Sv: Är det rätt att stoppa tunga ryttare från att rida?
halvt knapplån
Men det är väl inte just "regelbundenheten" i hur ngn som väger lite mer rider som är problemet? Det är skillnad på regelbundet, en gång om året, en gång i veckan, varje dag...
Om nu 11 olika ryttare i olika vikt och balans (45-95 kg i tyngd och som har ridit i mellan 1 och 20 år) och en ridlärare rider en häst på en vecka. Är det då värre än att en enda person som väger 55 kg alltid rider hästen, varje dag, i samma fel balans?
Den felaktiga balansen bli i alla fall fördelad på olika sätt.
I den här diskussionen kan jag inte se det som annat än positivt att en häst "regelbundet" en gång i veckan rids av en man som väger ca 95 kg (speciellt med tanke på att han är typ 10% av eleverna, de övriga väger runt 65) hästen känner honom och har ridits av "lätta personer" resten av veckan. (+ att hästen faktiskt verkligen går bra med honom på ryggen, iom att han får den att gå korrekt)
Varför i blekaste helsike! skulle en ridlärare vara så dum i huvet att hon satte upp fel person på fel häst bara för att det inte finns ngn viktgräns på ridskolan? Jag tycker att ridskolor ska få sätta viktgränser
det är ett fritt land, men jag tycker inte att det är mer moraliskt korrekt än utan. Jag rider på riskola och har fått kommentarer i stil med, nu får du ta Y för du är den enda lilla ryttaren kvar, till råga på allt tror de nog jag väger lite bara för att jag är kort och inte "tjock".
Så vikt är väldigt svårt att bedöma, om man tror att man med en viktgräns på 90 kg blir av med lite bredare tjejer som verkar obalanserade, så är nog sanningen den att de är kvar, medans de välbalanserade musklade, "smala", killarna åker ut. Och by the way, är det inte bara den allmänna moralpaniken över tjockhet som slår igenom här också? Varför skulle inte en lite fluffig tjej som ser obalanserad ut på golvet egentligen kunna vara välbalancerad! på en häst. Det blir fel hela vägen. Bättre att anpassa hästen efter ryttaren, både vikt och kunskapsmässigt!
(och i övrigt det är INTE lätt att gå ned i vikt, det är inte bara att ta sig i kragen. Folk skulle gjort det för länge sedan om det var lätt. Inte ens sjukvårdens egna bantningsprogram brukar fungera till mer än några %)
Och jag menar verkligen inte att ridskolor ska tvingas att ha en extremt viktbärande häst, har man ingen häst som en viss elev kan rida så säger man såklart det! Borde inte hända så ofta att man behöver en regel? Regler är så rigida och kan lätt ge annan än önskad effekt.