Jag har följt tråden en tid och här är min åsikt:
Det viktigaste när man ska börja jobba med en häst är ju att den förbereds för sin uppgift. Ska den bära tungt måste den alltså förberedas för den sortens jobb och det tar år. En häst som förberetts för sin uppgift på ett korrekt sätt samt sen används på ett korrekt sätt, med korrekt utrustning, håller som regel.
Jag är personligen ingen s.k. "lättviktare" pendlar mellan 75-80 kg. Efter en sjukperiod vägde jag upp mot 100 kg. Jag red mina hästar utan problem. Dock, skulle det kommit någon med samma vikt då som jag inte kände skulle jag INTE låna ut mina hästar. Hette personen "Craig Stevens" t.ex. skulle jag inte tvekat att låta honom rida. Vad är skillnaden? Jo, en person som har balans och god ridteknik belastar inte hästen fel SAMT
känner om hästen försöker slarva med ryggen och jobbar hästen så att
den bär korrekt. Det är det som är ridning!
Det är mer skadligt för en häst att kånka runt på en lättviktare som inte har den minsta känsla för bärkraft och ryggverksamhet än en tyngre ryttare som vet hur det känns när hästen jobbar korrekt.
Som en sammanfattning kan jag då säga här att det är BRA att ridskolor försöker hålla ner vikterna för sannolikheten att det kommer tyngre ryttare med god ridning i kroppen är inte så stor. Jämför man en tung ryttaren utan kroppskontroll och en lättare sådan föredrar åtminstone jag, att låta den lättare rida...