Är det rätt att stoppa tunga ryttare från att rida?

Sv: Är det rätt att stoppa tunga ryttare från att rida?

*kl*

Hos oss finns det maxvikt för varje enskild häst, men ridlärarna sätter också upp tyngre ryttare som de vet är i balans och rider bra. Jag rider fortfarande ponny ibland - trots att jag är över deras maxvikt - just av den anledningen.

Att det skulle vara diskriminering är sånt bullsh*t att jag bara blir trött. Alla KAN INTE ha samma möjligheter, och som jag såg att någon skrivit, om man inte kan rida de hästar som erbjuds på en ridskola får man se sej om efter en annan. Vi måste ju framför allt se till hästarnas välbefinnande, det är en större självklarhet än något annat!

Exempel: Vi hade en polska som kom till oss och ville rida. Hon pratade inte svenska, och min chef tyckte att det inte gick då hon inte ville hålla lektion på engelska bara för att en i gruppen inte kunde prata det språk som erbjuds i det här landet. (det var inte så hon sa det till polskan, men till mej)

Är det då diskriminering?
Vi har inte underlag för att ha lektioner på engelska.
Vi har inte hästar som kan bära över 100 kg.
Vi har inte heller underlag för handikappridning, är det också diskrimingering?

Så för att svara på frågan: Ja, det är absolut rätt att stoppa tunga ryttare från att rida om man tycker det.

/ Duplica - som är sjukt trött på dagens alla överdrifter inom ämnet 'diskriminering'.

Senast ändrad av en moderator:

Det verkar väl vänligare att säga att Polskan i så fall får tåla att lektionen är på svenska men låta henne rida. Så många ord är det inte man behöver lära sig och man kan göra som alla andra i början.

Visste inte vad volta osv var på svenska när jag började rida och var 9, fattade ändå när alla började svänga.

Visste inte vad trot, reins, canter, raaft var första gången jag red i Holland, funkade ändå, ridläraren höll lektion på holländska, pratade personligt till mig på engelska och alla i gruppen vrålade lite då och då översättningar till engelska. 14 år gammal spelade det noll roll om ridläraren vrålade: raaft (stavn?) eller ngn vänlig själ: trot, kunde ingetdera uttrycket, men det är ju svårt att inte fatta när alla börjar trava. (nu var ju ridläraren bra på engelska, jag var det inte :rofl: och jag har glömt alla andra holländska kommandon).

Ridit en lektion i Frankrike också, franskan är dålig, hästfranskan totalt noll. Men hoppar alla hindret så är det ju bara att följa efter och ridlärarens kroppspråk säger en del hehe. iofs var det andra utlänningar också i gruppen som översatte till eng ibland.

Fast som sagt det hänger ju lite på att Någon i gruppen kan typ engelska i alla fall ;) inte dock nödvändigtvis ridläraren. Kort sagt de grundläggande orden lär man sig direkt, djupare undervisning får väl vänta men en hel del lär man sig ändå.

Däremot är det ju så att om man inte har en enda tyngdbärande häst kan vissa stora män och kvinnor inte rida. Argumentet gäller väl snarare att man tycker att stora ridskolor som stöds av kommuner tex, kan ha just stora hästar. Och att man tänker på att en tjock kvinna inte nödvändigtvis är tyngre än en lång man eller tvärtom. Det är liksom diskriminering att bedöma efter fluffighet snarare än ren kg tyngd och ridkunnighet.

Samma sak med handikapp eller nybörjare, har man inte en häst som är säker att rida kan man ju inte låta folk rida, de kan skada sig eller hästen.

Senast ändrad:

Jo, nu tror jag att det visade sej att polskan förstod en del svenska, men som chef uppfattade det först ville hon att hon skulle hålla lektioner på engelska.

Jag tror väl att många stora ridskolor har hästar som kan bära alla typer av ryttare? Vi är däremot ingen stor klubb.

KL

Nu har inte jag läst hela tråden, men ska inte vuxna män få rida? Min pappa är nästan två meter lång och väger nästan 100 kg. Ska inte han få rida då? Ska han bantas ner då?

Självklart ska man INTE sätta för mycket på en häst, men jag tycker ridskolorna ska satsa på lite maffigare hästar som kan ta lite mer i vikt. Jag tror faktiskt det lönar sig. Om en d-ponny kan ta 65-70 kg, kan inte en fullvuxen, välmusklad häst ta 100?

Oj, nu blev det många ändringar.

Senast ändrad:

Nej det är ju klart man backar för att hålla lektion på engelska, även om man är jättebra på engelska så är ju "hästengelskan" det enda som spelar roll på lektion, och vilken skola/bok lär ut den. (btw om ngn vet vart man kan få tag i en "lär dig hästspanska" så tipsa :) )

och det är klart att om man är en liten privat ridskola så kan man inte ha samma bredd som en stor.

Man säger ju att hästar inte bör bära mer än 1/6 av deras egen vikt, 90*6 = 540 kg.

Har inte läst mer än förstasidan av tråden men....

med tanke på att somliga säger att en shettis i princip kan bära ett kilo per cm den är hög så skulle det vara ok med 100 kg!

Om man nu i stället beräknar samma mått för en shettis som i citatet ovan skulle den beräknas väga 300 kilo om den ska bära en 50 kilos ryttare och 360 kilo med en 60 kilos ryttare.
Vad väger en normal shettis? 150 kg (25kg ryttare)? 180 kg (30kg ryttare)?

Offtopic kanske men roligt att jämföra.

Jag blev alldeles paff...inte över att det ska finnas en maxgräns för ridskolehästarna. Men 90 kg!

Jag och många fler på vår ridklubb är vuxna/långa människor. Ska vi inte ha rätt att rida? Jag lägger gärna ut en bild på mina 180 cm och 87 kg.

*KL

Har inte läst hela tråden.. Men jag är 185 cm och väger 85 kg..
Jag kan rida alla normalstora hästar utan att nån tänker på det..
Hästarna klarar av mig utan problem.
Jag tycker man ska höja gränsen en aning, men absolut att man ska ha en!

:bow:

Hon är avlad att dra, inte bära. Vad säger egentligen att tex nordsvenskar är så mycket mer viktbärande än ett kompakt halvblod av äldre stam.

Usch.. Väger man 120 kg har man INGET på en häst att göra.

Det handlar om hästars välbefinnande.
Och som du säger, jag har knappt sett något överviktig rida välbalanserat och skonsamt.

120 kg är 120 kg även om människan rider bra.

Kan det bli så att det överklagas ang viktgräns? Att det räknas som diskriminering, det skulle ju vara sjukt! :eek: Då blir jag mörkrädd och kommer överklaga tillbaka!

Jag red min häst när jag vägde 120kg.

Tyckte det var en bra idè som någon skrev att räkna ut varje hästs maxgräns, alltså 1/6 del på varje häst!

det tycker jag är dumt.:P man kan väl ha olika hästraser som orkar bära lite tyngre ryttare istället.:)

Nej det tycker jag inte. Så länge man har en häst som orkar bära upp sin egen vikt.

knapplån

Ridsportförbundet vill att ridning skall vara en folksport. Det tolkar jag som att RIDNING ÄR FÖR ALLA:

Så snabla svårt är dte inte att hitta vettiga viktbärande lektionshästar, om man vet vad man sysslar med.

Precis. :bow:

En viktgräns ska i så fall gälla individuellt för varje häst och inte vara en generell gräns för hela verksamheten.

:bow: och amen to that

Och är det inte så att ridsportens policy är att alla ska vara välkomna?
Ska man då "få välja bort" vissa grupper av människor?
Överviktiga
folk som inte pratar svenska.
handikappade

allt går bara man vill.
Jag höll i somras lektion för två små spanska tjejer. På två STORA hästar.
Dom talade inte svenska, inte heller engelska.
Men tack vare att jag kollade upp några spanska ord och visade mycket med kroppen, eller ibland satt upp själv.
fungerade utmärkt.

Tror ibland vikten sitter i arslet på "folk som inte kan" dvs. inte vill, orkar.

Jag red min häst när jag vägde 120kg.

Tyckte det var en bra idè som någon skrev att räkna ut varje hästs maxgräns, alltså 1/6 del på varje häst!

Det betyder att min nordsvensk , som fö är välmusklad, ska bära ungefär 120 kg. Aldrig livet att ngn på den vikten får rida henne, faktiskt.

Hästar är inte gjort för att bära oss och därför tycker jag man ska tänka sig för och banta istället faktiskt. Spelar ingen roll om man är tung av muskler eller fett, man ska inte rida om man väger för mycket.
Det är inte diskriminering. Ridning är inte för alla helt enkelt.
Ridning är ingen rättighet.

Vad bra, då stoppar du 120kgs-ryttare från att rida DIN häst.
Men det finns hästar som klarar av så mycket, och det är upp till varje ägare/ridskoleansvarig att uppskatta hur mycket varje enskild häst kan bära upp utan problem.

Min häst på 156cm satte ridskoleägaren en maxgräns på 90kg på. Jag vägde 100 och fick rida honom ändå. Eftersom jag gått upp något sedan dess och ser att han klarar det utan problem, bråk osv har jag gjort den uppfattningen att han kirrar 100-110kg utan problem. Mina två medryttare nu är båda i 80-90kgsklassen. När han gick på ridskolan var det en nybörjarkille på 190cm som red honom också, han vägde säkerligen runt 100kg om inte lite mer...

Det betyder att min nordsvensk , som fö är välmusklad, ska bära ungefär 120 kg. Aldrig livet att ngn på den vikten får rida henne, faktiskt.

Hästar är inte gjort för att bära oss och därför tycker jag man ska tänka sig för och banta istället faktiskt. Spelar ingen roll om man är tung av muskler eller fett, man ska inte rida om man väger för mycket.

http://www.corren.se/asikter/forum/...tegory1=1097835189-26&category2=1100702641-0&

Själv ligger jag några kg från 90 så jag får väl stå i kö om jag skulle börja på ridskola igen..:rofl:
Hade en d-ponny under många år som reds regelbundet o var i tävlingskondition nästan hela tiden, togs bort 28 år gammal o reds för fullt en månad innan avlivning.
I vilket fall vägde jag ca 90 under en tid, men hon berördes inte av det trots att hon var en tunn o sportig typ. Hon var alltid pigg o glad o blev arg på en om man inte red henne:love: Hon hoppades 1 meter bana som 25 åring:angel:

Köpte mig senare ett oinridet vbl som rids 5-7 dar/v o hon klarar mig utan problem nu när hon är musklad. Hade lite problem i början med lite ömhet i rygg, men man får låta det ta tid, bygga upp etc. o för att inte nämna sadel.. Har väl avverkat 4 sadlar på 3 år för att hon fått såna ryggmuskler o breddat sig så:D

jag tycker inte det är något fel alls.
en viktgräns känns självklart.

visst, rids en häst i rätt form kan den bära en del. men nu handlar det om ridskola o där finns det en hel del som inte kan rida hästarna i rätt form och balans o då ska man sbolut ha en vikt gräns.

kan bli trött på sverige då man ser allt som diskriminering.

Senast ändrad:

Det är väl jättebra att du satt en gräns för DIN häst.

För övrigt är inte hästar gjorda för att stå upptallade i box heller. De är inte gjorda för att stå på transport, de är inte gjorda för att hoppa, de är inte gjorda för mycket, eftersom du nu tog det dit menar jag.

Naturligtvis borde framförallt ridskolor sätta sådana gränser. En ridskolehäst utsätts för nog så mycket påfrestningar och långa pass som det är. Visst, det går säkert bra ett långt tag, men hästar, precis som människor, kan faktiskt få förslitningsskador. Och när det gäller varmblod som inte är framavlade för att bära utan för att dra.. ja, du kan ju gissa vad jag anser. Ooooch den där diskussionen om att en balanserad 90-kilos ryttare är mindre slitsam än en obalanserad normalviktig; det är relativt. Många ryttare ANSER sig vara balanserade, och sedan är 90 kilo faktiskt 90 kilo. Det är en del. Och, även om en 90-kilosperson kan rida "balanserat" på en ridskola (för att ta det exemplet) så betyder det inte att alla kan det.

Är man överviktig så kan man väl se det som en motivation till att gå ner i vikt? Det är ju inte något positivt med den sortens övervikt, så det är väl bara att sätta igång och träna. Och nej, ridning räknas inte. Börja promenera/springa istället. 9_9

Dessutom; att rida borde inte vara en rättighet, utan en förmån.

En sak till, hur många ridskolehästar är korrekt/välmusklade..?

Är man överviktig så kan man väl se det som en motivation till att gå ner i vikt? Det är ju inte något positivt med den sortens övervikt, så det är väl bara att sätta igång och träna. Och nej, ridning räknas inte. Börja promenera/springa istället. 9_9

Men man måste faktiskt inte vara överviktig om man väger 80-90 kg, man kan vara lång! Min kille är lång och väger säkert 85 kg, men det finns inte ett gram fett på den kroppen som kan bantas bort! Och vad gör man då, kapar benen vid knäna?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka