Är det rätt att stoppa tunga ryttare från att rida?

Sv: Är det rätt att stoppa tunga ryttare från att rida?

Tänk att det är så tabu med detta ämne! Jag tycker att det borde vara upp till var och ens omdöme att bedöma om man är för tung/för stor för en häst eller inte. När jag red på ridskolan hände det att de hade satt upp mig på en C-ponny eller liknande för att rida till den och jag fick då syn på att den hade en maxvikt på 55 kg, varpå jag genast gick till instruktören för att tala om att jag väger för mycket för den ponnyn. Vad är det som är så skamligt med att erkänna att man väger för mycket för en häst/ponny? :confused:
Ser man egentligen till hästens väl eller till sitt eget ego när man väljer att hoppa en häst trots att man är väl medveten om att man väger för mycket för hästen???

Ville bara säga att mitt inlägg var riktat till trådskaparen och i allmänhet och inte till Zeli endast (fel av mig!) ;)

*kl*

Det här med att det finns hästar som kan bära mycket vikt beror helt på hur musklade de är och hur de motioneras! Självklart kan ett halvblod i smärre tävlingskondition bli riden av en 100 kilos ryttare men hur många sådana ser man på en ridskola egentligen? Nada. Hästar som rids på ridskola bygger inte mycket bra muskler då de nöter runt i spåret och rids ofta inte i korrekt form. Då kan jag faktiskt hålla med om att ett halvblod på 165 har en viktgräns på under 70 kg. De är inte tillräckligt musklade för att sedan kunna gå tre lektioner om dagen, 45 minuter åt gången och utföra diverse skolor med en tung ryttare på ryggen.
Att islänningar kan ta mycket vikt är ju något som många påstår- och självklart kan de göra det men då gäller det att man ser till individen och hur pass musklad den är! En människa på 80 kg kan inte sätta sig på en omusklad ung islänning i c-ponny måttet och tro att ryggen inte kommer att pajja (som vissa faktiskt verkar tro :eek: ). Man får väll tänka på hästens bästa och inte sina egna önskningar. Vill man rida kan man gå ned i vikt (jo det är kämpigt men många har bevisat att men vilja så kan man! "Training is nothing, will is everything") och undertiden underhålla sig med en alternativ gren inom ridning som körning, agility etc. Se det som mer positivt för både häst och ryttare- bara för att sveriges genomsnittsvikt ökar ska vi inte uppmuntra det och tänja på gränserna! Det är otroligt ohälsosamt att vara överviktig och det ska det förbli!

Rappestad är ju inte långt ifrån mig.
Jag tycker det är rätt att stoppa dom ryttarna. Man måste ju tänka på hästarna, det får gå före deras vilja att rida. Det är ju bara nyttigt att gå ner i vikt om man väger så mycket, och då kan man ju belöna sig själv genom att börja rida?

Till både Belethien och Fantasy: Det har påpekats flera gånger att man inte behöver väga mycket pga övervikt, utan att det kan vara muskelmassa etc. Många vuxna långa män väger runt 90 eller mer utan att vara det minsta tjocka. De går det inte att banta ner.

En vuxen man, 185 cm, skall väga ca 85 kg enligt kroppsmassaindexet (BMI) http://sv.wikipedia.org/wiki/BMI
När de börjar gå över 190 så kommer de till 90 gränsen. Genomsnittslängden är inte 190 cm för en man i sverige. Även om det vore så skulle vi inte kunna hitta många viktbärande och höga hästar till dessa personer ifråga. Kan du se en 190 människa rida en liten fjording? Eller ens en nordsvensk? Många svenska halvblod är inte särskilt viktbärande, speciellt i ridskolor. De som är de är grova och kan inte ridas av alla då de kräver långa ben. En bra lektionshäst skall kunna ridas av alla för att verksamheten ska gynnas och kunna gå runt.

Bara en tanke till... Vet inte hur det är idag men viktgränserna för galopptävling var förr 55 kg för storhäst (fullblod) och 65kg för d-ponny... hm...

Då är det ju bara att låta bli att rida på ridskolehästar, eller hur?
Sicket tjat! Att rida på häst är ingen mänskligt rättighet, vilket påtalats gång efter gång.
Det finns cyklar!!

LIA

BMI är inte fullkomligt,t.ex. muskelmassa räknas inte. :3 (enligt BMI är jag smällfet och det är jag inte, väger långt ifrån 90 så ni inte tror att jag försvarar MIN 'rätt' att rida. )
Till både dig och LIA; Jag anser att det finns hästar som säkert klarar 100 kg eller så. Inte en 100kg nybörjare varenda dag kanske, men någon gång i veckan. Och en duktig 100kg ryttare (privat häst då) borde inte heller vara något problem.

Om ridskolorna inte har en sådan häst, eller inte har så många att det räcker så får de så klart neka tunga ryttare. Samtidigt känns det lite taskigt att ha en regel om det, så många tunga ryttare borde de inte få in att de måste ha en satt maxvikt? Vart tog sunt förnuft (från ridskolan) vägen? Lite trevligare än regler. Men vill de ha en regel av någon anledning så gärna för mig. Lite smartare med maxvikt per häst än generellt för ridskolan kanske.
Däremot står jag fast vid att det finns många hästar som klarar mer än 90 kg, utan problem och inte nödvändigtvis stora halvblod. (specielt om de +90kg är muskler som kan tränas upp i bra balans på ett annat sett än fett kan)
Om man sen väger, som en av mina vänner, runt 150kg i bara fett, mer eller mindre, så borde man nog ta tag i vikten i varje fall och inte rida. (till hennes försvar skall tilläggas atthon kämpar hårt och går ner så sakteliga. :3 och rider inte.)

Senast ändrad av en moderator:

Tar upp en "gammal" tråd lite... Jag förstår poängen med viktgränser för ridskolehästar, men som många sagt så borde viktgränsen vara per häst och inte per anläggning (eller vad man nu ska kalla det). MEN, min fråga är: Hur vet man om en person är tyngre än tillåten vikt? Fråga funkar, absolut, men hur många ljuger inte om sin vikt? Ska man då ha en våg på ridskolan, och "väga in" eventuella elever? Det är inte alltid helt lätt att se på en person hur mkt den väger.

Tänk så här. Två personer, båda två väger 95kg. Den ena personen ser dock ut att väga mindre, och blir inte vägd och nekad, men den andra ser ut att väga sin vikt, och blir nekad. Är det rättvist? Nej.

Och hur hård ska man vara? Exakt på kilot? 90,00 annars bye bye? Eller kan någon som väger 91kg få rida?

Jag är själv överviktig och har full förståelse ifall en hästägare inte vill låta mig rida. Jag är i full färd med "bantning", och detta gör jag delvis med häst - jag tömkör, sliter ensam i ett stall för 12 hästar och även om det inte låter som mycket så ger det faktiskt resultat. För ge upp ridningen - det kommer jag aldrig göra, så länge det är hälsosamt för både mig och hästen.

Dels tycker jag att det är väldigt bra eftersom en del hästar inte skulle kunna bära en väldigt överviktig ryttare som saknar balans (det är lika illa med underviktiga ryttare utan balans), men sammtidigt tycker jag att det är väldigt diskriminerande att neka någon att rida p.g.a vikten :confused: (Ok om man vet att hästen absolut inte klarar det) Det är faktiskt inte alla som är överviktiga som rår för det. Ridskolan bör ju veta ungefär hur mycket varje häst/ponny klarar av, så varför inte låta överviktiga få ta dom lite robustare hästarna? Det handlar ju bara om nån lektion i veckan, resten av tiden är det ju andra som rider den hästen, så den borde inte bli utsliten på något sätt om den rids ordentligt.
Och om man hela tiden dska prata om att hästen kommer i obalans med fel ryttare tycker jag att dom kan sätta in en "längd-gräns" för ponny med eftersom för långa ryttare också kan skapa obalans :cool:

Senast ändrad:

Alltså jag tycker att det borde vara olika från häst till häst. Jag menar, vissa hästar orkar ju bära ganska mycket tyngd, medan smäckrare inte gör det.
Så om man tex säjer att man sätter en gräns på 90 kg på en ridskola, men det bara är två hästar som egentligen orkar bära sådana tunga människor, och resten inte. Så blir ju ändå några av de andra hästarna tvugna att bära 90 kilos-personerna, eftersom de inte bara kan rida på de två hästar hela tiden.

Jag tycker absolut att det ska finnas en viktgräns-från häst till häst.

Tycker det är självklart att det ska finnas en gräns.
Sen finns det ju en del ridskolor som har tagit in enstaka rejäla kallblod etc. för att ge tyngre ryttare en chans. Pappa rider ofta stallets jätte halvblod inte för att han är tung iofs men lååång.

Tycker inte ridskolan i sig ska ha en viktgräns utan varje häst.
Inte många män som kan börja rida då om gränsen är 85 kg.

Sen är det som någon sa, hur ska man veta att personen i fråga är överviktig eller inte??
Dvs väger för mycket.
Det finns de som är 160 långa och väger närmare 80 kg, borde inte de vara sämre lämpade då om man resonerar som vissa här att överviktiga har så mycket sämre balans osv, än en på 180 som väger 80 kg?
(för att ta ett exempel)

På vår ridskola hade vi viktuppdelning på hästarna, de mindre fick inte bära så tungt.
Tycker att alla ridskolor ska ha några hästar som är viktbärande trots allt, de kommer inte bara ridas av överviktiga människor utan även av små 40 kgs sprättar utan balans, och en del (enligt det som diskuteras här) överviktiga MED balans.

Vi har 85 på ponnyskolan. (Har tre stadiga valacker som tar de vikterna regelbundet utan att det märks på dem).

90kg om man har stora hästar, vad är det för klenisar? Och vad ska alla normalmusklade karlar rida på?

På min ridskola vägs man typ en gång/år. Det är inte exakt på kilot, det beror lite på hur man rider också. Om ridlärarna vet att man rider en häst som tar 3 kg för lite i form är det OK att rida den, sen är ju inte alla lika känsliga för ett par kg för mycket.

jag har inte läst hela tråden..

men en viktgräns låter vettigt, hästar är levande varelser, inte maskiner.

Sedan kan ju ridskolorna överväga att ta in tyngre, grövre raser som lätt bär mer och justera gränsen eftersom.. det r ju olika för häst till häst..

http://www.corren.se/asikter/forum/...tegory1=1097835189-26&category2=1100702641-0&

Måste vara jätte jobbigt att vara så över viktig:( Men i detta fallet måste vi tänka på våra fyrbenta vänner hästen om den ska hålla och må så bra som möjligt....

Ingen pajkastning tack, man har rätt att tycka och diskutera;)

Sjukt!!
90kilo är inte övervikt på en fullmusklad man tex !
Se till att ha hästar för alla stl på människor då!
Tex ardenner mm mm stora kallblod klarar lätt 100kilo på ryggen utan prob .
ska man ha en sådan servis som en ridskola då ska den finnas för alla!

Som mamma med ett tungt barn(pga kortison) upprörs jag kraftig av denna diskriminering .
Tur att jag har egen gård och egna hästar !
Min dotter väger nästan 90 kilo och hon har en tinker :)
Min man ligger på 100pannor och han har oxå en tinker *S*
Det finns hästar för alla stl på männiksor .

Tänk att det är så tabu med detta ämne! Jag tycker att det borde vara upp till var och ens omdöme att bedöma om man är för tung/för stor för en häst eller inte. När jag red på ridskolan hände det att de hade satt upp mig på en C-ponny eller liknande för att rida till den och jag fick då syn på att den hade en maxvikt på 55 kg, varpå jag genast gick till instruktören för att tala om att jag väger för mycket för den ponnyn. Vad är det som är så skamligt med att erkänna att man väger för mycket för en häst/ponny? :confused:
Ser man egentligen till hästens väl eller till sitt eget ego när man väljer att hoppa en häst trots att man är väl medveten om att man väger för mycket för hästen???

Är det rätt att stoppa tunga ryttare från att rida?

Handlade tråden om:smirk: Sen får var och en tycka vad man vill, det är allas rättighet:)

Själv tänkte jag på nybörjare över lag som börja rida. Inte ruttinerade. Men som jag sagt förut, skulle jag själv inte sätta upp en för tung ryttare på mina hästar .

Tråden handlar inte ett dugg om att det är skamligt att väga för mkt. Utan hästens bästa.Själv kämpa jag med varje dag att inte väga mer än högst 60 kg. Det är inte bara hästar som ska ha bra kondition. Det ska även jag ha:) det är jag skyldig mina hästar, tycker jag.;)

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka