Är det rätt att stoppa tunga ryttare från att rida?

Sv: Är det rätt att stoppa tunga ryttare från att rida?

Jag är dock ingen hästmänniska som lägger täcken på hästarna, det gör jag nästan aldrig. ;)

Men dina åsikter stödjs ju inte heller av något.
Det finns inget som säger att hästar klarar av och framförallt mår bra av att bära tungt, därför ser jag ingen vits med att överdriva vikten på dess rygg.

Missförstå mig rätt här nu. :)

Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara....

"Mina åsikter" - nja, jag anser iof att en fullvuxen karl eller en stor kvinna på 95 kg gott kan rida på ett vanligt halvblod.
Och den åsikten stöds iof enbart på det faktum att hästar idag faktiskt rids av och mår bra med (blir gamla och är ohalta) dessa ryttare.

De hästar i min närhet som blivit halta och varit tvungen att tas bort har blivit det genom a) en skada, b) felaktig ridning (oftast av icke överviktiga personer) (c med fött fel.

Men åter igen - jag vet lika lite som du verkar veta vad som egentligen är maxgräns för en ryttares vikt på ett normalt halvblod.

Jag tycker bara att det är synd om "praxis" utarbetas från spekulationer, gissningar och rent o skärt "tyckande"..... vore bättre om man utgick från erfarenheter och forskning.

Så (med risk för att vara tjatig :D ) - det vore roligt att höra vad folk som anser att 95 kg är "för tungt" bygger sina åsikter på... föutom då eget ounderbygt "tyckande"..

Väl talat, du formulerar även många av mina tankar kring detta.

Jisses vilka fördomar du verkar ha. Jag antar att du är "lycklig" nog att vara liten och nätt, typ 150 cm lång och 45 kg i vikt. Har en bekant, en man, som är ca 186 cm lång och väger ca 90-95 kg i rena musker och han rider. Han är alltså ungefär lika stor som många män som tävlar i dressyr och hoppning. Så då menar du att dessa människor väger för mycket???

jag tror att mycket beror på hur man rider.

Givetvis måste man anpassa vikten på ryttaren så att det passar hästen. Man gör det ju på små hästar så varför inte på stora hästar?

Jisses vilka fördomar du verkar ha. Jag antar att du är "lycklig" nog att vara liten och nätt, typ 150 cm lång och 45 kg i vikt. Har en bekant, en man, som är ca 186 cm lång och väger ca 90-95 kg i rena musker och han rider. Han är alltså ungefär lika stor som många män som tävlar i dressyr och hoppning. Så då menar du att dessa människor väger för mycket???
Jag är överviktig. Inte mycket, men allt en del ändå.
Som nu går neråt från att ha varit mer. ;)

Jag har inga fördomar?
Har jag skrivit det?

Jag menar bara att hästar inte är gjorda att ridas på, och man ska passa sig så man inte sätter för mycket på dem.

Läs vad lulski nedan skriver!

Givetvis måste man anpassa vikten på ryttaren så att det passar hästen. Man gör det ju på små hästar så varför inte på stora hästar?
:bow: :bow:
Exakt.

Kan man sätta 120 kg på 160 häst så kan man nog allt sätta 90 på c ponny också, kanske tom b? Så varför inte ha viktgräns på stor hästar också.

halvt knapplån

Men det är väl inte just "regelbundenheten" i hur ngn som väger lite mer rider som är problemet? Det är skillnad på regelbundet, en gång om året, en gång i veckan, varje dag...

Om nu 11 olika ryttare i olika vikt och balans (45-95 kg i tyngd och som har ridit i mellan 1 och 20 år) och en ridlärare rider en häst på en vecka. Är det då värre än att en enda person som väger 55 kg alltid rider hästen, varje dag, i samma fel balans? :confused: Den felaktiga balansen bli i alla fall fördelad på olika sätt.

I den här diskussionen kan jag inte se det som annat än positivt att en häst "regelbundet" en gång i veckan rids av en man som väger ca 95 kg (speciellt med tanke på att han är typ 10% av eleverna, de övriga väger runt 65) hästen känner honom och har ridits av "lätta personer" resten av veckan. (+ att hästen faktiskt verkligen går bra med honom på ryggen, iom att han får den att gå korrekt)

Varför i blekaste helsike! skulle en ridlärare vara så dum i huvet att hon satte upp fel person på fel häst bara för att det inte finns ngn viktgräns på ridskolan? Jag tycker att ridskolor ska få sätta viktgränser :bump: det är ett fritt land, men jag tycker inte att det är mer moraliskt korrekt än utan. Jag rider på riskola och har fått kommentarer i stil med, nu får du ta Y för du är den enda lilla ryttaren kvar, till råga på allt tror de nog jag väger lite bara för att jag är kort och inte "tjock".

Så vikt är väldigt svårt att bedöma, om man tror att man med en viktgräns på 90 kg blir av med lite bredare tjejer som verkar obalanserade, så är nog sanningen den att de är kvar, medans de välbalanserade musklade, "smala", killarna åker ut. Och by the way, är det inte bara den allmänna moralpaniken över tjockhet som slår igenom här också? Varför skulle inte en lite fluffig tjej som ser obalanserad ut på golvet egentligen kunna vara välbalancerad! på en häst. Det blir fel hela vägen. Bättre att anpassa hästen efter ryttaren, både vikt och kunskapsmässigt!

(och i övrigt det är INTE lätt att gå ned i vikt, det är inte bara att ta sig i kragen. Folk skulle gjort det för länge sedan om det var lätt. Inte ens sjukvårdens egna bantningsprogram brukar fungera till mer än några %)

Och jag menar verkligen inte att ridskolor ska tvingas att ha en extremt viktbärande häst, har man ingen häst som en viss elev kan rida så säger man såklart det! Borde inte hända så ofta att man behöver en regel? Regler är så rigida och kan lätt ge annan än önskad effekt.

:bow: :bow:

Det finns begränsingar inom allt!
Du får inte åka alla karuseller på Liseberg om du är över 195 och det är tekniska maskiner.

Känns som att viktbegränsing på hästar också bör förkomma då detta är levande varelser! De kan inte säga i från.

Dock finns det undantag, det finns ju väldigt kraftiga och duktiga internationella herrar som rider. Men det finns ingen som klagar på dem? De är duktiga och kan sin sak, de lägger vikten på rätt vis och då tycker jag att vi har ett undantag!

På maskinerna är det ju testat just hur mkt man kan väga och hur lång man kan vara pga säkerheten. En hiss är ju belagd med maxvikt, även vägar med fordon mm. men här har det ju gjorts undersökningar...
Det finns ju fortfarande inga belägg för att ett normalbyggt halvblod inte skulle klara mer än 90 kg. Det kanske har testats någonstans, vad vet jag men en källa till det testet hade varit spännande... inte för att jag iofs vet hur man skulle testa utan att riskera att skada pållarna... hm... möjligheten finns iofs att de som sätter viktgränser gör det av erfarenhet.... kanske...:crazy:

Det finns begränsingar inom allt!
Du får inte åka alla karuseller på Liseberg om du är över 195 och det är tekniska maskiner.

Känns som att viktbegränsing på hästar också bör förkomma då detta är levande varelser! De kan inte säga i från.

Dock finns det undantag, det finns ju väldigt kraftiga och duktiga internationella herrar som rider. Men det finns ingen som klagar på dem? De är duktiga och kan sin sak, de lägger vikten på rätt vis och då tycker jag att vi har ett undantag!

Undrar vad dom där tyska hoppryttarna väger? Ett par gubbar som ser ut att spränga kavajen när dom rider.

Tycker inte man ska smutskasta tex dom tyska topp-ryttarna. Dom vet nog var dom lägger varenda litet gram så att det inte sliter på hästarna mer än nödvändigt.

Vet en dam som var överviktig som hoppade sina hästar. I stort sätt ALLA hennes hästar hade ständigt och jämt ledinframmationer i frambenen, gång på gång på gång... Tillslut lämnade hon dem för tillridning (anledning okänd) till en smal tjej på 55 kg, och vips! Inte en häst hade någon inflammation i frambenen under tiden hon hade dom!

Förstår att det är tufft för överviktiga (eftersom min syster är överviktig), men man får faktiskt tänka på hästens hälsa innan man klampar upp på en häst, som ngn innan skrev, som egentligen inte ens är bygd för att bära något! Man bör vara väldigt försiktig och duktig när man rider, så att man sitter rätt över hästen och inte sitter mer på ena sittbenet än andra. Sitter en 100-kg´s person 2 cm mer åt ena hållet får hästen minimum 20 kg mer åt ena hållet att reglera upp för att röra sig rakt = belastningsskada (bokstavligttalat!!!)

Tycker inte man ska smutskasta tex dom tyska topp-ryttarna. Dom vet nog var dom lägger varenda litet gram så att det inte sliter på hästarna mer än nödvändigt.

Detta är ingen smutskastning! Det var bara ren och skär hyllning. De är duktiga och därför är det inga problem att "låta dem" rida.

Kraftig var kanske el ord, krallig då. De är muskulösa och stora (långa) i och med att de har längden väger de därefter.

När man kan sin sak så kan väga ganska mycket. Då kan man lägga vikten på rätt vis etc. Men är man totalt okunnig så kan man inte. Tänk dig att du aldrig har stått på en skatebord och så ska du göra det. Där handlar det mycket om balans och veta var man ska lägga vikten. Men som totalt oerfaren så lär det gå åt skogen efter som du inte kan! Principen är den samma!

Detta är ingen smutskastning! Det var bara ren och skär hyllning. De är duktiga och därför är det inga problem att "låta dem" rida.

Kraftig var kanske el ord, krallig då. De är muskulösa och stora (långa) i och med att de har längden väger de därefter.

När man kan sin sak så kan väga ganska mycket. Då kan man lägga vikten på rätt vis etc. Men är man totalt okunnig så kan man inte. Tänk dig att du aldrig har stått på en skatebord och så ska du göra det. Där handlar det mycket om balans och veta var man ska lägga vikten. Men som totalt oerfaren så lär det gå åt skogen efter som du inte kan! Principen är den samma!

Skönt att nån förstod:bow:

Skrev jag något annat eller?! :mad:

Om du läser ditt eget inlägg en gång till!
Där har du själv skrivit att man inte ska smutskasta de tyska hoppryttarna som ett svar till mig och mitt inlägg.

Och det tycker jag inte att man ska göra heller. Att bara peka ut just de "tyska" är inte så himla skjyst va? Finns väl en hel drös andra från andra länder som inte heller är helt smala.

Först är det skrivit de internationella hoppryttarna, sen har någon tagit ett exempel på de tyska hoppryttarna, ingenting annat! Ingen är utpekad.

Jag anser att djurens hälsa och välmående går före folks lust att rida. Och det är inte diskriminering att utesluta överviktiga från ridning. Det är rent hästvett. Sen kan man diskutera viktgränsen men då ska man vara medveten om att dessa hästar går fler än en lektion om dagen.

Hur mycket en häst orkar bära beror ju på hur den går också. En häst som går i form orkar bära mer än en häst som bara går på. På ridskolehästar så är det väl inte direkt konstigt om man sätter en lägre viktgräns än på privathästar. Men på ridskolan jag red på förut så var viktgränser på några (ganska kraftiga) ponnyer 65 kg! :eek: Tycker det är ganska mycket för 1 d-ponny och 2 c-ponnyer som går lektion 2-3 gånger om dan.

En sak till. Orsaken till att man väger så mkt kan vara muskler också ;)

kl

På min ridskola är gränsen för hoppning 85 kg och gränsen för all ridning är 90 kg. Det står både på hemsidan och tydligt på kontoret i stallet så alla vet vad som gäller. Dessutom finns det en lista med alla hästar och ponnyer och deras ungefärliga maxvikt. De flesta ponnyer tar 55 kg, de största D-ponnyerna tar 65 och äldre ponnyer/ponnyer som är lätta i typen tar 45-50 kg.
Det ordnas även körkurser på olika nivåer och det tävlas en del, så är man för tung för ridningen kan man ju alltid prova på det istället :)

Jag tycker att det är helt rätt med viktgräns, hästarna går ju 2-3 lektioner/dag (beroende på hur avancerade och långa lektionerna är) och ska hålla i många år.

Tillägg: Alla ryttare vägs ungefär en gång/år.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka