Är det någon som har en dalmatiner??(Hundvalstråd...)

R

Rigoletto

Jag håller på och letar efter en lämplig hundras till mej och har fastnat lite för dalmatiner.

Jag har bara träffat en dalmatiner "i verkligheten" en gång innan, en tik, hon var ganska gammal. Inte en hund som var speciellt intresserad av oss som hon inte kände och jag vill inte ha en hund som är jätteglad i alla.

Ägaren berättade att det var en helt underbar hund men att dalmatiner lätt blir väldigt tråkiga om dom får leva som lägenhetshundar. Jag bor i lägenhet, men har ju häst som jag är hos varje dag i flera timmar och är i övrigt väldigt aktiv, hunden skulle få följa med överallt och inte bli liggandes oaktiverad i en lägenhet.
Jag jobbar ca 75 % och min sambo och jag jobbar oftast om varandra så hunden kommer inte att få vara mycket ensam.

Den dalmatinern jag träffade hade lite bölder här och där och ägaren sa att det var vanligt att dalmatiner fick det.

Jag har hundvana sedan tidigare, har haft en rotweiler och en beagle, båda underbara hundar, men jag är inte så intresserad av bruks/lydnad så därför vill jag inte ha en rottis till och jag jagar inte så där går beaglen bort.

Jag är även inne på en bullmastiff, men känner att det kanske är en lite för "bekväm" hund för att hinna med i mitt tempo...?

Är det någon som har erfarenhet av dalmatiner och som tror att det kan vara en ras för mej?

Sv: Är det någon som har en dalmatiner??(Hundvalstråd...)

Tror att du får väldigt bra info på dalmatinersällskapets hemsida. Vet inte hur man får länka här men gå in på skk's hemsida och kolla under raser.
Men utefter vad du skrivit så tror jag tror att rasen passar dig, det är ju en aktiv ras som går bra ihop med andra djur, spec hästar då de är gamsla vagnshundar. Men de har en ganska stark vaktinstinkt som går långt tillbaka i tiden. Vad jag vet så är det trevliga hundar som kan gå långt inom lydnaden.

Min granne som också är en väldigt god vän till mig har en dalmatiner som jag hjälper till med. Hon är hur go som helst har väldigt mycket energi. Hon bor i lägenhet och det har gått bra så här långt, hon stormtrivs. Dom behöver mycket motion, ut och röra på sig för som sagt dom har mycket energi. Väldigt sällskaplig är hon det är alla dalmatiner. Dom är clowner som uppfödaren till Kelly sa, för dom har så roliga saker för sig. Det är en jätte bra sällskaps hund som älskar livet. Det som är så charmigt med dalmatiner är att dom ler hehe så himmla gulligt.
Dom har lätt för att få hudproblem dalmatiner det är en nakdel. Kelly har nu tyvärr fått hårsäckskvalser/inflammation.

Dalmatiner är ett bra hundval om du vill ha en riktigt livsglad och rolig hund.

Senast ändrad av en moderator:

fjutten skrev:
. Vad jag vet så är det trevliga hundar som kan gå långt inom lydnaden.

:rofl: så olika det är...jag tänkte precis skriva att de inte tillhör de mest intelligenat raserna, man ser dem ju sällan i bruks/lydnads sammanhang...:) men du har tydligen en annan åsikt...;)

Jag tycker att de som vill ha en glad,pigg och "aldrig bli vuxen "hund ska köpa en dalmatiner....

vi hade en dalmatiner när jag var liten som tyvärr gick bort alldeles för tidigt (olycka). han var gudasnäll och följde gärna med på mina hemmabyggda agilitybanor, vi hoppade alla hindren tillsammans. jag tror det är en ras som kan passa dig, men var noga med ditt uppfödarval eftersom dövhet förekommer i rasen. köp inte en otestad valp!

Ja verkligen :D
Men det beror ju alldeles på vad man har träffat för individer :idea:
Jag har kanske träffat extra bra exemplar då ;) Nej men de är ju mycket som du beskriver.. Även om jag ändå tycker att de är lite intelligenta, om än på sitt eget sätt, har hört att de lär sig bra genom att härma andra hundar, och det är ju en sorts intelligens :D
Men jag tror att de var vanligare i lydnadssammanhang innan de där 101 dalmatinerna förstörde alltihop:rofl:
Nej nu är jag bara flummig. Jag tror att det är en mycket trevlig ras att ha med sig i stallet iaf. Och som cillamuffins påpekar, man får passa sig för dövheten... Så får det räcka så :D

hundar saknar förmåga att härma. katter däremot är fantastiskt duktiga på att härma ett beteende de nyss sett, även från andra arter.

cillamuffins skrev:
hundar saknar förmåga att härma.

Det finns studier som visar att viss observativ inlärning förekommer bland hundar. *påpekar*

Men.. det stod på dalmatinersällskapets sida :cry: ;)
Såg att jag råkade skriva hört, menade såklart Läst.
Det handlade om att de eg inte hade jaktinstinkt men att om de fick studera duktiga jakthundar så kunde de lära sig det. Inget jag kommit på själv..bara läst.
Men jag tror inte att det är riktigt sant ändå, min hund har sett när man drar upp morötter ur landet och kan nu göra samma sak utan någon som helst träning, bara genom att se och lära. Hur förklarar man det annars? :angel:

var då? det har jag aldrig hört talas om tidigare, men motsatsen har jag hört till leda. skulle hemskt gärna vilja ta del av studierna och det vet jag fler som vill.

T.ex. att hoppa upp mot fönster, diskbänk etc. Är inte det att de studerar den andra hunden och sen gör likadant?

nja, den andra hunden undrar väl vad som är så spännande och gör därför likadant. det är nog inte riktigt samma sak. en katt kan t ex lära sig agilityslalom bara genom att titta på en annan katt eller hund.

Tack för svaren allihop!!

Jag har varit inne o kollat på dalmatinersällskapets hemsida och ska ringa runt o höra med lite uppfödare tänkte jag...

Jag är medveten om att det föreommer hörselproblem hos dalmatiner, men man får väl hoppas på att hitta en seriös uppfödare, som försöker förebygga det problemet.

Återkommer med det när jag får tid. (ska och jobba om en stund)

Känner en underbart trevlig dalmatiner!
Ägaren har otroligt bra pli på den hunden. Mjuk men otroligt konsekvent. Den hunden var en väldigt bra allroundhund :)

En dalmatiner kan bo i lägenhet bara den får ordentligt med motion och stimulans (som många andra raser). Man ska nog vara noga med passivitetsträning när valpen är liten, så den lär sig att ta det lugnt.

Fast det är allt små clowner, speciellt gulligt är de när de "ler". Det gör den dalmatinern jag känner, och hela rumpan rör på sig när h*n träffar någon bekant. Ofta hade den hunden bulor på svansen :D

Tror absolut att dalmatinern passar dig, en hund som man har roligt med, men som kanske inte passar för de högre tävlingsklasserna. Med ett stort tålamod så kan man göra det mesta med en dalmatiner.

Jag är dagmatte åt en dalmatiner och min erfarenhet är att rasen är väldigt envis och egensinnig, svår att få kontakt med, svår att motivera, mindre intelligent. Men jag har å andra sidan som sagt bara haft kontakt med en individ.
Jag tror hunden blir vad man gör den till, oavsett ras! :)

jättesnällt! det hade verkligen varit intressant om det stämmer.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 580
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 770
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 863
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 188

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka