Är det rätt att stoppa tunga ryttare från att rida?

Sv: Är det rätt att stoppa tunga ryttare från att rida?

Men som jag sagt förut, skulle jag själv inte sätta upp en för tung ryttare på mina hästar .

Tråden handlar inte ett dugg om att det är skamligt att väga för mkt. Utan hästens bästa.Själv kämpa jag med varje dag att inte väga mer än högst 60 kg. Det är inte bara hästar som ska ha bra kondition. Det ska även jag ha:) det är jag skyldig mina hästar, tycker jag.;)

:bow::bow:

Jag kan förstå att vissa kan ta illa upp och känna sig förolämpade av dessa "regler", men ändå tycker jag att det borde vara av allas intresse att se till hästarnas bästa.

är man för tung för att rida kan man väll banta ned sig. Det är ju aldrig hälsosamt att vara överviktig

Härligt..starta denna tråden igen..
Om du läst hela hade du sett att många påpekar att man inte behöver vara tjock för att vara tung.
Dessutom är det inte så ohälosamt att vara tjock, det är värre att vara en smal soffpotatis än att vara en tjock men hyfsat fysiskt aktiv människa.

jag tycker också det är bra med en viktgräns,just för ridskolehästarna.
fast det har ju med att göra ,hur hästen är musklad förstås.
en islands häst sägs ju kunna bära hundra kilo,fast det kan ju inte gälla om den inte är musklad ordentligt.ridskolehästen borde ju tillhöra gruppen välmusklad mde tanke på att dom går två pass ,dom dagar dem jobbar.mojoriteten ridskoleryttare är ju inte tunga,kan dom inte bära en och annan tung ryttare då?va en tanke bara.det är svårt det där med vikt på ryttare,är ju skänsligt ämne.

Någon maxgräns på vikten måste han ju ha, framför allt på ridskolehästar.

*Kl*

Vi har en lista på min ridskola där det står hur mycket varje häst orkar bära. En bra lösning tycker jag. Då kan man se vilken häst man kan/inte kan rida. De största hästarna tar uppemot 100 kg så de flesta brukar kunna rida.:D

En häst ska ju självklart inte bära mer än vad den klarar av!:crazy: Det beror ju som sagt på hur musklad hästen är, grovhet m.m.
Diskriminering eller inte, hästen ska ju må bra och jag struntar fullkomligt om någon känner sig diskriminerad för att de inte får rida älsklingshästen!:smirk:
Är själv ngt överviktig och jag vet med mej själv vilka hästar jag kan och inte kan rida, skulle aldrig rida en häst som är för liten för mej.
Hästarnas välbefinnande ska ALLTID gå först och speciellt på ridskolehästar som oftast rids mkt mer än andra.

På min ridskola fick man väga sig varje termin (bara framför sin ridlärare) och på så sätt visste h*n vilka hästar jag kunde rida. Jätte smidigt och hästarna mådde bra.
Jag såg det som en sporre att gå ner i vikt för att kunna rida min favorithäst och det funkade.

Måste vara jätte jobbigt att vara så över viktig:(

Men du, vad är "så överviktig" enligt dig? Visst, jag är rund i formerna men jag är inte sjukligt fet någonstans och jag väger ändå över 90 kg. Det kan ju ha något att göta med att jag är 180cm lång också.

Angående ridskolor som sätter sådana gränser så tycker jag att det är tragiskt att de hindrar vuxna män och kvinnor från att rida.

Just när det gäller ridskolehästar så tycker jag det är ett bra beslut. Ridskolehästarna kan ha det tufft nog ändå, och behöver sparas så mycket det går.
Att vara tung och rida egen häst eller privathäst, som inte går i samma utsträckning och som är stor nog är nog bättre då.

Jag rider på ridskola, men har faktiskt ingen aning om det finns någon viktgräns:crazy:.

http://www.corren.se/asikter/forum/...tegory1=1097835189-26&category2=1100702641-0&

Måste vara jätte jobbigt att vara så över viktig:( Men i detta fallet måste vi tänka på våra fyrbenta vänner hästen om den ska hålla och må så bra som möjligt....

Ingen pajkastning tack, man har rätt att tycka och diskutera;)

vadå var sååå överviktig!? vad får dig att toro att alla som väger 90 kg är överviktiga?! :eek:

sambon är 195 lång å skulle han väga 90 kg skulle ha nse sjuk ut....har en tjejkompis på 1.87 som väger 94 kg hon har aosolut inget överblivet fett hon heller

På min ridskola har de satt en maxgräns på 85 kilo för ryttare. Det tycker jag är helt rätt! Hästarna går två pass om dagen, och ridskolan har inte råd att köpa nya hästar stup i kvarten för att de gamla har blivit utslitna. Dessutom är det ofta så att de stora och tunga ryttarna lätt hamnar i obalans, vilket gör det ännu jobbigare för hästen! Har man egen häst så får man väl väga hur mycket man vill, men för ridskolehästarnas bästa så tycker jag absolut att det ska finnas en maxgräns.

Jag kan hålla med om att det är bra med en viktgräns. Dock tycker jag 85 kilo är för lågt. Det finns personer som är välmusklade och långa, då väger man ofta därikring.

Och sen undrar jag hur du motiverar att större personer oftare hamnar i obalans? För där håller jag inte med dig till fem öre. Balansen sitter inte i hur stor man är. balansen får man öva fram.

KL

Ja, nu har jag inte orkat läsa igenom hela tråden, dels för att den är lång och dels för att jag har förstått att det kommit mindre lämpliga inlägg i den.

På MIN ridskola där jag red hade vi INGEN "övre viktregel"... Jag menar... Det är väl förfasen sunt förnuft vilka hästar man kan och inte kan rida? På samma sätt som att man inte sätter upp en nybörjare på en häst känd för att kasta av sina ryttare så sätter man inte upp en person över 90 på en ponny?? (Eller för den sakens skull, en omusklad liten häst?)

Första gången jag kom i kontakt med en maxgräns var faktiskt nu när jag flyttade i somras och var intresserad av att börja på en ridskola igen... Var ute och tittade på hästarna och det var allt från C-ponnier till stora grova halvblod på över 170. Så glad över att ha ridskolan 10min cykelväg hemifrån och såpass stora trevliga hästar, gick jag in på deras hemsida och mötte "maxvikt 90." Right... Då kan jag säga att jag blev tvärsne... De på 95kg vänder då i dörren så att säga, utan att ens få en chans att visa hur duktiga de är på att rida...

Själv är jag 179 lång, väger nästan 100... Är jag ett fetto? Knappast. Är jag en nybörjare? Långt ifrån! Men jag ges inte ens chansen att visa detta med denna regel. Att jag inte skulle kunna rida ett grovt halvblod på 170cm en gång i veckan är för mig helt absurt... Speciellt som jag red min halvblod/fullblod/ardenner av mer finlemmad modell á 156cm nästan dagligen när jag vägde 90. Och jag lovar, han har inte haft ont i ryggen eller visat obehag sedan jag köpte honom, någonting han gjorde när tunna nybörjare red runt på honom på ridskolan.

Så nej, jag tycker inte att en generell viktgräns är bra, det måste ses till individen, både till hästen och till ryttaren.

är man för tung för att rida kan man väll banta ned sig. Det är ju aldrig hälsosamt att vara överviktig

Tycker samma. Det är inte hälsosammt för människan. Och om hästar riskerar men av för tunga ryttare så är det ju inte bra för dem heller!

Jag skulle inte låta nån som väger lite för mycket rida min häst. Så varför ska ridskolorna det? Det är inte hästarnas fel att vissa väger mycket.
Nu ser jag inget fel med att ligga på +sidan av det som anses vara rätt. Så länge varje enskilld person trivs med sej själv. Men hästarna ska vi vara rädda om. De kan ju inte alltid välja själva!

Självklart är det som du säger oxå. Man måste oxå se efter individerna. Ponny, omusklad häst eller ett vältränat större djur med stark rygg.

Jag kan inte säga vilken gräns som är rätt att sätta då det gäller hästar. Är inte tillräckligt erfaren på hur mycket en häst klarar av att bära.
Men jag förstår att gränsen finns.

Jag har lätt att uttala mej oxå. Liten o nätt.

Men man borde kunna sätta en ca gräns. Men dela upp gränsen på hästarna på ridskolan. Vilka tål tyngre ryttare och vilka ska h lätta ryttare.

Har inte heller gått igenom hela tråden. Too long!

Angående ridskolor som sätter sådana gränser så tycker jag att det är tragiskt att de hindrar vuxna män och kvinnor från att rida.

Det är ju inte ett dugg tragiskt.

Sumsummarum: Vare sig man är tung av övervikt, muskler, betong i benen lr vad det nu kan vara för anledning, så MÅSTE man ALLTID se till hästarnas bästa! Skit samma om någon känner sig diskriminerad, det handlar om levande djur som ska hålla hela livet.

Har inte läst hela tråden, bara artikeln eller vad man ska kalla det. Tycker det är jättesvårt att döma i en sådan här fråga, för alla ridskolor måste ju få ha sina bestämmelser. Däremot borde ridskolor tänka på att köpa in lite mer viktbärande raser så att alla kan rida.

på ridksolan som vi brukar vara på har dom köpt in ett x antal hästar som endast dom bär ryttare som väger 90+. det är rejäla hästar och dom går max 1 lektion om dagen med lite tyngre ryttare ej mer så det tycker jag är ingen fara men att sätta en sån gräns verkar lite osjyst. hade vatt bättre å köpa in 2-3 riktigt viktbärande pållar i stället.

Vad trevligt med människor som tycker likadant som jag :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka