Är det svårare för hästfolk att få läkarvård eller?? *Långt*

Youmeoh

Trådstartare
Verkar en del läkare tycka att ryttare som skadar sig får skylla sig själva??
Ibland verkar det som om de nästan struntar i hästrelaterade skador.

Jag krashade med hästen förra vintern när jag var ute och tränade terränghinder, var ju tvungen att ta mig upp på hästen igen på nåt sätt eftersom jag var 4km hemmifrån, kom hem rejält blåslagen och mörbultat med skadad rygg, nacke och axlar (bland annat).
Mamma ringde direkt till akuten och berättade vad som hänt. Där sa dom bara att jag skulle ta några ipren och att vi skulle komma in om en om jag inte blev bättre (???)
En vecka gick och jag kunde inte ens sitta, armarna domnade bort till och från och jag var nästan drogad av alla ipren jag hade stoppat i mig (det gjorde ju ont!)
Sjukhuset ligger tio mil hemmifrån, så jag och mamma fick åka sjuktaxi dit ner, eftersom hon inte har körkort.
När vi väl kom ner sa hon i receptionen att jag inte skulle få komma in, eftersom vi inte kommit in för en vecka sen. Dom skulle inte ens undersöka mig, trots att jag inte kunde sitta på grund av att det gjorde så ont :eek: Hon sa att vi var tvunga att åka till vårdcentralen (och vad kan dom göra åt sånna skador där?) Så vi fick gå runt i korridorerna där nere på sjukhuset i tre timmar innan vi till slut fick skjuts hem.
Dagen efter åkte jag till vårdcentralen. Där klämde läkaren lite på mina axlar och sa att jag måste ha fått muskelinflamation, så han sa att jag skulle äta ipren i några veckor (ännu mer :cool: ) så skulle det gå över.
Det hjälpte ju knappast.
Det har snart gått ett år och ibland kan jag inte ens skriva för att jag har så ont i axlarna och nacken(Även ryggen ibland)...

Hörde också om en tjej här hemma som ramlade av sin häst under en tävling i september och blev liggande på marken. Hon hämtades med ambulans och blev skjutsad till akuten.
Hon hade fått en skada innuti munnen, som hon hade väldiga problem med, men trots det undersöktes hon inte där.
Hon skickades hem dagen efter och blev tillsagd att hon bara skulle skölja munnen för att få bort gruset.
Hemma upptäcker hon att skinnet mellan läppen och tandköttet inte sitter ihop helt och ringer till sjukhuset, men hon för ändå inte komma in igen. I stället tar hon kontakt med vårdcentralen, men skickas även hem därifrån, utan att ha undersökts tillräckligt.
Fyra dagar efter olyckan tar hon återigen kontakt med vårdcentralen, eftersom hon blivit ännu sämmre. Hon får remiss till kirurgín på sjukhuset och opereras redan dagen efter. Läkaren konstaterar då att såren var infekterade och att hon kan få bestående men av det. Har för mig att det till och med var så illa att hon riskerar en mindre ansiktsförlamning. :eek:

Vilken bra läkarvård vi har :cool:

Sv: Är det svårare för hästfolk att få läkarvård eller?? *Långt*

Håller delvis med om det sistnämnda... Tyvärr är det så att man i dagens läge får ta saken i egna händer och åka in till akuten vad de än säger, och sedan inte ge sig förrrän man har blivit kollad. Detta gäller SÄRSKILT vid rygg/nackskador! Helst är det ju ambulans som gäller vid dessa typer av skador. Jag kan också hålla med om att man blir annorlunda benött om olyckan är hästrelaterad. Tråkigt nog. Själv är jag utbildad undersköterska, och märker en skillnad i bemötandet när jag talar om det, det är också fel. Jag ska ju inte bli bättre bemött bara för att jag har jobbat "bakom kulisserna".

Sånt här skrämmer mig.. Man måste ju ändå få hjälp!
:eek:

En kompis till mej ramlade av sin häst och gjorde illa ryggen, mamman skulle fånga hästen och blev trampad och fick en spricka i foten, båda två åkte in till akuten.
Läkarens kommentar när dom kom in : Hästen ska ni väl avliva nu hoppas jag!
Mammans svar: Vaddå? Avlivar ni läkare här på sjukhuset när dom gör ett misstag oxå eller?
haha :D

:rofl: Vilket bra svar! Ska komma ihåg det nästa gång nån säger nåt liknande...

Attans, du har kommit på oss.

Vi har en världsomspännande konspiration, där vi medvetet struntar i alla hästrelaterade olyckor. Det beror på att vi är onda.

(sarkasm)

Återkommer med ett längre bemötande senare. Mycket handlar om en övertro på vad man kan åstadkomma på akuten.

Jag har åkt in en gång till akuten själv och en gång blev jag remitterad till akuten från vårdcentralen. Båda gångerna fick jag höra vilka dummingar vi är som håller på med hästar men jag har blivit behandlad helt korrekt medicinskt.

Har aldrig tänkt så men det kanske var därför jag inte fick hjälp när jag blivit biten i armbågen...
Efter att ha sökt läkarvård (via telefon) i en vecka, både på vårdcentralen och jourcentralen åkte jag upp till vårdcentralen och vägrade gå därifrån innan jag träffat en läkare.

Fick då en utskällning av läkaren för att jag inte kommit tidigare men förklarade som det var.
Han skickade mej vidare till ortopeden på akuten, läkaren var inne en minut och hann då både svara i telefon och skriva under nåt som en sköterska kom med:eek:
Han slog en blick på röntgen plåten och konstaterade att jag hade en gammal skada som gjort en "hajfena" på skelettet och att jag skulle ta det lungt i två veckor, sen skulle det bli bra:crazy:

Det är fem år sedan nu och jag har en nervskada som aldrig kommer bli bra:mad:
Hästen skadade båda nerverna i armen så illa att trots två operationer så är de förstörda för all framtid, och jag kan aldrig mer gå tillbaka till jobbet med hästarna, eller nåt annat heller förresten:(
Innan kunde jag iallafall jobba fysiskt (har svåra hörselskador sen tidigare vilket gör det svårt att ta vilket jobb som helst)

Men faktum är att ortopeden som fel bedömde mej har bett om ursäkt för att han inte undersökte mej nogrannare, han insåg ju att då hade han förstått att det rörde sig om nervskador då mina fingrar "sov" och jag hade dålig känsel...

Att sen sjukvårdsköerna ser ut som de gör gjorde ju att operationerna tog lång tid på sig att bli verklighet, då var det försent och skadorna har blivit permanenta:mad:

Men nej jag tror inte det beror på att det var en hästolycka, snarare en rad olyckliga missbedömningar hos dem jag talat med...
Och att vårdpersonal har en så stressig situation idag så att de helt enkelt gör missar.
Det är det som behöver göras något åt:banana:

Tyvärr tror jag att du råkat ut för oproffsigt bemötande. Ibland måste man stå på sig för att de ska lyssna. Borde inte behövas.
Man har alltid rätt att byta läkare om man inte känner sig väl behandlad eller bemött. Att det handlar om hästolyckor har nog ingen betydelse. Tråkigt när det händer:(
På min avdelning försöker vi behandla alla patienter lika oavsett om de varit med om bilolycka, ramlat av en häst eller har ont av andra skäl.

*KL*

Jag har tänkt på liknande.

Blev sparkad i huvudet i våras, blödde som tusan ( gör ju det i huvudet) och jag kom inte ihåg något. Ringde akuten varav de säger till min mamma " håll henne under noga uppsikt och ge två alvedon".
Jag skulle inte få gå själv och fick sova med mamma den natten :angel: . Var rejält yr i huvudet, såg dåligt, mådde illa mm, hade ont i nacke och huvud så vi ringde igen dagen därpå. " Hon har nog en hjärnskakning, håll henne under uppsikt och återkom om hon blir sämre, okontaktbar". :crazy:

Gick två veckor och var fortfarande rätt dålig så vi ringde till läkaren på vårdcentralen som sa att jag skulle fortsätta vila. Kan säga att jag fortfarande har "men" efter den dagen. Kan tillägga att alla sa att hästar var farliga, och inget att "leka" med.

Såklart kunde man ju åkt in utan att ringa, de nekar en väl inte vård. Men jaa... vi gjorde inte det.

Nåt borde dom ändå göra om man kommer in och har så ont överallt att det inte ens går att sitta, det kallar då jag inte övertro på vad dom kan göra där, för om dom inte klarar det borde dom inte jobba heller :eek:
Hur stressade dom än må vara så tycker jag inte att man skickar hem nån som han ha fått allvarliga skador i både rygg och nacke...

Det vore ju som om några brandmän åker förbi ett brinnande hyreshus, men dom hinner inte stanna och släcka eftersom en panikslagen gammal tant behöver hjälp med att få ner sin stackars kisse ur ett träd :cool:
Typ...

Senast ändrad:

*KL*

Jag har tänkt på liknande.

Blev sparkad i huvudet i våras, blödde som tusan ( gör ju det i huvudet) och jag kom inte ihåg något. Ringde akuten varav de säger till min mamma " håll henne under noga uppsikt och ge två alvedon".
Jag skulle inte få gå själv och fick sova med mamma den natten :angel: . Var rejält yr i huvudet, såg dåligt, mådde illa mm, hade ont i nacke och huvud så vi ringde igen dagen därpå. " Hon har nog en hjärnskakning, håll henne under uppsikt och återkom om hon blir sämre, okontaktbar". :crazy:

Gick två veckor och var fortfarande rätt dålig så vi ringde till läkaren på vårdcentralen som sa att jag skulle fortsätta vila. Kan säga att jag fortfarande har "men" efter den dagen. Kan tillägga att alla sa att hästar var farliga, och inget att "leka" med.

Såklart kunde man ju åkt in utan att ringa, de nekar en väl inte vård. Men jaa... vi gjorde inte det.

För 10 år sedan blev jag också sparkad av en häst i huvudet. Kommer in till akuten och de tar emot mig med en gång. En läkare syr ihop såret (väldigt snyggt blev det). När allt är klart så skickar de hem mig. Mamma undrar lite oroligt om det inte fanns risk för hjärnskakning. Men fick till svar att "det är ingen fara med det". Åker hem.

En timme senare börjar jag må jättedåligt och har en konstig huvudvärk. Min pappa som då har kommit hem kör mig till akuten igen. Kommentaren därifrån blev "jasså du fick hjärnskakning ändå...men du behöver i alla fall inte betala någon ny avgift i alla fall" :rofl:

Mvh

Tora

Jag har också reagerat över hur otrevlig personalen på sjukhusen varit när man varit med om ridolyckor, har funderat på det en del och tex om jag vore Malin Bayard och kom in på sjukhuset och hade brytit en arm för att jag ramlat av i en viktig tävling,skulle ja som ryttare då bli annorlunda bemött än om jag som amatördressyrryttare kommer in för att min unghäst slängt av mig och jag fått hjärnskakning? Eller om jag som fotbolls spelare eller rallyförare,motocrossförare kommer in?? Man har ju fått höra att hästar är farliga djur och de tittar på en och suckar, men hallå det är farligt att cykla med eller åka motorcykel tom att ta bilen till jobbet.

Eftersom alla i tråden verkar ha bestämt sig för att alla läkare hatar alla hästmänniskor (jag hatar därmed mig själv) och medvetet gör så lite som möjligt för att hjälpa dem, så har jag tappat lusten att bemöta era påhopp.

Alla har val nagon gang rakat ut for en sur lakare, syrra, butiksbitrade, larare etc. Men jag skulle nog inte vilja pasta att lakare overlag inte tar 'hastskador' pa allvar. Mojligen kan det val vara sa att vissa tycker att ryttare har orsakat sina problem sjalva (ridning ar ju trots allt en riskfylld sport) men jag tycker i alla fall inte att det finns skal att tycka att hastmanniskor blir sarbehandlade. Trots det kan jag nog halla med CillaW om att folk ofta har en stark overtro pa hur mkt vi faktiskt kan gora pa akuten. Det kommer ju in hur manga lindriga skallskador som helst pa en dag som alla insisterar pa att fa en datortomografi, trots att de inte har nagra neurologiska symtom alls. Da kan man ju ibland kanna sig lite trott pa det hela...

nej det tycker jag inte. HAr bara behövt söka läkarvård 2 ggr pga av ridolyckor. Ena gången var det faktiskt sjukhuset som sa att jag skulle komma in, jag hade helst stannat hemma:angel:
andra gången fick jag jag röntga både handen och revbenen, snabbt o "smärtfritt".

Det är inte läkarna eller akuten du ska skylla på om du måste ha någon att avreagera dig på.
Gnäll ett steg längre upp i så fall.

Läkare är inga elaka människor, tror inte dom valt det yrket isf :crazy:

Jag gick med en trasig axel/nyckelben ett par år, men gav mig inte - och visst hittades det ett fel till slut. Men sen gav jag mig inte heller :cool: *envis*.

Menade inte att läkare är elaka eller dåliga på nåt sätt, dom gör ju ett jättebra jobb varje dag. Men jag tycker ändå att det borde räknas som tjänstefel om dom skickar hem nån som gjort sig illa så pass mycket i ryggen och nacken som jag hade gjort. Det kan ju ge allvarliga men om man har otur :cry: Visserligen skickade dom mig till vårdcentralen dagen efter och till och med läkaren där tyckte att det var konstigt att jag inte fått hjälp nere på sjukhuset direkt. Trots att jag berättat vad jag hade gjort och var det gjorde ondast och att jag hade problem att sitta o.s.v så sa han bara att jag skulle äta mer ipren (??)

sen fattar jag inte varför dom säger att det bara är att komma ner till akuten om en vecka om det inte blev bättre och sedan när vi åker ner veckan efter säger dom bara att vi inte har nånting där att göra :crazy: Det låter lite konstigt...

Hej!

Detta är en erfarenhet jag aldrig gjort.

Jag har blivit sparkad i magen 2 gånger, med sjukhusvistelse som följd, bara för säkerhets skull. har även brutit handleden och visst fick jag vänta, men jag fick vård. Handledsbrott är inte direkt prio 1. Då tyckte jag det var värre för mc-olyckan som låg när jag kom och ännu inte kommit nånstans när jag åkte hem efter 7 timmar.

Och visst får jag ofta kommentaren om att nu slutar jag väl rida och så, men allvarligt, är det så konstigt?? Hur pundiga är vi so fortsättter med intresset, trots att vi bara blir skadade??

/ Lavinia, som ännu bara funderat på att sluta med hästar för att hästen alltid är skadad

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 155
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 101
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 654
Senast: starcraft
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
888
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama