Sv: Är det rätt att stoppa tunga ryttare från att rida?
Kan även svara varför jag tycker det är bra när en generell viktgräns sätts i stället för en individuell för varje häst. Jo för att om någon t.ex. är intresserad av att börja rida på ridskolan och ringer upp och talar om att man har ridit si och så länge, samt om man ska uppge vikt och längd t.ex. väger 90 kg, då känns det ju bättre att kunna säga att man kan erbjuda en plats till den personen. I stället för att det kanske blir "jo, men vi har två hästar här som är tillräckligt stora, som du skulle kunna rida på"..
Det blir ju lätt så att de större får rida samma hästar hela tiden och att hästarna även får gå med större personer hela tiden. Många kanske dessutom är nybörjare (se på t.ex. turridningar , de flesta tar ju emot alla sorters ryttare dessutom) . Dessa hästar lär ju inte hålla speciellt bra om de rids enformigt av tunga nybörjarryttare flera gånger i veckan. Det är inte säkert att det blir så för alla, såklart. Men jag tror lätt att det kan gå åt det hållet..
Om man väger ett par kilo för mycket för att kunna få rida på en ridskola, kan man väll i stället se det som en "morot" och röra på sig mer och kanske bli mer motiverad att gå ner lite i stället. Det ska ju inte vara en jätte låg viktgräns det ska vara fråga om , men på en ridskola - där det som sagt finns mest halvblodshästar bland de större hästarna, tycker jag kanske max 90 eller 95 kg är skäligt, jag tycker inte de ska bära mer eftersom det är så stor variaton på ryttarna i övrigt (dvs. kunskapsmässigt , hur bra balans de har och hur väl de rider osv . )
Däremot kanske man ska kunna erbjudas individuell utbildning i stället. Man får kanske betala lite mer , men kanske kan få extra hjälp för att få en bra sits och balans osv. vilket ju är extra viktigt i synnerhet om man väger lite för mycket.
Men generellt sätt så säger ja hellre ja till en välridande 120 kg ryttare en någon obalanserad studsbolls-ryttare-som håller balansen i tyglarna osv . på 65 kg..
Men som sagt så tycker jag att det är annorlunda med ridskolehästar.