Är det rätt att stoppa tunga ryttare från att rida?

Sv: Är det rätt att stoppa tunga ryttare från att rida?

Det går ju under diskriminering faktiskt och lär ju bli anmält såsmåning om..
Hur kan det bli diskriminering av att vilja skydda hästarna från skador?
Det är väl fullständigt självklart att man sätter en maxgräns för vad en häst ska behöva bära :confused:
Eller tycker du det är diskriminerande att inte låta en 60kg-ryttare rida B-ponny också? Om inte, vad är skillnaden?

En överviktig person med bra balans sliter minder på hästen än en 40 kg i obalans..
Stämmer säkert till viss del. Men långt ifrån alla överviktiga ryttare är välbalanserade, så det kan knappast användas som argument mot viktgräns på ridskola...

Jag tycker att det är rätt. Att rida är ingen rättighet, djurets bästa måste komma i första hand. Naturligtvis bör man dessutom se till om ryttaren är van och har bra balans eller inte, men någonstans måste man ändå dra gränsen.

:bow: :bow: :bow: :bow:

Jag vill absolut inte vara elak, men själv har jag 2 viktbärande D-ponnyn, men skulle aldrig låta ngn över 75-80 kg rida dem eller tävla....inte hästen heller...men det är ju upp till var och en vad man tycker är lämpligt....ordet viktbärande betyder ju inte för mig att hästen må bra av att bära hur mkt som helst;)
:bow:

Jag har en smäcker nordsvensk.. En 75kg+ får INTE rida på henne.
Klart någon kan få skritta lite, men inte rida, galopp, och framförallt inte hoppa.
Hon är avlad att dra, inte bära. Vad säger egentligen att tex nordsvenskar är så mycket mer viktbärande än ett kompakt halvblod av äldre stam.

Hur då??

Ska hästen gå av på mitten eller gå på knä??
Exakt. Många tror att hästen visar direkt om det är för tungt. Men icke. Hästar är trogna djur. Skadorna visar sig med åldern, stämmer det?

Jag tycker inte man ska glömma att 70% av ryttarens vikt belastar hästens framben oavsett hur bra man än rider, så ibland kan det kanske vara bättre med en liten 40 kg klump på hästen som skumpar lite några enstaka gånger innan den personen oxå rider bättre än en som väger 120 kg ????:smirk:
Usch.. Väger man 120 kg har man INGET på en häst att göra.

Hur kan det bli diskriminering av att vilja skydda hästarna från skador?
Det är väl fullständigt självklart att man sätter en maxgräns för vad en häst ska behöva bära :confused:
Eller tycker du det är diskriminerande att inte låta en 60kg-ryttare rida B-ponny också? Om inte, vad är skillnaden?

Stämmer säkert till viss del. Men långt ifrån alla överviktiga ryttare är välbalanserade, så det kan knappast användas som argument mot viktgräns på ridskola...
Håller med. Det är inte diskriminering eller mobbing.
Det handlar om hästars välbefinnande.
Och som du säger, jag har knappt sett något överviktig rida välbalanserat och skonsamt.

120 kg är 120 kg även om människan rider bra.

Även sett en o annan här på buke som inte har på hästen att göra. Det är så respektlöst och egoistiskt.
Banta, även om det är svårt! Ridningen borde ju peppa en.

Kan det bli så att det överklagas ang viktgräns? Att det räknas som diskriminering, det skulle ju vara sjukt! :eek: Då blir jag mörkrädd och kommer överklaga tillbaka!

Håller med Minternet!!!! En maxgräns för vikt på ridskolor ska mer vara vägledande och det är klart att det måste finnas en gräns för att värna om hästarna i deras arbete.

Sen tycker jag att man ska kunna erbjuda andra alternativ för ryttare som är för tunga för att rida. Man kan ju ändå få umgås med hästar och på så sätt kanske sporras att gå ner i vikt. Körning, promenerande, NH-träning osv. Det finns ju massor av andra saker man kan göra med en häst förutom att sitta på dens rygg. På en ridskola nära mig har dom ett par shettisar för dom minsta ryttarna. Det finns ju inte så jättemånga småbarn så shettisarna går inte lika ofta som dom andra hästarna. Hade väl varit hur bra som helst att ha körlektioner eller skogspromenader med shettisarna för dom som gillar hästar som antingen är för tunga för att rida eller inte vill rida. Bra för shettisarna också att få jobba lite mer och slippa stå för mycket i boxen bara.

Sen tycker jag att man ska kunna erbjuda andra alternativ för ryttare som är för tunga för att rida. Man kan ju ändå få umgås med hästar och på så sätt kanske sporras att gå ner i vikt. Körning, promenerande, NH-träning osv. Det finns ju massor av andra saker man kan göra med en häst förutom att sitta på dens rygg. På en ridskola nära mig har dom ett par shettisar för dom minsta ryttarna. Det finns ju inte så jättemånga småbarn så shettisarna går inte lika ofta som dom andra hästarna. Hade väl varit hur bra som helst att ha körlektioner eller skogspromenader med shettisarna för dom som gillar hästar som antingen är för tunga för att rida eller inte vill rida. Bra för shettisarna också att få jobba lite mer och slippa stå för mycket i boxen bara.

Det låter jättesmart tycker jag! Självklart ska man få umgås med hästar oavsett vikt! :bow:

*knapplån*
MEN varför finns det inte ridskolor för större personer? Det finns ju dem som inte är överviktiga utan som faktiskt väger mycket!
Ridning är ju ett bra sätt att komma ut och motionera på, varför ska det vara unnat endast de som är smala och smäckra?
Det finns ju mycket rejäla hästar som man kan ha på en sådan ridskola... Hmm, en sådan ska jag starta

*knapplån*
MEN varför finns det inte ridskolor för större personer? Det finns ju dem som inte är överviktiga utan som faktiskt väger mycket!
Ridning är ju ett bra sätt att komma ut och motionera på, varför ska det vara unnat endast de som är smala och smäckra?
Det finns ju mycket rejäla hästar som man kan ha på en sådan ridskola... Hmm, en sådan ska jag starta

Det är inte fettmängden som är det relevanta utan just vikten!!

Det handlar inte om att det är unnat de som är smala att rida. Det handlar om att öka hållbarheten och välbefinnandet för våra hästar. Att resonera som du gör tycker jag är mkt själviskt.

Det är inte en rättighet att rida, det är ett privilegium.

En överviktig person har ofta problem med leder, t ex knäna. Hur tror du hästens leder ser ut om den jämt får bära på väldigt mkt vikt??
De är troligtvis lika söndertrasade och ömma som hos en överviktig person.

Vill bara säga att jag inte har något emot överviktiga, har följt min mammas kamp mot vikten i 20år så jag vet vad det innebär.

Det hadlar om hästen välbefinnande

Ridning är ju ett bra sätt att komma ut och motionera på

Nej, en bra motionsform för överviktiga är promenader, simmning och cykla. Det är skonsamma motionsformer som inte sliter på leder/kroppen om man är mkt överviktig. Och det sliter inte heller på någon annans kropp/leder =hästens

Självklart med gräns. För hästarnas skull.

Självklart ska överviktiga inte få rida! HAr själv varit överviktig. Fick ridförbud. Men eftersom mitt hästintresse är så stort så gick jag ner 20 kg på bara 2 månader. Så ni tjockisar kämpa på! Stor kram

Självklart ska överviktiga inte få rida! HAr själv varit överviktig. Fick ridförbud. Men eftersom mitt hästintresse är så stort så gick jag ner 20 kg på bara 2 månader. Så ni tjockisar kämpa på! Stor kram

Oj, imponerande! Hur lyckades du med det? Är inte det väldigt farligt att gå ner så mkt så snabbt?

Fastade! Mådde bra efter det. Psykiskt och fysiskt. Men dom inre organen kan ha tagit stryk. Men jag fick ett nytt liv!! Började träna och motionera regelbundet. det bästa som hänt mig! Lycka till alla!!

På ridskolan jag gick på innan är det olika vikt på olika hästar... men några kunde alla rida på (oavsett vikt) t.ex. en tjock tinker... så länge ingen häst lider av det tycker jag det är ok...

*lånar knapp*

På den ridskola jag tidigare red på har disskusionen gått het om att sätta viktgräns på hästar och ponnyer (anpassade efter var och en). Senaste budet jag hörde var att ett halvblod på ca 1,70 i mankhöjd normaltränad var den som skulle få bära mest vilket var 60 kg.

I det fallet tycker jag det känns som om man gräver sin egen grav då jag tycker det känns som en extremt låg nivå.

En annan ridskola i området har max gräns på 100 kg men även här med hänsyn från häst till häst.

Man kan ju ändå få umgås med hästar och på så sätt kanske sporras att gå ner i vikt. Körning, promenerande

Det var detta jag ville komma fram till :bow: att man kan ju faktiskt göra ngt åt det, fast det kan vara kämpigt i början. Hoppas att många kan peppa och stötta varandra, kanske skulle det finnas en särskild grupp tex i varje ridskola som kunde locka med någon slags poängjakt = gratis lektion när man uppfyllt ett viss mål...Man kan ju tex springa agillity med hästarna;)

MEN varför finns det inte ridskolor för större personer

De flesta är ju faktiskt barn och tonåringar:smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Hur då??

Ska hästen gå av på mitten eller gå på knä??

Nej men den orkar inte så mycket som den gjorde innan. jag har ridet en shettis och alla klagade så nu har vi en unghäst som e drygt 1.75 så vi får se va alla säger för dom klagade jätte mycket när vi red shettisen:) men shettisen orkade knappt för vi red han jättemycket också red min kusin också ( hon e lite större än mig o väger lite mer ) så jag tyckte de va synd om shettisen och börja rida den andra stora som e svår o rida:)

*lånar knapp*

På den ridskola jag tidigare red på har disskusionen gått het om att sätta viktgräns på hästar och ponnyer (anpassade efter var och en). Senaste budet jag hörde var att ett halvblod på ca 1,70 i mankhöjd normaltränad var den som skulle få bära mest vilket var 60 kg.

I det fallet tycker jag det känns som om man gräver sin egen grav då jag tycker det känns som en extremt låg nivå.

En annan ridskola i området har max gräns på 100 kg men även här med hänsyn från häst till häst.

e de inte lite för lite för en stor häst att bära. min ponny kan bära 100 kg men de e bara i skritt och inte så ofta:) bara när jag o min kompis inte kan cykla för att hämta den andra hästen:)

På ridskolan jag gick på innan är det olika vikt på olika hästar... men några kunde alla rida på (oavsett vikt) t.ex. en tjock tinker... så länge ingen häst lider av det tycker jag det är ok...

En tjock häst låter i mina öron som en otränad häst, hur kan de låta alla oavsett vikt rida på den?!:confused:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Hästarnas favoritbett
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka