Är det rätt att stoppa tunga ryttare från att rida?

Sv: Är det rätt att stoppa tunga ryttare från att rida?

Jag tror att hon hade blivit så glad av det :) Och tror nog att hästen klarar några minuter när han är bättre musklad..XD

Hehe, jo det stämmer ju med. Kanske svårt att hitta nån som rider till shettisarna (om man inte har lilla Jojjo där då..hon är ju t.om. kortare och mkt lättare än jag)..

http://www.corren.se/asikter/forum/...tegory1=1097835189-26&category2=1100702641-0&

Måste vara jätte jobbigt att vara så över viktig:( Men i detta fallet måste vi tänka på våra fyrbenta vänner hästen om den ska hålla och må så bra som möjligt....

Ingen pajkastning tack, man har rätt att tycka och diskutera;)

Såhär tycker jag:

det finns många långa, grova personer som väger runt 90 utan att vara överviktiga. det finns hästar i deras storlek också.
men jag antar att det här har handlat om på en ridskola där man byter häst titt som tätt och där de flesta hästarna kanske inte är så robusta och stora.

Uppfattningen bland de flesta hästmänniskor är att islandshästar är väldigt mycket mer viktbärande än alla andra ponnier i samma kategori, vilket jag tycker är helt absurt. Vem säger att en liten ponny på 130 cm ska kunna bära 90 kg? Svar: nästan alla islandshästridskolor/turridningar i alla fall. Det står nästan alltid, maxvikt 90 kg.:o
Vad jag vill säga är att de flesta större ryttare skulle kunna tänka sig att rida ut på en islandshäst turridning, utan att ge det en tanke. :(
Och jag tror nog att hästarna klarar lite mer än vi tror... ett halvblod på 165 klarar lugnt att bära ryttare runtr 90-100 kg. ;)

Reagerar starkt på ditt svar.
Varför det? :confused:

Sedan när är det dåligt att söka fakta?
Ingen aning. Vet du?

Mest OT, men kanske intressant ändå? Klipp ur en artikel om Göta Kanal.
"... En bra jämförelse: En häst förmår bära 100 kilo på ryggen - dra 2.000 kilo på vagn - dra 10.000 kilo på räls - dra 70.000 kilo på kanal."

LIA

Fast det är ju just det här resonemanget jag försöker komma åt...

Vad är det då som säger att det är ok att rida om man väger 65 kg?
Hur mycket VET vi är OK?
Hur VET vi det?

Eller är det åter igen så att vi TYCKER att 90kg är tungt, och då drar vi slutsatsen att det tycker nog hästen också?
Vi TYCKER att 60kg inte är så tungt, så då är det nog ok....

Du säger att vi inte ska utsätta hästarna för mer är vi VET är ok - vilken vikt är det då?
Det är svårt att avgöra. Det går ju inte att fråga hästen.
Därför tar jag det säkra före det osäkra och låter inte ens en 50 kilos ryttare med kass balans rida mina hästar. Men inte heller en 100 kilos med bra balans.

Kommer ju att stoppa de flsta män från att kunna få rida då.. Märkligt att ens ha såna regler.. En ridskola ska ha hästar till alla typer av elever...
Frågar igen då. Även till "Åsa-Britt" 130 kg?
Hon ska inte ens sitta på en häst.

Och jodå, det finns såna människor som vill rida.
Jag har nekat dem de gånger jag vart på turistridning på chaparral.

Sen håller jag nog med Cattan om att personer med rejäl övervikt inte skulle riskera att trilla av... är man så stor och orörlig kommer man nog inte på tanken att sitta upp på en häst...
Som jag skrev ovan så tyvärr förekommer det.
Förhoppningsvis inte ofta. :crazy:

För övrigt tycker jag att istället för att sätta maxgräns, ta in några kraftigare hästar. En välmusklad nordsvensk kan bära mer vikt än många andra hästar, sen kan ni ju sitta och diskutera om ras och bärighet och allt vad det heter.. men en kraftigt byggd häst med kort rygg klarar mer än en spinkigt byggd häst med lång rygg. Det är ju ganska logiskt.
Så länge inte alla ridskole elever väger 145kg styck, så räcker det nog med en eller två kraftiga hästar.
Nordsvenskar har oftast lång rygg.
De är avlade för körning.
Om de är så mycket starkare än ett robust halvblod vet jag inte.

Problemet med att säga att tex ett halvblod på 165 kan bära 90-100 kg, är att många halvblod idag ser ut som rådjur i kroppen.
Jag hade en sådan tanig hannoveranare, inte en chans att han kunde ta den vikten.
Däremot den äldre halvblodsmodellen, som vi tyvärr inte ser så mkt av idag, va nog väldigt viktbärande!

Samma med islandshästar, de grova från förr kan bära en hel del, precis som grova russ osv. Alla grövre ponnyer kan nog bära en del, men allting ska vara så sport nuförtiden.
Då är det fel med samma stora ryttare.

Varför det? :confused:

LIA

För att du snäser rätt rejält åt någon som bara frågar om ni har belägg och fakta för det ni säger. Hade det inte varit intressant om det fanns fakta, undersökningar eller liknande? Titta lite själv på vad du skrivit, och det du svarat på.

Nordsvenskar har oftast lång rygg.
De är avlade för körning.
Om de är så mycket starkare än ett robust halvblod vet jag inte.
Ja, hitta robusta halvblod så säger jag inte emot dig.
Men nordsvensken är ju mycket robustare i vilket fall. Halvbloden jag har sett har lång rygg de med, det syns bara lite mindre för de har långa, spinkiga ben.
Men oavsett, det finns hästar som lätt klarar mer än 90kg, och som t.om. kan bära 130kg någon gång ibland utan att må dåligt för det. Tusan, jag har burit 130kg människa på min rygg några gånger, och jag lever (är inte stor eller muskulös heller, 1.60 hög). Låt ridskolorna skaffa några sådana hästar med.

Senast ändrad av en moderator:

Någon gång ibland spelar det knappast någon större roll. Som jag sa..klarar jag av 130kg så gör väl en häst det.

Jag skulle då inte må bra i ryggen av den vikten. :crazy:

Jag utsätter iaf inte mina hästar för det.
Väger man såpass och vill rida, får man ta tag i sin vikt!

Är man en man på 2 1/2 meter, normalbyggd med denna vikt får man ändå inse sina begränsningar.

en man behöver knappast vara 2.5 m lång för att som normalviktig nå den vikten. det räcker ypperligt med 190-195 vilket inte är jätteovanligt att en man är. dessutom har en man mer muskelmassa (och grövre benstomme) än vad en kvinna generellt sett har. muskler väger som bekant mer än fett ;)

givetvis behöver inte du utsätta dina hästar för något som inte känns bra för dig, men det finns hästar som klarar dom vikterna utan problem. jag vet att flera kända ryttare (män) inom både dressyr och hoppning ligger i en viktklass över 90 kg (även över 100) och deras hästar håller och presterar ypperligt ändå utan att ha ökad skadefrekvens.

Senast ändrad av en moderator:

Jag syftade på vikten 130 kg, för inte är det en normalvikt på en man under 2 meter. Om han inte har mycket muskler eller fett.

jag har en f.d som är 2.01 lång, inte ett dugg tjock som väger såpass (130) min mor kallade oss "helan och halvan" (jag väger 50 kg och är 166 lång):angel: iofs. så rider inte han, men det beror nog på att han föredrar andra hästkrafter :D

Inte regelbundet..nej.. och det blir det väl på ridskolor. Iofs, en kraftig men välbalanserad människa på en musklad häst av rätt modell hade nog klarat även det någon gång vecka, fast det är ju inte regeln med ridskolor.
Men en enstaka gång på en välmusklad häst av rätt modell skadar nog inte. (typ..4-5 gånger i hästens livstid, a 15 minuter gång?)

Till ämnet, jag förstår viktgränsen, men 90kg är lite lågt. Inte för de hästar ridskolor ofta har, men kunde de köpa en annan slags hästar (kraftigare modell) så hade de nog kunnat höja gränsen några kg. Förhoppningsvis rider inte så många människor som ligger på maxgränsen, så hästarna går då inte med supertunga ryttare varje dag.

Inte regelbundet..nej.. och det blir det väl på ridskolor. Iofs, en kraftig men välbalanserad människa på en musklad häst av rätt modell hade nog klarat även det någon gång vecka, fast det är ju inte regeln med ridskolor.
Men en enstaka gång på en välmusklad häst av rätt modell skadar nog inte. (typ..4-5 gånger i hästens livstid, a 15 minuter gång?)

Till ämnet, jag förstår viktgränsen, men 90kg är lite lågt. Inte för de hästar ridskolor ofta har, men kunde de köpa en annan slags hästar (kraftigare modell) så hade de nog kunnat höja gränsen några kg. Förhoppningsvis rider inte så många människor som ligger på maxgränsen, så hästarna går då inte med supertunga ryttare varje dag.

Jo jag tror lite som dig där, att visst skulle min nordis tex kunna bära det ett fåtal gånger, i SKRITT.

Tyvärr på ridskolor blir det ju regelbundet, det är inte alltid samma övervakning som om någon såpass överviktigt skulle sitta på min häst. En ridlärare har många att hålla koll på och den överviktiga/välmusklade kanske inte är så rutinerad tex.

Och vem nöjer sig med att skritta runt när de betalar så mkt som de gör på ridskola? :crazy:

Förhoppningsvis blir man motiverad att gå ner i vikt!

Ja, ungefär så tänker väl jag med :)

Jag skulle då inte må bra i ryggen av den vikten. :crazy:

Jag utsätter iaf inte mina hästar för det.
Väger man såpass och vill rida, får man ta tag i sin vikt!

Ja men åter igen... att DU inte skulle må bra i ryggen av det här väl ändå inte hit... vi pratar ju om vad en HÄST mår bra av.

Jag känner att denna diskusion är lite som att prata med folk som lägger på täcke på sin häst när DE tycker att det är kallt.... inte när HÄSTEN tycker det.

Ha gärna åsikter, men så länge de inte är underbygda av något annat än eget "tyckande" så är de lika tillförlitliga som nått man läser i hänt extra... :)

Ja men åter igen... att DU inte skulle må bra i ryggen av det här väl ändå inte hit... vi pratar ju om vad en HÄST mår bra av.

Jag känner att denna diskusion är lite som att prata med folk som lägger på täcke på sin häst när DE tycker att det är kallt.... inte när HÄSTEN tycker det.

Ha gärna åsikter, men så länge de inte är underbygda av något annat än eget "tyckande" så är de lika tillförlitliga som nått man läser i hänt extra... :)

Jag är dock ingen hästmänniska som lägger täcken på hästarna, det gör jag nästan aldrig. ;)

Men dina åsikter stödjs ju inte heller av något.
Det finns inget som säger att hästar klarar av och framförallt mår bra av att bära tungt, därför ser jag ingen vits med att överdriva vikten på dess rygg.

halvt knapplån

Men det är väl inte just "regelbundenheten" i hur ngn som väger lite mer rider som är problemet? Det är skillnad på regelbundet, en gång om året, en gång i veckan, varje dag...

Om nu 11 olika ryttare i olika vikt och balans (45-95 kg i tyngd och som har ridit i mellan 1 och 20 år) och en ridlärare rider en häst på en vecka. Är det då värre än att en enda person som väger 55 kg alltid rider hästen, varje dag, i samma fel balans? :confused: Den felaktiga balansen bli i alla fall fördelad på olika sätt.

I den här diskussionen kan jag inte se det som annat än positivt att en häst "regelbundet" en gång i veckan rids av en man som väger ca 95 kg (speciellt med tanke på att han är typ 10% av eleverna, de övriga väger runt 65) hästen känner honom och har ridits av "lätta personer" resten av veckan. (+ att hästen faktiskt verkligen går bra med honom på ryggen, iom att han får den att gå korrekt)

Varför i blekaste helsike! skulle en ridlärare vara så dum i huvet att hon satte upp fel person på fel häst bara för att det inte finns ngn viktgräns på ridskolan? Jag tycker att ridskolor ska få sätta viktgränser :bump: det är ett fritt land, men jag tycker inte att det är mer moraliskt korrekt än utan. Jag rider på riskola och har fått kommentarer i stil med, nu får du ta Y för du är den enda lilla ryttaren kvar, till råga på allt tror de nog jag väger lite bara för att jag är kort och inte "tjock".

Så vikt är väldigt svårt att bedöma, om man tror att man med en viktgräns på 90 kg blir av med lite bredare tjejer som verkar obalanserade, så är nog sanningen den att de är kvar, medans de välbalanserade musklade, "smala", killarna åker ut. Och by the way, är det inte bara den allmänna moralpaniken över tjockhet som slår igenom här också? Varför skulle inte en lite fluffig tjej som ser obalanserad ut på golvet egentligen kunna vara välbalancerad! på en häst. Det blir fel hela vägen. Bättre att anpassa hästen efter ryttaren, både vikt och kunskapsmässigt!

(och i övrigt det är INTE lätt att gå ned i vikt, det är inte bara att ta sig i kragen. Folk skulle gjort det för länge sedan om det var lätt. Inte ens sjukvårdens egna bantningsprogram brukar fungera till mer än några %)

Och jag menar verkligen inte att ridskolor ska tvingas att ha en extremt viktbärande häst, har man ingen häst som en viss elev kan rida så säger man såklart det! Borde inte hända så ofta att man behöver en regel? Regler är så rigida och kan lätt ge annan än önskad effekt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka