Är det rätt att stoppa tunga ryttare från att rida?

Sv: Är det rätt att stoppa tunga ryttare från att rida?

Kl

För mig känns det logiskt att man sätter en viktgräns på ridskolan och jag förutsätter att viktgränsen är satt efter hästbeståndet. Ponnyridskolan har en annan viktgränns än en ridskola som har ett mer blandat bestånd av häst inkl stora viktbärande hästar.

Vart viktgränsen hamnar blir ju då olika. 90 kg känns väl ganska logiskt för en ridskola med mindre smäckrare hästar.

sunt förnuft bör ju användas vid sånahär fall...
men om vi säger att "malin" har ridit sen hon var 10 år gammal och vägde 35 kg ( vet inte vad 10 åringar väger ) och nu är hon 22 vuxit sig 187 lång och väger ca 95 kg tackvare de muskler hon fått för att hon ridit hela sitt liv. Tycker ni att hon ska sluta rida bara för detta?
Då kan vi ju bara hoppas att ni som har nått emot det har vuxit klart och inte planerar på att skaffa barn.

Jag säger välj häst enligt vikten.
och skaffa större hästar till era ridskolor.

Det är klart att det ska finnas en gräns, men det avgörs juh när ett sånt tillfälle uppstår.

(Och ni vet ju väll att muskler väger mer än fett, så börja alldrig träna :rofl: )

Kl

För mig känns det logiskt att man sätter en viktgräns på ridskolan och jag förutsätter att viktgränsen är satt efter hästbeståndet. Ponnyridskolan har en annan viktgränns än en ridskola som har ett mer blandat bestånd av häst inkl stora viktbärande hästar.

Vart viktgränsen hamnar blir ju då olika. 90 kg känns väl ganska logiskt för en ridskola med mindre smäckrare hästar.

:bow::bow:

**Knapplån**

Har inte orkat läsa igenom hela tråden men har läst en hel del inlägg, detta är min åsikt som en kille på över 80kg och 187 cm (som var betydligt större för ett tag sedan):

Jag tycker att ridskolorna tänker på hästarna och att de bör hålla länge och må bra. Att de inte ska behöva lida av sin ryttares vikt.

Dock vet jag inte om det är helt rätt att sätta in en viss maxvikt. Vet ryttare som kanske väger 65-70 kilo som inte kan rida och sitter och skumpar på en hästrygg där det ABSOLUT inte ser bekvämt ut för hästen (detta kan även ses på hästen) dock så vet jag att jag när jag vägde mellan 95 och 100kg kunde rida samma hästar helt utan problem och utan att de någonsin visade tecken på missnöje eftersom jag kan använda min vikt på ett bättre sätt.
Eller ja, avlasta hästen genom att rida balanserat och ha hästen i en bra form under arbetet.
Så jag tycker att man borde kolla på hur bra man rider och inte bara stirra sig blind på en siffra.

Maxvikt är jag nog för, dock borde undantag göras.
Som sagt, en nybörjare på 80kg sliter nog betydligt mer på hästen än tex. en 100 kilos skicklig ryttare.

Så isf. är det kanske bättre att låta ryttare inom kanske 10kg från maxintervallet (plus eller minus) få testrida någon gång för att ridinstruktören ska kunna avgöra om ryttaren rider tillräckligt bra för att låta dem rida.
Kanske en svår lösning att genomföra i praktiken, men det är ju så hemskt mycket mer än bara vikten som spelar in i hur mycket ens ridning sliter på hästen i fråga. :) Man borde VERKLIGEN INTE (!!) överbelasta någon häst, speciellt inte ridskolehästar, för de förtjänar verkligen livskvalitet, dock ska man ju inte tro att all överbelastning beror på vikten hos ryttaren.
Så jag är inte varken för eller emot en maxgräns i vikt, tycker det är en dålig lösning på ett stort problem.

Det är min åsikt och jag hoppas och tror att inte allt för många tycker helt annorlunda än mig.

// Micke

Det går ju under diskriminering faktiskt och lär ju bli anmält såsmåning om..

VET du att det är diskriminering, eller bara tycker du att det borde vara det?

Det finns ju alla möjliga sorters begränsningar i livet, och då skriker ingen diskriminiering...
Åldersgräns på bio
Maxvikt i hissen
Minimilängd i åkattraktioner

Självklart måste en ridskola få sätta en övre gräns.

VET du att det är diskriminering, eller bara tycker du att det borde vara det?

Det finns ju alla möjliga sorters begränsningar i livet, och då skriker ingen diskriminiering...
Åldersgräns på bio
Maxvikt i hissen
Minimilängd i åkattraktioner

Självklart måste en ridskola få sätta en övre gräns.

:bow::bow:

Kl

Håller helt med dig:bow:
Det är ridskolans sak att bestämma vilken viktgräns man accepterar, beroende på vilken sorts hästar man har. Sen som flera har skrivit tidigare så behöver man inte stirra sig blind på vikten utan även på ridkunnigheten. En 95 kg´s nybörjare är betydligt mer påfrestande för hästen än en erfaren 95 kg´s ryttare.

*kl*
jag tycker att det är helt rätt av ridskolor att ha ebn övre viktgräns, oavsett hur duktig en ryttare är så är 100 kilo tungt att bära. ridskolehästar jobbar hårt och därför tycker jag inte alls att det är konstigt när de t.ex har en maxgräns på 50kg för en c-ponny.

däremot är det en helt annan sak med privathästar. de har oftare bra ryggmuskulatur och de rids inte lika mycket, så de orkar mer. jag red t.ex b-ponny häromdan, fast jag är 160 och väger typ 50kg. det var en stallkompis vars lilla ponny var alltför busig så hon vågade inte rida mer, då satt jag upp och galopperade ponnyn en vända så hon fick springa av sej. hon tyckte bara det var jättekul att få rejsa och det tyckte jag med :D skitpigg och skiiiitsnabb liten ponny. :love:

:mad:Dåligt.
Jag håller med en som la en kommentar på länken du satte in, hon skrev att en häst klarar bättre av en 90 kilos balanserad ryttare än en 50 kilos obalanserad ryttare.
Åsså blir man väl ganska sårad och arg om man väger över 90 kg, bara bli utvisad sådär från ens ridskola på grund av ens vikt.
Fast jag förstår hur den som bestämt det har tänkt, även om det inte var sådär jättesmart,...
Så då står det väl 1-1:idea:

knapplån

Ridsportförbundet vill att ridning skall vara en folksport. Det tolkar jag som att RIDNING ÄR FÖR ALLA:

Så snabla svårt är dte inte att hitta vettiga viktbärande lektionshästar, om man vet vad man sysslar med.

Det va nog de Ridsportsförbundet menade också...:p

äntligen nån ridskola som fattar.....
jag tyck det är på tiden ofta tycker jag att ridskolorna bara ser till ryttarna å inte till hästarna:banana:

knapplån

Ridsportförbundet vill att ridning skall vara en folksport. Det tolkar jag som att RIDNING ÄR FÖR ALLA:

Så snabla svårt är dte inte att hitta vettiga viktbärande lektionshästar, om man vet vad man sysslar med.

Vill kommentera lite där bara...

Jag har själv en stor grov häst, om än då viktbärande. Jag själv är av medelvikt. En grövre häst har sin egen vikt att släpa runt på, o så ska den då få ytterligare 100 kilo? Vet inte om det är så mycket bättre faktiskt! Jag är väldigt försiktig med hoppning och tragglande i ridhuset, gör det mer för att forma till honom.

En ridskolehäst rids på ett helt annat sätt, med nästan ingen omväxling. När det gäller turridning kan det kanske vara en sak med stabila grova hästar o tunga ryttare, men inte kavandet i ridhuset med allt vad det innebär.

Senast ändrad:

Så ridskolorna ska fixa fram hästar så Anna 150 kg ska kunna rida.

Ja.
Ingenting hindrar att Sara på 50 kg också kan rida på den.

På en ridskola handlar det inte om diskriminering emot överviktiga, det handlar om hästarnas välfärd.
SJÄLVKLART skall det finnas en övre gräns för varje enskild häst.

Senast ändrad:

Varför ska hästarna lida av tjocka personer inte vill gå ner i vikt. Då får man ta tag i sitt eget liv innan man börjar anklaga folk för egoism. Tycker vissa här är sjukt egoistiska...

Varför ska hästarna lida av tjocka personer inte vill gå ner i vikt. Då får man ta tag i sitt eget liv innan man börjar anklaga folk för egoism. Tycker vissa här är sjukt egoistiska...

Hur vet du att dom inte vill det? Dom kanske redan jobbar stenhårt på det för allt du vet!

*fortsetter med knapplån*
Jag tycker man får göra en värdering från häst till häst vilken viktgräns det ska vara.

Tycker det ska få fnnas maxvikt, men kanske en mer individuell för hästen än en för ridskolan (iofs... maxvikt för ridskolan bli kankse starkaste hästen då).. Lite tråkigt för killarna dock, en vuxen man som är vältränad kan lätt väga över 80 kg.. så förhoppningsvis finns det någon häst som kan ta det eller mer så att även grabbarna får rida..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Hästarnas favoritbett
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka