Är det rätt att stoppa tunga ryttare från att rida?

Sv: Är det rätt att stoppa tunga ryttare från att rida?

Håller med om att ALLA ryttare på en ridskola är inte smällfeta. Dessutom är man inte nödvändigtvis fet bara för man väger 90+ . det finns långa karlar och fruntimmer som väger mycket men skulle man göra en skalenlig förminskning av dem då är många andra lika feta som dem! så det så! Fet är väl fel uttryckt!
Tycker viktgränser är fel. Då får ridskolorna ha mer viktbärande hästar. Finns det så många "tjockisar" lär ju efterfrågan vara likastor, då borde de ha råd med lite grövre viktbärande kusar.
När jag höll på på ridskolan (90- 75+), höll de också koll så inte hästen fick slita för mycket. Och jag upplevde det nog som om munnarna blev förstörda oftare än övriga kropparna.Ryck och slit!
( viktgräser på vissa hästar förekom)

Oj, det meddelande kom lite fel! *S* Skulle ju hamna på tråden inte hos dig personligen. inte haj på det här. Håller med dig i alla fall!
MVH ... Inte lätt det här med datorer :cry:

För att du inte svarade ifrån trådskaparen utan ifrån mitt inlägg. Det var därför jag blev fundersam, annars hade det väl varit inga problem alls.

Jag baserade mitt svar som en reaktion på hela tråden inte bara trådskaparen...där ditt inlägg ingick. Ett knapplån där hade uteslutit ditt inlägg vilket inte var meningen.

Ok förstår...

]Som en sammanfattning kan jag då säga här att det är BRA att ridskolor försöker hålla ner vikterna för sannolikheten att det kommer tyngre ryttare med god ridning i kroppen är inte så stor. Jämför man en tung ryttaren utan kroppskontroll och en lättare sådan föredrar åtminstone jag, att låta den lättare rida...:cool:[/QUOTE

mkt bra skrivet tycker jag...:bow: :bow: :bow:

Det var ju precis detta tråden handlade om...

Sen slinker man ju alltid in på ett och annat och man har ju faktiskt rätt att tycka till....huvudsaken är väl att vi själva vet vad våra hästar klara och kan ta utan att fara illa;)

Inte riktat till enbart dig...

Om jag inte missminner mig så ska i högre klasser en distansryttare plus utrustning väga minst 75 kg? Annars blir det extra bly i vojlocken för att få upp vikt.

jag tror väl på viktgräns när det gäller nybörjare och oerfarna men jag har sett många män i 90 kg:s klassen och över som rider och tävlar i olika westerngrenar.

Bara för att man är för tung för att rida betyder ju inte det att man måste sluta med ridsport. Man kan ju köra:idea:

Har inte läst hela tråden så ursäkta om jag råkar upprepa något.:angel:
Jag tycker nog att tyngre ryttare ska få rida även på ridskola, yurridning etc. enligt mig handlar det om planering från ridskolornas sida. Om en häst på 600 kg bär sin rek maxvikt dvs 100 kg ett ridpass så kan ju den hästen bära en mkt lätt ryttare nästa pass eller kanske bara gå två pass om dagen med tyngre ryttare. Två pass med maxvikt torde ju slita lika mkt som fyra pass med halvmaxvikt (50kg i det här fallet). Kanske tom det senare sliter mer eftersom hästen blir trött av att ha gå så många pass oavsett vikt...

Sedan har slitaget mkt med ryttarens balans att göra samt om hästen går i rätt form. En obalanserad lättviktare kanske gör mer skada på hästryggen än en som klarar rida hästen i balans o form trots att han/hon väger mer... bara en tanke :crazy:

Hmmm... ni som nu förfasas över att någon på 90 kg och uppåt rider... vad har NI för belägg att det skulle vara "för tungt"?

Är det något ni känner med "magkänslan" - eller har ni några verkliga belägg och fakta som backar upp er åsikt?

Jag är uppriktigt nyfiken!

Menar du med din fråga att ryttarens vikt är ovikommande? Är det OK om en 200-kilosklump kryper upp på en A-ponny?

Tar till lite för att du ska inse, att någon slags viktbegränsning behövs. Var den ska ligga och hur den ska skötas går ju att diskutera om.

LIA

klart man ska ha viktgräns!
Förhoppnings blir de överviktiga sporrade att gå ner lite i vikt också! :D

*knapplån*

Har inte läst fullt hela tråden, men, jag håller inte med er, på rak arm.

Det ska inte finnas nån viktgräns för vilka som ska få vara med i verksamheten på en ridskola! ;) innan ni lynchar mig, snälla läs vidare.

Idag så grundar sig mycket av ridskoleverksmaheten att man harvar runt runt i ridhuset, dag in och dag ut, såväl nybörjare som mer erfaren ryttare, kort lång tjock eller smal.

Men det finns väl så mycket mer man kan göra med hästar, förutom att rida? Precis som man kan erbjuda handikappade specialverksamhet, ofta med särskilt tränade hästar, borde man inte kunna erbjuda verksamhet som är specialanpassad för de som är överviktiga? Fetma är dessutom ett handikapp. Det finns mycket man kan göra med hästar utan att sitta på ryggen. Köra vagn, träna NH (det borde väl vara perfekt för ponnymammor som är egentligen rädda att rida) tömköra, löshoppa.. listan kan göras lång.

De flesta ridskolor har inget problem med överviktiga, för överviktiga söker sig helt enkelt inte dit. Bara för att man väger över 85 kilo så är man inte per automatik dum i huvet och ska upp på en häst till varje pris.. Ridskolorna har oftast inget annat att erbjuda.

Jag tror både hästar och människor skulle må mycket bättre om man inte var så enkelspårig i ridskoleverksamheten.

/Youma, 70 kg halvbalanserat fläsk.

... verksamheten på en ridskola!
Du har svaret redan här.

Man har sällan ens en ordentlig teoriverksamhet som inkluderar hästhantering, på ridskolorna.
En del föreningar har både rid och körverksamhet på programmet.
För allt övrigt får man nog hänvisa behövande till specialföreningar etc eller att dra igång egna verksamheter.

Fetma är dessutom ett handikapp.
Håller jag inte med dig om, även om fetma kan vara handikappande.

LIA

Youma;8341222Fetma är dessutom ett handikapp. [/QUOTE skrev:
Nej, det är det knappast i de allra flesta fall, även om det finns undantag som handlar om fysiska sjukdomar.

Annars är det nog mest fel matvanor och för mycket av det goda och för lite motion som ligger bakom och innan nån lynchar mej:eek: så vill jag säga att självklart är det handikappande och väldigt jobbigt men de allra flesta (dock inte alla) akn göra något åt det.

Nej, det är det knappast i de allra flesta fall, även om det finns undantag som handlar om fysiska sjukdomar.

Annars är det nog mest fel matvanor och för mycket av det goda och för lite motion som ligger bakom och innan nån lynchar mej:eek: så vill jag säga att självklart är det handikappande och väldigt jobbigt men de allra flesta (dock inte alla) akn göra något åt det.

Självklart finns det folk som kan och bör göra någonting åt det. Tyvärr är det så att fetma kan vara såväl ett fysiskt som ett psykiskt handikapp. I alla lägen är det inte så enkelt som att äta bättre och röra på sig mer

Menar du med din fråga att ryttarens vikt är ovikommande? Är det OK om en 200-kilosklump kryper upp på en A-ponny?

Tar till lite för att du ska inse, att någon slags viktbegränsning behövs. Var den ska ligga och hur den ska skötas går ju att diskutera om.

LIA

Nu behöver du ju inte ta i och bli dum... :smirk:
Självklart menar jag inte att en person på 200 kg ska rida på en A-ponny, och det förstår nog du också - eller hur?

Det jag frågar är helt enkelt om alla de som går i spinn och hävdar att en person som väger 90 kr eller mer är för tung för att rida har något belägg för vad de säger.

Jag anser att man sjävklart ska se till hästens bästa - men för att kunna göra det så måste man ju veta vad som verkligen är bra eller dåligt för en häst.
Det räcker alltså inte med att "tycka" något - man behöver VETA.

Så - därföt ställer jag frågan igen till alla er som hävdar att 90 kg är för tungt.
- Vad har ni för belägg för det? Har ni några fakta i frågan, eller går ni på er magkänsla?

Och angående frågan om det är synd om folk som är överviktiga eller inte - det har inte något med tråden att göra.

Om det är skadligt för en häst att bära runt på 90kg nån gång i veckan (vilket jag starkt betvivilar) så ska den inte göra det - oavset varför ryttaren är tung.

Jag tog i för att klargöra, inte för att jag är dum. Du verkade ju vara inne på att viktbegränsningar inte alls behövs?

Du kommer inte själv med åsikter om:
A det alls behöver finnas viktbegränsningar
B hur dessa i så fall ska utformas
C förslag på maxkilo i olika fall

Mig veterligt finns inga vetenskapliga undersökningar som säger vilken vikt en viss häst under olika förutsättningar tål att ha på sin rygg. Där får man nog gå på erfarenheter och förnuft. Kalla det magkänsla om du vill.

På t ex en ridskola med ett antal hästar som rids av ett stort antal elever (oftast väl med bristande ridkunskaper), alla olika som ryttare, är det omöjligt att sätta "viktlappar" på hästarna. För att vara någorlunda säker på att hästarna ska klara av att bära dessa ryttare kan ett max på 80-90 kg knappast sägas vara fel. Eller har du en annan åsikt där?

Privat häst? Då är det ju upp till ägaren att ha omdöme och se till att hästen fungerar för sin ryttare, även viktmässigt.

Att tänka på:
En häst är byggd för att fungera för sig själv, inte med extra kilo på ryggen.
Det är ingen mänsklig rättighet att rida, no matter what.

LIA

Jag tog i för att klargöra, inte för att jag är dum. Du verkade ju vara inne på att viktbegränsningar inte alls behövs?

Jag har inte sagt varken bu eller bä om viktbegränsningarnas vara eller icke vara..
Vet inte var du fått det ifrån.
För att klargöra något behöver du knappast överdriva på det viset...

Du kommer inte själv med åsikter om:
A det alls behöver finnas viktbegränsningar
B hur dessa i så fall ska utformas
C förslag på maxkilo i olika fall

Nej, och det beror kanske på att jag själv inte anser mig ha nog med faktabaserad information för att ha en åsikt.

a) Om det BEHÖVS viktbegränsningar... tja... vad vet jag, jag har inte ridit eller jobbat på ridskola på många år så jag vet inte hur dagens ridskoleelver ser ut....
På den tiden jag red och/eller jobbade på ridskola hade vi inte några problem med att alt för tunga personer red.
Någon enstaka överviktig och några få karlar - och det var knappast något problem för hästarna på ridskolan.

b) Jag har ingen som helst aning om hur dessa bör utformas då jag för det första inte vet hur stort "problemet med tunga ryttare" är på dagens ridskolor, och jag har inte heller den FAKTABASERADE kunskapen om vad en häst kan bära.

c) Se ovan.

Mig veterligt finns inga vetenskapliga undersökningar som säger vilken vikt en viss häst under olika förutsättningar tål att ha på sin rygg. Där får man nog gå på erfarenheter och förnuft. Kalla det magkänsla om du vill.

Mina erfarenheter är då att de hästar i min närhet som ridits av fullvuxna karlar eller storväxta kvinnor inte varit mer halta eller har haft krotare livslängd än andra hästar.
Men räcker DET som "bevis"?

På t ex en ridskola med ett antal hästar som rids av ett stort antal elever (oftast väl med bristande ridkunskaper), alla olika som ryttare, är det omöjligt att sätta "viktlappar" på hästarna. För att vara någorlunda säker på att hästarna ska klara av att bära dessa ryttare kan ett max på 80-90 kg knappast sägas vara fel. Eller har du en annan åsikt där?

Att sätta en generell maxvikt för en ridskolehäst på 80 kg låter i mina öron som rent nonsens...
För det första så tar inte en fullvuxen häst i god konition skada av att ridas av en normal karl, och för det andra så är merparten av ridskoleelverna knappast fullvuxna karlar eller tunga tjejer så hästen behöver ju inte gå med den vikten på ryggen 4 h/dagen.

Privat häst? Då är det ju upp till ägaren att ha omdöme och se till att hästen fungerar för sin ryttare, även viktmässigt.

Ja och nej - det är ju inte ok att utsätta en häst för skadlig behandling bara för att den är privatägd...

Att tänka på:
En häst är byggd för att fungera för sig själv, inte med extra kilo på ryggen.
Det är ingen mänsklig rättighet att rida, no matter what.

LIA

Vilket jag ser som självklart...

Jag säger inte här att jag har RÄTT - men jag efterfrågar FAKTA från de som påstår sig veta vad som är rätt.
Är det verkligen så mycket begärt?

Där kan jag hålla med dig!
Men till RIDNING bör det finnas en viktgräns! :) Anpassad till varje individ.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka