Är det rätt att stoppa tunga ryttare från att rida?

Sv: Är det rätt att stoppa tunga ryttare från att rida?

kl
Som motvikt till diskussionen om tunga ryttare, basjkirhästarna lastades med 500 kg enligt uppgift.

Givetvis fattar jag att man inte kan sätta upp en jätte tung ryttare, men det jag vill ha sagt är att hästar tål mer än vad alla tror.
Ok, men vad är då en 'jättetung ryttare'? Och vilka är 'alla'? Och hur mycket mer än vad de tror, håller hästarna för? Och enligt vem?

Ingen som skrivit i den här tråden om hur mycket hästar tål verkar kunna understödja dessa påståenden med tex utlåtande från veterinär, ET etc. Tills det finns säkra bevis för att hästar inte tar skada av tunga ryttare, är det väl ändå bättre (för hästarnas hälsa) att ta det säkra före det osäkra och inte utsätta dem för det?

I dagens samhälle så ska man vara smal, är man tjock så har man inte samma rätt till någonting, tyvärr är det så.
Nej, att rida är ingen mänsklig rättighet. Faktiskt.
Men att blanda ihop det med mobbing och förföljelse blir bara löjligt.
Är man såpass överviktig att det finns risk att hästen tar skada, då får man väl göra något annat - köra tex.

Däremot tycker jag att det är fel att diskriminera vissa personer från att få rida.

Detta är absolut inte tänkt som någon diskriminering alla kan göra ngt åt sin övervikten om vi bara vill, fast det kan vara skämpigt. Här måste vi tänka på hästarna i första hand och inte på oss själva och tycka att det är en självklarthet att hästen bara ska orka hur mkt som hellst. Klart att alla ska få rida, men väger man då 90-130 kg så är det dags att börja tänka på hur vi själva mår och att vi faktiskt ska hålla ett helt liv och må så bra som vi bara kan.
Jag har oxå lätt att gå upp i vikt, men ska jag då rida och hålla på med hästar måste även jag motionera ochdå räcker inte ridningen som motion, varför är det bara hästar som ska ha bra uthållighet och bra kondition, det gäller ju även oss, Själv springer jag varje vår bara för att jag själv och hästarna ska må bra.

Kan ju tillägga att jag har börjat hos en kostrådgivare och ska gå ner lite i vikt :P

:) Vad duktig du är:bow:

Skulle jag med behöva;)

Det går ju under diskriminering faktiskt och lär ju bli anmält såsmåning om..

En överviktig person med bra balans sliter minder på hästen än en 40 kg i obalans..

Men till ridskolor vänder sig folk som vill lära sig rida... :crazy:

Med ovanstående resonemang skulle man kanske avvisa 40-kilosryttaren om denna inte kunde rida...?

Ridskolan avvisar elever:

"Kom tillbaka när du kan rida!"

:angel: :p

*kl*

nu har ja inte läst allt o så men men ska man stoppa mycke musklade personer från att rida med då?

en som väger mycke pga fett är väl inte värre än en som väger mycke pga av muskler?

de finns väl endå hästar för alla storlekar..om man inte väger överdrivet mycke då, men om man pratar om upp till 100kg iallafall.

På ridskolan jag red på förut hade de (har fortfarande) en maxvikt på 90 kg, och det är bara de största och grovaste hästarna som tar de.

Ridning är ingen rättighet. Hästen ska alltid komma i första hand. så ja, det är rätt att man stoppar FÖR tunga ryttare från att rida.

Jag tycker att detta är RÄTT. Fast det beror på vilken ras det gäller...

OM man ju väger lite mera så kanske man inte ska sätta sig på ett fullblod utan kanske leta efter något mera viktbärande ( menar inte nu isis, för dom bär ofta mer än vad dom klara av i längden)
Utan en adenner tex

Detta handlar fortfarande inte om diskriminering:smirk:

Ridning är ingen rättighet. Hästen ska alltid komma i första hand
:bow: :bow: :bow:

Är det inte så att hästen faktiskt ska komma i första hand, eller handla det bara om våra rättigheter:crazy: egoistiskt i så fall....

Väger en person tex 100-130 kg, sadlen syns inte, hästen går på bogarna osv....

Vi kan ju faktiskt göra ngt åt detta, fast det kan vara mkt kämpigt, med det går, för våra hästars skull och vår egna....

Alla har rätt till ett långt och ett välmånde liv, Djur som människor håller ni inte med om det;)

jag tycker att det är rätt att man sätter en gräns, för på ridskolan jag red innan på gick hästarna flera pass om dagen. Men jag tycker istället att man kunde ha öppnat en ridskola med massa av hästar som kan bära mycket. För dom som är överviktiga måste ju också få rida om dom vill det.

Jag har också varit väldigt stor och vägt mycket...
För mig blev det självklart att lägga ridningen på hyllan, jag körde och jobbade med travhästar i flera år i stället.
Efter en viktoperation och 50 kilo minus köpte jag egen häst :D
Är man stor så finns det såklart hästar som orkar bära en, men man måste vara ärlig både mot sig själv och hästen, när hästen INTE orkar!

På min ridskola har de satt en maxgräns på 85 kilo för ryttare. Det tycker jag är helt rätt! Hästarna går två pass om dagen, och ridskolan har inte råd att köpa nya hästar stup i kvarten för att de gamla har blivit utslitna. Dessutom är det ofta så att de stora och tunga ryttarna lätt hamnar i obalans, vilket gör det ännu jobbigare för hästen! Har man egen häst så får man väl väga hur mycket man vill, men för ridskolehästarnas bästa så tycker jag absolut att det ska finnas en maxgräns.

Det är lika illa om en lätt ryttare hamnar i obalans. Hur kan du säga att en tyngre ryttare oftare hamnar i obalans?

Vår ridskola har inte satt en "fast maxvikt" utan räknat ut vad varje häst som max orkar bära (iaf om samma ryttare skulle ridit den 7 dagar i veckan)
Tycker det är jätte bra:)

Det var vettigt :D En shettis och ett halvblod kan ju inte bära samma maxvikt

Ja kan ju säga att jag är överviktig:o vad kan ja väga?85 kanske,e inte så lång precis,jag rider en c-ponny,lite kraftigare modell,fjording arab,får i "uppdrag" (:D tufft d låter!) att "finslipa och rätta till" honom en,ibland två gånger i veckan,d är den mest populära tävlingsponnyn där,så dom vill hålla honom alert och underhålla rätt muskler etc. ,gör honom ordenterligt lösgjord,samlar å tränar upp muskler,sånt som "ridskolebarnen" aldrig gör,eller kan.(för övrigt så brukar han galopera me frambenen å trava med bakbenen på lektioner) så han går som en klocka nån dag i veckan(ego:D ) han är en ponny som vid minsta obehag bockar som en idiot eller vid nåt han absolut inte vill göra så lyfter han bakbenen och piskar,han har ALDRIG rört rumpan högre än vad han ska,aldrig piskat med svansen av obehag eller nåt sånt när jag har ridit,så visst,viktgränsen är bra,men man behöver inte dra alla över en kam,sitter man i balans och är fet så e d bättre än en normalviktig i obalans.och så är d skillnad,går hästen i en bra,rund form eller inte i en "riktig dressyrform"?? //Fet ponnyryttare :rofl:

TACK!:banana:

Detta handlar fortfarande inte om diskriminering:smirk:

:bow: :bow: :bow:

Är det inte så att hästen faktiskt ska komma i första hand, eller handla det bara om våra rättigheter:crazy: egoistiskt i så fall....

Väger en person tex 100-130 kg, sadlen syns inte, hästen går på bogarna osv....
Vi kan ju faktiskt göra ngt åt detta, fast det kan vara mkt kämpigt, med det går, för våra hästars skull och vår egna....

Alla har rätt till ett långt och ett välmånde liv, Djur som människor håller ni inte med om det;)

Vad sjutton menar du nu?
Går hästen på bogarna för att ryttaren är tung?
Eller är det inte en jäkl*a dålig ridlärare h*n har!!!!!

Vad väger denna ryttare? Kan du se det?
(Hästen är C-ponny på 138 cm)

http://www.bukefalos.com/g/showimage.php?i=8275&catid=member&imageuser=9056

// M

Den som tkr att man borde släga upp en 100 kg ryttare på b-ponny borde tänka på att hur det själv skulle kännas öm du får 100 kg till på ryggen! Eller din egna dyrbara tävlings milion arab!

Vem hade tänkt sätta 100 kg:s ryttare på en B-ponny?

// M

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka