Regnbågen
Trådstartare
Detta! Transvården i dag är uppbyggd kring dysfori, och en tanke om att det beror helt på själva könsidentiteten i sig, och inte att hela världen är så vidrig mot transpersoner. Bara se på hur den här tråden snabbt invaderades av helt okritiskt postade TERF-resonemang, på ett forum där kunskapen kring HBTQ-frågor ändå får anses vara hyfsad. Det går som aldrig att släppa garden.
Själv var det just euforin när jag började experimentera med mer könsöverskridande uttryck som gjorde mig säker på att jag är ickebinär. Från att ha försökt ha på mig en illa sittande kvinnokostym hela livet till en känsla av fan, vad det känns rätt. Jag tror inte att jag kan förklara det på ett sätt som är lätt för cispersoner att greppa. Det hamnar så lätt i samma hjulspår som alltid, att man inte måste leva efter normer osv. Nej, vi vet, det är inte det som det här handlar om. Det är något mycket djupare än så.
Satan vilket bra svar. Det gav mig verkligen en tankeställare, och för min del är det absolut ingen dysfori när det gäller könet utan snarare samhället i sig som är problemet, att jag känner att jag måste ha en viss könsidentitet för att få ha de kläderna jag tycker är snygga eller bekväma.
Därför jag är lite emot det här med etiketter, för även om jag är snoppbärare vill jag kunna klä mig hur jag vill utan att behöva genomgå "könskorrigering" eller byta namn.
Ickebinär är nog det bästa som går att kalla sig.