Är det rätt att stoppa tunga ryttare från att rida?

Sv: Är det rätt att stoppa tunga ryttare från att rida?

Ja, såklart!

Visst är det synd om man är överviktig och inte kan/får rida på en häst men det handlar ju faktiskt om hästens hälsa. Sen beror det ju på hur stor man är också men det finns ju stora och starka hästar som lättare tar någon som är överviktig.

Men hallå,hur kan då små isisar bära en vuxen man?Om vi ska snacka om vikt och höjd:angel:

Jag tycker faktiskt gräsen är ganska låg. Många normalviktiga vältränade män väger 90kg och mer, UTAN att vara tjocka... ska inte de heller få rida då? Ett normal stort halvblod klarar utan problem en ryttare på 90kg. Om en 90kg ryttare rider hästen nån gång i veckan så tar hästen inte skada av det. Så länge hästen är tillräckligt stark för det. många ridskolor sätter ju lite större ryttare på ponnyerna också, men då är det inget snack om att ponnyryttarna kan vara för tunga. Jag väger 47kg och brukar sitta på en smäcker b-ponny, vad är värre egentligen??? och om man inte har ett normalstort halvblod så kan man köpa ett kallblod, de är ofta billigare än halvbloden också och klarar i regel mer i förhållande till sin mankhöjd.

Sedan är det ju en enorm skillnad om ryttaren kan rida eller inte. Jag som är liten och tanig kan göra minst lika mycket skada på en häst som en ryttare på 90kg. En ryttare på 90kg kan faktiskt rida väldigt mjukt och fint, medan jag kanske drar ihop hästen, sliter den i munnen, inte har någon balans osv.

Men jag kan förstå ok man sätter viktgränser! De kanske inte har någon häst som klarar av en sån tung ryttare.... men d är det ju bara att införskaffa en sådan häst, nästa gång det är dags att byta ut nån ridskolehäst :idea:

Ett normal stort halvblod klarar utan problem en ryttare på 90kg. Om en 90kg ryttare rider hästen nån gång i veckan så tar hästen inte skada av det.

Vad har du för vetenskapliga belägg för vad du påstår??

som sagt,isisar då?dom e ju jättesmå,men kan bära vuxna män,:angel:

Jag kan inte uttala mig om islandshästar eftersom jag inte är så insatt i rasen. Och den forskning på området som jag har sett rör sig om halvblod så du får fråga någon annan om just islandshästar.

e de inte lite för lite för en stor häst att bära. min ponny kan bära 100 kg men de e bara i skritt och inte så ofta:) bara när jag o min kompis inte kan cykla för att hämta den andra hästen:)
Och det va en shetlandsponny? Vadå KAN bära så mycket? Har du frågat eller? Det är på tok för mycket för en shetlandsponny!

Håller med dig, det skulle jag också vilja veta. :smirk:

Fast många forskningsrön visar ju att det inte är så. Klart de är viktbärande, likaså kallblod. Men ryggproblem finns det gott om. Det borde ju säga något :smirk:
Annars finns det gott om trådar på islandsforumet om stackars små islandshästar som bär på alldeles för mycket :angel:

shit,har inte sett att d e ett islandsforum:o :D

Jag tycker det är helt rätt. Dock man kan ju ha, precis som några skrev på corren, en del kraftigare hästraser som kan ta dessa ryttare. Men det kan ju inte vara något krav. Jag har inget emot överviktiga, men när en riktigt överviktig person kånkar runt på en häst som inte ser ut att orka ryttare- då blir jag arg. Då tycker jag att man ska hålla sig på marken tills man gått ner lite, alternativt hitta en mer passande hobby. Självklart ska man sätta hästens välbefinnande framför sitt eget.

Vi har en maxvikt på 100 kg på vår ridskola, och det har vi haft i många år. Det handlar ju inte om att stänga ute tyngre personer från ridningen och hästarna, utan att inte utsätta hästarna för något som kan skada dem. Bär hästen en för tung ryttare orkar den inte bära upp ryttaren med ryggmusklerna och jobba på rätt sätt, felbelastar sig mm oavsett hur duktig ryttaren är= ryggöm häst och kanske t.o.m halt häst. Att ridskolor har olika maxvikt beror ju på hur stora och viktbärande hästar de har.

Har inga vetenskapliga bevis på det, bara egna erfarenheter... (Jag förutsätter då att ryttaren är BRA på att rida och som jag skrev så länge hästen orkar det= klarar av att bära upp ryttaren på korrekt sätt)

Senast ändrad:

Jag tycker att en viktgräns på en ridskola i många fall kan vara befogat, det kommer trots allt så många olika ryttare dit som rider på olika nivåer och hästarna går flera pass om dagen osv. dessutom kan det säkert bli ganska enformigt för många hästar som får gå mycket nybörjarlektioner osv.

Så att ha en generell viktgräns på en ridskola eller liknande verksamhet tycker jag bara är bra. Jag tror att hästarna kan sparas lite av det.

Däremot tycker jag att det är helt okej att fler "tungviktare" rider på privata hästar, är medryttare osv. Då har man ju lättare att rida på ett annat sätt en på en ridskola, man kan ta hänsyn till hästen mer och anpassa ridningen på ett annat sätt. Hästar är i regel starka, även om man får anpassa sig och hitta rätt individ, se bara på de små islandshästarna som ofta bär runt på stora personer. En islandshäst är då inte konstruerad något annorlunda en någon annan häst.

Däremot tycker jag att ridskolorna kanske skulle försöka ha större bredd och erbjuda fler saker en just bara ridning. Man skulle ju kunna ha tömkörningskurser, allmänna hästkurser med mer teori och praktik i stallet som fler skulle kunna vara med på.

Sedan får man ju titta på det hästmaterial som finns på många ridskolor. Det är ju mestadels ponnyer av olika slag såväl ridponnyer som lite mer viktbärande t.ex. fjordingar, mindre nordsvenkar. Men de stora hästarna är ju i många fall bara halvblodshästar. För att täcka behovet så att fler skulle kunna rida skulle man säkert behöva ett par ardennerhästar, någon större nordsvensk och en shirehäst också.

Och det blir inte heller bra. En ridskola måste på något sätt ha en viss inriktning, med en viss sorts hästar för att grupperna ska kunna fungera osv.

Senast ändrad:

Knapplån

En ridskola som vänder sig till vuxna ryttare måste naturligvis ha ett hästmaterial som kan bära vuxna ryttare - och då även lite tyngre ryttare. Ett par rejäla hästar i verksamheten kan dessutom fungera utmärkt som voltige-hästar.

När jag för ett antal år sedan hade en liten turridningsverksamhet, så såg jag till att ha hästar som klarade även storvuxna ryttare eftersom det låg i mitt intresse att kunna ha även dessa som kunder.

En viktgräns ska i så fall gälla individuellt för varje häst och inte vara en generell gräns för hela verksamheten.

:angel: De har ju inga andra hästar på island:smirk:

Det har ändrat sig en hel del när det handlar om vikten på islänningar, finns en gammaltråd om det;)

En viktgräns ska i så fall gälla individuellt för varje häst och inte vara en generell gräns för hela verksamheten.

Tycker jag låter bra;)

En islandshäst är då inte konstruerad något annorlunda en någon annan häst.

:angel: Har för mig att den faktiskt är det:) diskuterats i en gammal tråd;)

Är du säker på det? På vilket sätt i sånt fall ? :confused:
Kan du inte länka till den tråden .

Kan även svara varför jag tycker det är bra när en generell viktgräns sätts i stället för en individuell för varje häst. Jo för att om någon t.ex. är intresserad av att börja rida på ridskolan och ringer upp och talar om att man har ridit si och så länge, samt om man ska uppge vikt och längd t.ex. väger 90 kg, då känns det ju bättre att kunna säga att man kan erbjuda en plats till den personen. I stället för att det kanske blir "jo, men vi har två hästar här som är tillräckligt stora, som du skulle kunna rida på"..

Det blir ju lätt så att de större får rida samma hästar hela tiden och att hästarna även får gå med större personer hela tiden. Många kanske dessutom är nybörjare (se på t.ex. turridningar , de flesta tar ju emot alla sorters ryttare dessutom) . Dessa hästar lär ju inte hålla speciellt bra om de rids enformigt av tunga nybörjarryttare flera gånger i veckan. Det är inte säkert att det blir så för alla, såklart. Men jag tror lätt att det kan gå åt det hållet..

Om man väger ett par kilo för mycket för att kunna få rida på en ridskola, kan man väll i stället se det som en "morot" och röra på sig mer och kanske bli mer motiverad att gå ner lite i stället. Det ska ju inte vara en jätte låg viktgräns det ska vara fråga om , men på en ridskola - där det som sagt finns mest halvblodshästar bland de större hästarna, tycker jag kanske max 90 eller 95 kg är skäligt, jag tycker inte de ska bära mer eftersom det är så stor variaton på ryttarna i övrigt (dvs. kunskapsmässigt , hur bra balans de har och hur väl de rider osv . )

Däremot kanske man ska kunna erbjudas individuell utbildning i stället. Man får kanske betala lite mer , men kanske kan få extra hjälp för att få en bra sits och balans osv. vilket ju är extra viktigt i synnerhet om man väger lite för mycket.

Men generellt sätt så säger ja hellre ja till en välridande 120 kg ryttare en någon obalanserad studsbolls-ryttare-som håller balansen i tyglarna osv . på 65 kg..

Men som sagt så tycker jag att det är annorlunda med ridskolehästar.

Det går ju under diskriminering faktiskt och lär ju bli anmält såsmåning om..

En överviktig person med bra balans sliter minder på hästen än en 40 kg i obalans..

Jag tkr det låter lite taskit, visst, man ska tänka på hästen, men borde inte ridskolorna ha lite mer vikt bärande hästar ? alla ska få rida !!

Ja.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka