Är det rätt att stoppa tunga ryttare från att rida?

Sv: Är det rätt att stoppa tunga ryttare från att rida?

och många män som tävlar både dressyr och hoppning även på högre nivå är låånga och väger över 100 kg. en man som är "normalbyggd" dvs. inte fet och normalt med muskler för en man som är 1.90-1.95 m väger ofta runt 110 kg. inte så många som tänkt på :angel:

Fast det spelar ju igen roll.

Även om nu en normal man på 190 väger 110 kg, så kan det ju vara så att den vikten faktiskt är för tung.
Det är inte bara feta som ska nekas rida, utan alla som väger för mycket för det.

men eftersom hästarna ändå håller för tävling på högre nivå, så är dom ju troligen inte för tunga ;) . man får ju se till individ och kanske inte hänga upp sig så på en specifik vikt, alla hästar bär ju inte upp sin ryttare lika bra ändå beroende på muskelatur, utbildning, storlek och exteriör. det kan ju faktiskt tom. vara så att "pontus" på 1.65 i manke bär upp fler kg än "brutus" på 1.80.

vad jag menade mer är att om någon är kortare och överviktig eller lång och normalviktig, så påpekas oftare vikten till den som är överviktig. att den längre personen troligen väger lika mkt. eller mer reflekterar långt i från alla människor på.

jag tycker hela resonomanget om att man ska ha en maxvikt för alla är både sandlådenivå och diskriminerande. på dom ridanläggningar jag jobbat så har det funnits stora och tillräckligt musklade/välridna hästar som bär upp även tyngre ryttare, och personal som har vett i skallen att sätta rätt ryttare på rätt häst. samt ser till att ryttarna får balans innan det ska bära av i trav och galopp.

tänk om det varit du som vägt för mkt./varit för lång, hur kul hade det varit. hade du dessutom varit tex. man (som generellt har mer muskelmassa=väger mer) det hade blivit ett "benrangel" om du måstas banta. tyvärr, över 90 kg så glöm all ridning :eek:

sedan är det ju så att "vem som" får köpa häst. alla dom som nekats att lära sig på ridskolan kan ju gå och köpa en häst som kanske inte är den lämpligaste för personen och fara ut och träna själva utan att ha en susning om hur det ska vara (eller om hästen ens bär upp ryttaren rätt). det är ju inte direkt ett bättre alt.

Senast ändrad av en moderator:

Fast det spelar ju igen roll.

Även om nu en normal man på 190 väger 110 kg, så kan det ju vara så att den vikten faktiskt är för tung.
Det är inte bara feta som ska nekas rida, utan alla som väger för mycket för det.

Men ÄR det så att en person på 110kg ÄR för tung för att rida?

Finns det några studier eller annat som tyder på det?
ELLER är det helt enkelt så att vi tänker att - "oj 100kg - DET är tungt.. det klarar nog inte Brunte av att bära"?

Det jag är ute och fiskar efter här är alltså om det finns någon här som verkligen VET vad som verkligen är tungt för en häst... eller är det så att vi TROR att 110kg är för tungt för att vi TYCKER att folk som väger 100kg är tjocka och tunga...

Fattar ni hur jag menar?

jo, och jag tänker nog ganska mkt. i samma banor. om 100 kg oavsett häst är för mkt. så kan ju en stor del av alla manliga ryttare inte fortsätta rida :angel:

jag tycker hela resonomanget om att man ska ha en maxvikt för alla är både sandlådenivå och diskriminerande. på dom ridanläggningar jag jobbat så har det funnits stora och tillräckligt musklade/välridna hästar som bär upp även tyngre ryttare, och personal som har vett i skallen att sätta rätt ryttare på rätt häst. samt ser till att ryttarna får balans innan det ska bära av i trav och galopp.
Om man tycker det är diskriminerande får man väl ta och banta då.
Om det nu handlar om övervikt.
Det är inte diskriminerande för det handlar om levande djur som ABSOLUT INTE ska utsättas för mer än nödvändigt.

Det är ingen rättighet att rida.

Någon form av gräns måste ju finnas.
Vad gör man när Åsa-Britt, 130 kg kommer och vill rida?
Inte en chans att hon har på en häst att göra.

Men ÄR det så att en person på 110kg ÄR för tung för att rida?

Finns det några studier eller annat som tyder på det?
ELLER är det helt enkelt så att vi tänker att - "oj 100kg - DET är tungt.. det klarar nog inte Brunte av att bära"?

Det jag är ute och fiskar efter här är alltså om det finns någon här som verkligen VET vad som verkligen är tungt för en häst... eller är det så att vi TROR att 110kg är för tungt för att vi TYCKER att folk som väger 100kg är tjocka och tunga...

Fattar ni hur jag menar?

Nej men det finns inga studier som visar att det är ok heller.
Hästar är inte gjorde för ridning, de ska inte utsättas för mer än vad vi VET är ok. Jag skulle aldrig sätta den vikten på min häst för ridning.
Vill ni plåga era hästar så varsegod.

Varför ta onödiga risker med våra älskade djur?
Nej tack.

givetvis ska man inte sätta mer på en häst än att den är byggd/musklad för det. men att säga att alla hästar klarar tex. 90 kg är oxå fel. även 90 kg kan vara på tok för mkt. för en del hästar även om det är en stor häst, lika väl som det för en stor viktbärande häst, välriden med god exteriör och bra musklad inte bekommer ett dugg .

och om "ridskolan" säger att 90 kg gäller, gäller det alla hästar där då ? det är oxå fel.

sedan skrev ju inte jag att det BARA gällde övervikt. hur ska en normalbyggd man kunna banta om det inte finns övervikt ? ska den person banta tills det blir ett spjälstaket ? har du överhuvudtaget tittat på hur långa en del av elitens manliga ryttare är ? vad tror du dom väger ? hur kommer det sig att dom hästarna presterar så bra som dom gör ?

det är ingen rättighet att rida även om man väger 50 kg heller med det resonomanget. hur många små lätta ryttare har inte sönder sina hästar i rent oförstånd ? eller för att dom helt enkelt är för små/inte kan rida sina jättehästar rätt ? så kan man fortsätta i all oändlighet.

Vad är du ute efter? Kravlös ridning på ridskolor?

och om "ridskolan" säger att 90 kg gäller, gäller det alla hästar där då ? det är oxå fel.
Förstår du inte, att det gäller för dom mest viktbärande av ridskolans hästar??

Är man för tung, så går man ner i vikt eller gör något annat än rider. Enkelt, eller hur? En man som väger 90 kg och är normalbyggd, kan satsa på basketboll. :)

Att det finns lätta ryttare som rider sönder hästar, är väl inget bra argument här? :confused:

Så hur resonerar du? Om en häst kan ta 80 kg, så kan den ta 90 också. Om hästen kan ta 90 så kan den ta 100 kg också. Om den kan ta 100 ... osv. Inte stopp någonstans?

LIA

och vad är du ute efter ? har du läst mina inlägg och vad dom avsåg svara ? som jag redan skrivit så anser jag att man ska se till hästens förutsättningar, inte det samma som *inte stop någonstans*

Nej men det finns inga studier som visar att det är ok heller.
Hästar är inte gjorde för ridning, de ska inte utsättas för mer än vad vi VET är ok. Jag skulle aldrig sätta den vikten på min häst för ridning.
Vill ni plåga era hästar så varsegod.

Varför ta onödiga risker med våra älskade djur?
Nej tack.

Fast det är ju just det här resonemanget jag försöker komma åt...

Vad är det då som säger att det är ok att rida om man väger 65 kg?
Hur mycket VET vi är OK?
Hur VET vi det?

Eller är det åter igen så att vi TYCKER att 90kg är tungt, och då drar vi slutsatsen att det tycker nog hästen också?
Vi TYCKER att 60kg inte är så tungt, så då är det nog ok....

Du säger att vi inte ska utsätta hästarna för mer är vi VET är ok - vilken vikt är det då?

Hoppar in igen i diskussionen, med ungefär samma kommentar som vanligt :)

Militären har ju haft lite med hästar att göra genom tiderna :angel: och de har ofta haft ganska hög insats i om det funkar eller inte (livet). 120 kg bar en kavallerihäst från England under 1:a världskriget. dvs ryttare + sadel och utrustning. Så ryttaren kanske låg på runt 90 kg och så utrustning då. Men våra sadlar nu brukar ju inte väga runt 30 kg så...

Jag la till och med in ngn länk om hur stor andel av sin vikt en häst kunde bära var. Man kan leta bakåt.

Men jag måste påpeka en sak till! Hästarna har växt i storlek en hel del, och deras ryggar har i alla fall under en tid under 80-talet varit väldigt långa (nu verkar de bli kortare igen). Det är inte alls av naturen givet att en riktigt stor häst med lång rygg kan bära mer än en liten välproportionelig häst. Till och med kan de bli skörare när de blir större. Å andra sidan verkar det krävas mer av en liten ryttare för att få en stor häst att gå bra.

Nåja tumregeln i militären har jag för mig var att hästen inte skulle vara större än en handsbredd lägre i mankhöjd än ryttaren var lång. Direkt tjocka var de nog sällan.

I övrigt, jag tror det är få personer som har fettvikt 130 kg som någonsin skulle komma på idén att riskera falla från en häst :o

Senast ändrad:

Kommer ju att stoppa de flsta män från att kunna få rida då.. Märkligt att ens ha såna regler.. En ridskola ska ha hästar till alla typer av elever...

Hoppar in igen i diskussionen, med ungefär samma kommentar som vanligt :)

Militären har ju haft lite med hästar att göra genom tiderna :angel: och de har ofta haft ganska hög insats i om det funkar eller inte (livet). 120 kg bar en kavallerihäst från England under 1:a världskriget. dvs ryttare + sadel och utrustning. Så ryttaren kanske låg på runt 90 kg och så utrustning då. Men våra sadlar nu brukar ju inte väga runt 30 kg så...

Jag la till och med in ngn länk om hur stor andel av sin vikt en häst kunde bära var. Man kan leta bakåt.

Men jag måste påpeka en sak till! Hästarna har växt i storlek en hel del, och deras ryggar har i alla fall under en tid under 80-talet varit väldigt långa (nu verkar de bli kortare igen). Det är inte alls av naturen givet att en riktigt stor häst med lång rygg kan bära mer än en liten välproportionelig häst. Till och med kan de bli skörare när de blir större. Å andra sidan verkar det krävas mer av en liten ryttare för att få en stor häst att gå bra.

Nåja tumregeln i militären har jag för mig var att hästen inte skulle vara större än en handsbredd lägre i mankhöjd än ryttaren var lång. Direkt tjocka var de nog sällan.

I övrigt, jag tror det är få personer som har fettvikt 130 kg som någonsin skulle komma på idén att riskera falla från en häst :o

Ja, några fler tankar:

De medeltida riddarna, deras rustningar vägde en del, och hästarna överlevde trots att de förmodligen inte ens gick i rätt form...

Tumregeln 1/6 av hästens vikt kanske inte gäller alla hästar... tex hur många tycker det är fel med vuxna människor (70 kg + sadel) på islänningar som väger ca 300 kg, de borde ju inte bära mer än 50 kg isåfall....

Beduinerna är visserligen ofta små men deras sadlar väger desto mer, arabhästen är en tålig ras...

Känner en vars nordsvensk (ca 700kg) inte tilläts bära mer än 70 kg, order av vet...

Detta kan diskuteras i oändlighet men jag anser att man måste se till varje häst vad den klarar av. Sen håller jag nog med Cattan om att personer med rejäl övervikt inte skulle riskera att trilla av... är man så stor och orörlig kommer man nog inte på tanken att sitta upp på en häst...

Menar du med din fråga att ryttarens vikt är ovikommande? Är det OK om en 200-kilosklump kryper upp på en A-ponny?

Tar till lite för att du ska inse, att någon slags viktbegränsning behövs. Var den ska ligga och hur den ska skötas går ju att diskutera om.

LIA

Reagerar starkt på ditt svar. Sedan när är det dåligt att söka fakta?

För övrigt tycker jag att istället för att sätta maxgräns, ta in några kraftigare hästar. En välmusklad nordsvensk kan bära mer vikt än många andra hästar, sen kan ni ju sitta och diskutera om ras och bärighet och allt vad det heter.. men en kraftigt byggd häst med kort rygg klarar mer än en spinkigt byggd häst med lång rygg. Det är ju ganska logiskt.
Så länge inte alla ridskole elever väger 145kg styck, så räcker det nog med en eller två kraftiga hästar.

jag jobbade på en anläggning på -80 talet som hade bla. en jättestor ardenner, välriden som få. och en större nordsvensk, även den jättefin att rida. kördes även regelbundet. på dom hästarna kunnde man sätta upp rejält stora män utan att det bekom hästarna ett dugg.

dessutom kvarstår ju att tex. många av elitens män har hästar som håller utmärkt på en nivå som dom flesta ryttare och hästar aldrig ens når, och det är många ggr. inga små män :angel:

Nej.. tror dessutom att bl.a. halvbloden (mfl) är för stora för att orka bära mycket nu..mycket vikt på långa ben..
Sedan ÄR det skillnad på ridskolor och privat..ridskolorna har ju många obalanserade ryttare.
Men en kraftigt byggd, musklad arbetshäst hade ju säkert klarat av nästan alla ryttare, utom möjligtvis de allra fetaste på 150-160kg... hur många såna finns det? Några sådana hade ju varit bra på en ridskola. EDIT: Hästar alltså..inte överviktiga ryttare..O_o

och om alla ridskolor nekar större ryttare kan ju fortfarande vem som helst köpa häst, kunskap eller inte spelar för många ingen roll. om då någon 130 kg människa hemskt gärna vill rida och köper sig en häst(eftersom ridskolan sa nej), är det ju inte säkert att denne orutinerade människa vet hur en viktbärande, välriden, välmusklad häst med bra exteriör är/ser ut (och framförallt ska skötas). kanske köper för ändamålet helt fel häst och far ut i skogen för att lära sig rida :angel: det har ju faktiskt hänt :angel: då läre det ju faktiskt vara mer synd om den hästen :angel:

jag kan bara tala för dom anläggningar jag jobbat på, men då fick ryttarna skaffa sig balans i först skritt, sedan trav osv. under kontrollerade former på häst som va ordentligt riden/musklad för det arbete dom utför och avpassad för sin ryttare.

sedan är det ju ganska knasigt att sätta en övre viktgräns som gäller "alla" pricis som du skrev så kan den lite mindre "pontus" kan ju bära betydligt mer än den i manken högre "brutus".

Jo. Jag har en vänninna, väldigt intresserad av hästar..och ganska..kraftig.. >_> (Men hon håller på att gå ner, go henne! :D)
Jag kommer nog låta henne sitta på vår bruksnordis, (när han också har gått ner lite och fått lite muskler, och vi har lärt känna honom..vi har precis köpt honom) Men det blir ju ingen flängridning. Kanske max ett par steg i trav, mer tror jag inte hon vill..XD

Men starkare hästar till ridskolorna, det tror jag ju på.

Måste vara jätte jobbigt att vara så över viktig:( Men i detta fallet måste vi tänka på våra fyrbenta vänner hästen om den ska hålla och må så bra som möjligt....

Ingen pajkastning tack, man har rätt att tycka och diskutera;)

Nu skulle jag vill berätta om MIN ridskola där det inte finns nån (ursäkta) löjlig maxvikt. Ridskolan har funnits i 30 år och hästarna går två ibland tre pass om dagen på 45 min. Ofta får de lite större ryttarna (70 kg) rida småhästarna (b-ponny) för att rida till dem.
Ingen häst under 20 har tagits bort under 30 år förutom EN som fick en grep i benet. Den senaste som togs bort var 28 år och garanterat en som fick bära de stora ryttarna. Inte en enda häst har tagits bort pga fel i benen eller annat utan av åldern.

Kan också tillägga att endast tre hästar har sålts därifrån på grund av att dom inte har passat till ridskola. Jag är uppriktigt sagt urless på maxvikterna. Tar man hand om sina hästar och inte busrider dom håller de garanterat för en 90 kg tung ryttare. :mad: :mad:

va fint av er att låte henne få pröva :)

dom i mitt tycke lite bättre anläggningarna låter ju (ingår i jobbet) faktiskt personalen rida igenom lektionshästarna regelbundet. även det ger ju på sikt starkare hästar, och betydligt trevligare hästar att lära sig rida på ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka