilka symtom personen i fråga har.

Det är ju skillnad om du ramlat med huvudet före och varit avsvimmad eller om du hann ta emot dig med armen och kanske brutit denna. Båda tas emot på akuten, men olika snabbt. Detta gäller ju även om det var fall från t ex cykel eller liknande.

Sedan är det tyvärr så att jag hört många kirurger och ortopeder som aldrig skulle låta sina barn rida då de sett för mycket. Det kommer faktiskt in någon hästrelaterad skada nästan varje eller varannan dag. Allt från tramp på foten till betydligt allvarligare.

Sedan hoppas jag alla inser att man inte kan dra alla läkare eller akutmottagningar över en kam, liksom man inte kan göra med ryttare...
Det finns ju faktiskt sådana som är både och!

Jag har en bra företagsläkare som nästan överreagerar på mina "hästskador"! Han bryr sig enormt mycket faktiskt.
Däremot har jag en kiropraktor som ger mig en utskällning varje gång jag kommer dit. Jag borde egentligen be honom fara å flyga som säger så oförskämda saker om mina hästar men han gör sånna underverk med min nacke så jag får stå ut med hans bristande sociala förmåga att uttrycka sig korrekt.

Har inte läst ett enda svar så mycket kanske är sagt. :angel:

Men på min arbetsplats anses hästmänniskor lite galna, eftersom alla haft mer eller mindre skador och vissa mycket allvarliga, men ingen slutar med de farliga djuren.
Det är bruten fotled, (hon har men ännu) bruten arm, bitskador, spark i mjälten, smäll i huvudet av hästhuvud (jag för rätt länge sen nu) samt lite blåmärken då och då. Och alla är vuxna och hästägare och vana hästmänniskor.

Så nog är hästeriet riskfyllt, och kanske är det som med annat riskfyllt, vissa tycker nog att man får skylla sej själv. Köra motocross, och sånt är väl samma sak.

OCh de som springer mycket får knäskador i unga år liksom de idoga fotbollsspelarna.

Efter arbetsplatsens "friskvårdsdag" för några år sen hade vi facit två brutna handleder och två allvarliga sträckningar (ja det är sant:eek: ) på cirka 60 personer. Men ingen av de skadade var hästfolk utan såna som normalt ingte gör så mycket men nu skulle spela brännboll och fotboll mm:angel:

Sista gångerna har dock facit varit lite bättre.:D

För ca 15 år sedan var jag med om en ridolycka.Red fortfarande då på ridskola. Trillade av 2 ggr på samma lektion. Andra gången blev jag liggande. Ambulansen kom och jag fördes till akuten. Där undersökte de mig. Kotförskjutningar och hjärnskakning.

Åren har gått och jag håller än i dag på med hästar. Och har väldiga problem med min rygg. Kan vissa dagar ej lyfta min 2 åriga dotter. Har varit hos läkare otaliga gånger. Men får alltid samma svar. JA DET ÄR VÄL EN MUSKELINFLAMATION IGEN.....Får tabletter och tack och hej...

Man tappar modet och man känner att det är meningslöst att gå till läkaren. Till saken är att jag är arbetslös och är 33 år. När man är så ung och inte jobbar kan man inte ha ont i ryggen.......Den uppfattningen får man ju.... Fast de ej säger det rent ut.

Var för ca 1 månad sedan hos läkaren IGEN.....Har du provat med verktabletter säger hon då..

Ja har inte lust att knapra tabletter dygnet runt. Det hjälper ej. Vill veta m det verkligen är något fel på ryggen... Fick äntligen en tid hos röntgen. Så nu skall jag dit den 14 /12 jippi...

Hoppas att jag får ett svar på VARFÖR DET GÖR SÅ ONT.....Om det i så fall går att lösa....

Så jag säger bara det. Stå på er alla med verk och skador.. Det lönar sig. Se på mig röntgen efter 15 år.....

Sofia i Halmstad:bump:

Jag minns när jag va med om en ordetlig ridolycka. Åkte in akut och skulle bli akut opererad. Detta va en lördag kväll. det första man fick höra av läkaren va "jävla hästar".. antar att den läkarn fått fixa till en mängd ryttare som blivit avkastade..:smirk:

Självklart är det så att man till viss del får skylla sig själv. Därför kan man kanske inte räkna med att läkaren har full förståelse. I allmänhet brukar läkare också nedprioritera:

- Fotbollsspelare och hockeyspelare. Överhuvudtaget alla som sysslar med lagsport, det är ju livsfarligt.
- Skidåkare. Det är ju också livsfarligt, vem som helst kan väl räkna ut att man ramlar förr eller senare.
- Alla som utövar sport, förresten. Skyll er själva.
- De som inte utövar sport får också skylla sig själva, det är väl allmänt känt att man får sämre hälsa av att vara inaktiv. Eller, va, va, va???
- Bilister. Dödsföraktande idioter, hela bunten.
- Cyklister. Dito. Speciellt de utan hjälm och lyse, de borde betala sina egna vårdkostnader.
- Gångtrafikanter. Ger man sig oskyddat ut i trafik borde man vara medveten om att man kan bli påkörd.
- Rökare.
- Alkoholister.
- Allergiker. Ge fan i att käka jordnötter, då!
- Gamla damer som går ut på vintern utan broddar.

Nä, låt akutläkarna ha sin kafferast ifred, det är ju trots allt därför de har valt att jobba med akutmedicin.

:devil: :devil: :devil:

Nu menar jag inte att vara spydig mot er som inte fått ett bra bemötande vid olycksfall. Det är naturligtvis både tragiskt och onödigt att inte bli tagen på allvar.
Men jag tror inte att det har att göra med läkarens attityd mot hästsporten.

Hej alla
Jag ligger just nu på Danderydssjukhus o skriver ifrån sjuksängen.
Jag har fått proffsigt bemötande från start här .
Inget shaffs/hasf här inte :)Jag föll av hästen inne i skogen och ambulansförarren red min häst ut till mej i skogen faktiskt (heder till Eva som hon heter), brandmän tillkallades o jag blev buren ut ur skogen på bår .¨
Jag har två frakturer på ländkotorna :( det gör skitont men dom germej smärtstillande så mkt som jag ber om ..
Så åk till danderyd ni som bor i närheten vid ridolyckor här är dom bra o proffsiga.

den där ambulansföraren skulle jag gärna vilja se ett tidningsreportage om!
Det var det konstigaste jag hört!

och de får alldeles för lite uppmärksamhet för det fina jobb de gör.

Gå istället till dem som kan rygg och nacke. Naprapater är duktiga tex .Läkemedelsindustrin och läkare ser gärna att du äter miljö och hälsofarliga läkemedel (drugs) som ej hjälper. Ta reda på grundorsak och gör något åt det istället för att tysta symptom!! Det läkare i Sverige är duktiga på är att operera. Annars handlar det mkt om droger faktist.

Camilla (sjukgymnast och studerar funktionsmedicin)

Läkemedelsindustrin och läkare ser gärna att du äter miljö och hälsofarliga läkemedel (drugs) som ej hjälper.

---

Annars handlar det mkt om droger faktist.

Fasen, nu är vi avslöjade igen. Allt vi vill är ju att ha en drogad befolkning som inte ställer till besvär.

Du behöver inte ta allt så personligt
Jag har hört många fall där personer med mer eller mindre allvarliga åkommor kommit till läkaren som sagt typ: Ta en Ipren så blir det nog bättre :cool: Och minsta läkarstudent vet ju att Ipren botar allting...Or not
Ipren är inte en universalmedecin, trots att en del verkar tro det (vissa inom läkarkåren är också inräknade i den skaran), utan den är tänkt att vara antiinflamatorisk och tillfälligt smärtlindrande. Inte tusan botar det stelkramp, hjärtproblem, whiplash eller någon annan allvarligare skada :crazy:

Det verkar som om, vad jag tror, att väldigt väldigt många inom vården (och på andra ställen också) är sönderstressade och helt enkelt inte hinner med sina patienter tillräckligt mycket, trots att dom försöker så gott dom kan.
Men jag tycker inte att förkylda sura gamla tanter ska få bättre vård än en yngre tjej som kommer in med rygg- och nackskador. Trots att det är dom som sett till att vi yngre har fått det så bra och dom minsann fick gå två mil i snöstorm till läkaren om dom brytit benet och att vi unga nu för tiden är sååå himmla bortskämmda och gnäller på exakt allt :smirk:

Det är ett förbaskat påhopp att dels antyda att vi läkare sitter i läkemedelsindustrins knä, dels rätt ut säga att vi vill att våra patienter ska ta "droger" som inte hjälper.

Fördomsfullt och rent lögnaktigt.

Om du kan, så förklara då gärna varför en del skickar hem folk med Ipren, utan att knappt ha undersökt dom, trots att dom fått veta vart patienten gjort sig illa.
Vad jag vet (jag kanske är ute och cyklar nu) så måste nack- och ryggskador få vård omgående, inte tabletter :crazy:
Borde inte sånt räknas som tjänstefel, ungefär som med poliser som råkar ta i en "stackars" livsfarlig brottsling lite för hårt?

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 157
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 101
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 654
Senast: starcraft
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
888
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama