Är det rätt att stoppa tunga ryttare från att rida?

Sv: Är det rätt att stoppa tunga ryttare från att rida?

knapp

Jag tycker att ingen häst ska behöva bära en tyngre ryttare än den klarar av, problemet är väl att veta hur mycket olika hästar orkar bära.

Just när det gäller ridskola så har jag full förståelse för att man har viktgränser, även om jag tycker att även lite tyngre ryttare ska få rida så är hästarnas välbefinnande det viktigaste.

Senast ändrad:

:bow: :bow: :bow:

skönt att du sa ifrån det finns alldeles för många som är för flata i såna lägen.

Det diskutterades i en tråd som handlade om islänningar, jag vet att det var ngn som sa att den var lite annorlunda byggd men kommer inte ihåg, på vilket sätt. sen om det är sant är ju en annan fråga:angel: ska kolla om jag hittar den:)

Det beror helt och hållet på vad ridskolan har för hästar tycker jag.
Man kan juh inte direkt slänga upp någon som väger 90 + på en liten arab korsning..

Men alla ridskolor jag har varit på, där har det alltid funnits stora rejäla hästar som har orkat bära tunga ryttare.

Och då kan faktiskt ridskolan inskaffa en ardenner korsning för dom tyngsta, för alla ska ha möjlighet till ridning om man vill.

Sen om man väger 150 + dååå är det en annan sak.. :o

Visst...ridskolehästar blir det mycket mer slitage på än privathästar som oftast rör sig med sin ägare som förhoppningsvis rider sin häst bra men nog tycker jag att 90kg är en låg gräns. Som någon skrev tidigare, män, dom väger juh normalt runt 90kg.
Många problem med hästarnas ryggar beror nog inte på ryttarnas vikt utan på dålig utrustning. Hur många är det inte som rider men en sadel som inte passar hästen???
Hästar som är vana att få lite vikt på ryggen klarar nog det men det är nog värre om man sätter upp en 90kg´s ryttare direkt på en häst som bara är van att bära 45kg.
En liten fundering också...hur kan en liten åsna bära så otroligt mycket men en stor häst klarar ingenting?

Ska försöka se på det lite objektivt ur "bådas" synvinkel

Jag kan förstå ridskolorna som sätter en viktgräns, hittar man bra hästar som är lämpliga som ridskole hästar vill man självklart att dessa ska hålla så länge som möjligt. Dessutom drar inte en skadad häst in några pengar.

Däremot tycker jag att det är fel att diskriminera vissa personer från att få rida. Övervikten har ju säkerligen kommit av en anledning (jag vet själv hur det är, så fort jag gör ett uppehåll i ridningen så går jag upp direkt i vikt) så ridning är ju ett jättebra sätt att motionera på. Ridskolorna kunde kanske istället satsa på 1-2 lite stadigare hästar tex kallblod - dom är mycket viktbärande och dessutom vettiga i huvudet och hållbara, borde passa ganska bra i en ridskole verksamhet.

Jag tror inte att för tunga ryttare är problemet eg utan snarare att hästarna rids i fel form - sänkt rygg och bakbenen 1km bakom hästen - då sliter det massor på hästarna även om det är en lätt ryttare på ryggen.

Jag har ett fullblod, hon är dryga 165cm hög men är som fullblod är mest liten och tanig har cobträns inställda längst upp och 135 i täcken, ponny/cob på skydd etc. Jag väger väl dryga 85kg och rider henne utan problem. Ser inte konstigt ut men jag är väldigt noga att jobba henne i en korrekt form, men det ska dom ju göra ändå för att få rätt muskler etc.

Kan ju tillägga att jag har börjat hos en kostrådgivare och ska gå ner lite i vikt :P

Många (typ alla) överviktiga är ju medvetna om det och har kanske svårt med motivationen, jag tycker det är dödstråkigt att träna på gym eller springa så därför gör jag inte det utan sitter i stället på min stora röv i soffan & tittar på tv och får en ännu större röv. :D
Hade någon sagt till mig att "tyvärr du är för tjock för att rida här" så hade jag nog blivit lessen (nu är inte jag så känslig men vet att många andra är det) och istället satt mig så soffan med en påse chips. Ridning är roligare en andra idrotter just för frihetskänslan och man får komma ut i skogen ibland och gör massa roliga grejer.

Jag tycker det är självklart med en viktgräns. Hästarna slits så mkt mer på en ridskola, och det måste vara grymt obehagligt att få en för tung ryttare på ryggen, speciellt någon i obalans (om det är tex en nybörjare). Jag har hört många privatryttare som också har "viktgräns" för sin häst, och många som säljer sina hästar för att de är för tunga. Varför skulle inte ridskolor få behandla sina hästar lika rätt?
Det enda alternativet jag kan se ur ridskolesynpunkt, är att man införskaffade nån mer viktbärande, lite större och kraftigare ridhäst som klarade av såpass tunga ryttare som 85-90kg+...
Jag tycker inte att man kan ta hänsyn till några få individers synpunkter när det handlar om djurs välbefinnande, speciellt inte ridskolehästar som, många av dem, redan har det sämre än många andra hästar.

Tillägg: Jag tror visserligen att erfarna, lite tyngre ryttare, som kan rida hästarna i form inte är lika skadligt som nybörjare, men jag tror ändå att hästens skelett och ben tar stryk i det långa loppet ändå.. Jag är iof inte någon veterinär eller nått som är insatt i det, men det känns som att det är något som skulle kunna hända.

Jag blir rent ut sagt förbannad. :devil: Vad har vikten för betydelse???
Man sätter inte upp en som väger 70-90 kg på en ponny. Men en stor häst klarar mycket mer, om den inte har dålig rygg.

Jag har en som hjälper mig med min häst och hon är mycket överviktig, hon är glad att hon får hjälpa mig med kusen och att få rida. :) Hennes föräldrar har bråkat med ridskolan ang hennes vikt. :mad: Rent sagt så Är det MOBBING av de som är överviktiga. ALLA är inte smala.

Jag kan börja med att jag tycker det är självklart att en ridskola ska få sätta en maxvikt på 90 kg för att få rida hos dem. (de kan ju sedan göra undantag om de vill)

Men jag måste bara kommentera alla som tycker att ingen ska få rida någon häst om de väger över 90 kg. Vilket är orimligt.

http://www.lighthorse.org.au/military/horsesin.htm

En intressant men lite otäck artikel om ryttarvikt och hästar från tidigt 1900-tal.

Tydligen så bar en vanlig kavallerihäst ca 120 kg, dvs 90 kg ryttare och 30 kg utrustning. (enligt vad jag hört är det ungefär även vad en häst under de medeltida korstågen också bar). 7 kg=1 stone. (Hästarna for illa, men det berodde på uselt foder och dålig omvårdnad enl författaren)

Saken är den att man behöver inte vara överviktig för att väga över 90 kg, många män väger 90 kg och det är män som traditionellt har ridit mest. Frågan är hur mycket männen i Världscupen i hoppning skulle väga om man vägde dem ...

Det gör ju väldig skillnad om vikten består av muskler eller sitter på magen. Och som många tidigare säger, hur de är balanserade!

I övrigt tvivlar jag på att en Nordsvensk eller en arbetshäst skulle kunna bära så mycket tyngre än ett halvblod. Halvbloden är ju ursprungligen avlade för att kånka i 120 kg klassen medan Nordsvensken (som ngn sagt) är avlade för att dra och dessutom måste släpa på sin egen tyngd. En engelsk hunter är väl vad man ska leta efter antar jag.

Jag har ridit på ridskola i Holland. Helt underbara mysiga stabila men lite raggiga hästar med mycket muskler och lugnt humör hade de där. De stod sig väldigt bra i jämförelse med min svenska ridskola.

Det är väl som i alla andra länder, det är olika...

(Det roliga med Holland är att de har hästar överallt! vart man än åker så finns det några i en hage).

Inga hästar är väl byggda för att bära en ryttare:angel: Har inte sett några vildhästar med ryttare på ryggen iaf ,möjligtvis någon loppa eller så....så några gram går väl an:D

Man sätter inte upp en som väger 70-90 kg på en ponny. Men en stor häst klarar mycket mer, om den inte har dålig rygg.
En häst klarar rimligen mer vikt än en ponny, ja. Men för den skull kan man inte lasta på den hur mycket som helst, självklart måste det finnas en viktgräns även för stora hästar...sen kan du bli hur förbannad du vill, det handlar inte om värderingar utan om rena fysiska fakta.
'Vad har vikten för betydelse' frågar du. Ja, vad tror du? Tycker du själv det är skillnad på att bära en 20 kg ryggsäck eller en på 40 kg? Varför tror du det skulle vara annorlunda för en häst?
Sen kan man ju ha olika åsikter om var maxgränsen ska dras...men detta bör baseras på forskning och fakta, inte lösa antaganden.

Rent sagt så Är det MOBBING av de som är överviktiga. ALLA är inte smala.
Då kan vi ju även kalla det mobbing att inte långa ryttare kan rida b-ponny, eller att inte män kan föda barn.

Jag har en som hjälper mig med min häst och hon är mycket överviktig, hon är glad att hon får hjälpa mig med kusen och att få rida. :) Hennes föräldrar har bråkat med ridskolan ang hennes vikt. :mad: Rent sagt så Är det MOBBING av de som är överviktiga. ALLA är inte smala.
Det är ju inte mobbning. Man får ju respektera djuren. Självklart spelar vikten roll!

Är man så överviktig att man inte får rida på ridskola osv får man väl för tusan ta tag i det, det borde ju vara motivering om något.
För tusan, vad egoistiska folk ska vara.

Håller helt med AnnaStesia nedan.

En häst klarar rimligen mer vikt än en ponny, ja. Men för den skull kan man inte lasta på den hur mycket som helst, självklart måste det finnas en viktgräns även för stora hästar...sen kan du bli hur förbannad du vill, det handlar inte om värderingar utan om rena fysiska fakta.
'Vad har vikten för betydelse' frågar du. Ja, vad tror du? Tycker du själv det är skillnad på att bära en 20 kg ryggsäck eller en på 40 kg? Varför tror du det skulle vara annorlunda för en häst?
Sen kan man ju ha olika åsikter om var maxgränsen ska dras...men detta bör baseras på forskning och fakta, inte lösa antaganden.

Då kan vi ju även kalla det mobbing att inte långa ryttare kan rida b-ponny, eller att inte män kan föda barn.
:rofl: :rofl:

Jag kånkar hellre omkring på en ryggsäck som är ordentligt anpassad för att böras på min rygg samt att den är ordentligt fastspänd så den inte hoppar hit o dit. Är den det så tar jag hellre fler kilon än färre kilon och något som skaver och dessutom slänger hit o dit. Med andra ord, hellre en tyngre ryttare med bra balans som sitter i en väl anpassad sadel än en lättare ryttare som inte har någon vidare balans och sitter i en sadel som inte alls passar.

Jag kånkar hellre omkring på en ryggsäck som är ordentligt anpassad för att böras på min rygg samt att den är ordentligt fastspänd så den inte hoppar hit o dit. Är den det så tar jag hellre fler kilon än färre kilon och något som skaver och dessutom slänger hit o dit. Med andra ord, hellre en tyngre ryttare med bra balans som sitter i en väl anpassad sadel än en lättare ryttare som inte har någon vidare balans och sitter i en sadel som inte alls passar.

:bow: :bow: :bow:

//M

Nu är det ju inte så enkelt som att alla tunga ryttare har god balans och alla lätta inte har det.
Men visst finns det en poäng i det du skriver, frågan är ju bara hur det skulle kunna tillämpas praktiskt vid viktgräns på ridskola tex?
Att alla över tex 80 kg skulle få utföra ridprov, och bara de välbalanserade och duktiga fick skriva in sig som elever? Tror faktiskt det skulle upplevas som än mer kränkande av många.

Givetvis fattar jag att man inte kan sätta upp en jätte tung ryttare, men det jag vill ha sagt är att hästar tål mer än vad alla tror.

I dagens samhälle så ska man vara smal, är man tjock så har man inte samma rätt till någonting, tyvärr är det så.

Jag tänker på tjejer som vill rida på ridskola och ridläraren nekar de pga vikten, varför inte skaffa några hästar som klarar de som har övervikt då, och inte bara hästar som inte tål något.

För hästarnas skull, så tycker jag verkligen att det är helt rätt att sätta stopp för att för tunga personer ska få rida på dom. Absolut!

Det klart att det är synd om dom att de är överviktiga, men vill de rida så får de väl ta tag i problemet och börja banta. Kanske kan ridningen få dom att hålla motivationen uppe?

För två år sedan satte min "gamla" ridskola viktgräns för vuxenryttare vid 70 kilo. Jag och ett antal andra vuxenryttare (t ex samtliga män, som red där...) fick därför söka oss någon annanstans. Dock sattes viktgräns endast för vuxenryttare, så min dotter rider kvar... :angel:

Ridskolan är nu i skriande behov av frivilliginsatser, särskilt vuxna. De flesta i vuxengrupperna var föräldrar till ridskolans barn och ungdomar. Men hur kul är det att arbeta ideellt för en ridskola, som man inte längre rider på...? Ridskolan skulle nog ha vunnit på att köpa in lite större hästar vid nyförvärv, så att man slapp "kasta ut" stora delar av vuxengruppen... :crazy:

Min nuvarande ridskola har viktgräns 90 kilo, och jag tror inte att denna gräns har kritiserats särskilt mycket. Själv tycker jag att det är en mer rimlig gräns än 70 kilo.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka