Är det rätt att stoppa tunga ryttare från att rida?

Sv: Är det rätt att stoppa tunga ryttare från att rida?

Jag har inte sagt varken bu eller bä om viktbegränsningarnas vara eller icke vara.. Vet inte var du fått det ifrån.
Härifrån:
"Hmmm... ni som nu förfasas över att någon på 90 kg och uppåt rider... vad har NI för belägg att det skulle vara "för tungt"?"
Jag kan inte se det på annat sätt än att du är emot viktbegränsningar eller åtminstone inte förstår dom.

"a) Om det BEHÖVS viktbegränsningar... tja... vad vet jag, jag har inte ridit eller jobbat på ridskola på många år så jag vet inte hur dagens ridskoleelver ser ut...."
Du verkar ju inte förstå? Därför är det nog inte helt fel att ta i lite för att klargöra, trots allt.

Mina erfarenheter är då att de hästar i min närhet som ridits av fullvuxna karlar eller storväxta kvinnor inte varit mer halta eller har haft krotare livslängd än andra hästar.
Men räcker DET som "bevis"?
Inte direkt. Därtill finns alldeles för lite information.

Att sätta en generell maxvikt för en ridskolehäst på 80 kg låter i mina öron som rent nonsens...
Kanske det. Men var är din gräns? Eller har du inte någon?? Eller har du något annat system?
Jag vet att du svarat att du inte kan, eller vet, eller har några siffror. Men lite mer att komma med borde du ha, eller är DET verkligen för mycket begärt?

Det finns f ö ett enkelt svar (från tänkta ridskolor) på ditt påstående ovan, nämligen: Vi har satt en gräns vi tycker är rimlig. Ta det eller låt bli! :angel:

Ja och nej - det är ju inte ok att utsätta en häst för skadlig behandling bara för att den är privatägd...
Det var inte riktigt så jag menade. Men äger man en häst privat, bestämmer man sina egna villkor.
Du kan ju välja att köpa dig en häst och rida med dina ev 120 kg. Kanske är du skicklig nog att välja rätt häst för detta och skicklig nog att träna upp den till att klara den vikten och skicklig nog att rida den så vikten blir acceptabel?
Men varför förutsätta att ridskolor ska ställa upp med hästar reservationslöst? För det är väl dit du vill komma!?

LIA

[
Härifrån:
"Hmmm... ni som nu förfasas över att någon på 90 kg och uppåt rider... vad har NI för belägg att det skulle vara "för tungt"?"
Jag kan inte se det på annat sätt än att du är emot viktbegränsningar eller åtminstone inte förstår dom.

*suck*
Ja, jag kan ju inte styra hur du ”ser” på saker… men om jag då ska vara övertydlig så är jag inte varken för eller emot viktbegränsningar just för att jag inte har nog med fakta för att kunna uttala mig, men jag förstår fullkomligt tanken bakom resonemanget.
Det jag ber om här är att de som anser att 90 kg är en bra gräns ska tala om vad de har för FAKTABASERADE belägg för att viktgränsen de vill ha ska gå just vid 90kg.
Finns det några bevis för eller något som tyder på att viktgränsen bör gå vid just 90 kg…. eller 100 kg…. eller 70kg… eller 110kg……????

"a) Om det BEHÖVS viktbegränsningar... tja... vad vet jag, jag har inte ridit eller jobbat på ridskola på många år så jag vet inte hur dagens ridskoleelver ser ut...."
Du verkar ju inte förstå? Därför är det nog inte helt fel att ta i lite för att klargöra, trots allt.

VAD är det jag inte verkar förstå, och hur menar du att budskapet skulle ha gått fram tydligare för att du gör en fånig överdriven jämförelse med en 100kg ryttare på en A-ponny?

Vad jag menade med detta är jag när jag red/jobbade på ridskola så hade vi inga sådana funderingar…. Det fans inget BEHOV av en övre viktgräns efter som att det knappast kryllade av tunga ryttare, med efter som att det var ett tag sedan så kan ju det ha ändrat sig??

Kanske det. Men var är din gräns? Eller har du inte någon?? Eller har du något annat system?
Jag vet att du svarat att du inte kan, eller vet, eller har några siffror. Men lite mer att komma med borde du ha, eller är DET verkligen för mycket begärt?

Men VARFÖR ska jag uttala mig om något som jag faktiskt inte vet?
Varför ska jag sitta här och gissa vad som skulle vara lämpligt?
Är det inte bättre att folk som faktiskt KAN och VET uttalar sig om sånt….

Men varför förutsätta att ridskolor ska ställa upp med hästar reservationslöst? För det är väl dit du vill komma!?

*dubbelsuck*
Det där uttalandet satte ju nivån.
Nej, jag förutsätter naturligtvis att alla ridskolor gör en bedömning utifrån varje häst vad som är lämpligt för just den hästen.
Jag tror och hoppas att ridskolor med eller utan maxgräns för vikt på ryttare tar hand om sina hästar och sätter lämpliga ryttare på dom.

Oavsett om man har en maxgräns för ryttare på tex 80kg så måste man fortfarande se till varje häst. En liten ponny lär ju, oavset maxviktgräns på tex 80 kg eller inte, knappast få ridas av en vuxen ryttare på tex 80kg.
Man ser till varje häst, en liten smäcker ponny ska självklart inte bära lika tungt som en större och viktbärande ponny. En häst i lite sämre kondition ska självklart inte gå lika hårt som en häst i bra kondition. Osv…
Detta har ju inget att göra med om man har en övre viktgräns för ridskolans elever...

[
Det jag ber om här är att de som anser att 90 kg är en bra gräns ska tala om vad de har för FAKTABASERADE belägg för att viktgränsen de vill ha ska gå just vid 90kg.
Finns det några bevis för eller något som tyder på att viktgränsen bör gå vid just 90 kg…. eller 100 kg…. eller 70kg… eller 110kg……????

Tyvärr finns det väl inga faktabaserade belägg, eftersom det inte verkar ha forskats särskilt mycket i ämnet.
Därför tycker åtminstone jag att det är vettigare att sätta en maxgräns som kanske är i lägsta laget, än tvärtom...för hästarnas skull.
Låt oss säga att den aktuella maxgränsen, 90 kg vid forskning skulle visa sig vara onödigt låg...att de flesta hästar i själva verket orkar mycket mer utan skador. Då är det värsta som hänt att ett antal tunga personer nekats att rida i onödan och kanske blivit ledsna.

Om det istället skulle visa sig vara tvärtom, att det visar sig skada hästarna att bära så pass tungt, då tycker jag problemet är mycket större eftersom hästarnas välmående är viktigare än människors 'rätt' att få rida till varje pris.

Alltså: så länge ingen säker forskning finns är det bättre att ta det säkra före det osäkra. Sunt förnuft helt enkelt.

Man ser till varje häst, en liten smäcker ponny ska självklart inte bära lika tungt som en större och viktbärande ponny. En häst i lite sämre kondition ska självklart inte gå lika hårt som en häst i bra kondition. Osv…
Detta har ju inget att göra med om man har en övre viktgräns för ridskolans elever...
Det kan det väl ha. Om man bedömmer att dom mest "viktbärande" hästarna inte ska belastas med mer än 80/90 kilo för att vara på den säkra sidan för hästarnas skull, som även AnnaStesia är inne på, så sätter man gränsen där.
Varför är det så svårt att acceptera? Du får väl lov att lita till att folket på ridskolorna KAN och VET. Och det är ju faktiskt upp till dom, eller hur?

LIA

Måste bara berätta om nåt jag var med om som liten... På ett sommarland ordnades ponnyridning med större ponnyer (minns inte om det var c- eller d- för jag var 7 år men jag minns att där fanns fjordingar. Det gällde en runda på 2 min och de hade satt en maxvikt på 25 kg... Kan bara säga att jag blev en lessen 7 åring för jag vägde 30...

Se det var en snål gräns för fjordingar. Fr a med tanke på att det väl gällde skritt?
Dom kanske ville sålla bort äldre barn?

LIA

Tyvärr finns det väl inga faktabaserade belägg, eftersom det inte verkar ha forskats särskilt mycket i ämnet.
Därför tycker åtminstone jag att det är vettigare att sätta en maxgräns som kanske är i lägsta laget, än tvärtom...för hästarnas skull.
Låt oss säga att den aktuella maxgränsen, 90 kg vid forskning skulle visa sig vara onödigt låg...att de flesta hästar i själva verket orkar mycket mer utan skador. Då är det värsta som hänt att ett antal tunga personer nekats att rida i onödan och kanske blivit ledsna

Om det istället skulle visa sig vara tvärtom, att det visar sig skada hästarna att bära så pass tungt, då tycker jag problemet är mycket större eftersom hästarnas välmående är viktigare än människors 'rätt' att få rida till varje pris.
.

Jo.. jag håller med om resonemanget i stort.
Men jag efterfrågar också fakta..

Alltså: så länge ingen säker forskning finns är det bättre att ta det säkra före det osäkra. Sunt förnuft helt enkelt.

Ja men frågan är ju bara var "sunt förnuft" ska dra den "säkra" gränsen....
Jag som sett vuxna karlars hästar åldras och må bra utan krämpor, som sett ridskolehästar som ridits både av vuxna karlar och tunga tjejer som pensionerats av högålder utan att ha varit halta o lytta kan kanske ha en annan åsikt om vad som är "sunt förnuft"...

Det kan det väl ha. Om man bedömmer att dom mest "viktbärande" hästarna inte ska belastas med mer än 80/90 kilo för att vara på den säkra sidan för hästarnas skull, som även AnnaStesia är inne på, så sätter man gränsen där.
Varför är det så svårt att acceptera? Du får väl lov att lita till att folket på ridskolorna KAN och VET. Och det är ju faktiskt upp till dom, eller hur?

Hmm… du sa:

Mitt svar till dig var då att jag självklart inte tycker att ”ridskolor ska ställa upp med hästar reservationlöst”, utan att jag anser att man ska göra en bedömning utifrån varje häst.
Att en övre viktgräns på 80kg knappast hjälper ett russ är väl självklart – utan bedömningen vad just det russet klarar av måste göras oberoende av någon ”övre maxgräns”.
Så nej – att man inte ska ”ställa upp med hästar reservationslöst” har inget med en maxgräns på 80 kg att göra.
Fattar du hur jag menar?
Sen kan det ju självklart vara så att just den här ridskolan bara har ponnyer som är så pass små att de tex bara kan bära ryttare som är si o så långa och väger 50kg…. självklart.

Jag har inget som helst problem att ”acceptera” att en ridskola sätter en viktgräns för sina hästar.
För att vara helt uppriktigt så skiter jag faktiskt fullständigt i det.

Däremot så vill jag fortfarande gärna att de personer som förfasar sig över att en person som väger 95kg rider kommer med lite information om VAD de baserar sin bedömning på.

ÄR det så att de har några FAKTA eller ERFARENHETER som understödjer deras åsikter – ELLER är det så att man helt godtyckligt ”TYCKER” att det är så.
Vad är det som gör att man säger att gränsen går vid just 80 eller 90 kg – varför inte vid 120kg eller 55kg?

Jag som sett vuxna karlars hästar åldras och må bra utan krämpor, som sett ridskolehästar som ridits både av vuxna karlar och tunga tjejer som pensionerats av högålder utan att ha varit halta o lytta kan kanske ha en annan åsikt om vad som är "sunt förnuft"...

Det kan du naturligtvis.
Men du har inte framfört någon än, så då kanske man kan få vara nyfiken att fråga vad du anser vara sunt furnuft i frågan? 100 kg? 120 kg? om vi alltså snackar maxgräns på ridskola som ska vara tilltagen så att man kan vara säker på att det inte blir för tungt.

Faen, då är jag snart på gränsen för ridskolehäst...jag väger 80 kg, är 170 lång. :-) Jag är INTE den största/fetaste/tyngsta ryttaren på vår ridskola kan jag lugnt säga.
Att jag inte skulle må dåligt av att gå ner 5-10 kg är väl inget att hymla om MEN jag tycker det känns lite märkligt att gränsen för vad en ridskoleelev bör väga är 90 kg dvs "bara" 10 kg mer än mig. Känns väldigt märkligt att ligga så nära gränslandet...
Nu är jag inte bara fett och några ben, utan jag har faktiskt några muskler och är trots mitt vikttal ganska normal ändån.

Det kan du naturligtvis.
Men du har inte framfört någon än, så då kanske man kan få vara nyfiken att fråga vad du anser vara sunt furnuft i frågan? 100 kg? 120 kg? om vi alltså snackar maxgräns på ridskola som ska vara tilltagen så att man kan vara säker på att det inte blir för tungt.

Och som jag då sagt förrut, jag VET ju inte så därför tänker jag inte heller framföra någon åsikt om vad som är en lämplig maxgräns för en tänkt ridskola. Och detta inte för att vara elak mot er - utan just för att jag inte HAR en åskit om var en ev gräns ska gå.

Dels beror det så klart på vad man har för hästar, vilken typ av arbete de utför, hur mycket de går, hur elevunderlaget ser ut för övrigt osv...

Jag tänker INTE predika för att man som 150 kg tung ryttare ska kunna rida på ridskola, och jag tänker inte heller predika för att man som 70 kg tung ryttare är för tung....

Allt jag säger är att jag är nyfiken på om någon som tycker att 95 kg ryttare på ett normalbyggt svenskt halvblod är för mycket har några FAKTA som underbygger denna åsikt.
Det kanske ÄR så att det är för tungt, men har någon några fakta som stöder detta?
Jag blir ju onekeligen lite nyfiken då jag haft hästar i min närhet som ridits av både fullvuxna karlar och tjocka tanter (privat och ridskolehästar), och som levt i största välmåga upp i hög ålder...

Se det var en snål gräns för fjordingar. Fr a med tanke på att det väl gällde skritt?
Dom kanske ville sålla bort äldre barn?

LIA

Kanske det, men då kunde de ju skrivit maxålder eller kanske bättre maxlängd..:idea:

Att väga med.
Användes förr till att väga div varor. Innan allt blev digitalt. ;)

LIA

och många män som tävlar både dressyr och hoppning även på högre nivå är låånga och väger över 100 kg. en man som är "normalbyggd" dvs. inte fet och normalt med muskler för en man som är 1.90-1.95 m väger ofta runt 110 kg. inte så många som tänkt på :angel:

Man får ju helt klart se till hästens bästa, man ser ganska så snabbt om den sjunker i hopa med ryggen och ser överspänd ut.

En viktgräns för hästarnas bästa hade kankse varit det bästa, men som inlägget innan mig, man tänker inte på hur mycket de välvuxna männen väger, men de rider visserligen runt på stora hästar. Ridskolehästarna är mindre, går mer / dag, har många olika och okunniga ryttare!

och många män som tävlar både dressyr och hoppning även på högre nivå är låånga och väger över 100 kg. en man som är "normalbyggd" dvs. inte fet och normalt med muskler för en man som är 1.90-1.95 m väger ofta runt 110 kg. inte så många som tänkt på :angel:

det är sant, det jag (själv överviktig) och säkert flera andra tänker när man hör att en person väger över 100 kg att han/hon måste vara fet. Men som sagt så måste man ju se till hästen som idivid och på personen som ska rida, är de helt gröna på ridning eller inte. Men samtidigt så tycker jag att det blir fel om man ska väga in varje elev innan de får börja på ridskola om man ska ha en viktgräns, istället tycker jag att man bara ska informera om det. För så är det ju är man riktigt överviktig och vill rida men det finns inga hästar som klarar det så får man antingen acceptera det eller gå ner i vikt. Och ja jag vet att det inte är lätt att gå ner, vet av egen erfarenhet, men man måste tänka på att det är levande varelser som vi rider på och man får inte utsätta dem för vad som hellst.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Sytråden del 4
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka