*lånar knapp*
Efter har att i min universitetsutbildning gått igenom hästars matsmältning, framlänges och baklänges och åt alla håll, så kommer jag inte ihåg så mycket som jag vill och borde i huvudet (har det dock i X antal papper i pärmen i flyttkartongen.) Det jag ville komma till är att hästar och människor, hundar mfl är totalt olika.
Fler hästägare borde lära sig hästens matsmältning och upptag av det vi stoppar i dem osv. Oerhört intressant och tankeväckande.
Enzymer har de inga i saliven, nej, helt enkelt för all nedbrytning och bearbetning av dess naturliga föda, gräs klaras av i blindtarm och tjocktarm. De är gjorda för att äta gräs helt enkelt och hela deras matsmältningsystem är uppbyggt efter det. De har en jättestor blindtarm, de jäser sin föda, de har ingen gallblåsa som portionerar ut galla i proportion till det fett som behöver brytas ner. Hade vi inte stoppat i dem en massa kraftfoder hade väldigt lite hänt i tunntarmen. De kan själva omvandla keratin till A-vitamin, de kan själva bilda b-vitamin (fråga mig inte hur bara
). De behöver tugga 15-20 timmar om dagen och har ca 40-50 kg foder i sitt tarmsystem hela tiden!
Några snabba, korta som ploppa upp i huvudet såhär i all hast.
(Kom visst bort ifrån ämnet dessutom, ursäktar för det.
)