Det där stämmer inte alls.
Det är inte relativt för hästen. Det som gör ont och gör skada, gör ont och gör skada oavsett vad någon tycker!
Och hårdra behöver vi inte göra för då blir diskussionen omöjlig. Jag har förklarat vad jag menade med att fara illa.
”Så om man skall vara petig så kränker man en häst så fort den gör något annat än är helt lös utan någon som helst påverkan från människor.”
Så är det förstås inte, bara en massa trams.
Det sista håller jag absolut med om.
/Nappen
Givetvis är det relativt vad man anser är skadligt för hästen. Sen så fort du sätter dig på hästen eller kör den så riskerar du att skada den.
Den vill inte ha något på ryggen överhuvudtaget för det = rovdjur. Så du kränker hästens innersta väsen och går totalt emot dess urinstinkt när du rider på den. För hästen vill inte ha något på ryggen.
Dessutom är vi rovdjur och hästen har inga som helst behov av att hanteras av rovdjur. Tvärtom oftast slutar det illa för hästen.
Så jag tycker nog allt att du kan stiga ner från dina höga hästar och inse att även din snutteplutt behandling av hästen faktiskt i grund och botten är kränkande för den.
Vi alla utnyttjar hästen och kränker den eftersom vi får den att utföra handlingar som går tvärtemot dess instinkt. Även du, hur ogärna du än vill inse det.
Den enda som inte skadar eller kränker hästen på något sätt är den som tittar på dom med kikare på långt håll.