Är det rätt att stoppa tunga ryttare från att rida?

Sv: Är det rätt att stoppa tunga ryttare från att rida?

Men man måste faktiskt inte vara överviktig om man väger 80-90 kg, man kan vara lång! Min kille är lång och väger säkert 85 kg, men det finns inte ett gram fett på den kroppen som kan bantas bort! Och vad gör man då, kapar benen vid knäna?

:bow::bow: mycke bra! så sant som de var sagt<!

Är bara så trött på att folk anser att allt över 70 kg = övervikt, för det är ju inte alltid så!!!

Men man måste faktiskt inte vara överviktig om man väger 80-90 kg, man kan vara lång! Min kille är lång och väger säkert 85 kg, men det finns inte ett gram fett på den kroppen som kan bantas bort! Och vad gör man då, kapar benen vid knäna?

Thank you :bow:
Det jag pekar på! Jag kan inte gå ner till 65 kg,
då ser jag ut som ett benrangel och skulle måsta utveckla anorexia :eek:
Jag är ju som sagt 185...

Thank you :bow:
Det jag pekar på! Jag kan inte gå ner till 65 kg,
då ser jag ut som ett benrangel och skulle måsta utveckla anorexia :eek:
Jag är ju som sagt 185...

Men hjälp :mad: tänk på vad du säger!!!
Säger någon det minsta negativt om överviktiga, då jävlar...men om smala får man tydligen säga hur elaka saker som helst :crazy:

/Kosmostanten, 180 cm/60 kg

jag tycker att man INTE ska rida på för små hästar, viktmässigt. ´
Som en ca 180 överviktig på en nätt häst på 150 ... det tycker jag man kan snacka om! balanserat eller ej, det är för tungt. Större ryttare får ha stora hästar.

jag tycker inte det är något fel alls.
en viktgräns känns självklart.

visst, rids en häst i rätt form kan den bära en del. men nu handlar det om ridskola o där finns det en hel del som inte kan rida hästarna i rätt form och balans o då ska man sbolut ha en vikt gräns.

kan bli trött på sverige då man ser allt som diskriminering.
Det jag menar också.
Det är skillnad på privathäst som får rätt träning, och ridskolehästar med många olika ryttare på sig.

Det är väl jättebra att du satt en gräns för DIN häst.

För övrigt är inte hästar gjorda för att stå upptallade i box heller. De är inte gjorda för att stå på transport, de är inte gjorda för att hoppa, de är inte gjorda för mycket, eftersom du nu tog det dit menar jag.
Därför har jag helst min häst på lösdrift, och undviket att köra henne så gott det går. :smirk:

Naturligtvis borde framförallt ridskolor sätta sådana gränser. En ridskolehäst utsätts för nog så mycket påfrestningar och långa pass som det är. Visst, det går säkert bra ett långt tag, men hästar, precis som människor, kan faktiskt få förslitningsskador. Och när det gäller varmblod som inte är framavlade för att bära utan för att dra.. ja, du kan ju gissa vad jag anser. Ooooch den där diskussionen om att en balanserad 90-kilos ryttare är mindre slitsam än en obalanserad normalviktig; det är relativt. Många ryttare ANSER sig vara balanserade, och sedan är 90 kilo faktiskt 90 kilo. Det är en del. Och, även om en 90-kilosperson kan rida "balanserat" på en ridskola (för att ta det exemplet) så betyder det inte att alla kan det.

Är man överviktig så kan man väl se det som en motivation till att gå ner i vikt? Det är ju inte något positivt med den sortens övervikt, så det är väl bara att sätta igång och träna. Och nej, ridning räknas inte. Börja promenera/springa istället. 9_9

Dessutom; att rida borde inte vara en rättighet, utan en förmån.

En sak till, hur många ridskolehästar är korrekt/välmusklade
Word :bow:

Jag säger inte så trevliga saker om överviktiga heller ;)
Men det är så att för min kroppstyp skulle jag måsta utveckla anorexia för att kunna gå ner till den vikten.
Jag vet hur det är med folk som är "för smala", min pappa är nämligen så ;)
Så det gäller kanske att kunna ta såna uttalanden på rätt sätt? :)

*knapplån*

Den här tråden är över ett år gammal och startas upp då och då, när någon hittar den. Heta känslor svallar över titt som tätt och ingen KAN tänka helt lika. Vi är inte skapta i samma form och alla tänker självständigt och måste ha rätt att få tänka så.

Snart kommer jag att låsa tråden, eftersom den börjar bli lång.

Mvh

IngelaH
moderator

som har slut på påskäggsgodiset av alla påskkäringar i åldern ½ år upp till 16 (!!!???) år. Så nästa gång påskkäringar modell äldre kommer blir det popcorn. Eller en krona att köpa eget godis för. :devil:

GLAD PÅSK!

Gäller att göra ett inlägg innan Ingela stänger... ;)
Jag är själv överviktig och har som mål med min viktminskning att kunna börja rida igen (når dit förhoppningsvis i sommar :banana:). Förstår inte alls det med att det skulle vara diskriminering att inte få rida! För mig är det helt naturligt att det finns viktgränser, det är ju hästens välbefinnande det handlar om!! Jag skulle ALDRIG kunna njuta av att rida om jag visste att jag vägde för mycket för hästen. Individuella viktgränser är bra! Jag vet tex en ridskola där det finns ett fullblod med lite dålig rygg, men där ser man till att ha lätta ryttare och sänker viktgränsen lite vart/vartannat år. Funkar jättebra, hästen mår bra och är över 20 år.
Viktbärande handlar inte bara om hur hästen är byggd utifrån vad man ser utan även när den blev inriden. Den bygger skelett efter vad den bär så det blir givetvis skillnad på en häst som rids in som tre-åring (under tiden den växer) eller som 8-åring. OBS!! Jag tycker givetvis INTE att någon som väger 100 kg ska hoppa upp på en 3-åring!
Själv gosar och myser jag med hästar och lääängtar efter den dag jag kan rida igen (vuxen nu, red i tonåren)...:love: men min respekt för hästarna gör att jag inte kommer att sitta upp förrän tidigast när jag nått viktgränsen, kanske inte förrän jag kommit en bit under den...

:bow::bow:

Du låter som en sann hästvän :bow:

Och det är ju en ruggigt bra anledning att hålla sig i form! att få rida :D

Tack, jo jag är hästvän och hästälskare! Även om jag inte kan rida så finns det mycket annat att göra med hästanknytning. Tittar gärna när min dotter (15 år) tränar vilket gör att jag kan mycket i teorin men kommer att bli väldigt frustrerad när jag upptäcker att jag klarar det i praktiken:rofl: Sen kan man ju mocka, borsta, gosa, bära hinder, hjälpa till på klubbens /ridskolans aktiviteter, gå på clinics (har bla sett Monty Roberts två gånger, fantastiskt), läsa faktaböcker osv osv. Läser en del om unghästar eftersom dottern har en åring. Ska bli riktigt roligt att se dem utvecklas tillsammans! Ja, detta hade väl kanske inte riktigt med ämnet att göra men vill bara peppa andra överviktiga att hålla på med hästar, man måste inte befinna sig på deras ryggen för att kunna njuta av hästlivet (fast jag lääängtar efter att rida...!!) Kämpa på, medsystrar och medbröder :banana:

Senast ändrad av en moderator:

Menar du att man inte kan vara en sann hästvänn för att man har problem med vikten?:confused:

man väger ju inte mindre för man är duktig! men en duktig ryttare kan ju rida hästen i form. Men jag tycker ändå det ska var viktgräns på 90 kilo eftersom en ridskole häst ska hålla i många år!

Men du rider väl, antar jag? Hur naturligt är det med sadel och träns då?

Men detta gäller ju en ridskola och om man börjar på ridskola och väger 90 kilo brukar man inte ha jättebra balans.

Men detta gäller ju en ridskola och om man börjar på ridskola och väger 90 kilo brukar man inte ha jättebra balans.

Menar såklart att man inte brukar ha bra balans när man börjar på ridskola oavsett hur mycket man väger. Sedan finns det ju självklart de som bara byter.

Hej!

På ridskolan jag jobbar finns maxvikt på 90 kg, tyvärr är det många som rider som väger över det. Vi har en bunt hästar som alltid får gå med dessa stora tunga ryttare, vilket ju leder till att de blir halta och får ont i ryggen.

Jag tycker det är bra med viktgräns på ridskola, speciellt på nybörjare som inte kan balansera sej själva alls, fast jag tycker det är svårt att sätta var gränsen ska gå. På "min" ridskola är automatiskt stor häst=viktbärande, vilket inte alls stämmer med den verklighet jag ser.

En jag känner väger runt 90 och får utan problem rida min 160 cm häst, det fixar hon någon gång ibland, men skulle det vara varje dag tror jag ryggproblemen skulle komma som ett brev på posten.

Sen är ju också frågan om var gränsen ska vara.. Idag väger många runt 90 utan att vara "tjocka", jag känner killar som väger 110 i rena muskler och alltså inte ser särskilt tjocka ut.. Ska man ha våg i stallet?

/ Lavinia, funderar, och har viktgräns på 75 på de som skaridamin häst regelbundet.. men hon har ryggproblem..

Menar du att man inte kan vara en sann hästvänn för att man har problem med vikten?:confused:
Jag anser att hon var en sann hästvän då hon faktiskt var medveten om sin vikt och använde det som motivering till att gå ner.
Många överviktiga tycks inte medvetna om problemet och anser att "min häst mår minsann jättebra" medan den i själva verket kanske kommer få slitage i längden..

Men du rider väl, antar jag? Hur naturligt är det med sadel och träns då?

Fy vad du överdriver.

Vi gör ju saker som inte är naturliga för dem, men man kan göra det bästa möjliga! Och det är väldigt stor skillnad på ridskolehästar, som slits av okunniga ryttare dagligen, och privathästar som (i en hel del fall) rids av kunniga ryttare som känner sig häst väl.

Jag känner att jag måste får klarhet i om det är en kommunal ridskola eller privat som TS skrev om.
En kommunal ridskola som får bidrag bör se till att ha hästar som är såpass viktbärande att de klarar vuxna människor.

PRIVATA ridskolor får gärna sätta sina regler utefter vad dom vill bedriva för typ av verksamhet.

Detta är min åsikt...

Det var du som tog upp "Det är inte naturligt för dem" Men vad ÄR naturligt med att ha hästari fångenskap öht??

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka