Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ok, men vad är då en 'jättetung ryttare'? Och vilka är 'alla'? Och hur mycket mer än vad de tror, håller hästarna för? Och enligt vem?Givetvis fattar jag att man inte kan sätta upp en jätte tung ryttare, men det jag vill ha sagt är att hästar tål mer än vad alla tror.
Nej, att rida är ingen mänsklig rättighet. Faktiskt.I dagens samhälle så ska man vara smal, är man tjock så har man inte samma rätt till någonting, tyvärr är det så.
Däremot tycker jag att det är fel att diskriminera vissa personer från att få rida.
Kan ju tillägga att jag har börjat hos en kostrådgivare och ska gå ner lite i vikt :P
kl
Som motvikt till diskussionen om tunga ryttare, basjkirhästarna lastades med 500 kg enligt uppgift.
Det går ju under diskriminering faktiskt och lär ju bli anmält såsmåning om..
En överviktig person med bra balans sliter minder på hästen än en 40 kg i obalans..
Det går ju under diskriminering faktiskt och lär ju bli anmält såsmåning om..
En överviktig person med bra balans sliter minder på hästen än en 40 kg i obalans..
Ridskolan avvisar elever:
"Kom tillbaka när du kan rida!"
Ridning är ingen rättighet. Hästen ska alltid komma i första hand
På min ridskola har de satt en maxgräns på 85 kilo för ryttare. Det tycker jag är helt rätt! Hästarna går två pass om dagen, och ridskolan har inte råd att köpa nya hästar stup i kvarten för att de gamla har blivit utslitna. Dessutom är det ofta så att de stora och tunga ryttarna lätt hamnar i obalans, vilket gör det ännu jobbigare för hästen! Har man egen häst så får man väl väga hur mycket man vill, men för ridskolehästarnas bästa så tycker jag absolut att det ska finnas en maxgräns.
Vår ridskola har inte satt en "fast maxvikt" utan räknat ut vad varje häst som max orkar bära (iaf om samma ryttare skulle ridit den 7 dagar i veckan)
Tycker det är jätte bra
Ja kan ju säga att jag är överviktig vad kan ja väga?85 kanske,e inte så lång precis,jag rider en c-ponny,lite kraftigare modell,fjording arab,får i "uppdrag" ( tufft d låter!) att "finslipa och rätta till" honom en,ibland två gånger i veckan,d är den mest populära tävlingsponnyn där,så dom vill hålla honom alert och underhålla rätt muskler etc. ,gör honom ordenterligt lösgjord,samlar å tränar upp muskler,sånt som "ridskolebarnen" aldrig gör,eller kan.(för övrigt så brukar han galopera me frambenen å trava med bakbenen på lektioner) så han går som en klocka nån dag i veckan(ego ) han är en ponny som vid minsta obehag bockar som en idiot eller vid nåt han absolut inte vill göra så lyfter han bakbenen och piskar,han har ALDRIG rört rumpan högre än vad han ska,aldrig piskat med svansen av obehag eller nåt sånt när jag har ridit,så visst,viktgränsen är bra,men man behöver inte dra alla över en kam,sitter man i balans och är fet så e d bättre än en normalviktig i obalans.och så är d skillnad,går hästen i en bra,rund form eller inte i en "riktig dressyrform"?? //Fet ponnyryttare
Detta handlar fortfarande inte om diskriminering:smirk:
Är det inte så att hästen faktiskt ska komma i första hand, eller handla det bara om våra rättigheter egoistiskt i så fall....
Väger en person tex 100-130 kg, sadlen syns inte, hästen går på bogarna osv....
Vi kan ju faktiskt göra ngt åt detta, fast det kan vara mkt kämpigt, med det går, för våra hästars skull och vår egna....
Alla har rätt till ett långt och ett välmånde liv, Djur som människor håller ni inte med om det