Är det rätt att stoppa tunga ryttare från att rida?

Sv: Är det rätt att stoppa tunga ryttare från att rida?

Men man måste faktiskt inte vara överviktig om man väger 80-90 kg, man kan vara lång! Min kille är lång och väger säkert 85 kg, men det finns inte ett gram fett på den kroppen som kan bantas bort! Och vad gör man då, kapar benen vid knäna?

Nej nej, låt mig få förtydliga.
Nu är det mig veterligen inte särskilt vanligt med välbyggda män på ridskolorna, majoriteten tenderar att vara normallånga damer/flickor i olika åldrar, och få damer jag känner som inte styrketränar eller liknande väger 90+.
Jag menade inte att 90 kilo = automatisk övervikt, överviktsstycket var en parentes, dock; en 90-kilos ryttare på en B-ponny (för att dra saken till sin spets), oavsett om det är en överviktig dam eller flicka, eller helt enkelt lång normalbyggd man, är bara fel. Fel fel fel, hur balanserat personen i fråga (anser sig själv) rider.

Jag står fast vid mitt uttalande om att det inte är en rättighet utan en förmån att få rida, så din fråga, 'vad gör man då', tja... du kanske förstår.

:)

Det var du som tog upp "Det är inte naturligt för dem" Men vad ÄR naturligt med att ha hästari fångenskap öht??

Näe, vi släpper dem fria!! *Var bara tvungen*

Angående det här med att dra saker till sin spets...

Jag står fast vid mitt uttalande om att det inte är en rättighet utan en förmån att få rida, så din fråga, 'vad gör man då', tja... du kanske förstår.

:)

(Vilken tur då att du är inom gränsen.. Att du har förmånen att kunna rida..)
Förlåt men jag blir lite upprörd över denna meningen. Om du hade varit 185 och vägt 85 kg, vilket inte är övervikt. Hade du då slutat rida?
På sätt och vis så anser jag att det är min rättighet att rida om jag vill rida mina hästar, lika så väl som jag anser det vara en förmån att kunna rida mina hästar...

Jag håller med dig...och jag vidhåller att det måste vara nåt fel på våra svenska hästar då det bevisligen vimlar av hästar som jobbar hela dagarna med ryttare som vissa här skulle svimma om dom såg...Cowboys, ridande poliser (USA har en hel del) och Stock Squads i Australien...och nej, dom rider inte ardenner:smirk:

Näe, vi släpper dem fria!!

Absolut inte. Men eftersom hon tog upp det här med "naturligt" från början så drog jag det til lsin spets med att då fråga vad som är naturligt med att ha hästar i fångenskap alls?

Absolut inte. Men eftersom hon tog upp det här med "naturligt" från början så drog jag det til lsin spets med att då fråga vad som är naturligt med att ha hästar i fångenskap alls?

Fast även om vi har tagit ifrån hästarna deras naturliga liv behöver inte det rättfärdiga att hur tunga ryttare som helst ska få rida?!

Ibland blir inte diskussionerna så rimliga när man drar dem till sin spets...

har haft en sån här disskusion med vet. då hon sa att det är INTE vikten som skadar hästen, det är hastigheten!!!
alltså, hästen bygger sina muskler efter ryttare och för varje gång orkar hästen mer, så länge vi håller ett lugnt tempo.

sen skulle jag självklart inte sätta upp en 100 kg karl/kvinna på en späd liten ponny!

är därför till viss del lite kluven på det här med viktgräns..
varför inte ha några mer viktbärande hästar på ridskolan?

hmpft ja du , måste bara skriva en sak här ..

suck , jag rider en maxad cponny haflinger viktbärande o jag är rätt kraftig o hon orkar :S

kl

då måste ni tycka vansinnigt synd om vårt stackars varmblod som rids av en man på 1.90cm och väger runtomkring 95kg utan ett uns fett på kroppen :angel: Han är(var) ju dessutom nybörjare...

Kan väl tillägga att den här hästen är jättefin i ryggen (kollad av vet. som dessutom är kiropraktor) och nu har han blivit riden av honom ett bra tag.

Håller dessutom med Piraja, konstigt att dom hästarna överlever. ;)

Har dessutom sett fler sönderridna hästar av småflickor på 35-45 kg.

Kan också tycka att ridskolor borde ju definitivt ha väl- och rättmusklade hästar. Annars borde dom inte gå på lektion alls.

gud vilken svår fråga. Alla måste ju ha rätt och lära sig rida men samtidigt så ja hästens bästa.

Ja lät min pv rida på min ponny några ggr. min ponny var en nf/fbl korsning. han skrittade bara mest.

De värsta måste ju ända va oavsett om ryttaren är större eller mindre att denne sitter snett. Fanns någon formel för o räkna ut hur mycke vikt de bli på en häst som belastas snett. lärde mig den på ridläger ett år. hoppas ja hittar den.

Hej!

Börjar osökt att undra över hur ryttarna förr i tiden gjorde när de skulle rida i full krigsmundering? Skulle inte tro att de vägde sin utrustning inför ett stundande krig!! Tänk bara på hur mycket enbart ryttarens pansarskal, hjälm med visir, ringbrynjan och vapen skulle ha vägt!! Sedan har vi ju allt vackert sytt tyg som täckte hästen och i vissa fall hade även hästen pansarskal. Deras hästar kan väl inte vara sämre/bättre än de vi rider idag? De använde inte ädla fullblod till krigshästar heller utan de var stora och starka arbetshästar!!! Men därimot tror jag att om vi idag ska rida en häst och samtidigt tänka på vikten, faller det sig väl naturligt att tyngre människor mycket väl kan rida på en häst som är van och har en bra muskelmassa för att klara det. Detta tjafs om att tyngre människor inte ska få rida är oerhört tråkigt att ens diskutera. En häst som byggs upp under en tung ryttare blir också viktbärande. Jag tror heller inte att en tung människa sätter sig på en ponny!! De flesta människor i hästvärlden har väl något vett att inte göra det. Dessutom är det ett väldigt bra sätt att gå ner i vikt genom att rida eller bara gå med hästen tills man nått den vikten man vill ha för att kunna rida just den hästen.

Mvh Susanne.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka