Sv: Är det rätt att stoppa tunga ryttare från att rida?
**Knapplån**
Har inte orkat läsa igenom hela tråden men har läst en hel del inlägg, detta är min åsikt som en kille på över 80kg och 187 cm (som var betydligt större för ett tag sedan):
Jag tycker att ridskolorna tänker på hästarna och att de bör hålla länge och må bra. Att de inte ska behöva lida av sin ryttares vikt.
Dock vet jag inte om det är helt rätt att sätta in en viss maxvikt. Vet ryttare som kanske väger 65-70 kilo som inte kan rida och sitter och skumpar på en hästrygg där det ABSOLUT inte ser bekvämt ut för hästen (detta kan även ses på hästen) dock så vet jag att jag när jag vägde mellan 95 och 100kg kunde rida samma hästar helt utan problem och utan att de någonsin visade tecken på missnöje eftersom jag kan använda min vikt på ett bättre sätt.
Eller ja, avlasta hästen genom att rida balanserat och ha hästen i en bra form under arbetet.
Så jag tycker att man borde kolla på hur bra man rider och inte bara stirra sig blind på en siffra.
Maxvikt är jag nog för, dock borde undantag göras.
Som sagt, en nybörjare på 80kg sliter nog betydligt mer på hästen än tex. en 100 kilos skicklig ryttare.
Så isf. är det kanske bättre att låta ryttare inom kanske 10kg från maxintervallet (plus eller minus) få testrida någon gång för att ridinstruktören ska kunna avgöra om ryttaren rider tillräckligt bra för att låta dem rida.
Kanske en svår lösning att genomföra i praktiken, men det är ju så hemskt mycket mer än bara vikten som spelar in i hur mycket ens ridning sliter på hästen i fråga.
Man borde VERKLIGEN INTE (!!) överbelasta någon häst, speciellt inte ridskolehästar, för de förtjänar verkligen livskvalitet, dock ska man ju inte tro att all överbelastning beror på vikten hos ryttaren.
Så jag är inte varken för eller emot en maxgräns i vikt, tycker det är en dålig lösning på ett stort problem.
Det är min åsikt och jag hoppas och tror att inte allt för många tycker helt annorlunda än mig.
// Micke