Är det rätt att stoppa tunga ryttare från att rida?

Sv: Är det rätt att stoppa tunga ryttare från att rida?

kl
jag tycker att det ska finnas gräns på ridskolorna. Är man för stor så är man ju det. Det ska inte hästarna behöva lida av!!
Då är det ju bara att ta en större häst som dom får rida på :idea:

KL

Och hur mycket kunskaper fanns det då om hästens byggnad osv? :smirk:
Man hade ju inte samma kunskaper då som nu.
Och hästar va inte alltid så dyra och värdefulla.
De dog i strid och då skaffade man ny..

Arabutrustning är inte så tung. Det är ju mest prydligt.

Ska väga mina rustningar till mig och hästarna när jag är hemma i GBG. :banana:

Hur mycket kunskap de hade om hästar då lär vi aldrig få veta. De kanske hade helt andra kunskaper än oss?

En häst kräver bete, ev havre vatten skötsel och genererar inte mjölk som ex kor. Jo, hästar var värdefulla bara att få fram. Och ett krig är komplicerade saker. Alla måste vara samspelta och hästarna modiga och orädda. Detta kräver utbildning och tid...=pengar!

Med arabRUSTNING menade jag den rustning som de mer varmblodiga hästarna bar i strid, till skillnad från de grövre hästarna (som vi här i norr använde, de frankiska kavallieriet). Denna rustning var inte lika tung men vägde ändå en hel del!!!

Jag blir faktiskt lite trött på folk som klemar med hästar och tror att de är som små barn.

Ja, det finns ju sådanna oxå, men det far de oftast inte ill av, men klart det bero ju på:D

Fast jag tro inte en häst är gjord för att bära ryttare igentligen, det har människan kommit på:crazy: :smirk: tur för mig

Man ska naturligtvis INTE låta en häst ta skada av någon aktivitet alls. MEN det gäller kanske att verkligen ta reda på vad som skadar och vad som inte skadar en häst/ponny

Absolut, håller fullständigt med dig:bow: ;)

För sjutton ridläraren måste ju sitta upp på små ponnyerna och rätta till dem ifall de är för jobbiga för de unga ryttarna.

Bara för att man är ridlärare, är man stor då:angel: inte hos oss 55-60 kg kan jag tippa, själv väger jag 58 kg och träna flickans ponnyn, men jag skämpa oxå för att hålla vikten där:D ;)

Ridlärare kan vara stora och de kan vara små, men behövs det sittas upp på de små illbattningarna så behövs det. Alla måste kämpa med vikten oavsett om man rider eller inte. Just arbete med hästar är det bästa medicinen för att gå ner i vikt. Kolla min viktnedgångstråd. Jag har rasat verkligen i vikt sedan förra året i juni innan midsommar och nu sedan nyår ytterligare några kilo, visserligen ett par upp vid jul men de har rasat bort igen. :cool:

Jag har följt tråden en tid och här är min åsikt:

Det viktigaste när man ska börja jobba med en häst är ju att den förbereds för sin uppgift. Ska den bära tungt måste den alltså förberedas för den sortens jobb och det tar år. En häst som förberetts för sin uppgift på ett korrekt sätt samt sen används på ett korrekt sätt, med korrekt utrustning, håller som regel.

Jag är personligen ingen s.k. "lättviktare" pendlar mellan 75-80 kg. Efter en sjukperiod vägde jag upp mot 100 kg. Jag red mina hästar utan problem. Dock, skulle det kommit någon med samma vikt då som jag inte kände skulle jag INTE låna ut mina hästar. Hette personen "Craig Stevens" t.ex. skulle jag inte tvekat att låta honom rida. Vad är skillnaden? Jo, en person som har balans och god ridteknik belastar inte hästen fel SAMT känner om hästen försöker slarva med ryggen och jobbar hästen så att den bär korrekt. Det är det som är ridning!

Det är mer skadligt för en häst att kånka runt på en lättviktare som inte har den minsta känsla för bärkraft och ryggverksamhet än en tyngre ryttare som vet hur det känns när hästen jobbar korrekt.

Som en sammanfattning kan jag då säga här att det är BRA att ridskolor försöker hålla ner vikterna för sannolikheten att det kommer tyngre ryttare med god ridning i kroppen är inte så stor. Jämför man en tung ryttaren utan kroppskontroll och en lättare sådan föredrar åtminstone jag, att låta den lättare rida...:cool:

Varför riktades detta svar till mig och inte trådskaparen? :confused:

På vilket sätt riktades det mot dig? (Nu syftar jag på DIG, utan att använda citat-svar, hur vet du att det är DIG jag syftar på? Jag kanske syftar på DIG istället?)

:confused: :confused: :banana:

Nu har någon säkert redan svarat men,

Jo en stridshäst kostade väl ungefär som en volvo suv gör nu (eller i vissa fall som en ferarri) jmf 500 000 spänn (ngra millar), den var inte "försäkrad" och höll den inte i striden så dog du. Gissa om du var försiktig med den...

Det är lite kul att folk verkar tro att 1/6 av hästens vikt (eller däromkring) är lämpligt... tror jag inte en sekund på.

"The U.S. Calvary published “The Cavalry Manual of Horse Management”, by Frederick L. Devereux, Jr., in 1941. He recommended that the collective weight of rider and gear not exceed 20% of the total weight of the horse. These were horses in top condition whose riders’ very lives depended on the horse's ability to carry them long miles, often at speed. It stands to reason that if they were to incorporate a margin of error, it would be on the side of the horse being overly capable of carrying its rider, rather than less so.
Comparably, a study of 374 competitive trail riding horses compared horse/rider weight relationships. They concluded that these horses can easily carry over 30% of their body weight for 100 miles and not only compete, but compete well. As would be expected, good body condition and bone structure were found to be paramount. Bone structure was evaluated using the front leg cannon bones as representative of general structure."

Man kan tycka att ridskolehästar inte är i tillräckligt bra skick för en ryttare på 90 kilo... då bör man kanske ta sig en funderare på hur man behandlar och tränar sinna hästar snarare än om det är något fel på ryttaren.

Personligen anser jag att det är dags att avstå från att rida när ett fall från hästen vore direkt livsfarligt för din hälsa. Men då handlar det inte längre om vikt utan vad vikten består av.

Om det nu skulle vara extra farligt om man är tugn för hästen så är väll det lätt löst. Ha i början av varje termin en introduktionskurs för tyngre ryttare på 2-3 veckor där man jobbar specifikt med dessa problem. Klart.

Btw.... den som tror att de okulärt kan bedöma folks vikt lurar sig själv. Små tjejer som tränar mycket kan väga förvånantsvärt mycket men se lätta ut och jag har sett enorma muskelberg som ser ut att väga 95+ som väger 75-80.

Svarar till er senaste som kommenterat mig...

95 kg är vikten.

He he he...:smirk:
Ni har ingen som helst aning om hur länge vi...ja det är jag....
har kamperat ihop.
Tänk om vi hållit på i 5 år utan att hästen fått några som helst men av det?

Nu är det ju inte så men hästen har INTE haft bekymmer med några krämpor överhuvudtaget, fast ha burit på mig i 2 år nu.
Han var fet när han kom till mig och har stadigt sjunkit i vikt sedan dess, han har gått ner 8 cm i bukmått!!! Och det är klart att vi började med promenader när han och jag var som störst och vi kör inte stenhårt nu heller.

Men håller för min vikt DET gör han!
Men det beror säkert delvis på att jag vet hur jag ska bete mig. Jag galopperar till exempel inte på honom eftersom vissa studier talar för att vi som ryttare bli mycket tyngre då.

Han har inga problem alls med vare sig rygg, ben eller... ja inte med nåt. Vi har tränat för en C-tränare som är jätteduktig på att få oss att jobba rätt i markarbetet och hon har bra ögon för sånt här så jag är lugn.

Jag är fd, tävlingsryttare med bra balans och därför funkar vi ihop min häst och jag. Men jag skulle inte sätta upp en tung nybörjare på honom eftersom det blir mycket mer besvärligt att bära på.

Jag blir faktiskt lite trött på folk som klemar med hästar och tror att de är som små barn. Man ska naturligtvis INTE låta en häst ta skada av någon aktivitet alls. MEN det gäller kanske att verkligen ta reda på vad som skadar och vad som inte skadar en häst/ponny.

Vad jag vill säga är att jag inte heller tycker att vi alla har "rättighet" att rida, det är istället en möjlighet. Men att säkert fler än vad många tror kan rida utan problem för hästens del.

Men vi tycker och tänker olika allihop så jag undanber mig pajkastning nu tack. Alla har rätt till sina åsikter det respekterar jag men det får vara på rätt nivå.

// M

Jag tycker iaf att ni ser jättefina ut! Är säker på att din fjording är glad att ha dej till sin matte!:bump:

Då skulle inte min sambo kunna rida där, han är 189 cm lång och väger 97kg och är inte överviktig, han har precis varit på hälsokontroll, där det konstanteras att han har mkt muskelmassa och det väger mer än fett så BMI kan slå väldigt fel!!!!
Han rider hursom mitt hbl utan problem som är 168cm och lite lång i kroppen.
Enligt ridskolans regler skulle detta alltså vara fel???!!!!!
Kan tillägga att mitt sto är inte lika vältränad som en ridskolehäst BORDE vara, men hon stormtrivs när han rider henne!

Senast ändrad av en moderator:

det e ju vikten inte hur mäniskan ser ut !! 97 e för mkt för dom små hästarna på rappestad!

Tack! :bow:

Äntligen nån mer som kan hjälpa till och förklara vad en riktig karl kan väga. ;)
.... och att det inte är några som helst problem för en häst med det.

// M

Det är lite kul att folk verkar tro att 1/6 av hästens vikt (eller däromkring) är lämpligt... tror jag inte en sekund på.

"The U.S. Calvary published “The Cavalry Manual of Horse Management”, by Frederick L. Devereux, Jr., in 1941. He recommended that the collective weight of rider and gear not exceed 20% of the total weight of the horse. These were horses in top condition whose riders’ very lives depended on the horse's ability to carry them long miles, often at speed. It stands to reason that if they were to incorporate a margin of error, it would be on the side of the horse being overly capable of carrying its rider, rather than less so.
Comparably, a study of 374 competitive trail riding horses compared horse/rider weight relationships. They concluded that these horses can easily carry over 30% of their body weight for 100 miles and not only compete, but compete well. As would be expected, good body condition and bone structure were found to be paramount. Bone structure was evaluated using the front leg cannon bones as representative of general structure."

Man kan tycka att ridskolehästar inte är i tillräckligt bra skick för en ryttare på 90 kilo... då bör man kanske ta sig en funderare på hur man behandlar och tränar sinna hästar snarare än om det är något fel på ryttaren.

Personligen anser jag att det är dags att avstå från att rida när ett fall från hästen vore direkt livsfarligt för din hälsa. Men då handlar det inte längre om vikt utan vad vikten består av.

Om det nu skulle vara extra farligt om man är tugn för hästen så är väll det lätt löst. Ha i början av varje termin en introduktionskurs för tyngre ryttare på 2-3 veckor där man jobbar specifikt med dessa problem. Klart.

Btw.... den som tror att de okulärt kan bedöma folks vikt lurar sig själv. Små tjejer som tränar mycket kan väga förvånantsvärt mycket men se lätta ut och jag har sett enorma muskelberg som ser ut att väga 95+ som väger 75-80.

OJ!.... 30 % det kan bli rätt mycket det....
Ett stort rejält halvblod väger ju runt 700 kg det skulle bli runt 230 kg på ryggen....

Min väger 450 kg han skulle alltså klara ca 150 kg enligt dem.

// M
// M

Jag har följt tråden en tid och här är min åsikt:

Det viktigaste när man ska börja jobba med en häst är ju att den förbereds för sin uppgift. Ska den bära tungt måste den alltså förberedas för den sortens jobb och det tar år. En häst som förberetts för sin uppgift på ett korrekt sätt samt sen används på ett korrekt sätt, med korrekt utrustning, håller som regel.

Jag är personligen ingen s.k. "lättviktare" pendlar mellan 75-80 kg. Efter en sjukperiod vägde jag upp mot 100 kg. Jag red mina hästar utan problem. Dock, skulle det kommit någon med samma vikt då som jag inte kände skulle jag INTE låna ut mina hästar. Hette personen "Craig Stevens" t.ex. skulle jag inte tvekat att låta honom rida. Vad är skillnaden? Jo, en person som har balans och god ridteknik belastar inte hästen fel SAMT känner om hästen försöker slarva med ryggen och jobbar hästen så att den bär korrekt. Det är det som är ridning!

Det är mer skadligt för en häst att kånka runt på en lättviktare som inte har den minsta känsla för bärkraft och ryggverksamhet än en tyngre ryttare som vet hur det känns när hästen jobbar korrekt.

Som en sammanfattning kan jag då säga här att det är BRA att ridskolor försöker hålla ner vikterna för sannolikheten att det kommer tyngre ryttare med god ridning i kroppen är inte så stor. Jämför man en tung ryttaren utan kroppskontroll och en lättare sådan föredrar åtminstone jag, att låta den lättare rida...:cool:

Suverän formulering....:bow:
Precis så där menar jag också...;)

//M

Äntligen nån mer som kan hjälpa till och förklara vad en riktig karl kan väga.

Min sambo väger 80 kg, med vinterkläder och sadel blir det väl runt 87 kg skulle jag tro, han rider utan problem mitt halvblod, 164 cm, lite smäckrare typ. Dock bra ridhästmodell med kort rygg och bra gångarter. Visserligen skrittar vi mest pg.a. att sambon inte ridit så mycket, men hästen brukar ändå självmant ta ett skutt :bump: eller ett par galoppsprång när han känner för det, och ser glad ut hela tiden. Och då är han ju inte på långt när lika vältränad som en arbetande riskolehäst:p .
Så nej, man ska nog inte dalta alltför mycket.
Ett rejält halvblod klarar nog att bära de flesta som vill rida, förstås inom rimliga gränser.

Däremot kallblodet, som är 156 cm hög och väger 600+, han protesterar när någon som väger mer än mig (d.v.s. 65-66 kg inkl. utrustning) hoppar upp. Åtminstone gjorde han det i början när han var dåligt musklad, nu har jag inte provat på ett bra tag. Han är nämligen inte byggd som ridhäst; han har lång rygg, är överbyggd, har lätt för att bli tung i handen o.s.v. Så även om han är grovt byggd, betyder det inte att han kan bära massor, han är ju gjord för att dra tungt.

För att du inte svarade ifrån trådskaparen utan ifrån mitt inlägg. Det var därför jag blev fundersam, annars hade det väl varit inga problem alls.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka