Är det såhär hingstar beter sig? :P

L

LuckyLuke

Hej!
Jag har en valack som dock tror sig vara en hingst. Han, hrm, rider gärna på stona i hagen när de brunstar, om de tillåter det, och flörtar med dem hela tiden.
Inget konstigt egentligen, men idag var han lite rolig :p
Stona brunstar just nu, han har itne börjat rida på dem än dock :angel:
Men de senaste dagarna när jag har varit på väg ut och rida själv då vill han inte lämna stallet. Eller jo han går visst, men på varje ställe där det går att vända hem så vill han vända hem och börjar t.o.m backa och krångla lite vildet är ovanligt honom. Han är vanligtvis väldigt glad över att få komma ut i skogen :)
Jag har aldrig hållit på så mycket med hingstar, men kan detta vara ett hingstbeteende? Att han liksom vill vara med sina brunstiga ston så ingen annan hingst kommer och tar dem :rofl:
Vad tror ni? :)

Sv: Är det såhär hingstar beter sig? :P

Låter du honom gå med ston om han rider på dem!?

Det är farligt både för honom och stona. Dessutom kan stona få i sig bakterier.

Ingen av de fem hingstarna vi har i vårat stall gör så. Det låter som att din häst är ouppfostrad.

Släpp inte valacken med stona om han betäcker dem. Det är farligt för både ston och valack dessutom så är det mycket dåligt för stona,
de kanske inte kan få föl i framtiden om de blir betäckta av en skitig valack.

Helt dum är jag inte :p
Det var förra året när han gick med stona som han började rida på dem, då flyttade vi isär dem direkt! och så fick det bli hela sommaren då stona började brunsta bara av att hälsa på min lilla kille.

Såhär efter vintern kom vi överens om att prova att släppa ihop dem igen när de vant sig vid varandra och det har gått bra och de har inte gjort något än, bara flörtat lite men grejen är att stona inte är intresserade längre och då händer inget :)

Nu när de brunstar kan det hända att vi måste flytta dem ifall han börjar rida på dem, för att sen flytta ihop dem igen när de inte brunstar och se hur det går. Går det inte så flyttar vi isär dem, men som sagt inget har hänt i år :)
uttryckte kanske i första inlägget att "han brukar" rida på dem, har ju bara gjort det typ en gång hos mig (har haft han i ett år) men han gjorde det hos den förra ägaren också nnär stona brunstade berättade hon. Och att de då flyttade isär dem under brunsten och sen gick det bra :)

Och jo, han är rätt ouppfostrad i för sig, dryg helt enkelt :angel:
men grejen är att han aldrig gjort så förut och eftersom det tajmade så bra med brunsten så blev jag fundersam, känns som han öht har mer koll på stona nu nämligen, gnäggar mer åt dem etc. men som sagt vet jag inget sen tidigare om hingstar :)

finns inga andra valacker i stallet :cry:
jo en shetlandponny men han rymmer mellan alla hagar så det är inte så stadigt sällskap :cool:
dessutom förra gången jag släppte han med en valack så jagade han den valacken runt i hela hagen och lät honom inte gå nära hagen bredvid där stona gick :o hon som ägde valacken ville av förklarliga själ inte att de två skulle gå ihop :grin:

klapphingst tror jag inte han är :o borde ju nån ha upptäckt efter 18 år i så fall :cool: eller hur märker man att de är klapphingst egentligen?

sent tagen är mycket möjligt, vet dock ingenting om hans uppväxt, var han kmmer ifrån eller nånting. Men just därför är ju vad som helst möjligt, har själv funderat på om han är sent kastrerad just eftersom han är så hingstig av sig :)

det står inte i några papper när han är tagen? eller är det något du kan luska runt och få reda på? Det står exakt datum på min häst när han vart kastrerad, han är sent tagen och därav så tror han att han är hingst, "pratar" mkt med andra hästar, klättrar på ston när dom brunstar får ston att gå in i brunst m.m. Dock har jag aldrig märkt av några problem när jag rider honom men det kan ju vara olika från häst till häst.

Låter ju precis som min häst :)
så ännu mera troligt att han är sent tagen, men jag letade i passet, som är det enda pappret jag har på honom. Men jag hittade inget, bara att passet verkar vara utfärdat 2006 så det känns inget så troligt att kastreringen ska finnas med då...
Men tanke på att ingen ens vet hans exakta ålder eller ras så känns det inte som att nån vet när han vart tagen :angel:
Eller jo det var innan 2000 i alla fall för det var då han kom till riskolan och då var han valack :cool:

neej, det har vi i för sig inte... stor del av tiden eftersom en av stoägarna bor på gården, men de sitter ju inte och vakar hela tiden..

Aldrig för mitt liv att jag hade låtit en sånn valack gå med mina ston. Det finns väl ingen som har koll på dem 24 h om dynget heller? Det är skadligt för både din häst och stona. Helt vansinnigt är vad det är. Det är ju bara att låta han gå med valackar.

har du inte ens läst de 13 inläggen?
Det finns inga andra valacker i stallet förutom en shettis som rymmer mellan alla hagar och som just nu dessutom har fångtendenser och inte får gå på gräs... + att han senast jag släppte han med en valack jagade runt denna som en tok i hagen, kanske inte låter så farligt, de gör ju så och, de måste ju göra upp rangen.
Men denna gången var det farligt! Både jag och den andra ägaren sa att detta fungerar inte. Så det kan inte va vilken valack som helst heller.
Farligare för han och hagkompisarna om dessa är valacker alltså.

Sen så rider han ju inte på stona längre, och nej vi har inte koll på dem 24 h, men har sett dem många gånger "flörta" som de gjorde förra året precis innan han red dem, och i år går stona bara därifrån. Inget händer så varför skulle han bara flyga på dem när de går och betar? han har gått med ston hela tiden på ridskolan sen 2000 och de har bara särat på dem ibland om han började rida när stona brunstade.

Ska han behöva gå själv eller? :crazy:
det tycker jag är elakt när han inte gjort nåt.

Ska han behöva gå själv eller?
det tycker jag är elakt när han inte gjort nåt.
Men han har ju gjort något, han rider på brunstiga ston och är en fara för både dom och sig själv. Finns det inga andra manliga hästar han kan gå med så är det klart bättre att han går själv än att riskera att få ett ben avsparkat av ett sto. Dessutom som stoägare hade jag aldrig accepterat att mitt sto skulle gå ihop med en betäckande valack.

Men han har inte gjort något i år, det var ett år sen sist.
Det är som att säga att en häst som en gång sparkat mot en annan häst i hagen aldrig ska få gå med andra hästar igen :crazy:
Stoägarna tycker att det är bättre när de går tillsammans så länge de inte gör något, de vill väl, precis som jag, att hästar ska få ha sällskap, de är ju faktiskr flockdjur :p
hm drygt blir lite svårt att förklara detta, men förra året så fick han stona att vara intresserade, det var problemas. I år är de inte det utan går därifrån. Får se bara hur det fungerar denna vecka när stona brunstar.. får som sagt flytta isär dem om de börjar.
säg nu inte att vi inte har koll på dem, för vi i stallet hur ju sett hur han höll på förra året, och det är inte på samma nivå i år när han håller på, det är mest en stilla flirt i år, som inte blir besvarad ;)

Hej!
Jag har en valack som dock tror sig vara en hingst. Han, hrm, rider gärna på stona i hagen när de brunstar, om de tillåter det, och flörtar med dem hela tiden.
Inget konstigt egentligen, men idag var han lite rolig :p
Stona brunstar just nu, han har itne börjat rida på dem än dock :angel:
Men de senaste dagarna när jag har varit på väg ut och rida själv då vill han inte lämna stallet. Eller jo han går visst, men på varje ställe där det går att vända hem så vill han vända hem och börjar t.o.m backa och krångla lite vildet är ovanligt honom. Han är vanligtvis väldigt glad över att få komma ut i skogen :)
Jag har aldrig hållit på så mycket med hingstar, men kan detta vara ett hingstbeteende? Att han liksom vill vara med sina brunstiga ston så ingen annan hingst kommer och tar dem :rofl:
Vad tror ni? :)

För det första borde din häst absolut inte gå ihop med ston. Delas finns risken att han blir allvarligt sparkad om han försöker betäcka ett ovilligt sto, men framförallt är det väldigt stor risk att stona han betäcker får olika infektioner och sjukdomar, tex livmoderinflammation eller betäckningsskador.
Skulle aldrig i helvete (sorry kraftuttryck, men jag menar det verkligen!!) ha mitt sto ihop med en valack som betäcker!! Det kan göra henne steril eller allvarligt skadad, den risken är inte värd att ta även om "dom ju har så kul ;) :angel: och det inte är snällt att han får gå själv". DET ÄR INTE VÄRT DET! Låt honom gå i hage brevid stona, då kan dom nosa och pilla över tråden och beta brevid varandra utan risk.

Din häst vill inte gå ifrån sin flock, det är helt vanligt och normalt hästbeteende, hingst eller ej, och upp till dig att uppfostra bort.

Senast ändrad av en moderator:

Men han har inte gjort något i år, det var ett år sen sist.
Hästen är 18 år och har varit valack sedan minst tio år tillbaka. Då är det inget som plötsligt försvinner över en vinter. Han kommer att fortsätta vare sig ni ser det eller inte.
Kan bara undra lite vad det är för hästägare som heller riskar sina hästar (både ston och valack) än att en av dem kan gå i en egen hage. Han kan ju ha sällskap med ston även om de inte är i samma hage om hagarna ligger vid sidan om varnadra. Men det minskar ju skaderisken markant.

Jo jag läste men du verkar inte förstå skaderisken i det hela. Det räcker med att han försöker klättra en gång på ett sto för att det ska finnas möjlighet för skador. När ni ser att han gör det är det liksom redan försent. Urbota korkat tycker jag. Och är hästen så pass gammal så är det inget som försvinner heller.

hahaha känner mig så ägd! :rofl:
tror ni inte att idag så ringde en av tjejerna i stallet och sa att han hade börjat rida på hennes sto när de släppte ut henne i hagen :crazy: haha drygt :rofl:
så nu får de gå i olika hagar i alla fall..
MEN vad ingen verkar fatta är att han INTE rider på dem när de inte brunstar, därav att vi haft dem tillsammans för att se hur det gick nu när de började brunsta.
ja och sen så säger ju många att stona kan få invärtes skador, men de gånger jag har varit med så har han, det här kommer låta helt sjukt, men han har aldrig "fått in den", han verkar inte vara så skills på det :cool:
men självklart kan det hända att han lyckas när han tränat lite :o

neferra angående din sista mening: äntligen ett till svar på det jag egentligen ville veta :bow: :p och jo som sagt att han kan vara ouppfostrad och han är väldigt sällskapssjuk, MEN jag undrar om du inte heller läst hela tråden? för att som sagt så har han inte gjort det förut, brukar snarare vilja gå mot skogen istället för hem då han vet att hem=paddock
så det tajmade så bra med att stona brunstade så jag tänkte att det kanske kunde vara pga det, men han ju också bara fått ett ryck att inte vilja rida ut längre :p

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 407
Senast: mars
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 700
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama