Är det lagligt?

A

annapanna123

Kan man lagligt ha 6 hästar inhysta utan att driva stallet som ett företag? Varje häst betalar i genomsnitt 1500 kr, dvs, de (min hyresvärd) drar in över 9000 kr i månaden. Visst har dom utgifter också så det är ju inte så att de gör 9000 kr i månaden i vinst, men vad gäller rent juridiskt. Jag vet att dom inte driver stallet som ett företag, men kanske man kan redovisa ev. vinst som "inkomst av kapital" eller "hobbyverksamhet"? Någon som vet hur det fungerar? :confused:

Sv: Är det lagligt?

Man redovisar som inkomst av hobbyverksamhet i deklarationen. Sparar kvitton så att man kan redovisa inkomster kontra utgifter.

Har för mig att det övergår till verksamhet när man har 10 hästar eller fler men är inte helt säker på det.

Inte helt självklart att detta ska anses vara företagande. Om det inte finns ett uttalat vinstsyfte. De låga priser du anger, 1500:-/månad, kan inte generera någon vinst som jag ser det och därför är det korrekt att redovisa det som hobby (blankett T2).

Följande tre faktorer brukar användas för att ange om en verksamhet ska beskattas som näringsverksamhet:
• Självständighet
• Varaktighet
• Vinstsyfte
Om samtliga villkor är uppfyllda ska inkomsten räknas som näringsverksamhet. Om verksamheten inte är självständig kan det i stället vara en tjänsteinkomst. Om den inte är varaktig, t ex enstaka försäljningar, beskattas oftast inkomsten som kapitalinkomst.
En verksamhet som visserligen är både självständig och varaktig men saknar vinstsyfte räknas skattemässigt som hobby. Sådan inkomst beskattas i inkomstslaget tjänst och enligt särskilda regler.
Den som driver hobbyverksamhet är inte bokföringsskyldig. Men kvitton och anteckningar som styrker inkomster och utgifter måste sparas i minst sju år.
Egenavgifter beräknas på överskott av hobbyverksamhet. Se egenavgifter – privatpersoner.
Mervärdesskatt redovisas för sig och då i regel i den allmänna självdeklarationen om inkomsten är högre än 30 000 kr. Inkomster och utgifter redovisas i så fall exklusive moms. Annars räknas momsen med i inkomsterna och utgifterna.

Tack för era svar! Då blev jag lite klokare i alla fall.

Rent "djuridiskt" gäller att man måste ha s.k. §16 tillstånd för att hyra ut stallplatser, eller ha dispens från detta från kommun, i vilket fall så ska man ha tillstånd från kommunen.

Detta kostar några tusen per år...

När det dessutom rör sig om så många stallplatser så är ju stallet förprövningspliktigt och uthyraren måste dessutom vara registrerad som foderföretagare eller bara ta emot hästar som har infört i passet att dom inte får användas som livsmedel eller foder till livsmedelsproducerande djur.

Sen om man väljer att driva som företag eller inte beror lite på omfattning av verksamhet, man brukar ha som praxis att om man omsätter mer än 30 000 per år så ska det drivas som företag... men detta kan ju överklagas och letas kryphål i då förstås.

Bara för att du betalar hyran kontant så betyder inte det att det automatiskt rör sig om svarta pengar (uthyraren kan ju tex sakna post/bankgiro eller tom sakna bankkonto helt och hållet eller helt enkelt bara föredra kontanter), däremot har du ju då självklart rätt till att få ett kvitto på dina pengar.

Fast, att "sätta-dit" folk bara för att man har fått stallplasten uppsagd är ju lägre än tom gl***lnet.... men du kanske undrar av någon annan anledning ?
Annars tycker jag att du ska glömma bort alltihop och gå vidare för annars är det risk att man slutar som en snipig och gnällig dressyrtant.

Varför får man känslan av att du nu letar efter något sätt att sätta dit stallägaren :confused: som sagt upp alla i ditt stall ?

Mia

Rent "djuridiskt" gäller att man måste ha s.k. §16 tillstånd för att hyra ut stallplatser, eller ha dispens från detta från kommun, i vilket fall så ska man ha tillstånd från kommunen.

Vill tillägga att 16§ tillstånd gäller från när man hyr minst 4 boxplatser.

Som någon också nämnde tidigare räknas det som en större verksamhet när man har 10 hästar eller flera oavsett om det är egna eller andras.

Tillstånd enligt 16 § djurskyddslagen får man en gång, sedan KAN kommunen skriva att det ska förnyas med ett visst intervall, i sådana fall är det vanligaste att det gäller under 5 eller 10 år. Ett sådant tillstånd gäller under förutsättning att verksamheten ej radikalt förändras och de vanliga inspektionerna ska ändå göras varannat eller var 3:e år beroende på vilken verksamhet som bedrivs. I min kommun kostar ett 16 § 1400:-, men priset varierar mycket mellan olika kommuner.

Förprövning behövs om man gör en ny- eller ombyggnad som gör att det kan stå 5 eller fler hästar på anläggningen.
Har man byggt utan förprövning och blir anmäld så kan man däremot få förpröva i efterhand för en kostnad 5x den vanliga förprövningen.

*kl*

Njae, §16 tillstånd gäller egentligen från första stallplatsen du hyr ut... men är i slutändan lite grann upp till inpektörn att avgöra.
I min kommun kostar detta ca 3000:-

Förpröving gäller om man har plats för 5 eller fler djurenheter, vilka nödvändigtvis inte behöver vara hästar... har man får, kycklingar, strutsar eller andra djur på gården så kan du behöva förprövning för att få stalla upp första hästen.

Har du kommit upp i 5 djurenheter så får du inte göra några som helst ändringar i planlösningen efter förprövningen, du måste med andra ord i förprövningspliktiga stallar förpröva även om du ska plocka bort stallplatser, dvs även vid ombyggnation och inte bara vid ny- och tillbyggnad.

Senast ändrad:

måste man ha tillstånd för att hyra ut en stallplats (inte fler) ?

Kostnaden kan variera från kommun till kommun men för själva §16 är det detta som gäller:

16 § tillstånd för djurhållning
Den 1 december 2003 utökades 16 § djurskyddslagen (1988:534). Lagen säger att den som yrkesmässigt eller i större omfattning...

. håller
. föder upp
. upplåter
. säljer eller
. tar emot sällskapsdjur för förvaring eller utfodring

...ska ha tillstånd från kommunen. När kommunen prövar tillståndet ska det kontrolleras att den som söker tillstånd kan anses lämplig och att anläggningarna där verksamheten ska bedrivas är lämpliga.
Den 1 januari 2005 kommer krav på tillstånd att beröra hästar, hundar, katter, övriga sällskapsdjur och pälsdjursuppfödning.

Följande verksamheter behöver tillstånd:
Häst
håller 10 eller fler hästar äldre än 24 månader. föder upp 4 eller fler hästar per år.
upplåter 4 eller fler hästar per år.
säljer 4 eller fler hästar per år från egen uppfödning.
säljer 4 eller fler hästar per år från annans uppfödning. förvarar eller utfodrar 4 eller fler hästar.
Bedöms verksamheten vara yrkesmässig är verksamheten tillståndspliktig oavsett antalet hästar.

Tack till alla som svarat! Jag är inte ute efter att sätta dit någon, men ville gärna veta vad som gäller för ev. framtida stallplats. Till dom 2 sista hyrorna kommer jag att begära kvitto om dom ska betalas kontant, känns lite obehagligt när man inte har något bevis på att man betalat.

Därför är det super med internetbanken! Då har du ju bevis på att du betalat! Vi (Tre hästägare) blev för många år sedan anklagade för att inte betala vår stallhyra. Tjejen vi hyrde platser av betalade inte bonden som hon skulle och då skyllde hon på oss:devil:, hon kunde ju inte betala eftersom inackorderingarna inte betalade henne... Vi åkte gemensamt upp till bionden och visade ALLA VÅRA KVITTON PÅ INSÄTTNINGAR till hyresvärden. Gissa om hon skämdes...:D

Om de vill ha kontant betalning är det nog nattsvart, och då kan man ju fundera på hur det är med ev försäkringar om det skulle hända något?!

Vi har tidigare betalat in pengar till ett bankgiro eller postgiro via internetbanken. Jättebra för då har man bevis på att man betalat. Fick en gång en kommentar att jag inte betalt hyran, men gick då in och skrev ut ett kontoutdrag. Pengarna hade dragits från mitt konto för flera dagar sen. Angående försäkringar får man verkligen hoppas att stallet är försäkrat!:crazy:

Oavsett stallet har en försäkring eller ej, så är det inget hästägaren kan nyttja ändå. I händelse av en brand eller annat som skadar eller förolyckar häst/arna så är det respektive ägares hästförsäkrings som inträder.

Bra att veta. Så för min del har det ingen betydelse om stallägaren har stallet försäkrat eller inte?

Oavsett stallet har en försäkring eller ej, så är det inget hästägaren kan nyttja ändå. I händelse av en brand eller annat som skadar eller förolyckar häst/arna så är det respektive ägares hästförsäkrings som inträder.

Inte helt sant. Både Länsförsökringar och Folksam har i sina hästgårdsförsäkringar ett egendomsskydd som ger ersättning upp till två basbelopp för egendom som annan än försäkringstagaren äger men som förvaras av försäkringstagaren, exempelvis sadlar och seldon. Det är däremot helt riktigt att hästens försäkring är var och ens ensak.

Man måste redovisa all ev vinst i deklarationen dock. Oavsätt om det är en hobbyverksamhet, företag av ngt slag, förening eller liknande.

Men men, jag brukar inte lägga mig i vad andra människor skriver i sina deklarationer. :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 058
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
4 304
Senast: Piaff
·
Ekonomi & Juridik Jag har en bekant som råkat ut för en olycka och det har fått mig att fundera på hur det är juridiskt med ansvar när det kommer till...
Svar
9
· Visningar
1 775
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama