Är det rätt att stoppa tunga ryttare från att rida?

Sv: Är det rätt att stoppa tunga ryttare från att rida?

På min ridskola tror jag inte det finns någon viktgräns, dom ser på ryttaren själv om denne inte han rida den hästen/ponnyn för att den inte orkar det. Hästarna går två pass om dagen (ibland tre, om det är nybörjarlekt.) och dom klarar det utmärkt. Men sen finns det väl ngn väldigt överviktig, och h*n rider bara dom största starkaste hästarna.

Men detta fungerar bra, hästarna är ju välmusklade och tar inte skada av det...

ingen jag tog liksom altså åh jag vet inte men det är ju upp till vARJe ridskole ansvarige so m vet hur mkt deras hästar kan ta. Om någon kunde starta en ridskola med hästar som orkar folk som är lite tyngre typ med stora fjordingar, ardenrar så tror jag ändå inte att många skulle komma för egetligen hur många över 100 kg i samma stad brukar rida?

Ja men har du kollat min länk som jag la i ett tidigare inlägg?

Den kommer här igen och jag ställer samma fråga till dig:

Vad tror du att ryttaren på fjordingen väger?
Jag kan skvallra att det i alla fall är över 80 kg...

http://www.bukefalos.com/g/showimage.php?i=8275&catid=503

// M

En 90-100? Men det är ju inte alla ridkolor som har möjlighet att köpa in viktbärande hästar...

Ja det är verkligen ett dilemma..........vilket är värst?Vikt,obalans,nybörjare,elakingar(som straffar och piskar och sporrar). Ja jag vet inte men visst finns det problem med alla ovan nämnda?

Vår ridskola har satt en fast maxvikt på varje häst. Beroende på storlek och vikt.

Vad sjutton menar du nu?
Går hästen på bogarna för att ryttaren är tung?
Eller är det inte en jäkl*a dålig ridlärare h*n har!!!!!

Vad väger denna ryttare? Kan du se det?
(Hästen är C-ponny på 138 cm)

http://www.bukefalos.com/g/showimage.php?i=8275&catid=member&imageuser=9056

// M

Jag menar det jag säger:smirk: du vet väl att 70% av ryttarens vikt belastar hästens framben oavset hur bra/dåligt du rider:( sen påverkars ju hästen oxå på hur du rider den naturligtvis.
Jag tycker inte att det är en självklarhet att alla få rida, men för det säger jag inte att jag har rätt, men hos mig går mina hästars hälsa före. Över 75 kg på mina D-ponnyn, hästar kommer inget upp på, men igentligen handlade tråden om synen på ridskolorna med en bestämd maxvikt, som jag tycker är mkt vettigt;)

Angående bilden så var både hästen överviktig och ryttaren, vem som hellst vet ju hur det kommer att sluta för hästen tillslut... Jaa, ja for illa nu...rekomendera långa promenader för både ryttaren och pållen, till fots

Senast ändrad av en moderator:

Tycker inte det där är ett lämpligt ekipage, ryttaren måste väga uppemot 100kg och hästen har endel övervikt den också vilket gör det än tyngre för leder och senor.
Personen på bilden kan tömköra, promenera eller köra hästen tills båda två blivit mer vältränade. Är hästen inte ikörd kan man se det som en trevlig utmaning :)

*kl*

Jag tycker inte det är någon rättighet för överviktiga människor att rida. Man måste tänka på att det även är skillnad mellan tunga vältränade människor och överviktiga människor, vältränade människors vikt består av muskler vilket är kontrollerbara vävnader till skillnad från fett, vilket det senare självklart påverkar rörligheten, ridningen och balansen på ett negativt sätt.
På hästar jag har ansvar över får vältränade väga endel mer än tjocka människor som ska sitta upp.
Det finns massor att göra med hästar förutom att rida. Är man tävlingsinriktad kan man hålla på med körning eller utställning.

Senast ändrad:

Svarar till er senaste som kommenterat mig...

95 kg är vikten.

He he he...:smirk:
Ni har ingen som helst aning om hur länge vi...ja det är jag....
har kamperat ihop.
Tänk om vi hållit på i 5 år utan att hästen fått några som helst men av det?

Nu är det ju inte så men hästen har INTE haft bekymmer med några krämpor överhuvudtaget, fast ha burit på mig i 2 år nu.
Han var fet när han kom till mig och har stadigt sjunkit i vikt sedan dess, han har gått ner 8 cm i bukmått!!! Och det är klart att vi började med promenader när han och jag var som störst och vi kör inte stenhårt nu heller.

Men håller för min vikt DET gör han!
Men det beror säkert delvis på att jag vet hur jag ska bete mig. Jag galopperar till exempel inte på honom eftersom vissa studier talar för att vi som ryttare bli mycket tyngre då.

Han har inga problem alls med vare sig rygg, ben eller... ja inte med nåt. Vi har tränat för en C-tränare som är jätteduktig på att få oss att jobba rätt i markarbetet och hon har bra ögon för sånt här så jag är lugn.

Jag är fd, tävlingsryttare med bra balans och därför funkar vi ihop min häst och jag. Men jag skulle inte sätta upp en tung nybörjare på honom eftersom det blir mycket mer besvärligt att bära på.

Jag blir faktiskt lite trött på folk som klemar med hästar och tror att de är som små barn. Man ska naturligtvis INTE låta en häst ta skada av någon aktivitet alls. MEN det gäller kanske att verkligen ta reda på vad som skadar och vad som inte skadar en häst/ponny.

Vad jag vill säga är att jag inte heller tycker att vi alla har "rättighet" att rida, det är istället en möjlighet. Men att säkert fler än vad många tror kan rida utan problem för hästens del.

Men vi tycker och tänker olika allihop så jag undanber mig pajkastning nu tack. Alla har rätt till sina åsikter det respekterar jag men det får vara på rätt nivå.

// M

Min sambo påstår att en medeltida rustning vägde minst 35 kg plus eventuell filt och ringbrynjeschabrak till hästen. Ibland hade de dessutom metallrustning på hästen, dock inte så långa stunder.

Även på araber hade de viss utrustning, kanske 10-15kg extra och så sadel också.

Det här var ju säkert rätt stora karlar som red så det lär ju ha vägt en del! Säkert så kunde de ju rida och var ju inte "tjocka", men vikten blev hög. Och krigshästar var väderfulla dyra individer och inget slit och släng!!

(Hoppas att ingen skrivit om det här tidigare i tråden.....:crazy: )

anledningen till att din häst inte har problem är kanske att du har valt bort att galoppera honom. Det kan man kanske inte göra på en ridskola...

Ser även att du har westersadel vilket fördelar vikten bättre än en engelsk sadel.

Jag tycker att det är både bra och lämpligt att ha viktgränser på ridskolan, som då ska vara olika från hast till häst.

Självklart är det bra om ridskolorna kan ha ett par mkt viktbärande hästar.

Jag har själv jobbat mkt på ridskola och har mer än en gång fått förklara för ryttare varför de inte kan få rida vissa hästar. Oftast går det bra om man är rak och ärlig utan att vara oförskämd eller bordus.

Svårast är det med kraftigt överviktiga barn där föräldrarna vill att de ska rida på den minsta ponnyn för att deras barn vill rida en liten ponny....

KL

Allt kan man inte göra om man är "byggd" :angel: på ett visst sätt, och man kan inte anpassa allt efter alla. Jag tycker det är helt rätt att sätta viktgräns, det är ju för hästarnas bästa. Ingen ifrågasätter ju att barn i olika storlekar får rida olika stora ponnys, eller hur?..
Du kan som vuxen överviktig människa vara för stor och tung för i princip alla hästar. Det är bara att acceptera, eller göra något åt det, om du så hett vill rida.

*KL*

Detta har väl sagts innan i tråden man jag tycker inte att jag fått riktigt koll på vad som tycks...

Vad gör vi med en vuxen man då?
Det är inte många av dem som kommer kunna rida.

De är både långa och har ofta kraftigare skelett och om till exempel min kompis och säkert fler med honom skulle bli extremt smal skulle han fortfarande väga 90 kg.

Precis som spiggen skrev så har det ju fungerat förr med riktigt tungt på hästar. Vad tror ni att de som rider tornerspel väger? Inklusive all utrustning så är det nog inte några flugvikter i alla fall. Hästarna är inte jättestora heller.

Jag vill veta vad det finns för belägg för att hästar bara tål en viss vikt? Finns det studier/forskning som stöder detta? Vem är det som vet var gränsen går? Vi har ju redan pratat om det sunda förnuftet men det vill ju inte många hålla med om att det gills... Min veterinär säger till exempel att jag inte behöver bekymra mig...men var kan hon ha fått lärt sig det? (Ska fråga...)

Att ridskolehästar kan vara känsligare för vikt skulle jag kunna hålla med om eftersom de utsätts för en helt annan typ av slitage men privatägda hästar som rids max en timme om dagen...?

// M

kl

jag tycker att viktgränsen ridskolor har verkligen är MAX nu o det e jävligt bra att dom har satt gräns...
Fattar inte varför folk tycker att det e diskriminering:eek:
som nån sa tidigare det e f*n ingen rättighet att rida:eek:

Man kan ju göra så mkt annat man kan köra träna tricks med hästen gå ut o gå!
Viktigaste e ju att bara få vara med hästen!

*KL*

Citat:
För tung för att rida?

För att värna om sina hästar har Rappestads ridskola i Östergötland satt en viktgräns på max 90 kilo för att få rida på ridskolan. Beslutet har väckt stor debatt.

Det som tråden gäller är ju det här...
Och där håller jag med.

// M

KL

Min sambo påstår att en medeltida rustning vägde minst 35 kg plus eventuell filt och ringbrynjeschabrak till hästen. Ibland hade de dessutom metallrustning på hästen, dock inte så långa stunder.

Även på araber hade de viss utrustning, kanske 10-15kg extra och så sadel också.

Det här var ju säkert rätt stora karlar som red så det lär ju ha vägt en del! Säkert så kunde de ju rida och var ju inte "tjocka", men vikten blev hög. Och krigshästar var väderfulla dyra individer och inget slit och släng!!

(Hoppas att ingen skrivit om det här tidigare i tråden.....:crazy: )
Och hur mycket kunskaper fanns det då om hästens byggnad osv? :smirk:
Man hade ju inte samma kunskaper då som nu.
Och hästar va inte alltid så dyra och värdefulla.
De dog i strid och då skaffade man ny..

Arabutrustning är inte så tung. Det är ju mest prydligt.

Ska väga mina rustningar till mig och hästarna när jag är hemma i GBG. :banana:

kl

Jag har själv ridit på rappestad föresten o viktgränsen tycker jag e verkligen maxad där då för hästarna är inte så jättestora..

Jag har jobbat på ridstall och jag kan säga att under dom två åren jag jobbade där så kom det ingen vuxen karl på över 90 kg som nybörjare och ville rida... Tror inte det är allt för vanligt.

Som privatryttare kan man ju skaffa sej en häst som är anpassad efter en, men ha massa grovt byggda kallblod/halvblod som små taniga 17-åringar ska rida ihop sen kan nog bli tungt och opopulärt och opraktiskt (vid lite högre hoppträning kan tänkas), och man måste ju se till efterfrågan, och jag tror att alla kan vara överens om att det är mest tjejer/kvinnor som rider på ridskola (förutom barnen då!).

Jag har aldrig stött på en ridskola med viktgräns, men jag kan förstå de som gör det.
Majoriteten av ridskolorna har lätta halvblod, fullblod och ponnyer.
Enstaka viktbärande hästar kan förekomma.

Men jag tycker faktiskt att det ska finnas en viktgräns. Jag menar, är man verkligen intresserad av att syssla med hästar så är det ju
en bra anledning att gå ner i vikt.
Inte bara för hästens skull, utan för den egna hälsan.

För övrigt håller jag med Piggelurven

Viktgräns och viktgräns, kanske man inte behöver ha! Det beror ju alldeles på vad det finns för hästar och ponnyer på ridskolan. För sjutton ridläraren måste ju sitta upp på små ponnyerna och rätta till dem ifall de är för jobbiga för de unga ryttarna. Det beror ju också alldeles på hur musklade hästarna/ ponnyerna är samt vilket kön de har. En vältränad B-ponny hingst ta visst 60 kg utan problem och även mera, speciellt om det är en rutinerad ryttare som sitter rätt i sadeln. Visst är hästarnas välbefinnande viktigt, men man måste ändå hitta en gyllene medelväg för klienter och hästar/ ponnyer. :cool:
Då är det bättre att se till att hästarna kommer ut ordentligt i skogen flera gånger i veckan och blir ordentligt ryktade varje dag. :devil: :cool::bump: En ridskola ska ju se till allas välbefinnande utan att verka snobbig. Ett snobbigt ställe vill ingen nybliven kund återvända till. :devil:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka